Akai MPC 1000 - Music Production Center - novodobý ´magneťák´

Akai MPC 1000 - Music Production Center - novodobý
Akai MPC 1000 - Music Production Center - novodobý

Kdo není s počítačem přímo věrný přítel - a přesto by si rád vyráběl vlastní kompilace a sekvence, potažmo skladby od baroka až po hip hop - nemusí věšet hlavu. Nejen těm vychází vstříc firma Akai s produktem, jenž v dostupné ceně a dostatečné kvalitě nabízí kreativní nahrávací sampler, se kterým lze při troše fantazie vyprodukovat mimořádně zajímavé projekty.

Akai MPC 1000 - Music Production Center - novodobý
Akai MPC 1000 - Music Production Center - novodobý

Firma Akai je právem považována za výrobce produktů, které patří ve své třídě mezi nejdražší. Zasvěcení a spokojení uživatelé ovšem potvrdí, že cena jde ruku v ruce s odpovídající kvalitou. Po řadě legendárních samplerů S, které byly svého času ve správnou dobu na správném místě, přišly dva modely profesionálních produkčních přístrojů, samplery Z-4 a Z-8, dodnes cadillac mezi HW samplery (viz Muzikus 3/2003). Současně s nimi vznikla řada tzv. produkčních center MPC. Modely 2000-4000 se již zabydlely v celé řadě studií, ovšem hlad laické kreativní veřejnosti, především mezi mladými, po takovém přístroji za rozumný peníz roste, a proto Akai přizpůsobil "dvoutisícovku" nové době a vypustil na trh tento model MPC-1000. S většinou předchozích modelů Akai je MPC-1000 datově kompatibilní, ale z každým jinak (WAV/SEQ/PGM...).

 

Vlastnosti stručně

MPC-1000 je kompaktní přístroj, který nezabere tolik místa na pracovním stole jako jeho starší sourozenec MPC-2000XL, zato má většinu jeho vlastností. Je konstruován jako desktop, připomínající menší notebook, takže se vejde i na horní plochu některých větších kláves a je tak koneckonců použitelný i při živém hraní. Standardně je součástí výbavy CompactFlash karta o kapacitě 32 MB, na níž jsou k dispozici dvě složky Autoload a Internal. Tam najdete 16 a 13 presetů programů, ze kterých jsou poskládány i zde uložené demo sekvence. Složka Internal se shoduje s obsahem interní paměti RAM, data se automaticky natahují cca 12 sekund. Šestnácti padům, citlivým na úhoz, lze přiřadit libovolný zvuk. Ve výrobě jsou jim přiřazeny především rytmické a basové nástroje, převážně v první bance padů (celkem jsou zde čtyři banky). Není ale problém jimi spouštět teoreticky neomezenou sekvenci, samozřejmě s možností ji spouštět ve smyčce a zvuky vrstvit. Dva oddělené efektové procesory FX1, FX2 a třetí Master pro výstup mohou pracovat současně. Významnou součástí výbavy je 4-pole filtr (dva 2-pole) - Low/Band/High Pass. Kdo měl možnost pracovat s filtry Akai, např. špičkovým 8-pole MFC-42, o kterém byla kdysi řeč i na těchto stránkách, potvrdí, že jde o profesionální přístroje. Filtr lze použít odděleně pro každý ze 32 hlasů polyfonie! Téměř stostránkový dvojjazyčný manuál je podrobný a vskutku pozoruhodný, je totiž v angličtině a japonštině...

