Fender Cyber-Twin - kytarový aparát

Fender Cyber-Twin
Fender Cyber-Twin

Když jsem poprvé zaznamenal existenci tohoto aparátu, domníval jsem se, že jde pouze o komerčně motivovanou odpověď firmy Fender na zvyšující se poptávku po zařízeních digitálně modelujících zvuky různých typů známých zesilovačů. Moji zvědavost probudilo zjištění, že toto combo s nadšením používá mezi jinými i skvělý bluesový kytarista Buddy Guy. Zapůjčil jsem si Cyber-Twina do studia a po krátkém seznámení jsme společně přetočili pár kytarových stop na připravovaném debutovém albu funk-soulové kapely Žáha.

Fender Cyber-Twin
Fender Cyber-Twin

U Fenderů reagovali na celosvětový trend digitálního modelování kytarových aparátů po svém. Namísto modelování zvuku zesilovače pomocí digitálních obvodů svěřili tento úkol obvodům analogovým. Nejenže tak vyvinuli unikátní technologii, ale hlavně se podařilo odstranit hlavní nevýhodu digitálních obvodů - zpoždění zvuku. Combo, ve kterém je uvedené technologie využito nese název Cyber-Twin.

 

Pohled zpředu

Na čelním panelu zcela vlevo je umístěn vstup pro kytaru dále korekce vycházející z koncepce běžného zesilovače: Trim (nastavení úrovně vstupu), Gain, Volume, Treble, Middle, Bass, Presence, Reverb a Master. Následují čtyři spínače, pomocí nichž vyvoláme přednastavené zvuky, dalšími aktivujeme ladičku (Tuner), noise gate (N. Gate), nastavujeme rychlost delaye (Tap) či pracujeme s presety (Save, Amp, Fx, Utility, Exit). To jsme se již ocitli v pravé části čelního panelu, kterému dominuje velký display, na kterém se zobrazují údaje o jednotlivých presetech. Těmi listujeme pomocí velkého datového kolečka. Třemi menšími otočnými ovladači můžeme upravovat parametry jednotlivých efektů. Exkurzi po předním panelu ukončíme pohledem na klasické červené oko, které hlásí, že aparát je pod proudem.

 

Pohled zezadu

Zadní panel obsahuje síťový vypínač, zásuvku pro připojení síťové šňůry, dále zdířku pro nožní ovladač, pomocí jehož čtyř spínačů můžeme přepínat mezi stejným počtem přednastavených zvuků, vstup pro expression pedál, hned vedle pro footswitch, který zapíná či vypíná reverb. Tři další konektory slouží ke komunikaci po MIDI. Na MIDI vstup se dá připojit např. velký podlahový MIDI přepínač se dvěma expression pedály, kterým můžete ovládat a editovat různé parametry. MIDI Out slouží např. k řízení externích zařízení, MIDI Thru k zapojení dalšího Cyber-Twina, který bude tím pádem reagovat na všechny změny nastavení provedené na prvním, řídícím kombu. Následuje digitální výstup S / PDIF, výstup pro sluchátka a stereo / mono symetrický line output pro přímé zapojení např. do mixpultu. Poslední sekci tvoří tři zdířky efektové stereo smyčky (1x send, 2x return) a přepínač její úrovně. Polouzavřená skříň komba je osazena dvěma stowatovými 12" reproduktory Celestion G-12T.

Fender Cyber-Twin
Fender Cyber-Twin

Co je uvnitř

V bedýnce komba o rozměrech 46,4 x 66,4 x 30,8 cm a hmotnosti 25 kg je ukryt celý arzenál vintage aparátů a efektů. Ty jsou organizovány do třech bank s názvy Your Amp Collection, Custom Shop a Player's Lounge. V bance Your Amp Collection máte k dispozici 35 simulací slavných zesilovačů Fender, Sunn a dalších. Kromě efektů, kterými jsou vybaveny předlohy těchto simulací, si ještě můžete přidat do efektové smyčky obvyklé kytarové efekty - vícenásobné digitální delaye, ping-pong stereo delaye, všechny možné chorusy, flangery, reverby, tremolo, harmonizér, wah, flanger. Pokud se vám vlastní nastavení zalíbí, můžete je uložit do banky Player's Lounge. Tam je k dispozici 85 volných míst pro vaše kreace. Inspirací vám může být 85 továrních nastavení v bance Custom Shop. Tyto zvuky jsou vytvořeny kombinací simulovaných aparátů a efektových řetězců. Mimo uvedené možnosti máte k dispozici ještě čtyři paměťová místa, která jsou určena pro zvuky, které můžete rychle vyvolat pomocí čtyřspínačového nožního pedálu nebo přímo z předního panelu komba. Představu o tom, jak jednotlivé presety hrají si můžete udělat na internetových stránkách www.fender.com /cyber/.

 

O spolupráci na zvukovém testu jsem požádal Miroslava Linharta (Žáha, YoYo Band). Učinil jsem tak zejména proto, že hraje na několik komb firmy Fender, má s nimi zkušenosti a může přímo porovnat zvuk originálu s uměle modelovaným zesilovačem. Fakt, že Miroslav právě dotáčel ve studiu Sono album skupiny Žáha, přispěl k tomu, že Cyber-Twin prošel také zkouškami v tomto vyhlášeném studiu.

