Jak se kupuje... činely

Jak se kupují… činely
Jak se kupují… činely

Druhů a typů činelů je spousta, a tak se často stane, že bubeník, zavalený ceníky a katalogy nakonec přebere. Bubeník pak má několik možností, jak se této situaci vyhnout: vše konzultovat se zkušenějším kolegou (a pak mu ošklivě ublížit, když činel nehraje), spolehnout sám na sebe a informační materiály nebo si přečíst následující článek.

 

Ideální je syntéza všech předešlých možností, dobře prozkoumat situaci na trhu, vzít do obchodu další pár uší, kterému věříme, a nakonec s přihlédnutím k názoru kolegy vybrat dle svého vědomí a svědomí. Činelů je opravdu celá řada. Mezi ty základní lze počítat hi-hat, ride a crash. Potom existuje celá řada těch efektových jako splash, china, bell atd.

 

Nejprve si probereme, co je všem činelům společné.

 

Společné prvky

Každý činel má určitou velikost, hmotnost, určitou tloušťku a profil. Větší činely zpravidla znějí déle (mají delší sustain) avšak často nejsou tak citlivé (platí zejména pro crashe). Co se hmotnosti týče, platí, že těžší činely se používají ve tvrdších stylech a mají zpravidla vyšší ladění. Tloušťka činelu je rovněž velmi důležitá. Například činel, jež je "nejtlustší" u "pupku" a směrem ke kraji se ztenčuje, bude mít víc přeznění a blíž ke "crashovitosti".

 

Profil označuje stupeň ohnutí činelu od pupku ke krajům. Vyšší profil způsobuje vyšší ladění a zkracuje sustain. Důležitá je také povrchová úprava činelů: Nablýskané nástroje typu Zildjian A custom nebo Sabian AAX mají i "blýskavější" zvuk. Činely s natural povrchovou úpravou mají často sušší sound (např. Zildjian K, Sabian HH, Istanbul traditional).

 

Existují dvě základní slitiny: cast bronze (80 % měď, 20 % cínu + příměsi drahých kovů) a slitina CuSn8. Dle mých informací je z ní vyrobena většina produkce firem Paiste a Meinl a nižší řady firem Istanbul, Zildjian a Sabian. Zvuk a kvalita však nezávisí jen na slitině, důležité je i zpracování: soustružení a tepání. U levnějších sad je tepání prováděno strojem, dražší nástroje jsou tepány ručně, což jim dává jistou míru osobitosti a originality.

 

Hi-hat

Rozměr je nejčastěji 14", častý je však i rozměr 13". Najdou se i minimalisti, kteří hrají na 12", např. Pavel Plánka, Martin Vajgl... Ve tvrdší muzice se používají rozměry větší, tedy 14" a někdy 15". Nástroje jsou v těchto stylech zpravidla hmotnostní kategorie medium až heavy, často mají ve svém zvuku kovovou příměs. Důležitý je tzv. chick, čili sešlap, měl by být konkrétní a pojit se s ostatními nástroji soupravy. Spodní činel je proto někdy navrtán nebo má zvlněný okraj, aby "mezičinelní" vzduch mohl rychle unikat, což dodá sešlapu na konkrétnosti. Spodek také často bývá těžší než činel vrchní.

 

Ride

Opět existuje několik hmotnostních kategorií, v jazzu se používají jemnější ridy s bohatým přezněním ("crashoidní"). V rocku je naopak žádoucí zvuk a'la kovadlina, s minimálním přezněním. Typický je rozměr 20". Je důležité, aby měl ride jeden konkrétní tón, který by neměl být přebíjen podtóny. Ideální je (dle mého názoru), když je zvuk ridu trochu "zašpiněný" (ne takové ty popové bezpohlavní nástroje) a na bubeníka ze stojanu doslova zavolá, což způsobí, že si jej nadšený muzikant ponechá do konce života. Prostě vás musí oslovit. Úder na pupek by měl být konkrétní, odlišný od ostatních úderů, avšak neměl by je "přeřvat".

 

Crash

Pro rock nejspíše heavy, pro jazz naopak tenčí, univerzální jsou většinou medium. Vyrábí se většinou v rozměrech 14" až 22", nejpoužívanější je kombinace dvou crashů 16" a 18". Větší činely mají zpravidla nižší ladění a delší sustain a reagují o něco pomaleji. Kvalitní cash poznáte tak, že prakticky okamžitě po úderu dosáhne zvukového maxima. A samozřejmě by se měl dobře pojit s ostatními činely.

 

Splash

Činel s vysokým zvukem, ideální pro rychlé akcenty nebo na "chycené" (zdušené rukou) stopky. Metalisté opět sáhnou po hlasitějším, ale méně citlivém těžším nástroji, jazzman zvolí vzdušně papírový činel. Běžné jsou rozměry 8" až 12", lze však sehnat i 6" a 7". Zejména tyto činely znějí zajímavě inverzně, tedy zavěšené "vzhůru nohama" například na crashi. Podotýkám, že je nutné oba činely odizolovat buď onou klasickou plstí, nebo bužírkou.

 

China

Původně byly tyto činely skutečně vyráběny v Číně. Má charakteristický řezavý zvuk, zní jako práskání bičem. Používá se pro akcenty i doprovody, běžně v tvrdších stylech, latinsko-amerických kompozicích, jazzrocku i fusion. Má specifický tvar, okraj činelu je asi tak 3-4 centimetry od kraje zahnutý směrem k pupku. Vyrábí se v rozměrech 14" až asi 24", nejpoužívanější jsou rozměry 16",18" a 20".

 

Platí, že všechny činely by spolu měly ladit, žádný by neměl dynamicky "vyčuhovat". Opět doporučuji, abyste na nákup přizvali nějakého kolegu, jehož uším věříte. Činel totiž zní jinak z pozice hráče a jinak z pozice posluchače. Na nákup vezměte vlastní paličky, neboť materiál i tvar hlavičky mají na výsledný zvuk velký vliv. Dobře pořiďte.

Psáno pro časopis Muzikus