Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey

Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey
Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey

Peavey MAX 115

Nechte se zmanipulovat od kamaráda Maxe

Každý současný výrobce muzikantské elektroniky se snaží zviditelnit svůj produkt originálními vlastnostmi, funkcemi a technologiemi, které ti druzí nemají. Aparát pro basáky MAX 115 od americké firmy Peavey takových svojských hejblátek a vychytávek nabízí několik. Výrobce usiluje o to, nedovolit vám kolem jeho díla jen tak projít a utroustit: „Taky kombo“. Cílem je, abyste řekli: „Hele, kámo, tohle je fakt zajímavý, mrkni na to.“

Celým svým tělem jsem procítil základní charakteristiku baskytarového komba MAX 115, když jsem jej vytahoval z krabice. „Takže máme co do činění s analogovým aparátem,“ uvědomil jsem. Třistawattové kombo o sobě dalo vědět svými třiadvaceti kilogramy.

 

Označení 115 v sobě skrývá to, co si myslíte: Kombo disponuje jedním patnáctipalcovým reproduktorem. A nutné je dodat, že má i výškový tweeter.

 

Černá, něco málo přes šedesát centimetrů vysoká, tedy velmi skladná, bedna s trochu retro designem zaujme nezvyklým umístěním ovládacího panelu. Je zapuštěný do vrchní desky komba, ovšem nikoliv v její zadní části, jak to bývá, ale pohodlněji vepředu.

 

Najdeme tu pět retro ovladačů: Gain, Bass, Midle, Terble a Volume. A ke každému je přiřazeno jedno tlačítko - právě pět těchto knoflíků zastává kategorii zmíněných hejblátek a vychytávek. Popíšeme je později.

 

Po levé straně knoflíků jsou vstupy pro pasivní a aktivní baskytaru a dále linkový výstup tipu canon. Ten má také své kouzelné tlačítko, Groundf Lift, které dovede odstranit případný nežádoucí brum vyplývající ze zdvojení uzemnění.

 

Na pravé straně od potenciometrů je chromatická digitální ladička, opět se svým tlačítkem, jím se ladička zapíná a logicky se pod ním skrývá také funkce Mute. K ladění, jak už to u jednoduchých ladiček v aparátech bývá, máme k dispozici pouze tři signalizační kontrolky. Ukazují podladěno, naladěno, přeladěno, což příliš pohodlné, pokud je rozladění ve větším rozsahu, pro hledání správného tónu není.

 

Vedle ladičky najdeme užitečný vstup aux, kterým lze pustit dovnitř audiosignál a hrát spolu s ním, a dále výstup pro sluchátka.

 

Hejblátka

A pojďme na ta hejblátka. Co se mi na MAX 115 líbí, je samotné uspořádání kontrolního panelu, kdy každá z ovládacích funkcí má své tlačítko, které její vlastnosti rozšiřuje. A vždy jen jedno. Je to velmi přehledné, logické a pro užívání jednoduché.

 

Ovladač Gain dostal od designérů pomocné tlačítko TT Boost. Gain příliš neodpovídá tomu, co obvykle tenhlo knob představuje. Pod funkcí se skrývá úroveň zkreslení napodobující přebuzení lampového aparátu. Hlasitost aparátu otáčením Gainu doprava nevzrůstá, zvyšujeme tím jen zkreslení. Můžeme si jej nastavit dle libosti, a rozsah je docela veliký, a pak zapínat a vypínat tlačítkem TT Boost. Povedeným výsledkem je, že tím přepínáme mezi čistým a zkresleným zvukem při zachování stejné hlasitosti. Tu ovlivňujeme až ovladačem Volume, pro oba zvuky shodně. Šikovné. Nabízí se ovšem otázka, proč nemáme možnost připojit ke kombu footswitch a zapínat tuhle funkci „za letu“.

 

Hartley Peavey pracoval v obchodě s hudebními nástroji svého otce. V roce 1957 okouzlen koncertem Bo Diddleyho se rozhodl, že se stane rockandrollovým kytaristou. Proto přestavěl svou akustickou kytaru na elektrickou a postavil si zesilovač. Na podiích se neproslavil, ale hádejte, co se stalo...

 

Dodat bychom ještě měli, že zapnutí TT Boostu zároveň vypíná tweeter, což má podle jednoho z produktových videí také pomoci ke klasickému zvuku lampových aparátů.

