Milan Guštar: Elektrofony - Historie, Principy, Souvislosti

Milan Guštar: Elektrofony

Historie, Principy, Souvislosti

Část I - elektromechanické nástroje

Uvnitř, Praha, 2007

Víte co je Orgatron, Hohnerola nebo Variachord, jak fungovalo Telharmonium, Superpiano nebo elektrostatický rotační přepínač pro vibráto a chorus u varhan Hammond? Říkají vám něco názvy Guitarlin, Photona, Cordovox nebo E-Bow? Spolu s dalšími vynálezy je najdete v rejstříku knihy Milana Guštara Elektrofony. Na bezmála 400 stranách prvního dílu se nachází nepřeberné množství klávesových monster, pian, kytar, ale i elektromechanicky ovládaných houslí, hracích automatů a dalších specialit. Kniha je vybavena záplavou obrázků a ilustrací, navozujcích atmosféru starých dobrých časů, obracet stránky z kvalitního papíru je radost, jakou brouzdání na webu nenahradí. Nejrozsáhlejší kapitolou s více jak osmdesáti příklady jsou Elektromagneticky snímané nástroje, kde najdeme i mnoho typů kytar, včetně bizarního pětikrkého modelu Hamer. Jediného zástupce mají naopak gramofony (Technics SL-1200 z roku 1972). Došlo tím k oficiálnímu, učebnicovému uznání gramofonu za hudební nástroj.

Nepočítáme-li drobné nepřesnosti (CuNiFe není slitina mědi, niklu a feritu nýbrž slitina mědi, niklu a železa), jedinou vadou na kráse jinak pozoruhodné a historickými fakty nabité knihy je sporná citace z internetových stránek, týkajících se varhan Petrof Pastorale. Legendární nástroj RWZ konstruktéra Oldřicha Zachaře je zde popsán jako nedokonalý amatérský výrobek. Autor, jehož jméno najdete například na instalaci modelu kinetické plastiky avantgardního výtvarníka Zdeňka Pešánka před budovou PRE v Praze 10, na závěr knihy píše: "Při shromažďování a zpracovávání údajů jsem se snažil dostupné informace ověřovat a, pokud to bylo možné, opravit nepřesnosti a omyly tradované v literatuře a především na Internetu. Přímá svědectví jsou však prakticky nedostupná, původních a věrohodných údajů je nedostatek." V tomto případě mám pro všechny čtenáře velké překvapení. K dispozici je nejen svědectví hudebníka, který na Zachařovy varhany hrál, ale dokonce i nahrávka zvuku tohoto nástroje. V jednom z nejbližších čísel Muzikusu se dozvíte více.

Psáno pro časopis Muzikus