Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.1: Klasická hudba (1. díl)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.1: Klasická hudba (1. díl)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce 12.1: Klasická hudba (1. díl)

Dostali jsme se v našem přehledu teorie hudby až k místu, kde nastal čas na pohled do historie.

To znamená, že začneme klasikou?

Jistě. Nebudeme nic vytrhovat z kontextu, v teorii jsme se také dozvěděli poznatky, které, ač vznikly v předchozích staletí, využíváme i dnes0¦ Soustředíme se ale na českou provenienci, protože v samém závěru si přiblížíme historii českého rocku.

 

Takže dnešní díl bude o muzice z období...

...od samých počátků zhruba do poloviny 15. století. Což znamená, že pokud pomineme původ lidové hudby z dob předkřesťanských, historicky můžeme skládanou hudbu zaznamenat už v 9. století.

 

Skládanou hudbu?

Máme na mysli uměle vytvářenou hudbu s prvními pokusy o její zaznamenání. Jednalo se zejména o bohoslužebné zpěvy a gregoriánský chorál.

 

Čili jednohlas?

Ano.

 

A proč ten název, gregoriánský?

Protože ho na přelomu 6. a 7. století prosazoval papež Řehoř Veliký. Ten také přišel s plagálními stupnicemi.

 

Které často využívá Yngwie Malmsteen, Ritchie Blackmore0¦

Přesně tak. Tyto chorály ale nezůstaly jen na chrámové půdě, ale dostaly se mezi lid, který je implantoval do své tvorby. Významnou ukázkou této doby je duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny, patří sem i Svatý Václave a písně české reformace.

 

Což byli husité.

Ano. Ovšem ještě předtím k nám začal pronikat vícehlas, který k základní lince dodával nejdříve kvarty, kvinty a oktávy, teprve později i další intervaly. Rozvinula se i lidová tvorba (Dřevo sě listem odievá), zemí putovaly skupinky potulných pěvců (tzv. minesengrů) a za Karla IV. se v zemích Koruny české začíná uplatňovat polyfonie.

Psáno pro časopis Muzikus