Ubisoft Rocksmith - hračka nebo virtuální učitel?

Ubisoft Rocksmith - hračka nebo virtuální učitel?
Ubisoft Rocksmith - hračka nebo virtuální učitel?

Jestli jste se někdy před obrazovkou pohupovali do rytmu své oblíbené písně a připadali si jak „Guitar Hero“, mohly by vás možná zajímat následující řádky. Francouzská firma Ubisoft totiž „navázala“ na úspěšnou sérii her a v září představila svou verzi virtuální kytarové zábavy - Rocksmith.

 

A nejen zábavy. Rocksmith míří o něco výš. Nechce vás jen pobavit, ale také naučit na kytaru hrát. Způsobem, který se někdy také používá u těch nejmenších dětí. Ty se nejprve učí hrát tóny a poslouchat hudbu a až později jsou jim vysvětleny intervalové závislosti, noty, harmonie, hudební formy atd.

 

Vzpomeneme-li zmíněnou hru Guitar Hero, třímali jste v rukou plastovou imitaci kytary s pěti tlačítky na hmatníku a jakýmsi podélným „kniplem“, který sloužil jako trsátko. Rocksmith je revoluční v tom, že vám dává do rukou skutečnou kytaru. Ideálně elektrickou, ale můžete použít například i akustickou se zabudovaným snímačem apod. Princip „hry“ je pak v zásadě podobný. Na virtuálním hmatníku na obrazovce vidíte, jaké noty na příslušných strunách a pozicích byste měli zahrát, na vás je to pak už jen ve správný moment realizovat. Jak snadné, že?

 

Ale pěkně popořadě

Po prvním spuštění jste vyzváni k připojení kytary pomocí speciálního kabelu (Real Tone Cable), což není nic jiného než redukce z 6,3mm jacku na USB konektor. Poté následuje ladění, a dokud nejste správně naladěni, nedostanete se dál. Před vaším prvním riffem jsou vám ještě ukázány základní principy hry na kytaru a nastaví se automaticky hlasitost, abyste příliš nevyčnívali nad základem, do kterého budete hrát.

První riff, který si ve hře zkusíte, jsou nesmrtelní Roling Stones a jejich (I Can’t Get No) Satisfaction. Předpokladem postupu do dalšího kola je pak vaše přesnost, za kterou získáváte body.

 

Pokud byste, stejně jako my, sáhli při prvním spuštění po nenaladěné kytaře s dvouzvratným tremolem, vřele doporučuji tuto naladit ještě před zapojením do Rocksmith. Ladění totiž probíhá sekvenčně po jednotlivých strunách a neduhem tremol je, že naladím-li jednu strunu, ostatní se mi zase malinko rozladí, dokud se tah strun nevyrovná tahu pružin. Takže při dalším kolečku jste opět nenaladění a jedete znovu. Dá se tak ušetřit docela dost času a nervů :-)

 

Trpělivý stroj

Vyhodnocování přesnosti a sledování vývoje vašich dovedností je jedna z nejpovedenějších vlastností hry. Jedná se o učení, které mnozí jistě znáte. Jestli jste někdy něco cvičili například za účelem dosažení určité rychlosti, jedním z přístupů, jak toho dosáhnout, je postupné zvyšování tempa „ve vlnách“. V určitý moment, když cítíte, že už to není ono, tempo o několik bpm snížíte, usadíte svoji hru a pak se zase vrátíte na původní tempo nebo o něco výš. Ve výsledku se pohybujete po určité „zubatici“, až dosáhnete kýženého výsledku.

 

A přesně tohle dělá Rocksmith. Pokud vyhodnotí, že se vám příliš nedaří a nehrajete ty správné tóny, vrátí se o něco zpátky a ubere na složitosti. Hezké je, že tu změnu téměř nepostřehnete a vlastně vás tak nenásilně a trpělivě nutí „cvičit“.

 

Další „features“

Pokud vše zvládáte tak, jak si vývojáři přáli, otevírají se vám postupně další skladby, získáte přístup k dalším efektům a aparátům, učíte se nové kytarové techniky (bending, slide, hammer-on/pull-of...), učíte se hrát akordy, zahrajete si svůj první „gig“ (koncert)... Rocksmith tedy nemusíte v určité fázi (po získání příslušného množství bodů) používat pouze jako hru, ale můžete si poskládat svůj vlastní set krabiček a zesilovačů, cvičit své vlastní skladby, experimentovat se zvukem... To je další z hezkých vlastností. Hra si hned na začátku sama nastaví hlasitost vašeho nástroje a přimíchá ho dle mého tak akorát k základní stopě. Navíc nastaví i příslušnou barvu zvuku (zkreslení, korekce, dozvuk...), takže máte zajímavou a inspirativní představu o tom, kam se který zvuk hodí. Z toho pak můžete vycházet při svých hrátkách s „elektrickým“ zvukem. Pravda, jedná se o simulace, ale musím uznat, že neznějí nijak zle. Součástí Rocksmith je také virtuální ladička, ovšem na můj vkus až příliš tolerantní.

