Yllas

Ahoj strýčku, prosím tě o odbornou radu, jak správně ozvučit foukací harmoniku. Je lepší použít speciální mikrofon a zapojit ho do komba, nebo mám raději hrát do P.A. systému přes mikrofon na zpěv? Rád bych věděl, kterou ze dvou možností bys mi doporučil a jaké kombo si mám pořídit, pokud je lepší ta první. Díky, srdečně zdraví synovec Venca

Milý Venco, děkuji ti za důvěru, ale nenapsal jsi, jestli hraješ na foukačku v bluesové kapele, nebo ti jde o čistý zvuk harmoniky, jaký se používá v ostatních případech. Pokud jsi folkový písničkář nebo zpěvák a kytarista v jedné osobě, můžeš střídat foukací harmoniku se zpěvem. V tom případě ji budeš mít na držáku, abys měl volné ruce ke hře na kytaru, a ozvučíš ji přes mikrofon na zpěv. Klasickou ukázkou je hra Boba Dylana, abych jmenoval alespoň nejslavnějšího folkového zpěváka. Pokud jsi bluesman a zpíváš, můžeš na harmoniku použít druhý mikrofon, zapojený do komba. Kombo ti dá možnost nastavit zkreslený zvuk, jaký pro tento styl hry potřebuješ. Tady by ti mohl poradit pro změnu John Mayall nebo další bluesoví harmonikáři. Zkreslený zvuk je důležitý stylotvorný prvek, ale záleží i na použitém mikrofonu.

 

Harmonikáři používají dynamické mikrofony, které se příliš neliší od těch na zpěv, nebo staré mikrofony s krystalovým nebo elektromagnetickým měničem. Jsou to mikrofony známé jako „bullet“ (podle tvaru, který se vejde do dlaně). Renomovaným výrobcem je firma Shure, nejznámějším modelem je Shure 520D s elektromagnetickým systémem nebo v současné době vyráběný Shure 520DX se systémem dynamickým. Z mikrofonů, které jsem uvedl jako první, je to například Shure 545SD Unidyne-III nebo Shure 565S Unisphere I. Vyráběly se v provedení s kloubovým držákem na závit, který dával mikrofonu tvar pistole (tzv. pistol grip). Důležitým prvkem je i vestavěný vypínač. Mikrofony bez vypínače tě můžou potrápit zpětnou vazbou, když se přiblížíš ke kombu, abys nastavil hlasitost nebo korekce.

 

Značek, které najdeš na mikrofonech pro bluesovou foukací harmoniku, je však mnohem víc. Vzato podle abecedy, jsou asi nejznámější Astatic, Electro-Voice, Hohner, RCA nebo Turner. Podívej se, na co hrají tvé vzory, dobrou inspirací ti můžou být koncertní fotografie nebo portréty muzikantů. Ti se rádi nechávají fotit i s oblíbeným mikrofonem. Vyzkoušet však můžeš jakýkoliv mikrofon, který ti sedne do ruky, překvapivé výsledky může dát i plastový mikrofon značky Tesla, jaký se kdysi dodával k magnetofonům. Kulová směrová charakteristika při snímání harmoniky není na závadu, absence vypínače však vadit může. Pokud jde o vhodné kombo, nic nezkazíš nákupem elektronkového aparátu s jedním kanálem a výkonem kolem 15 W. Klasikou jsou malá komba Fender, pokud možno z minulých desetiletí.

 

Zvuk dále vylepší reproduktor s magnetem AlNiCo. Záleží na konkrétním bluesovém stylu, který chceš hrát, a jak moc chceš být slyšet. Na harmoniku ale bohatě stačí kombo typu Fender Champ, tedy s výkonem 4 až 6 W. Můžeš použít i zesilovač ze starého rádia s historickým reproduktorem. Když ho dáš do bedýnky potažené originální fenderovskou tkaninou, budou se tě kolegové chodit ptát, kde jsi ten zázrak sehnal. Nejdůležitější je, aby tě aparát inspiroval a umožnil ti ukázat, co umíš!

Zdraví strýc Yllas

Psáno pro časopis Muzikus