Klávesákovo zamyšlení - přepínání zvuků uprostřed skladby II

Klávesákovo zamyšlení - Přepínání zvuků uprostřed skladby II
Klávesákovo zamyšlení - Přepínání zvuků uprostřed skladby II

V minulém díle jsme se zabývali vhodným přepnutím programu či kombinace v určitém místě skladby, kdy nepracujeme se změnou v rámci znějícího zvuku. Někdy však musíme udělat i přepnutí částečné - tedy určitá část zvuku (například pad) zní/doznívá a jinou (například sólový zvuk) už mezitím musíme vyměnit. Nejprve je nutno rozlišit, kolik zvukových zdrojů používáme. Pokud máme dvoje klávesy (dva nezávislé zdroje zvuku), je to jednoduché - samozřejmě je to v tomto ohledu velká výhoda, a pokud takto přepínáme zvuky často, používat dva zvukově nezávislé nástroje může být asi nejlepším řešením.

 

Pokud máme jeden znějící nástroj, ale více (MIDI) manuálů či používáme dělení klaviatury (split), přepínání je těžší, ale nikoli nemožné. Zásadně důležité je uvědomit si, že v tomto případě musíme zejména vhodně vymyslet nejen kombinace, ale i řazení programů v nich. Když totiž přepínáme zvuky pouze na jednom manuálu (či části klaviatury), musíme se co nejrychleji dostat k přepnutí jen určité části kombinace - jedné vrstvy (odpovídající danému manuálu či části klaviatury). Přitom nesmíme ztrácet čas zdlouhavým hledáním programů. Řešením je tedy seřadit programy vedle sebe tak, abychom je mohli přepnout pouhým stiskem tlačítka plus nebo minus (zde opět navazujeme na témata předešlých dílů). A nesmíme pro tento účel zapomenout nastavit příslušné tlačítko (program change na daném kanálu) či kurzor na displeji - zvolit program change dané vrstvy. Nástroje s dotykovými displeji zde mají velkou výhodu v rychlosti ovládání.

 

Zvolíme-li takto jiný program uprostřed kombinace, zřejmě narazíme na potenciální problém s hlasitostí dané vrstvy, protože ta může být nastavena optimálně pro první (výchozí) program, ale nemusí fungovat pro ten druhý (a další). Zde je řešením nastavit hlasitost přímo do jednotlivých programů (pokud to nelze celkově, tak pro jednotlivé elementy zvuku).

Psáno pro časopis Muzikus