Doprovodná kytara 12. díl - kytarový workshop

Doprovodná kytara XII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XII - kytarový workshop

Zdravím všechny kytaristy. V minulém díle jsme si představili tzv. power akordy. Hrát je či pojmenovávat by už tedy nemělo dělat nikomu žádný velký problém. Stačí si dát dohromady tóny na hmatníku a ujasnit si, kde všude můžu interval kvinty (což je základní interval power chordů) postavit. Pokud máte ještě v intervalech nedostatky, doporučuji vše co nejrychleji dostudovat. Bez jejich perfektní znalosti se budete jen těžko posouvat dále. Dnes bych se rád zmínil o další užitečné možnosti, jak s těmito jednoduchými power akordy pracovat dál. Určitě jste už někdy slyšeli o tzv. obratech intervalů (inversions).

Je to velmi jednoduché. U každého intervalu můžu vyrobit jeho inverzi - obrat. Vezmete spodní hlas (tedy základní tón intervalu) a dáte jej o oktávu výš, nad vrchní hlas daného intervalu (příklad 1A). Například tercie od tonu c je tón e. Vezmu tedy tón c a dám jej nad tón e. Uff, podívejte se prosím pro lepší pochopení do not u příkladu 1, špatně se to popisuje. :-) Tímto, jak sami vidíte, vzniká odlišný interval. V tomto případě se z velké tercie stává malá sexta. Jak přijít na to, který interval obratem vzniká? Je to jednoduché. Vezmete jako výchozí číslo 9, a od něj odečteme číslo, kterým je interval označen. V našem případě 9 - 3 (tercie) je tedy 6 (sexta).

 

Je dobré k tomu ještě vědět, že (příklad 1 A-E):

 

A. Velký interval se obratem stává malým (např. obrat velké tercie je malá sexta).

B. Obratem malého intervalu je vždy velký (malá tercie - velká sexta).

C. Obratem čistého intervalu je vždy čistý interval (čistá kvinta - čistá kvarta).

D. Obratem zvětšeného intervalu je vždy zmenšený interval (zvětšená kvarta - zmenšená kvinta).

E. Obratem zmenšeného intervalu je vždy zvětšený interval (zmenšená kvinta - zvětšená kvarta).

 

Jak sami slyšíte a vidíte, obratem intervalu se stává vždy odlišný interval, můžeme tedy říci, i odlišná barva či nálada atd. Jak tohle využít při použití našich power akordů?

 

Víme už z minula, že power akord je interval čisté kvinty (teď tedy pomíjím přidání oktávy ke zvětšení zvuku, o kterém jsem se minule zmiňoval). Obratem čisté kvinty je čistá kvarta. Pokud máme například v harmonii power akord G5 (tóny g a d), můžeme akord obrátit a vznikne kvarta (tóny d a g, příklad 2). Basu necháme hrát stále základní tón g a náš bas, tedy nejnižší tón, který hrajeme, je d. Mezi basou a kytarou vznikne interval kvinty. Tím se zvuk celé kapely může zvětšit nebo pročistit a v harmonii mám stále bude znít akord G. Ne vždy je totiž nutné hrát pořád stejný bas, jako nám hraje kolega basista. Naopak je hezké, když je basová linka odlišná od té naší (pro dnešek pouze tónově, ne rytmicky). Ještě se tím budeme hodně zabývat později, kdy budeme „aranžovat“ své vlastní doprovody. Stejným způsobem můžete postupovat, pokud jste v kapele např. dvě kytary (příklad 3). Jedna kytara může hrát power akordy v základních tvarech a druhá je může obrátit a hrát třeba o oktávu výš. Berte to prosím jen jako velmi jednoduchý způsob, jak postavit např. druhou kytaru. Způsobů, jak vytvořit zajímavější beglajt s použitím dalších tenzí atd., je samozřejmě mnohem více, ale o tom až později.

 

Tolik tedy k power akordům.

 

Pokud děláte rockovou nebo metalovou hudbu, možná punk a vlastně cokoliv, kde použijte zkreslený zvuk kytary, bude se vám silný a jasný zvuk power akordů určitě hodit. Věnoval bych jim proto dostatečnou pozornost při procvičování. Určitě najdete spousty dobrých riffů a doprovodů k procvičování, snad u každé své oblíbené rockové kapely. Je dobré, že díky jednoduchosti těchto akordů můžete poměrně rychle své soustředění přesunout z levé ruky (tedy pokud jste pravák) na pravou, a věnovat se tak pravačce, která vytváří barvu, kvalitu tónu, dynamiku a hlavně rytmus. Ostatně pravá ruka je u doprovodné kytary, nebo vlastně i sólové, zásadní. Rytmu určitě věnujte velkou pozornost, protože pokud vám to „nešlape“, nepomůže vám nic. Ani hezká harmonie nebo hezký zvuk, prostě nic. Rytmickým cvičením se tady určitě budeme stále věnovat. Mějte se hezky, a ať se vám daří.

Doprovodná kytara XII - kytarový workshop
Doprovodná kytara XII - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus