Yllas

Yllas
Yllas

Ahoj, zahájil jsem právě studium na konzervatoři a hru na klavír mám povinnou, jako každý student. Potřebuji denně cvičit, ale to bohužel každý z nás, proto bych měl rád svůj nástroj u sebe, kdykoliv k dispozici. Co doporučuješ si koupit na internát či privát jako náhražku klasického piána, ovšem beze ztráty kvality zvuku a odezvy klaviatury? Petr

Milý, Petře, možností máš hodně, podstatné je, na co se ti bude nejlépe hrát a co zamýšlíš dělat dál. Musíš počítat s občasným stěhováním nástroje (v případě internátu asi častějším než na privátě), tedy nástroj musí být mobilní v rukou max. dvou osob, nejlépe jedné. Někdo třeba preferuje výhradně čistý a co nejdokonalejší zvuk piana a rovněž hammer mechaniku za účelem bezvýhradné klavírní hry nejvyšší úrovně. V takovém případě záleží na tom, zda s tímto nástrojem počítá i v dalších letech a zamýšlí investovat od 40 tisíc výše, přičemž jej lze integrovat do sestavy nábytku v místnosti a o dalším častém stěhováním příliš neuvažuje (např. Korg řady EC, Roland řady HP/KR, Kawai řady CN/CA, Kurzweil řady Mark, Yamaha řady CLP/CVP) nebo uvažuje s tvorbou také mimo rámec klavírních etud, tedy třeba s tvorbou v kapele nebo ve studiu. Pak mu nejspíš vyhoví kombinace klaviatury s kladívkovou mechanikou a syntezátoru či sampleru nejrůznější úrovně a možností (tzv. stage piana, např. Kawai MP9500, Roland RD700/FP3/XV88, Yamaha S08/PF, Korg SP500, Gem Promega3, Kurzweil PC2X/PC88X). Samozřejmě musí počítat s cenou od 60 tisíc výše a další nutnou investicí do komba či jiného zvukového zdroje. Moje dobrá kamarádka Hanka z Jilemnice studuje na konzervatoři v Bratislavě zpěv a pro klavírní cvičení na internátě si zvolila např. Roland RD-700 s tím, že počítá i s vlastní širší tvorbou. Jiný můj kamarád, končící na akademii studium kompozice, volí co nejjednodušší a nejkvalitnější hammer mechaniku, kterou vybaví později více různými moduly přes MIDI. Záleží jen na tobě!

 

Yllas

Psáno pro časopis Muzikus