 

Ovladač Bass pro hloubky umožňuje ubírat a přidávat až o 15 dB centrální frekvenci, kterou v Peavey nastavili na 50 Hz. Jeho přídavné tlačítko se jmenuje Punch. Ta zesiluje „low end“ tím, že o 6 dB vytáhne nahoru zvuk o frekvenci 100 Hz. Prostě to začne víc dunět.

Middle slouží k úpravě středů, a to tak, že až o 15 dB zesiluje nebo zeslabuje vybranou středovou frekvenci. A tu udává přídavné tlačítko Mid Shift, volíme jím mezi 600 Hz a 250 Hz.

 

Treble dělá analogicky to samé co Bass a Middle, ovšem pro vysoké frekvence. Jeho centrem (nulou) je frekvence 5 kHz. Spínač Bright přidružený k výškové části ekvalizéru zesiluje o 10 dB frekvence vyšší než 1 KHz. Prostě to začne víc zvonit.

Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey
Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey

A dostáváme se k funkci Volume. Co ta dělá, nebudu popisovat, místo toho připomenu, že Peavey MAX 115 oplývá třemi sty watty výkonu a není s ním vůbec problém prosadit se v kapele. Na zkoušce se dvěma kytaristy a bubeníkem jsem to jen tak čechral v dolní čtvrtině rozsahu. Nebude vůbec problém kombo tahat po klubech, naopak to bude radost vzhledem k jeho malým rozměrům (z auta se to nějak donese, MHD to nezkoušejte).

 

A dostáváme se k pointě příběhu. Pod knoflíkem Volume najdeme tlačítko označené jako Psycho-acoustics Technology. A co to dělá? V Peavey tuhle funkci vytvořili proto, aby se vyrovnali s problémem, že čím nižší frekvence zvukový zdroj vydává, tím méně je lidské ucho slyší. Aby se basa prosadila, je proto s hlubšími tóny potřeba stále více a více výkonu aparátu. Efekt Psycho-acustics Technology lidské ucho manipuluje (ano, firma to tak otevřeně nazývá) tak, že jej uspokojuje bez potřeby zvyšovat výkon. Funkce bere nejhlubší frekvence, vytváří k nim vyšší harmonické, ano vyšší, a ty pak přimíchává do signálu. Uši si to vykládají tak, že slyší více těch hlubokých frekvencí, i když to není pravda. Zvuk tímhle kouzelným efektem, který se trochu dá připodobnit k octaveru, výrazně zmohutní.

Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey
Peavey MAX 115 - nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey

Závěrem

Hele, kámo, na tohle by ses měl mrknout. Tranzistorové kombo Peavey MAX 115 je malé, těžké, hlučné a chytré. Ocenil jsem jeho třísetwattovou sílu a bavily mne jeho funkce. Spínač Psycho-acustics Technology se pak pro mne stal naprosto návykovým a nechtělo se mi hrát bez něj. Podobné to bylo i s funkcí Punch. Obě zmíněné zajišťují mohutný hluboký zvuk, stojí ovšem za připomenutí, že kombo s patnáctipalcovým reproduktorem má také tweeter, který pěkně řeže do éteru výškami. Ač si myslím, že o ceně by se v takovýchto testech ani nemělo hovořit, protože přiznejme si, je to záležitost velmi individuální, odhodlám se k výjimce. Vzhledem k tomu, na co už jsem v této kategorii aparátů hrál a co už jsem vlastnil, považuji tohohle Maxe za chlapce velmi kamarádského (9990 Kč).

 

Info:

Peavey MAX 115 je nejsilnější basové kombo nové řady MAX firmy Peavey, vybavený pa tnáctipalcovým reproduktorem a zajímavými funkcemi. Cena je 9990 Kč.

 

Plus:

+ nevelké rozměry

+ silný výkon

+ velmi logické ovládání

+ chytré funkce, zejména Psycho-acustics Technology

 

Mínus:

- hodila by se možnost připojit footswitch

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Výkon 300 wattů/8 Ω
Ovládání Gain + TT Boost, Middle + Mid Shift, Treble + Bright, Volume + Psycho-acoustics Technology
Vstupy Passive a Active, Aux In
Výstupy Direct Out, Phones
Ochrana reproduktoru DDT
Hmotnost 22,68 kg
Rozměry 48,5 x 62 x 36,8 cm

 

www:

peavey.com

Psáno pro časopis Muzikus