Ortega Guitars - výrobní reportáž

Ortega Guitars - výrobní reportáž
Ortega Guitars - výrobní reportáž

Každý umělec potřebuje inspiraci a svoji múzu. Bez ohledu na to, zda hrává po svatbách a vinárnách pro pár lidí, nebo plní koncertní sály a velké stadiony. Troufám si říct, že každý, kdo okusil opojnou moc hudebního nástroje, který je skvělý natolik, že jej dokáže dostat do transu s každým tónem, a který dokáže sledovat, jak se na živém vystoupení mění zvuk nástroje v energii vstřebávanou posluchači, dokáže ze sebe v takovémto případě dostat maximum, mnohdy i to, čeho není schopen doma ani v nahrávacím studiu. K tomu jsou potřeba nejen vrozené vlohy, ale hlavně nástroje, které mají tuto kouzelnou moc v sobě. Možná i proto, že je s tímto cílem někdo vytvořil.

Na světě je spousta výrobců hudebních nástrojů a všemožného příslušenství, někteří vyrábějí pouze s ohledem na cenu a sekají své produkty ve velkém bez ohledu na výsledek. Jsou, ale, zaplať bůh, i tací, kteří vědí, že se každému nástroji musí věnovat péče, a to nemluvím jenom o nástrojích klasických nebo elektrických. Je spousta dalšího, řekněme příslušenství, které by nám umělcům nemělo překážet, ale spíše pomáhat a místo otravování se s tím by nás mělo bavit, pokaždé když jej použijeme. Co si budeme povídat, není nic horšího než otrávený umělec, který má hrát na koncertě, na svatbě nebo jenom tak při posezení při vínečku někde ve vinárně.

Proto mám radost, že vám dnes můžu představit značku, jejíž produkty jste již v našem časopise zaznamenali. Tou značkou je Ortega Guitars, založená v roce 1994 v Německu. A nebyla založena hned tak někým. Její kořeny sahají až do roku 1951, kdy byla založena rodinná firma Roland Meinl Musikinstrumente GmbH, a kterou mnozí z nás známe spíše pod značkou Meinl. A tady přichází čas na pár mých otázek pro pana Juliana Zierhutema, který pracuje ve společnosti Ortega Guitars jako marketingový manažer.

Ortega Guitars - výrobní reportáž
Ortega Guitars - výrobní reportáž

Co vás vedlo k názvu Ortega Guitars?

Od začátku bylo jasné, jakým směrem se bude ubírat produkce nové značky. Hledání názvu je vždycky složitá věc. Musíte být v názvu pro zákazníky něčím zajímavý a mělo by to vyjadřovat vztah k danému portfoliu. Dceřiná společnost Meinl byla od začátku zaměřená na bicí nástroje. Nejdříve to byla výroba činelů, později perkusivních nástrojů, bicích nástrojů pro symfonický orchestr, a nezapomínejme ani na etnické nástroje. Společnost cítila, že Meinl je jméno natolik spjaté s bicími nástroji, že by i například jméno Meinl Guitars bylo matoucí nejen pro celý trh, ale hlavně pro zákazníky. Proto když byla v roce 1994 společnost Raphael Ortega Guitars založena, bylo vybráno toto španělské jméno. Navíc bylo jasné, že se chceme věnovat strunným nástrojům a především kytarám. Později bylo jméno zkráceno na Ortega Guitars.

Přijít s novou značkou na trh, který byl a je vždy nasycen konkurenčními výrobky, je vždycky sázka do loterie. Jaká byla vaše vize?

Ortega Guitars byla od svého počátku zaměřena na široký výběr nástrojů pro široké spektrum zákazníků. Chtěli jsme nabídnout kvalitní a cenově dostupné nástroje jak začínajícím studentům, ,tak i mistrovské nástroje pro profesionální kytaristy. A neomezili jsme naši produkci jen na pár základních modelů z každé řady, ale máme v nabídce velmi zajímavé modely kytar například i pro leváky a celou řadu speciálních kytar s nestandardním počtem strun, například máme osmistrunné kytary.

Ortega Guitars - výrobní reportáž
Ortega Guitars - výrobní reportáž

To zní báječně. Čím se vaše nástroje odlišují od kytar jiných výrobců?

Výchozím bodem naší moderní společnosti bylo spojit moderní technologie s tradičním řemeslem starých španělských mistrů. Naučit se jejich mistrovství, použít tradiční materiál, použít podle jejich vzoru veškeré postupy, díky kterým jsou jejich nástroje výjimečné, ale při tom nezapomínat na nové trendy, a hlavně naslouchat přáním a potřebám zákazníků. Proto máme také v nástrojích například dvoucestnou výztuhu v krku na úpravu předpětí strun. Neustále své nástroje vylepšujeme a posouváme hranice dál a dál, aby naše nástroje byly pro naše zákazníky stále přitažlivé. Při vývoji i výrobě našich nástrojů používáme všechny smysly. Hrajeme na ně, zkoušíme jiné tvary, jiné materiály. Tím dokážeme vyrábět nejen klasické kytary, ale i kytary s trochu jinou barvou zvuku. Velmi důležitá je i zpětná vazba od našich zákazníků. Jsme otevřeni všem novým myšlenkám a nápadům.