 

Struktura přístroje

Na obrázku je znázorněno schéma toku dat. Sekce sampleru, kde jsou uloženy zvuky a doprovod, je nejdůležitějším článkem. Sekce dynamických padů slouží k živému hraní zvuky jim přiřazenými v sampleru. Do sekvenceru jsou nahrávána MIDI data, vyslaná z padů nebo externí, a odtud jsou vyslána do sampleru, který už jen přehraje příslušný zvuk. Tento zvuk se objeví na stereo výstupu v CD kvalitě 16 bitů/44,1 kHz (škoda, že se do ceny nevešlo vzorkování 24 bitů/96 kHz). Nicméně, pro většinu uživatelů je tato kvalita zcela dostačující. Při nahrávání s využitím např. externího CD přehrávače se knobem Rec Gain upraví úroveň vstupního signálu tak, aby nebyl zkreslený, nastaví se předpokládaný nahrávací čas (o něco delší) a nahraje se. Poté jej můžete přiřadit některému z padů v jedné ze čtyř bank. MPC-1000 umí spolupracovat s externím zařízením synchronně v MIDI jednak v režimu Master, tedy jako řídící jednotka, ale také v režimu Slave, např. s kterýmkoliv MIDI keyboardem. Šikovná je možnost ve čtyřkanálovém mixu přiřadit jednomu padu jeden výstup. Sekvencer má kapacitu až 100 000 not. Při spuštění MPC-1000 se automaticky natáhnou data do paměti Flash pomocí funkce Autoload. Tuto funkci lze ovšem vypnout a nechat tak paměť prázdnou pro vlastní data.

 

Editace samplu a sekvence

Nahraný audio signál je možné upravit jak "mechanicky" oddělením části samplu a uložením jako dalšího samplu, případně smazáním, apod., ale také zvukově - základní editací audio signálu, kromě efektů. Krokově můžete editovat také MIDI událost (event) včetně prohození stop, jak jste zvyklí v SW sekvenceru.

 

LCD displej

Je velký a podsvícený. Zobrazuje aktuální sekvenci, rytmický doprovod a podstatné informace. Umí rovněž zobrazit signál samotný, takže můžete přesně určit start a konec, popřípadě smyčku nebo tempo přehrávání. Rozlišení je 240 x 64 bodů. Každá sekvence je dána i počtem taktů, které jsou přehrány v daném tempu, případně ve smyčce. První tři tovární sekvence mají tři nejdelší zástupce o délce 56, 48 a 32 taktů. Většina ze 32 sekvencí je však dvoutaktových. Veškeré tyto informace najdete na displeji.

 

Čelní panel

Kurzorovými tlačítky lze procházet jednotlivé parametry a tlačítkem Window pak zobrazit podrobné nastavení každého z nich. Pod displejem je šest funkčních tlačítek pro přímé ovládání. Vlevo jsou dva tahové potenciometry Q-Link, kterými udáváte poměr hlasitostí externího stereo vstupu a MPC. Vpravo jsou knoby Rec Gain a hlasitosti, datové kolečko, Tap Tempo, kurzorová tlačítka a ovládání rekordéru. Data a zvuky můžete nahrát a uložit buď na CompactFlash kartu pro pozdější použití, nebo pomocí USB konektoru na harddisk počítače.

 

Zadní panel

Kromě MIDI a digitálních audio RCA konektorů S/PDIF nabízí zadní panel také analogový stereo vstup a výstup: jak hlavní, tak nezávislé přiřaditelné výstupy čtyřkanálového mixu, což je velmi užitečný nápad tvůrců (MPC-2000 má sice těchto výstupů osm, ale jsou na kartě, kterou nutno dokoupit). Posledním konektorem je USB. Zepředu jsou vhodně umístěny konektory pro sluchátka a dva pedály, vedle slotu CompactFlash karty. Dvě dvojice MIDI In a Out konektorů nabízí možnost navíc řídit další přístroje z tohoto centra.

 

Závěr

Akai vychází levnějším přístrojem vstříc především mladé generaci tvůrců nových zvuků a songů. Mně osobně se líbí, je snadno přenosný, elegantní, bytelný a umí toho dost. Velikost a hmotnost (cca 3 kg) ho předurčují k mobilní práci. Posuďte sami, jestli by se mohl hodit právě vám.