 

Seznam písní ve hře

The Animals - House of the Rising Sun

Best Coast - When I’m with You

The Black Keys - Next Girl

The Black Keys - I Got Mine

Blur - Song 2

The Boxer Rebellion - Step out the Car

Cream - Sunshine of Your Love

The Cribs - We Share the Same Skies

The Cure - Boys Don’t Cry

Dan Auerbach - I Want Some More

David Bowie - Rebel Rebel

The Dead Weather - I Can’t Hear You

Eric Clapton - Run Back to Your Side

Franz Ferdinand - Take Me Out

The Horrors - Do You Remember

Incubus - I Miss You

Interpol - Slow Hands

Jarvis Cocker - Angela

Jenny O - Well OK Honey

Kings Of Leon - Use Somebody

Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way

Little Barrie - Surf Hell

Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama

Muse - Unnatural Selection

Muse - Plug in Baby

Nirvana - In Bloom

Nirvana - Breed

The Pixies - Where Is My Mind

Queens of the Stone Age - Go with the Flow

Radiohead - High and Dry

The Rapscallions - California Brain

Red Fang - Number Thirteen

Red Hot Chili Peppers - Higher Ground

The Rolling Stones - The Spider and the Fly

The Rolling Stones - Play With Fire

The Rolling Stones - (I Can’t Get No) Satisfaction

Sigur Ros - Gobbledigook

Silversun Pickups - Panic Switch

Soundgarden - Outshined

Spoon - Me And The Bean

Stone Temple Pilots - Between the Lines

Stone Temple Pilots - Vasoline

The Strokes - Under Cover of Darkness

Taddy Porter - Mean Bitch

Titus Andronicus - A More Perfect Union

Tom Petty and The Heartbreakers - Good Enough

Velvet Revolver - Slither

White Denim - Burnished

The White Stripes - Icky Thump

The xx - Islands

Yellow Moon Band - Chimney

 

Hračka nebo virtuální učitel?

Zajímavá otázka k zamyšlení, a zřejmě asi jednoznačně nezodpověditelná. Tady totiž vstupuje do hry, co komu vlastně vyhovuje. Rocksmith vám neřekne nic o hudební teorii, neřekne vám nic o stupnicích a boxech, o akordech, harmonii, nenavede vás k nějakému prstokladu. Tohle všechno je na vás a na vašem samostudiu. Někomu to vyhovovat může. Nezatěžovat se „zbytečnou“ teorií a zkoumáním zákonitostí na hmatníku, ale přijít si na všechno sám a po svém. Netvrdím, že takový přístup nepřináší ovoce, ale osobně jsem pro, nechat si vysvětlit to, co už bylo dávno objeveno, a vyhnout se nepříjemným a v budoucnu často neodstranitelným zlozvykům. Navíc Rocksmith částečné potírá vaše rytmické cítění a vede vás spíše ke strojovému hraní. Vzpomeňte, že vyhodnocuje právě vaši přesnost. Takže na nějaký timing a feeling můžete rovnou zapomenout.

Ubisoft Rocksmith - hračka nebo virtuální učitel?
Ubisoft Rocksmith - hračka nebo virtuální učitel?

Nešťastná latence

Bohužel asi největší slabinu hry vidím v latenci, se kterou je zvuk kytary zpracováván. Abych byl přesný, k dispozici jsme měli verzi pro PlayStation spolu se Sony PS3. Je tedy možné, že ve verzi pro PC bude možnost namapovat výstup na zvukovou kartu s ASIO driverem a vše bude jinak. Ale toť čisté má vlastní úvaha.

 

O problému latence v Rocksmith, se celkem diskutuje na různých internetových fórech. Někteří tvrdí, že je lepší připojit konzoli pomocí HDMI, jiní zase propagují standardní bílo-červeno-žlutou kombinaci cinchů, nicméně je nutné vyrovnat s faktem, že zpoždění tu prostě je. A to je moment, který je z muzikantského hlediska dost nešťastný. Ve finále musíte částečně ignorovat to, co slyšíte, resp. kdy to slyšíte. Pokud chcete získat body, musíte zahrát tón tehdy, když ho vidíte na obrazovce. Zvukový vjem k vám dorazí až o malinko později. Škoda :-(

 

Nutno dodat, že Rocksmith je opravdu raritní v tom, že hru ovládáte kytarou. Jestli se na ni naučíte také hrát, to už je otázka. Záleží na tom, čeho chce kdo dosáhnout. I tak si myslím, že je dobré o kytaře něco vědět, už předem a nespoléhat jen na to, co vidíte na obrazovce. Potom může Rocksmith posloužit jako příjemné zpestření a jako další z forem cvičení. Je pravda, že atmosféra hry je povedená a doslova vás vtáhne. Kytarové party jsou pěkně rozložené od nejjednodušších tónů až po finální podobu tak, jak ji znáte z nahrávky. Pokud by se do budoucna podařilo odstranit zpoždění zvuku, dávám palec nahoru.

Info:

Rocksmith je PS 3/Xbox 360/PC hra s kytarovou tématikou z produkce firmy Ubisoft. Doporučená maloobchodní cena PC verze je 1499 Kč, PS 3/Xbox 360 verze pak 1899 Kč.

 

Plus:

ovládání hry reálným nástrojem

atmosféra hry

postupné zesložiťování partů

inovativní nápad

možnost experimentování se zvukem

 

Mínus:

zpoždění zvuku

příliš tolerantní ladička

 

www:

rocksmith.ubi.com

Psáno pro časopis Muzikus