Víření III - zachování pohybu rukou v určitých rytmických hodnotách

Víření III - zachování pohybu rukou v určitých rytmických hodnotách
Víření III - zachování pohybu rukou v určitých rytmických hodnotách

Bez ohledu na hustotu a typ víru je tu ale ještě jedna velmi významná podmínka bezchybného a koneckonců také příjemného provedení.

Jde o zachování pohybu rukou v určitých rytmických hodnotách. Častou chybou začátečníků bývá, že jakmile začnou vířit, ruce se jim dostávají do rytmicky nekoordinovaných pohybů, které je dezorientují v celkovém timingu.

Všechny typy vírů, bez ohledu na jejich hustotu a způsob technického provedení, musí být hrány v závislosti na stávajícím tempu. Tedy například v osminovém, triolovém, šestnáctinovém, případně sextolovém pohybu (za jistých podmínek ale třeba i kvintolovém), s tím, že to pravé dělení pro naši situaci vyplývá z prosté podmínky příjemného střídání rukou.

Není rozumné volit příliš pomalý pohyb, při němž se může především tlačený vír "rozpadnout" a při kterém už začíná být ve víru slyšitelné jednotlivé střídání rukou. Ale ani zbytečné rychlý a křečovitý rozkmit rukou, který by nás zbytečně vyčerpal a zablokoval by možnost uplatnění všech odrazů paliček.

Právě rytmicky nekoordinované nebo příliš rychlé a křečovité střídání rukou při tlačeném víru je pravidelnou chybou při prvním setkání studentů s vířením. Je nutné naučit ruku vytvořit maximum odrazů tlakem proti bláně a volným střídáním rukou už jen tyto odrazy plynule spojit. Záměrně proto své studenty nabádám u Press Roll používat co nejpomalejší sled střídání.

Velmi praktická je i volba takového střídání rukou při víru, jakému odpovídá rytmická skupinka nebo útvar před a za vířenou notou. Tedy pokud víření předcházejí trioly, víříme v triolovém pohybu, naopak následují-li po víru šetnáctiny, víříme například v rytmicky "příbuzných" osminách (nebo ve volnějším tempu přímo v šestnáctinách). (ukázka 1)

Pro tlačený vír, zvláště pak jeho jemnou odnož s maximálním možným množstvím odrazů, doporučuji přejít v držení na germany grip, přímo pak jeho tzv. "staroněmeckou verzi" bez ohledu na to, jakým typem shodného držení hrajeme ostatní údery.

Víření III - zachování pohybu rukou v určitých rytmických hodnotách
Víření III - zachování pohybu rukou v určitých rytmických hodnotách

Germany grip využívá pohybu používaného při perkusní hře a toto využití energie, vycházející ze zápěstí, se nadmíru hodí pro vytěžení maxima z vlečeného úderu.

Obraťte proto při presovaném víru hřbety rukou zcela nahoru a nechte paličku sklouznout v ukazováčcích až do druhého ohybu (obr. 1). Při víření využívejte maxima energie z ohýbání zápěstí směrem dolů (obr. 2).

Vyzkoušejte si nyní plynulý přechod ve všech třech vírech s tím, že na nejhustší Press Roll přejdete do staroněmeckého držení (ukázka 2).

Velmi důležité je přehrávat jakékoli technické cvičení od pravé i od levé ruky, týká se to tedy i těchto nácviků víření. Není nic horšího, než když není hráč schopen nasadit precizní vír od levé ruky v situaci, kdy jej k tomu konkrétní rukoklad donutil.

Na CD v tomto čísle Muzikusu najdete video s dnešními ukázkami nácviků víření v různých hodnotách střídání rukou a v germany grip.

Psáno pro časopis Muzikus