 

Info:

MPC-1000 je levný produkční sampler/sekvencer, který umožňuje nahrát jak audio, tak MIDI data z externího přístroje, svých padů či přes USB. Přenos dat je možný také CompactFlash kartou. Nahranou sekvenci, sample či celý song je možné editovat a zpracovat efektovými procesory, načež jako stereo analogový či digitální signál v CD kvalitě odevzdat. Cena s DPH: 34 120 Kč

 

Plus:

velký displej

velmi citlivé pady

rozšiřitelnost paměti a CF karta v ceně

 

Mínus:

neškodila by samplovací frekvence 24 bit/96 kHz

 

EFEKTOVÉ PROCESORY FX1/2

Chorus - Flanger - Bit Grunger - 4-band EQ - Compressor - Phaser - Tremolo - Flying Pan - Reverb

Master: 4-band EQ - Compressor

 

VÝZNAM TERMÍNŮ

Pro přesnější orientaci doporučuji uvědomit si význam jednotlivých termínů:

Sekvence je základní pracovní jednotka použitá u MPC-1000, který si pamatuje max. 99 sekvencí. MIDI data z keyboardu nebo z padů jsou zaznamenána do stop v sekvenci. Každá sekvence má 64 stop a délku nejvýše 999 taktů. Celý song může být vytvořen jedinou sekvencí, ovšem častěji se skládá z více kratších nezávislých sekvencí v daném pořadí.

Stopa slouží k záznamu nezávislých MIDI dat (např. piano, basa, bicí, atd.), sekvence má až 64 stop. Vlastnosti Mute a Solo umožňují umlčet některé stopy a přehrát jiné, např. si nahrajete tři různá sóla kytary, jedno z nich si vyberete a zbývající dvě "umlčíte". Upřesňuji, že zde se nahrávají MIDI data, nikoliv audio signál!

Song může být tvořen jednou či více sekvencemi v určeném pořadí. To je důležité, pokud chcete přehrávat několik songů za sebou a hodláte měnit jejich pořadí, apod. MPC-1000 umí uchovat v paměti až 20 songů. Songy probíhají v tzv. krocích (steps) a jednotlivým krokům odpovídají přiřazené sekvence, které lze takto snadno prohazovat. V jednom songu může být až 250 kroků.

Sample slouží k záznamu audio dat. Ta jsou u MPC-1000 nahrána do paměti jako vzorky v režimu Record, a to buď z paměťové karty, nebo přes USB z počítače. V režimu Trim určujete počátek a konec samplu. V režimu Program pak samply přiřadíte jednotlivým padům. Je nutné si uvědomit, že jsou dva druhy samplů - stereo (2 kanály) a mono (1 kanál).

Drum Pads je 16 velkých dynamických tlačítek , která na úhoz přehrají přiřazený sample. MPC-1000 má 4 banky přiřazených samplů, takže celkem můžete mít současně k dispozici 64 obsazených padů. Hra na tyto pady je pak zaznamenána na stopu v sekvenci jako MIDI data.

Program slouží k přiřazení (programování) zvuků padům. Množina všech 64 obsazených padů se nazývá Program. V programu lze rovněž zaznamenat ovládání parametrů zvuku padu, jako je obálka či filtr, a to dokonce pro každý pad zvlášť! MPC-1000 si pamatuje až 24 programů.

RAM je paměťový prostor, kam se ukládají dočasná data zvuku při zpracování nebo přehrávání. MPC-1000 je standardně vybaven 16MB paměti, což dokáže uchovat a přehrát až 136 sekund mono signálu. Tuto paměť můžete rozšířit až na 128MB paměťovým modulem a protáhnout tak nahraný audio signál až na necelých 25 minut! Stejně jako u počítače i zde se paměť RAM automaticky smaže při vypnutí přístroje. Tato paměť je nejrychlejší.

Paměťová karta CompactFlash s kapacitou 32 MB je ve výbavě při zakoupení. Data z karty je vždy nutné nahrát do paměti a uvědomit si, že není možné přehrávat je přímo z karty. Neobvyklou pozitivní výjimkou je, že MPC-1000 teoreticky akceptuje CF karty s kapacitou až 2 GB!

Psáno pro časopis Muzikus