Teorie a praxe mikrofonů - Pravdu má ten, kdo má mikrofon…

Teorie a praxe mikrofonů - Pravdu má ten, kdo má mikrofon…
Teorie a praxe mikrofonů - Pravdu má ten, kdo má mikrofon…

  Od mikrofonu očekáváme, že přemění reálný zvuk na elektrický signál. V ideálním případě bude záznam tak dobrý, že budeme mít při jeho poslechu pocit, jako by zpěvák či instrumentalisté byli před námi. Zpěvák či nástroj je zdroj zvuku vyzařující zvukové vlny. Tyto vlny přicházejí k posluchači různými cestami.

Poloměr dozvuku

Zvuková vlna, která přichází nejkratší cestou k mikrofonu (či k posluchači), je zvuk přímý. Naproti tomu zvuk odražený se k němu dostává přes nesčetné množství odrazů v nahrávací místnosti. Na přímý zvuk tedy nemá vliv akustický charakter místnosti, a zcela opačně je tomu u zvuku odraženého. Pokud tedy chceme v nahrávce vliv prostoru zachovat, musíme pracovat se vzdálenostmi mikrofonů od zdroje. Vzdálenost, ve které se intenzita přímého a odraženého zvuku rovná, se nazývá poloměr dozvuku. Pokud z této vzdálenosti budeme mikrofon přibližovat ke zdroji, bude převažovat zvuk přímý, takže potlačíme vliv místnosti. Pokud ale budeme mikrofon oddalovat, bude naopak převažovat dozvuková složka, čili vliv prostoru bude tím výraznější (jak lapidárně vyjádřil už Jimmy Page - vzdálenost dělá hloubku ...).

 

S mikrofonem je třeba manipulovat v dosahu poloměru dozvuku, jinak riskujete podobný zvukový efekt, který zažijete, když přijdete do kostela třeba později a musíte vzít zavděk místem v zadních řadách...

 

Kulová směrová charakteristika

Jednou ze základních charakteristik mikrofonů je směrovost, tedy citlivost, s jakou snímá mikrofon zvuky v ose mikrofonu a mimo osu. Mikrofony, které mají ve všech směrech shodnou charakteristiku, jsou mikrofony s kulovou charakteristikou (též všesměrové - omni-directional). Takové mikrofony jsou vhodné právě pro výše zmíněné zachycení vlivu prostoru. Někdy, zejména pokud mají větší membránu, se objeví určitá směrovost pro vysoké frekvence - doporučuje se směřovat je přímo na zdroj zvuku. Dále mikrofon může vykazovat pokles výšek, a ten bude tím výraznější, čím bude mikrofon od zdroje zvuku vzdálenější. Tyto mikrofony bývají však často velice vhodné pro přenos basových frekvencí či pokud potřebujeme zaznamenat výkon sólisty, orchestru či skupiny jako „celek“, zejména s využitím akustických vlastností nahrávací místnosti (např. koncertní sál). Pokud chceme přirozený, pravdivý, autentický zvuk, bude k tomu tato charakteristika vhodná.

Teorie a praxe mikrofonů - Pravdu má ten, kdo má mikrofon…
Teorie a praxe mikrofonů - Pravdu má ten, kdo má mikrofon…

Osmička a ledvina

Výrazně směrové charakteristiky jsou osmičková, kardioidní (ledvinová) a hyperkardioidní, pracující na principu rozdílu tlaků. Díky konstrukci snímá osmičková charakteristika zvuk přicházející zepředu a zezadu na mikrofon, zatímco z boku je na zvuk téměř necitlivá. Výhodou této konstrukce je stejný frekvenční přenos při blízkých i větších vzdálenostech, nevýhodou může být slabší přenos basů.

 

Nejrozšířenější charakteristikou je ledvinová, která je vlastně kombinací charakteristiky kulové a osmičkové (ledvinová charakteristika má blíže ke kulové charakteristice, zatímco super či hyperkardiodní k osmičkové). Tato charakteristika je necitlivá ke zvukům přicházejícím k membráně zezadu a z boku je její citlivost zmenšena. Takové mikrofony jsou poměrně silně směrové, málo zachycují vliv místnosti (mají „nejsušší“ zvuk) a dobře přenášejí výšky z větších vzdáleností. Často mívají, zejména velkomembránové mikrofony, přepínatelnou charakteristiku, která zaručuje jistou univerzálnost.

 

U směrových mikrofonů se můžeme setkat s nárůstem basů se snižující se vzdáleností od zvukového zdroje (proximity effect), náchylná je k němu zejména osmičková charakteristika. Pokud se takovým mikrofonem (například klasickým páskovým ribbonem) snímá kontaktně nějaký kytarový reprobox, může zvuk neupravený ekvalizérem často působit poněkud temně a zabasovaně. Proximity efektu se dá ale naopak i docela dobře využít ve prospěch tence znějících hlasů, a dodat jim tak potřebnou hutnost a sytost.

 

Když víte...

Když tedy něco málo víte o vlastnostech mikrofonů, může vám to dopomoci k lepším výsledkům a vyvarování se či odstranění různých chyb. Poznáte, že je málo účelné při blízkém nahrávání třeba akustické kytary používat mikrofon s kulovou charakteristikou, nepřekvapí vás ztráta výšek či srozumitelnosti při větších vzdálenostech (u třeba i drahých tlakových mikrofonů), budete umět tyto nedostatky odstranit, a v tom nejlepším případě dokonale využijete jak předností, tak nedostatků jednotlivých typů mikrofonů - vlastně je tedy použijete jako důstojného partnera hudebních nástrojů...

 

*) z textu Umělci z Prahy od skupiny Chinaski - autor Pavel Grohman

 

Workshop pro vás připravila virtuální škola The School of Entertainment and Technology

 

www:

www.set-school.cz

Psáno pro časopis Muzikus