Stupnice? A jaké? - Lydická mollová

Stupnice? A jaké? - Lydická mollová
Stupnice? A jaké? - Lydická mollová

Tak dnes jde opravdu o tvrdší oříšek. Máme před sebou řadu tónů, kterou vlastně z hlediska stavby jako takové můžeme rozdělit na dvě části. Pokud postupujeme zezdola (a v tomto případě může být směr postupu z hlediska harmonie zásadní záležitostí), tak kvintová část je standardní lydický běh tónů, nejtvrdší z modů základní durové stupnice s charakteristickou zvětšenou kvartou (v tomto případě dchar1). Kvinta, pátý stupeň, patří zároveň do další, kvartové části, která je již zcela ve znamení základní aiolské stupnice. Pokud bychom vycházeli z lydické stupnice, tak vrchní kvartová část by se lišila snížením šestého a sedmého stupně.

 

Jestliže bychom ovšem brali tuto stupnici jako modifikovanou diatonickou řadu tónů, mohli bychom třeba postupovat seshora, upřednostnit aiolskou vrchní kvartovou část (a1, g, f, e) a sestupovat dolů. V tom případě bychom mohli uvést, že ve spodní, kvintové části se běh od tónorodu vrchní kvartové části liší zvětšenou tercií (tzn., že jde obecně o velkou tercii) a kvartou.

Stupnice? A jaké? - Lydická mollová
Stupnice? A jaké? - Lydická mollová

Obecně ale tuto stupnici odvozujeme nejčastěji od neapolské stupnice, kdy lydická mollová řada tónů je vlastně pátý modus této stupnice, který začíná na jejím čtvrtém stupni.

 

V našem případě, kdy uvádíme všechny příklady od tónu a, tak jde stupnici e, f, g, a, h, cchar1, dchar1, e1. Někdy můžeme místo označení neapolská narazit na pojmenování jazzová mollová se sníženou sekundou. Od čtvrtého stupně, tedy od tónu a, pak řada tónů lydické mollové stupnice je a, h, cchar1, dchar1, e1, f1 , g1, a1.

 

U lydické mollové vzhledem ke způsobu její tvorby a harmonickému rozklíčování pak také můžeme použít i další pojmenování (srovnejte její stavbu), jako lydická se sníženým šestým a sedmým stupněm, mixolydická se zvětšenou kvartou a malou sextou apod.

Vzhledem k průběhu stupnice lze uvažovat z hlediska harmonie o celé řadě akordů. Už jenom ve vztahu k širokému použití, včetně jazzových postupů, tak můžeme v podstatě kopírovat tón za tónem a harmonizovat ho. Ze široké škály uveďme aspoň (připomínáme způsob našeho přiřazování akordů) A5+, H5-, Cchar15-, Dchar15- ale také H, A7, Ami a další, kde záleží na vlastní melodii a záměru muzikanta.

Psáno pro časopis Muzikus