Soundcraft SI Impact - digitální mixážní pult a nahrávací interface

Soundcraft SI Impact - digitální mixážní pult a nahrávací interface
Soundcraft SI Impact - digitální mixážní pult a nahrávací interface

Kdopak to napíše? Moc mě potěšil zájem kamarádů z Audiomasteru i nejstaršího časopisu pro muzikanty o recenzi Impactu. Přivezl jsem si jej s velkým nadšením do skladu, kde pak čekal téměř měsíc na svoji příležitost, která na a ne přijít. Až jedné krásné podzimní soboty vystartoval, a rovnou do hotelu Ambassador.

Copak to tu máme?

Soundcraft Impact je kompaktní digitální mixážní pult a nahrávací USB interface, disponující čtyřiceti vstupy (32 mono a 4 stereo) a třicet jedna výstupy. Každý vstupní kanál nabízí gain, laditelnou horní propust (HPF), čtyřpásmový plně parametrický ekvalizér, dva dynamické procesory (gate a kompresor), routing LR, mono a zpoždění (delay). Všechny výstupní kanály (L, R, Mono, Monitor 1-14, Matrix 1-4, jsou vybaveny 31pásmovým EQ, dynamickými procesory a zpožděním.

 

Pro obohacení ozvučovaného programu Impact nabízí čtyři plně editovatelné efektové procesory Lexicon se samostatnými sběrnicemi, které uživatele neokradou o auxy.

 

Pro pohodlné ovládání je Impact vybaven pětipalcovým barevným dotykovým displejem, malými barevnými čtvercovými displeji nad každým vstupním faderem a originální funkcí Fader Glow pro snadnou orientaci. Navíc nabízí osm skupin Mute Group a VCA.

 

Velkou výhodou Impactu je vestavěná MADI karta s jedním konektorem etherCON pro připojení stageboxu a jedním USB konektorem pro nahrávací zařízení (32 in, 32 out).

 

Další významné plus znamenají kompaktní rozměry a nízká hmotnost.

 

Komupak to dáme?

Impact je určen především pro rentalové společnosti i zvukaře, kterým vyhoví za velice přijatelnou cenu slušným vybavením co do počtu vstupů, výstupů a konektivity. Také pro kluby, jejichž provozovatelé touží po výměně starého analogového pultu a outboardu v racku. Troufám si tvrdit, že si s ním díky jednoduchému a uživatelsky přívětivému ovládání poradí i zarytý „analogomilec“, donucený k této změně jakoukoli přírodní, politickou či materiální silou. :-)

 

Určitě velmi dobře poslouží i kapelám, které mají svoje audio vybavení a zvučí se samy z pódia, a to nejen díky již zmíněným rozměrům, ale především díky ovladatelnosti přes iPad. Toho dosáhneme jednoduchým připojením wi-fi routeru (doporučuji jablečný Airport Expres, který zároveň umožňuje z ovládacího iPadu streamovat podkresovou (nebo jakoukoli) muziku po wi-fi. Stačí pouze stáhnout si „zadarmovou“ aplikaci a nastavit IP adresu routeru a pultu.

 

Jak to funguje?

Vybaluji ve skladu jednu, anonymně okrovou, kartónovou krabici a ejhle, v ní číhá druhá, s barevným potiskem. Třetí „leve“ jsou ochranné pěnové bočnice a igelitová „ochrana“. Číhá na mě krásný, kompaktní, lehký a uživatelsky příjemný mixpult (trochu předbíhám, pardon :-) s bohatou nabídkou konektivity a výkonnými DSP.

 

Připojuji jeden z několika přiložených napájecích kabelů a překlápím vypínač do polohy On. Displej vesele barevně září a informuje mne beze spěchu o postupu bootovací sekvence.

 

Nemá cenu teď poučovat o potřebě záložního zdroje (UPS) pro napájení pultu v případě neočekávaného výpadku energie elektrické, to považuji za samozřejmost, a zvukař si tím ušetří více než minutu pietního ticha se všemi důsledky. Neodpustím si srovnání se starším bráchou, Si EX3, který zaměstnávám na plný úvazek. Bootují oba stejně, ale rychle bych netvrdil.

 

Vydávám se do routingu, selektuji první vstup (překvapivě Kick) a zkoumám možnosti: Impact nabízí XLR nebo Combo (XLR a TRS) na mixpultu, při připojení externího stageboxu počet jeho vstupů, a dále třicet dva digitálních vstupů USB. Po nastavení gainu, HPF a EQ, případně gate a kompresoru mohu routovat do L a R společně a mono zvlášť, mohu nastavit i zpoždění podle potřeby.