Jak jste na tom se zdroji materiálů a s výrobou samotnou?

Velkým zdrojem jsou exotická dřeva s Jižní Ameriky. Kromě Německa máme svoji výrobu také v Číně a ve Španělsku, kde máme samozřejmě také své zdroje materiálu.

Ortega Guitars - výrobní reportáž
Ortega Guitars - výrobní reportáž

Ve vaší nabídce nejsou samozřejmě jenom kytary, ale i další strunné nástroje.

To je pravda. Vyrábíme mandolíny, bendža, akustické basové kytary. Velkou módou jsou ukulele a guitarlele. Jenom těch máme v nabídce v současné době 103 modelů, včetně jednoho se dvěma krky, které má čtyři a osm strun.

A co vaše perkusní nástroje? Také, ale hlavní nápad byl umožnit muzikantům doprovodit se rytmikou. Ale když máte obě ruce zaneprázdněné hraním na strunné nástroje, máte už k dispozici jenom nohy. Máme svůj vlastní cajon, ke kterému jsme vyvinuli speciální pedál, něco jako je u basového bubnu. Velkým hitem jsou i naše stomp boxy, některé obyčejné pouze se snímačem. Ale máme i elektronické, které v sobě mají nasamplované zvuky, a náš posledním hitem je QuantumLoop, který má možnost používat hned dva vzorky naráz, a navíc je vybaven i looperem. Když k tomu vezmete v úvahu použitý materiál, kterým jsou opět exotická dřeva, je to pro muzikanty nový obzor, který se jim otevírá. K tomu nabízíme veškeré příslušenství, struny, stojany, obaly a kufry, kapodastry atd . Naši zákazníci se u nás vybaví vším potřebným. U všech těchto produktů dbáme na vysokou kvalitu, a tak má od nás začínající i profesionální muzikant všechno potřebné.

To vypadá, že vaše nástroje nejsou tedy jenom pro akusticky hrající muzikanty, kteří hrají pouze klasiku.

Samozřejmě že ne. Našim cílem je dostat naše nástroje a ostatní produkty nejen na koncertní pódia, kde se hrají klasické skladby, ale i na velká pódia, aby zákazníci viděli, že s našimi nástroji lze zahrát jakoukoliv muziku. V naší nabídce máme samozřejmě i nástroje ozvučené. Používáme nejen svoje vlastní snímání, ale i ostatní renomované značky, jako třeba Fishman a nebo L. R. Baggs. A nekončíme jenom u toho. Úplnou novinkou je náš nový akustický aparát sestávající ze zesilovače - hlavy a reproboxu. Ovšem nejde jen tak o ledajaký zesilovač, jaký najdete všude. Naší snahou bylo přinést muzikantům aparát, který může použít na jakýkoliv nástroj z naší produkce. A pokud bude používat naše stompboxy, tak bude mít věrný a krásný zvuk.

Vraťme se ještě k začátkům. Není jednoduché dostat se povědomí široké veřejnosti. Spolupracujete jistě s celou řadou muzikantů.

Ano. Cílem naší společnosti bylo od začátku vyrábět moderní strunné nástroje na klasickém základu. Aby naše kytary s nylonovými strunami používali umělci nejen na klasickou muziku, ale pro pop nebo rock. Proto jsme od začátku oslovovali spoustu umělců, a to nejen těch světově nejproslulejších, ale i těch, kteří nejsou třeba tak slavní. Pro nás je důležitý každý umělec a ke každému přistupujeme stejně.

Je nám jedno, jakou kdo hraje muziku. Například jeden z našich hráčů, Ben Woods, o své hudbě říká, že hraje „flametal“.

Ortega Guitars - výrobní reportáž
Ortega Guitars - výrobní reportáž

A jak si podle vašeho názoru stojí Ortega s ohlédnutím zpět a jaké jsou vize do budoucna?

Ortega ušla velký kus cesty a udělala obrovský posun. Dnes distribuujeme například do Francie, Španělska, Izraele, USA a Německa, Nizozemska a Spojeného království. Prozatím je Ortega malou společností vzhledem k celosvětovému měřítku. Naše sídlo je zatím pouze v Německu. A tak je distribuce do spousty zemí příliš drahá. Věříme, že budeme jednoho dne jako například Fender nebo Gibson, značky které jsou tak silné, že každý obchod chce jejich kytary.

K tomu směřuje samozřejmě i naše propagační strategie. Snažíme se i v této oblasti jít cestou moderních technologií. Naší hlavní strategií jsou sociální sítě. Známí kytaristé i méně známí hudebníci hrající na naše nástroje sdílejí svoje umění, a tak se dostává jméno Ortega více do povědomí.

Ortega Guitars - výrobní reportáž
Ortega Guitars - výrobní reportáž

A Ortega zase podporuje tyto umělce. Většina umělců pochází z Evropy, ale jsou i tací, kteří jsou i z jiných kontinentů. Máme umělce z z Austrálie a ze Severní a Jižní Ameriky. No, povídalo by se do nekonečna, ale věřím, že bude ještě další příležitost podívat se, jak Ortega Guitars pokračuje mílovými kroky dál. No a já si jdu zahrát.