M-Audio Keystation 49e/61es/88 Pro - já bych si s dovolením také vzal

M-Audio Keystation 49e/61es/88 Pro - já bych si s
M-Audio Keystation 49e/61es/88 Pro - já bych si s

A proč ne? Každému lze dopřát muziky, co jeho (či jiné) hrdlo ráčí. Dnes se posouvají obecně i jiné, podstatně zaběhlejší, hodnoty než jen to, že někdo je či není klávesový hráč, tak proč by nemohl z četných výhod levného Master keyboardu čerpat kytarista, zpěvák, bubeník, či dokonce totální hudební analfabet? M-audio přichází s řadou kláves, jichž může využít úplně každý.

M-Audio Keystation 49e/61es/88 Pro - já bych si s
M-Audio Keystation 49e/61es/88 Pro - já bych si s

Možná budete ochotni mi dát za pravdu, že možná většina dobrých hudebních nápadů vzniká překvapivě ne ve velkých a špičkově vybavených studiích, ale naopak v dětských pokojích teenagerů a na kolejích studentů. Pamatujeme si všichni dobře, že zmíněné sociální skupiny zrovinka neoplývají tučnými konty, takže pomůcky pro svou hudební tvořivost hledají většinou mezi produkty nejnižších cenových kategorií. Nezřídka to znamená chtě-nechtě opustit vizi kvalitní třídy nebo značky, ale v některých případech je vskutku pravda, že zase o tolik nepřicházejí. Znalci sice ihned zahlásí, že těžko lze srovnávat bezkonkurenčně nejlepší master keyboardy světa (např. Doepfer, v cenách kolem půl sta tisíc) s čímkoliv jiným - a já jim dávám okamžitě za pravdu. Ale položme si ruku na srdce. Kolik z nás jezdí denně na kšefty takového kalibru, že doprovází celebrity na muzikálech, nebo trajdá světem na plovoucích velkoměstech typu Cruise, kde vyhrává do zblbnutí bavorské odrhovačky za těžké dolary, rok co rok...? Takže se vrátíme v klidu na zem a budeme si zase povídat mezi svými, o těch našich muzikantech a našich možnostech. Neznamená to ovšem, že tamti hudebníci neexistují, či jsou snad (nedejbože) našimi nepřáteli, ale je třeba si uvědomit, že na jejich úroveň je potřeba se nejprve od píky tvrdě propracovat, jen závidět jaksi nestačí.

 

Co umí?

Oba menší modely 49/61 zdánlivě nic, jelikož nemají téměř žádné ovládací prvky, na rozdíl od verze 88 Pro, která má čudlíků plný panel. Avšak nenechte se ošálit, podrobně vizte vlastnosti v rámečku. USB kabel je součástí dodávky, takže ho nemusíte shánět, na CD dostanete i SW. Manuál má 10 stran a je v šesti jazycích včetně japonštiny... Pokud nevíte, k čemu je master keyboard dobrý, pak jednoduše řečeno ke hraní zvuků jiných nástrojů či bank, jelikož vlastní nemá (může ovládat přes MIDI jak HW nástroje - zvukové moduly, syntezátory, samplery, atd., tak SW nástroje v počítači). Komunikace je zajištěna s počítači - PC s Windows 98-XP i Apple s MacOS X.

 