 

Co jde ven

Předně jsem byl překvapen tím, jak Cyber pěkně "táhne". Zvuk není zpožděný, jak tomu bývá u digitálního modelingu a jde "za rukou" i při nižších hlasitostech. Kytarový signál totiž neprochází přes AD/DA převodníky, ale využívá výhradně analogové obvody se dvěma lampami GT 12AX7WA v předzesilovači. Digitální obvody slouží pouze k ovládání a programování presetů a řídí MIDI. Z plejády typů aparátů, které nabízejí tovární presety, jsem nejprve vyzkoušel: Bassmann, Twin - reverb a Princeton-reverb a porovnal je s originály. Srovnání dopadlo lépe, než jsem očekával. Mám-li se vyjádřit v procentech, rozhodně souhlasím s firmou Fender deklarovanými 90 procenty. Kromě vintage zvuků stáje Fender nabídka obsahuje i zesilovače Vox AC 30, Sunn a Marshall. Pro dosažení opravdu pěkných zvuků bylo třeba pouze stáhnout nebo úplně vypnout efekty na jednotlivých presetech, což se dalo lehce provést pomocí knoflíků pod displayem, aniž by se člověk musel ponořit do obsáhlých manuálů. Při každém přepnutí presetů se roztočí korekční knoflíky ovládané servomotorky, což vypadá velmi efektně, a zastaví se v pozicích, odpovídajících danému nastavení. Pokud si to přejeme, můžeme korekce dále ručně měnit a dolaďovat zvuk jako u klasických zesilovačů. Faktem ale je, že firemní nastavení fungují velmi dobře. Stejný zvuk dostanete i při nízké úrovni hlasitosti a není třeba "tavit" tento 130wattový aparát do plnejch. Na druhou stranu, potřebujete-li hrát nahlas, není to opravdu problém. Další z předností tohoto zesilovače je i stereo / mono symetrický linkový výstup obsahující velmi dobrou simulaci reproduktorů, sejmutých mikrofonem. Ta je dokonce tak dobrá, že ani zvukový technik a ani já jsme neměli potřebu instalovat před bednu mikrofony a v pohodě jsme "jeli lajnou". Měl jsem pouze problém s efektovou smyčkou, která mi nakreslovala analogový delay Electroharmonix Memoryman, ale nakonec jsem použil interní efekty z Cybera a se simulací tape-echa jsem byl maximálně spokojen. Přepínat presety je možné jednak jednoduše pomocí čtyřtlačítkového nožního přepínače, jenž je v základní výbavě aparátu, nebo ručně, na předním panelu zesilovače. Můžete si též přiobjednat luxusní MIDI - nožní ovladač (15 410 Kč) a pak lze pohodlně přehazovat zvuky nebo měnit parametry efektů pomocí dvou expression pedálů. Do základní výbavy také patří jednospínačový footswitch a nepromokavý obal.

Cena Cyber-Twina není zrovna nejlidovější (66 336 Kč), ale každý z reissue Fender aparátů stojí podobnou řachu a tady je máte všechny pohromadě v ideálních nastaveních a k tomu pěknejch pár efektů. (Zvuk i kvalitního klasického zesilovače můžete pokazit chybným nastavením korekcí!) Samozřejmě je lepší, když máte při nahrávání ve studiu kolekci vintage aparátů v perfektní kondici, ale pro podiové hraní musí být Cyber-Twin, vzhledem k svým možnostem, naprosto skvělý aparát (i pro to, že je poměrně lehký a má kolečka, takže se dobře stěhuje.) Buddy Guy asi dobře ví, proč na něj hraje..

Fender Cyber-Twin
Fender Cyber-Twin

Info:

Fender Cyber Twin je digitálně ovládané 130W (2x 12") kytarové combo, schopné analogově simulovat zvuky vintage aparátů, obsahující řadu efektů (analogový i digitální delay, modulace, filtry, reverb) a interní ladičku s funkci mute. Cena je 66 336 Kč a MIDI pedál stojí 15 410 Kč.

 

Plus:

věrné zvuky při jakékoli hlasitosti

dobře táhne

prosazuje se v kapelovém soundu

dobře se ovládá i stěhuje

 

Mínus:

efektová smyčka nakresluje krabičky

vyšší cena

 

Seznam presetů, jejichž jména není třeba komentovat:

Champ '49

Champ W P '53

Champ-Amp5C1 '55

Vibro Champ '68

Pro W P '53

Bassman N P '58

Bassman N P '59

Deluxe W P '54

Deluxe N P '55

Deluxe Rvb '65 -

Deluxe Rvb '65 +

Tremolux N P '55

Twin N P '59

Twin N P '60 Mod (GK)

Twin Reverb '65 (GK)

Bandmaster '60 (GK)

Vibrolux Rvb '64 (GK)

Super Reverb '66

Princeton Rv '67

Princeton Ch '86

Sidekick 10 '83

Vibro King '93

Ultimate Ch '94

Prosonic '94

HR Deville '96

Stage '99 -

Stage '99 +

Sunn Model T '98

Dual Richter -

Dual Richter +

Amp Liverpool

Dirty Thirty

Blues Combo

Vintage Stack

Modern Stack

Psáno pro časopis Muzikus