Galerie slavných předzesilovačů - Marshall JMP-1, Mesa/Boogie Tri-Axis

Galerie slavných předzesilovačů - Marshall JMP-1, Mesa/Boogie Tri-Axis
Galerie slavných předzesilovačů - Marshall JMP-1, Mesa/Boogie Tri-Axis

Galerie slavných předzesilovačů

Dnes nás čeká další pokračování Galerie slavných, kde si tentokrát připomeneme proslulé předzesilovače. Navážeme tím na předchozí celky, které obsahovaly slavné kytary, krabičky a multiefekty, a přidáme tak další kamínek do mozaiky všeobecného povědomí o vývoji kytarové hry jako takové se vším, co s touto problematikou souvisí - tedy i s možnostmi úpravy tónu.

Navíc je to další stupínek k tomu, abychom se dostali k slibované Galerii slavných aparátů. To nás ale ještě předtím čekají další, sice rozsahově menší, ale neméně důležité schůdky... Nechte se překvapit. Takže nyní ve třech dílech preampy.

 

Marshall JMP-1

Jeden z nejpoužívanějších preampů vůbec. Na rozdíl od svých "kolegů", kteří mu v určitých dobách obrazně řečeno šlapali na paty, vydržela jeho obliba dodnes. Není divu. Dvě lampy ECC83 podtrhly celkovou filozofii zařízení, jehož páteří byly čtyři základní režimy. První ze dvou čistých zvuků přinášel tlustý, hladký zvuk, druhý, clean, navozoval pocit "křupání skla" a la JTM45. Síla JMP-1 ovšem tkvěla ve zkreslených rejstřících, které širokou paletou nastavení uměly přinést zvuky od klasických řad Super Lead Plexi po vysoce agresivní, chlupatý zvuk. Ve všech případech preamp produkoval dlouhý sustain a konkrétní, nerozsypaný, harmonicky bohatý tón.

 

Mesa/Boogie Tri-Axis

Osm režimů preampu dle základních modelových řad Mark a Rectifier, devadesát uživatelských presetů s až 128 MIDI lokacemi - to všechno bylo u tohoto plně programovatelného předzesilovače umocněno pěti lampami 12AX7 a velmi příjemným, intuitivním ovládáním funkcí se selektivně uspořádanými kontrolními prvky. Kytarista prostě mohl k tomuto zařízení přistoupit bez obav, aniž by půl roku před tím studoval dvousetstránkový manuál.

Psáno pro časopis Muzikus