Funkce

Nejprve si projdeme společné vlastnosti všech tří modelů a později oddělíme další možnosti nejvyššího modelu 88 Pro. Pro přehled jsou všechny klávesy označeny jménem (např. F#3-Fis, Eb2-Es). Tlačítka Octave +/- slouží k virtuálnímu rozšíření hrací plochy po oktávách. Transpozice je tak možná o +4/-3 oktávy. Kolečko Pitch Bend ohýbá tón v obou směrech, podle nastavení hrajícího nástroje, v rozmezí od standardních dvou půltónů po dvě oktávy. Podobně populární je i modulační kolečko, jež jsme obvykle zvyklí využívat pro funkci modulace, ovšem stejně jako Pitch Bend i tento prvek je programovatelný pro další funkce. Zvláště oceňuji zdánlivou banalitu - možnost přiřazení celkové hlasitosti. Tuto možnost někteří výrobci ze svého repertoáru totiž prostě vypustili, ačkoliv jejich starší modely to uměly a řada muzikantů ji využívá. Fader hlasitosti můžete rovněž přeprogramovat na zcela jinou funkci včetně efektů (např. Balance, Chorus, Reverb, Attack, aj.). Jako nožní spínač je možné použít pedál s libovolnou polaritou, jelikož keyboard ji otestuje automaticky při zapnutí. Chcete-li polaritu obrátit, podržte pedál stisknutý při zapnutí. Nejčastěji je využíván k funkci Sustain (prodloužení zvuku jako u klavíru). Tlačítko Advanced Functions vlevo od kláves je určeno pro zbývající funkce, jimiž je keyboard vybaven. S tím souvisí i přiřazení těchto funkcí oběma tlačítkům + a -. Obrázek kláves naznačuje zmíněné funkce přístupné pomocí tohoto tlačítka. Spustíte je jednoduše tak, že stisknete tlačítko (tak přejdete do editačního režimu) a k tomu stisknete příslušnou klávesu černou nebo bílou. Jakmile je funkce provedena, klaviatura přechází okamžitě do běžného režimu hraní. Např. vidíte, že funkce transpozice v oktávách je zde přístupna znovu (kromě přímé volby tlačítek). Po stisku tlačítka Advanced Functions (editační režim) stisknete klávesu Cis vlevo (Data Octave) a následně jednu z kláves Fis, Gis, Ais uprostřed, podle požadované funkce (Octave +/0/-). Podobně můžete transponovat po půltónech v obou směrech, až o oktávu (12 půltónů).

Další funkcí je změna aktuálního MIDI kanálu 1-16 (Channel), pomocí příslušné bílé klávesy (viz nákres). Funkce změny zvuku a banku - Program Change a Bank LSB/MSB není asi potřeba objasňovat. V příloze manuálu jsou tabulky, přesně definující obsah bank i názvy a polohu zvuků. Modulačnímu kolečku můžete přiřadit jednu ze čtyř funkcí - modulaci, hlasitost, stereo pozici (Balance) a portamento. Podobně i tahovému potenciometru můžete přiřadit až 132 MIDI kontrolérů! Joystick Pitch Bend má programovatelnou citlivost přiřazením efektu č. 128, a to až o oktávu v obou směrech. Pro případ totálního zmatení jsou zde dva MIDI příkazy - All Notes Off a Reset All Controllers. Navíc stačí podržet tlačítka +/- a resetovat tak celý nástroj do továrního nastavení.V manuále jsou dvě tabulky příloh - seznamy zvuků GM a čísel MIDI kontrolerů.

 

Další funkce modelu 88 Pro

Tento nejvyšší model se svými možnostmi samozřejmě výrazně liší. Kromě výše uvedených funkcí, jež jsou všem modelům společné, má řadu jiných parametrů a zjednodušení. Např. modrý LCD displej zobrazuje opravdu velké cifry, které nelze přehlédnout ani z velké dálky. Panel je relativně hustě posázen otočnými potenciometry. Master keyboard Keystation 88 Pro je obdařen poměrně dobrou kladívkovou mechanikou - a díky tomu je zde také užitečná funkce Křivky průběhu úhozu. Těchto průběhů je celkem devět včetně standardního lineárního. Ten ovšem není přirozený, jelikož nejen každý akustický klavír či jiný klávesový nástroj, ale dokonce i každá klávesa se - důsledně vzato - chová mírně jinak. V ROM paměti nástroje je také deset uložených nastavení (tzv. presetů) - viz tabulku. Zmíněné presety lze natahovat a ukládat pomocí na CD přiloženého SW Evolution Librarian (pro počítače PC). Pokud vše zničíte, nelamte si hlavu, z ROM paměti lze tovární nastavení a presety kdykoliv vyvolat zpět. Stačí současně podržet obě tlačítka +/- a zapnout přístroj.

 

Panel modelu 88 Pro

Obsahuje devět tahových potenciometrů, čtyřiadvacet rotačních knobů a dvaadvacet MIDI tlačítek. Samozřejmostí je Pitch Bend a modulační kolečko, dva vstupy pro nožní spínače a jeden pro expression pedál. Tedy celkem cca šest desítek ovládacích prvků, jimž můžete přiřadit téměř libovolnou MIDI funkci. Kromě těchto prvků máte k dispozici obslužný arzenál - devět programovacích tlačítek funkcí, tlačítka změny oktávy/transpozice a tlačítka změny zón (umožňujících vrstvení zvuků či rozdělení klaviatury).

