ZOOM RMS 1608

ZOOM RMS 1608
ZOOM RMS 1608

Japonská firma ZOOM, známá především svými efektovými procesory, podnikla tímto přístrojem odvážný krok mezi poloprofesionální digitální multitrackery. Vstoupila tak do oboru, v němž je momentálně značná tlačenice a každý, kdo se chce proti ostré konkurenci prosadit, musí přidat něco zvláštního navíc. MRS-1608 obsahuje hned několik zajímavých překvapení.

ZOOM RMS 1608
ZOOM RMS 1608

Integrovaná rytmická a doprovodná sekce je mimořádně flexibilní, možnost samplingu její kapacitu ještě zvyšuje. Mimořádné jsou schopnosti audio editace, propracované skoro až na úroveň wave editoru. Mezi nadstandardní funkce patří také time stretch a pitch shift, doplněný navíc o harmonizační algoritmy. A to všechno dohromady za pozoruhodou cenu.

Uprostřed horního panelu je rozměrný grafický displej řízený pěti tlačítky, která přepínají hlavní stránky, a pěti dalšími, ovládajícími kurzor. Při zadním okraji je umístěna vstupní sekce pro aktivaci jednotlivých vstupů a nastavení jejich citlivosti. Vlevo vedle displeje je soustava tlačítek efektové sekce a pod ní najdeme ovladače rytmického modulu, mezi nimi dva fadery (mix bicí a basa) a dvanáct padů, umožňujících hru na vybrané bicí nástroje v reálném čase. Sekce mixu obsahuje třináct faderů (8 kanálů mono, 4 stereo, stereo master) a osm tlačítek pro editaci parametrů stop. Transportní sekce je doplněna plochým kolečkem jog/shuttle (uplatní se samozřejmě i při vkládání editačních dat).

Na zadním panelu najdete osm vstupů (jack), čtyři z nich mají možnost fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony. Vstupy 1 a 2 jsou alternativně zdvojeny i na předním panelu, kde jsou dimenzovány pro přímé připojení elektrické kytary nebo basy. Vstupy 7 a 8 mají i RCA (cinch) verzi pro stereo linku. Master výstup tvoří další dva RCA konektory. Najdete tu i MIDI In/Out a konektor optického digitálního rozhraní (pouze výstup).

Přední panel vedle zmíněných vstupů obsahuje dva stereo jacky (regulovatelné výstupy pro sluchátka a submix, použitelný jako monitor) a vstupní jacky k připojení pedálových ovladačů (spínač a CV kontrolér). Vpravo je ještě slot připravený k montáži CD-R/RW jednotky.

 

Záznam

MRS-1608 umožňuje záznam do šestnácti stop, v režimu 8-Track dovolí simultánně nahrávat ze všech osmi vstupů. Na každém vstupu je k dispozici insert (multiefekt), který se může uplatnit i při nahrávání.

Ke každému kanálu lze přiřadit jednu z deseti virtuálních stop (takes), celková kapacita systému je tedy 160 stop.

Nově nahraný záběr dostane automaticky název, který obsahuje číslo stopy, číslo záběru a zkratku označující typ aplikovaného insertu nebo způsob nahrávání (bounce, loop, harmonizér).

Na displeji je průběžně zobrazován čas ve formátech hodina/minuta/sekunda/milisekunda a takt/doba/puls. Rychlý přesun na určité místo v nahrávce umožní otočné kolečko nebo systém markerů (max. 100 označení).

Speciální markery A a B se uplatní při přehrávání ve smyčce (Repeat) nebo automatickém Punch In/Out. Punch In/Out v reálném čase zajistí také pedálový přepínač.

Transportní systém je vybaven funkcí Scrub, která dovolí přesné vyhledání určitého místa pomocí otočného kolečka. Nejde ovšem o emulaci pomalého posuvu pásku: přístroj opakovaně přehrává kratičký úsek (40-200 ms) od aktuální pozice, nebo před ní (Preview). Výsledek je uspokojivý, ale musíte si na tento způsob reprodukce nejprve zvyknout. Scrubbing dovolí současně poslouchat maximálně čtyři vybrané stopy.

Funkce Bounce nahraje smíchaný záznam z několika stop (včetně interních bicích nebo basy) na jednu nebo dvě stopy. Kompletní mix (16 stop + bicí + basa) je možné provést na speciální stereo master stopu. Ta se pak uplatní hlavně při vypalování CD, pokud je přístroj vybaven CD jednotkou.

Následná off-line editace záznamu (Track Edit) nabízí všechny obvyklé základní funkce (zvolený úsek můžete kopírovat, přesunout, oříznout nebo vymazat), navíc ještě Fade In/Out a Reverse (zpětný playback).

K nim přidává MRS-1608 také časovou expanzi a kompresi (Time Stretch/Compress v rozsahu 50-150%), která mění délku (tempo) úseku při zachování intonace. Jak bývá obvyklé v softwarových systémech, je i tady obdobný granulační algoritmus použitelný pro změny intonace při zachování tempa. Pro tyto operace je Zoom vybaven slušnou dávkou hudební inteligence ve třech editačních režimech.