 

Monitorové cesty jsou přehledně voleny tlačítky 1 až 14, mícháme do nich pomocí faderů, které se v tomto režimu rozzáří oranžově (Fader Glow) pro monitorové cesty přepnuté na Pre Fader nebo zeleně pro Post Fader.

 

Pokud cítím potřebu pohnout s grafickým EQ na výstupu monitorové cesty, stačí při zvolené sběrnici MON selektovat grafický EQ tlačítky vedle Master Faderu. Podobně to funguje i na Matrixu a VCA.

Soundcraft SI Impact - digitální mixážní pult a nahrávací interface
Soundcraft SI Impact - digitální mixážní pult a nahrávací interface

Pokud se faderů týká, máme k dispozici čtyři vrstvy, které jsou plně uživatelsky konfigurovatelné, v základu jsou nastaveny takto: A: 1-24, B: 25-32 a návraty efektů, C: MON Mastery a D: Martix 1-4 a VCA.

 

Velikou pomocí je osm Mute Group, které umožňují vypínání nastaveného počtu kanálů jedním tlačítkem. Aktuální firmwarová verze navíc umožňuje kanál mutovaný na Mute Group „odmutovat“ jednotlivě tlačítkem On nad faderem.

 

Pokud připojíme externí stagebox (můžeme jakýkoli „Harmaní“, tedy Soundcraft i Studer), máme možnost konfigurace části (nebo všech) vstupů i výstupů na pódiu, a to včetně digitálních AES. K propojení pak slouží ethernetový kabel CAT5, což je levná a praktická záležitost, neboť v řadě moderních kulturních domů a zařízení takové propojení mezi pódiem a předpokládanou pozicí FOH už je instalováno.

 

Mám-li nazvučenou po prvním kanálu celou kapelu, je velice jednoduché celé nastavení pultu uložit jako Show dle vlastního pojmenování. Usnadní to příští zvukovku téže kapely, případně povede k poznání, cože jsem to včera večer páchal. :-)

 

Na druhý test jsem vzal Impact na berounskou Plzeňku na koncert Druhé trávy, kde jej poprvé dostal pod ruce mladý kapelní zvukař Chris Schut. Počínal si s ním naprosto suverénně a samozřejmě, což je pro mne další důkaz jednoduchého, srozumitelného a intuitivního ovládání.

 

Jak se (mi) s tím pracuje?

Jako dlouholetému uživateli analogových mixpultů, nedávno „přešedšímu“ na digitál Soundcraft Si Expression, se mi s Impactem zvučí velice dobře, příjemně a pohodlně. Proti starším pultům Soundcraft musím zejména vyzdvihnout (konečně) možnost přesného tapingu pro delay. Modří už vědí. :-)

 

Mám pouze dvě výtky, první jsou trochu pomalejší fadery. Druhá je absence konektorů pro lampičku (BNC nebo XLR), napravo od displeje jsou pouze dva USB sloty, z nichž jeden je označen symbolem lampičky. Pro mě osobně je to málo světla, ale věřím tomu, že většina zvukařů vidí lépe a s tímto faktem se smíří. Jinak v této cenové kategorii nemám výhrady, naopak, pouze samá superlativa, pozitiva a sociální jistoty:-)

 

Info:

Soundcratf Impact je kompaktní digitální mixážní pult 32 + 4 in a 31 out a nahrávací interface 32 in/32 out. Doporučená maloobchodní cena je 88 240 Kč včetně DPH.

 

Plus:

výbava

konektivita

ovladatelnost

zvuk

rozměry a váha,

 

Mínus:

jediný konektor na lampičku

pomalejší fadery

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstupy 32 mikrofonních vstupů, z toho 8 XLR/TRS pro nástroje a přehrávače
Vstupy 40 DSP vstupních kanálů (32 mono vstupů a 4 stereo návraty)
Výstupy 31 výstupních sběrnic, všechny s plným DPS processingem a GEQ
Ekvalizér čtyřpásmový, plně parametrický EQ na každém vstupu i výstupu
Skupiny 8 VCA a 8 Mute Group
Fadery 26 motorizovaných faderů (24 vstupních a LR/Mono)
Stagebox vestavěná karta pro digitální připojení stageboxu
Displej 5" barevný dotykový displej
Displej barevné displeje nad každým vstupním faderem
Efekty 4 efektové procesory Lexicon se samostatnými sběrnicemi
Ekvalizér Grafický ekvalizér BSS na každém výstupu
Zvukové rozhraní 32x 32 USB audio interface pro vícestopé nahrávání a přehrávání

 

www:

www.soundcraft.com/products/si-impact

Psáno pro časopis Muzikus