 

Čtyři zóny

Jak jsem řekl, zóny jsou oblasti na klaviatuře dané horní a dolní klávesou rozmezí zóny. Jednotlivé zóny se mohou přirozeně překrývat, nebo naopak spolu vůbec nijak nesouviset. Každou z nich lze vypnout. Standardně je nastavena zóna 1, a to na celou klaviaturu. Každá z nich může mít vlastní nastavení, které je nezávislé na ostatních, a stejně tak může být nasměrována do jiného MIDI kanálu. Např. přiřadíte zóně 1 dolní dvě oktávy pro basovou linku a MIDI kanál 1, Rhodes pianu pak čtyři horní oktávy a MIDI kanál 5. Ke změně nastavení zón slouží tlačítko Zone Arrange.

 

Snap Shot

Každý z ovládacích prvků na panelu vysílá MIDI signály, takže je snadné tyto signály zaznamenat a zapamatovat. Tato operace (snadnější být nemůže - současný krátký stisk tlačítek +/-) se nazývá Snap Shot (snímek) a jde o to, že třeba i složité nastavení panelu můžete vyvolat a změnit jedinou operací. Použijete-li operaci Snap Shot, objeví se na displeji roztomilá ikonka foťáčku. Snímek (tedy přenesení dat každého prvku na příslušném kanále) se provede do spuštěného SW, kde nastavení panelu uložíte pod jménem. Dokonce je možné uložit nastavení jen části ovládacích prvků (např. faderů) ve skupinách Group A, B a C.

 

Varhanní režim

Tvůrci 88 Pro mysleli na velkou rodinu milovníků varhan ToneWheel, a proto na panel vtěsnali také devět táhel, simulujících funkci táhel u klasických "hammondek". Jako tam, i zde je nulová poloha nahoře a maximum dole. Připravený preset B4 počítá s ovládáním SW simulace Hammond varhan od Native Instruments.

 

Závěr

Je prostý. Kdo potřebuje master keyboard, má dnes vskutku z čeho vybírat. Kontrolery Keystation 49/61/81 jsou horkým kandidátem na přední místa žebříčků. Klaviatura s hammer mechanikou u modelu 88 Pro není špatná, ale ani špičková. Rozhodně se nástroj hodí do nahrávacích studií všech velikostí. Oba menší modely zase jistě ocení teenageři při tvorbě podkladů svých hip-hopových deklamací na počítači. Rozhodnutí je na vás.

Info:

Keystation 49/61/88 Pro jsou tři modely master keyboardu. Kontroléry mají řadu funkcí, zvláště 88 Pro, který má plný panel ovládacích prvků a připravené presety k ovládání nejpoužívanějších SW simulací. Ceny: 49e - 3790 Kč, 61es - 5690 Kč, 88 Pro - 16 790 Kč.

 

Plus:

příjemná klaviatura

připravené presety SW nástrojů

čtyři zóny u 88 Pro

 

Mínus:

průměrná hammer mechanika

 

VLASTNOSTI

49/61 dynamicky citlivých kláves

Pitch Bend a Modulační kolečka

Tahový potenciometr hlasitosti/datový

Konektor pro sustain pedál

Tlačítka +/- pro změnu oktávy

MIDI konektory IN a oddělené Out

USB napájení nebo adaptérem

Funkce běžného MIDI převodníku

Snadná instalace Plug-and-Play

88 Pro - navíc:

88 kláves s hammer mechanikou

24 programovatelných otočných potenciometrů

9 programovatelných tahových potenciometrů

22 programovatelných tlačítek

2 konektory pro nožní spínače s programovatelných MIDI funkcí

konektor pro expression pedál

SW Evolution Librarian (pro počítače PC)

 

PRESETY U MODELU 88 PRO

01 GM

02 GM Mixer

03 GM2/XG

04 Reason Mixer

05 Reason Native

06 B4

07 Cubase SX/Nuendo

08 Logic

09 SoundBlaster Synth

10 Default (pro učení)

Psáno pro časopis Muzikus