Lexikon dříví znělého VIII. - Vlnkovaný javor

Lexikon dříví znělého VIII. - Vlnkovaný javor
Lexikon dříví znělého VIII. - Vlnkovaný javor

Dřevo známé též jako fládrovaný javor, flame maple, tiger maple atd. pochází nejčastěji z několika málo druhů javorů. V Evropě je to javor klen (Acer pseudoplatanus), v ČR rostoucí v nadmořské výšce 400 až 1300 metrů nad mořem. V Americe pak proslulý „hard rock maple“ javor cukrový (Acer saccharum), rozšířený především na východním pobřeží. Při růstu stromu dochází k narušení, zvlnění vláken, které na řezu vytváří typické světlé a tmavé pruhování. Příčiny takového růstu nejsou zcela známy. Pravděpodobně se jedná o přizpůsobení povětrnostním vlivům. Vyskytuje se především u pomaleji rostoucích stromů, které musejí odolávat drsnějšímu horskému klimatu, v kmeni se často nachází nerovnoměrně. Není snadné odhadnout, zda se vlnkování ve stromu vyskytuje, nebo v jaké kvalitě. To bohužel často zjistíme až po pokácení a rozřezání. Letokruhy bývají husté, dřevo je málo porézní a měrná hmotnost se pohybuje okolo hodnoty 600 kg/m3. Kvalita dřeva se obchodně často označuje několika velkými písmeny „A“. Při zpracování musíme vzít v potaz odlišné fyzikální vlastnosti „pruhů“, dřevo musíme brousit vždy pod tvrdým materiálem. Zvukové důsledky zvlnění dřeva nejsou přesně známy, na jednu stranu mohou představovat jistou nehomogennost, jiné zdroje uvádějí, že zvuk má díky zvlnění větší možnosti odrážet se, což může pozitivně ovlivnit sustain. K výrobě hudebních nástrojů je vlnkovaný javor jedním z nejpoužívanějších materiálů vůbec. V prvé řadě jej nalezneme na krcích, zadních deskách a lubech smyčcových nástrojů, taktéž u akustických kytar. Velmi efektní jsou i vnější vrstvy na korpusech bicích. U elektrických kytar je typickým materiálem pro horní desky kytar typu Les Paul, PRS atd. Tvrdý javor poskytuje v „sendvičové“ kombinaci s mahagonem patřičné výšky. O estetickém zážitku z vlnkovaného topu ani netřeba hovořit. V letech 1958 až 59 vzniky ve firmě Gibson dnes snad nejcennější nástroje. Na kytarách Les Paul Standard tohoto období bylo díky transparentní úpravě sunburst použito velmi kvalitních dřev, dříve šetřených pro prioritní produkci lubových kytar. Tak byl stvořen „holy grail“ nejen pro sběratele.

Psáno pro časopis Muzikus