Tabulatury V - Tabulatura pod mikroskopem (3)

Vibráto (vibrato)

--7~--

 

1. Stiskněte strunu na 7. pražci.

2. Prstem, kterým strunu držíte, jako by třeste/pohybujte/kývejte zleva doprava nebo nahoru a dolů.

3. Struna produkuje tón, který jako by lehce vibroval.

 

Tlumení malíkovou hranou (palm mute)

--9pm--

 

1. Stiskněte 9. pražec.

2. Pravou ruku položte malíkovou hranou na kobylku.

3. Malíková hrana se lehce dotýká strun a tím je trošku tlumí.

4. Brnkněte.

 

Cílem této techniky je, aby tón nezněl úplně, ale spíše tak nějak napůl, tlumeně. Nejčastěji se s tlumením setkáte v kombinaci se zkresleným zvukem a osvojíte si ho určitě rychle.

 

Mrtvá nota (dead note)

--x-

 

A to nejlehčí nakonec. Tahle nota (dá-li se tomu tak vůbec říkat) se hraje tak, že strunu někde ztlumíte (nemačkáte ji na žádném pražci) a brnknete. Dejte si ale pozor, ať omylem nevyloudíte nějaký flažolet.

 

Přirozený flažolet (natural harmonics)

--12*--

 

1. Hraje se na prázdné struně, a to nejčastěji na 5., 7. a 12. pražci.

2. Lehounce, jen bříškem, přiložte prst na strunu nad daným pražcem (třeba 12.), ale strunu nepřimáčkněte.

3. Brnkněte a prst hned zase odtáhněte.

 

Obecně jsou flažolety považovány za pokročilé techniky hraní. Jejich nácvik a si už vyžádá nějaký čas k dobrému zvládnutí, takže nebuďte vůbec zklamaní, že vám to nepůjde hned napoprvé.

 

Klasický flažolet (classical harmonics)

--3(10)--

 

1. Stiskněte 3. pražec.

2. Lehounce, jen polštářkem, přiložte prst na strunu nad 10. pražcem, ale strunu nepřimáčkněte.

3. Brnkněte.

 

Asi se teď ptáte: "Ale čím mám teda brnknout?" No nejčastěji palcem, nebo pokud jste zruční, tak malíkem či trsátkem. Klasický flažolet chce už nějaké to zkoušení a nebojte se, pokud vám nepůjde hned na poprvé (ani na podruhé, ani na potřetí0¦), pokud tedy nejste kytaristé nadaní od pána boha.

 

Umělý flažolet (artificial harmonics)

--3-a.h.--

 

1. Stiskněte strunu na 3. pražci.

2. Brnkněte.

3. Hned přiložte prst na strunu o 12 pražců (oktávu) výše (tady nad 15. pražcem).

 

Občas se prst přikládá na strunu o 7 či 5 pražců výše, což je pak v tabulatuře naznačeno.

 

Pištivý flažolet (pinch harmonics)

--9-p.h.--

 

1. Stiskněte 9. pražec.

2. Brnkněte.

3. Hned potom škrtněte trsátkem nebo prstem pravé ruky kousek od místa, kde jste do struny brnkli.

 

Tato technika chce také dost cviku a nepovede se vám napoprvé. Navíc záleží na tom, kde přesně o strunu škrtnete, podle čehož se může ozvat jiný pištivý tón. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud to budete zkoušet se zapnutým zkreslením.

Tak, kytarové techniky máme sice nyní úspěšně za sebou, ale pod mikroskopem nám přece jen ještě něco zůstalo. A abychom na tabulatuře nenechali opravdu ani pověstnou suchou nit, pojďme se teď společně podívat na to, co se může objevit napsáno těsně nad linkami tabulatury.

Nejčastěji tam uvidíte zapsané akordy. Takový akord zapsaný nad linkami tabulatury nám především říká, že od něj je odvozena následující sekvence tónů. Můžete se tak pustit třeba i do volné improvizace. Zároveň to také může být (a zpravidla je) paralela k jinému nástroji či nástrojům, abyste se ve skladbě snáze orientovali.

 

Délka noty

X, T, S, E, Q, H, W 

 

Tato písmena jsou jednopísmenné zkratky označující dobu trvání tónu pod nimi.

W - celá (1/1), H - půlová (1/2), Q - čtvrťová (1/4), E - osminová (1/8), S - šestnáctinová (1/16), T - dvaatřicetinová (1/32), X - čtyřiašedesátinová (1/64). Pokud jste pozorní, tak můžete za písmenkem občas spatřit také tečku, což není nic jiného než nota s tečkou, tedy nota dlouhá 1,5 násobek své nominální délky. Například písmenko H. ("há s tečkou") znamená notu dlouhou 3/4 délky celé noty.

 

Směr brnkání

v,^

 

Tímto se vám autor tabu snaží naznačit, jak máte akord (notu), který se pod jedním z těchto symbolů nachází, brknout. Písmenko v znamená brnknutí dolů (od nejtlustší struny směrem dolů k nejtenčí) a naopak symbol stříšky ^ znamená brnknutí směrem nahoru.

 

Tlumení (palm mute)

P.M.....

 

Toto je druhý způsob zapisování techniky tlumení malíkovou hranou. Pokud na něj narazíte, dívejte se dobře, kde až končí tečky. Platí totiž, že tlumit máte všechny noty, které se pod nimi nalézají.

Psáno pro časopis Muzikus