PitchFix umožňuje automatickou úpravu intonace prostřednictvím dvou různých předpisů. Prvním z nich je úprava podle zvolené stupnice (dur, moll, chromatická), kdy je každý tón doladěn na nejbližší notu, kterou daná stupnice obsahuje. V druhém případě je předlohou basová linka rytmického modulu. Nově vytvořené výšky tónu odpovídají průběhu basu nejen v intonaci, ale i v počtu not: je-li v původním audiu půlová nota a v basové lince na stejném místě čtyři osminy, rozdělí se i audio na čtyři osminy s příslušnými výškami. Výsledek samozřejmě závisí na charakteru nahraného nástroje, který musí být jednohlasý, což je obecná podmínka pro intonační úpravy ve všech dosud známých systémech.

3-Part Harmony dokáže z jediného hlasu vytvořit souběžný trojhlas, jehož harmonii určuje sled akordů naprogramovaných v rytmické sekci.

Duo Harmony přidá k základnímu hlasu ještě horní nebo dolní tercii v souladu se zvolenou tóninou a stupnicí.

Systém přelaďování je dostatečně kvalitní a nabízí tak v mnoha případech velmi smysluplné výsledky.

 

Phrase Pool

Do takto pojmenovaného adresáře harddisku je možné uložit až 99 libovolné dlouhých frází (úsek nahrávky nebo import z CD). U každé z nich můžete ještě nastavit délku, hlasitost a parametry pro synchronizaci s aktuálním tempem. Z takto připravených frází je pak možné vytvářet řetězce, jež jsou pak po zápisu do audio stopy přehrávány ve smyčkách.

 

Mix

Šestnáctikanálový mix může fungovat jak pro audio vstupy, tak i pro mixáž nahraného záznamu. Každý kanál je vybaven třípásmovým parametrickým ekvalizérem a dvěma aux sběrnicemi: jedna jej spojuje s chorus/delay efektem, druhá se samostatným reverbem.

Kompletní stav ovládacích prvků mixu je možné uložit jako scénu (Scene). Scén může být až 100 a slouží pak k automatizaci mixu - zapínají se v naprogramovaném pořadí ve zvolených okamžicích.

 

Rytmická sekce

MRS-1608 nabízí 511 presetových patternů, které je možno řadit do "rytmického songu". Během reprodukce patternů je navíc možné využít zároveň v reálném čase i bicí pady. Zvuky bicích jsou rozloženy ve třech kategoriích: Standard, Analog a Classic. Z nich jsou pak vytvářeny konkrétní sady. Pomocí padů však můžete hrát i basu, která má také na výběr řadu různých barev.

Vedle presetových patternů lze definovat i rytmy uživatelské, vytvořené záznamem v reálném čase nebo krokovým postupem.

Po vytvoření rytmické struktury celého songu je možné naprogramovat ještě harmonii - basa se jí automaticky přizpůsobí.

Systém padů je využitelný i jako sampler. Místo basy tak můžete ovládat jakýkoliv zvolený zvuk. Jako vzorky tu slouží libovolné úseky nahrávky nebo audio soubory importované prostřednictvím CD-ROM (formát wav nebo aiff).

 

Efekty

Insert efekt je komplexní algoritmus, složený z různého počtu procesorů. Vedle nich má přístroj ještě globální chorus/delay a reverb.

Algoritmy pro inserty jsou optimalizovány pro řadu konkrétních použití. Vcelku obsahují výběr z velkého množství procesorů, mezi nimiž jsou kromě kompletního standardu např. i kytarové předzesilovače, emulátory mikrofonů a koncových zesilovačů.

 

Vypalování

Přikoupíte-li CD jednotku, můžete výsledky vypálit na disk v režimech Track At Once nebo Disk At Once.

V prvním případě můžete na CD postupně přidávat skladby, dokud je na něm místo. Aby se pak mohl přehrávat v libovolném přehrávači, musí se nakonec finalizovat (poté už se na disk nic dál připisovat nedá).

Při metodě Disk At Once je nejdříve třeba vytvořit seznam master skladeb z různých projektů, z nichž pak přístroj vypálí jediný audio disk.

Pomocí CD-RW lze také zálohovat jednotlivé projekty - pokud svým rozsahem překročí kapacitu disku, systém dovolí jeho rozdělení na větší počet CD.

 

Závěr

Zoom MRS-1608 je výkonný a pružný multitracker s všestranným využitím. Ideální pro domácí studio, vhodný i do mobilních sestav profesionálů.

Přehledně uspořádaný systém zaručuje poměrně jednoduché ovládání a vysokou míru spolehlivosti. Rytmická sekce je vynikající, velmi užitečné jsou i úpravy intonace a time stretch.

Právě pro tyhle "přidané hodnoty" se mi MRS-1608 velice líbí.

 

Info:

Zoom MRS-1608 je šestnáctistopý harddisk rekordér s rytmickou sekcí, bicími pady a rozsáhlými editačními schopnostmi. Prodává se za 36 660 Kč.

 

Plus:

displej

time stretch a intonační úpravy

sampling

bicí pady

 

Mínus:

některé editační operace jsou pomalé

zjednodušený audio scrubbing

optický digitální výstup

Psáno pro časopis Muzikus