Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů VII. - Phaser

Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů VII. - Phaser
Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů VII. - Phaser

U tohoto jednoho ze tří hlavních modulačních efektů jde v podstatě o frekvenční záležitost, kdy se míchá přirozený tón s rozfázovaným signálem určitého průběhu tak, že se výsledné vlny přelévají přes sebe. Zde ani tak nejde o prostor jako o výraznou zvukovou vlnu (na rozdíl například od chorusu). Některé současné krabice doplňují (a tím vlastně i charakterizují) tento efekt o funkci shift (posun, zvednutí tónu), kde se dají přímo nastavit stupně jednotlivých fází jak směrem nahoru (rise), tak i dolů (fall). K těmto krabicím lze také přiřadit expression pedál, který řídí míru spuštěného efektu v předem nastavených parametrech.

 

Na rozdíl od jiných typů efektů tento typ krabic přehršel ovládacích prvků zpravidla nemívá. Tradičně minimalistické jsou z tohoto hlediska firmy Electro-Harmonix a MXR.

 

Základními ovládacími prvky jsou tedy:

1) Rychlost průběhu efektu, frekvenčních změn signálu: Speed (MXR Phase 90, DigiTech Hyper Phase Stereo Phaser, Danelectro Pepperoni, Mad Professor Tiny Orange Phaser)

 

2) Spojená funkce rychlosti a míry efektu s preferencí ovládání rychlosti průběhu efektu: Rate (Boss PH-3, Electro-Harmonix Small Stone EH4800 Phase Shifter, Behringer Vintage Phaser VP-1)

 

3) Míra efektu, efektovaného signálu, hloubka průběhu frekvenčních změn signálu: Depth (Boss PH-3, DigiTech Hyper Phase Stereo Phaser)

 

4) Ovládání úrovně zpětné vazby: Regen (DigiTech Hyper Phase Stereo Phaser), Resonance (Mad Professor Tiny Orange Phaser), Res (Boss PH-3)

 

5) Další funkce jako:

- přepínání základních dvou modů: Color (Electro-Harmonix Small Stone EH4800 Phase Shifter), Tone (Behringer Vintage Phaser VP-1)

- výběr z několika modů: Stage (Boss PH-3 s možností rise + fall efektu, tap efektu apod.), Type (DigiTech Hyper Phase Stereo Phaser)

- přímý mix mezi efektovaným a původním signálem: Mix (Mad Professor Tiny Orange Phaser)

Psáno pro časopis Muzikus