Paiste Dark Energy

Paiste Dark Energy
Paiste Dark Energy

Řada Paiste Dark Energy byla vyvinuta jako nová varianta řady Signature. V činelech Dark Energy se snoubí základní vlastnosti řad Signature a Traditionals. Jsou rozděleny do dvou skupin - Mark I. a Mark II..Mark II zahrnuje - alespoň prozatím - pouze ride činely. Dnešní test se zabývá všemi doposud vyráběnými modely ride, v příštím čísle vyjde test činelů crash a hi hat.

 

Cílem firmy Paiste bylo přijít na trh s novými univerzálními činely, které by měly ideální vlastnosti toho nejlepšího, co kdy firma vyrobila. Záměr se evidentně vydařil a světlo světa spatřily netrpělivě očekávané činely, jež myslím nadchnou bubeníky téměř všech stylů. Současný trend je trochu návrat do minulosti a v kurzu jsou činely zvukově temnější, avšak s požadavkem dobré projekce a zároveň i svítivých výšek. Dark Energy tyto vlastnosti splňují výtečně. Spojují v sobě projekci řady Rude, průrazný atak a chvějivou třpytivost řady Signature a mnohovrstvou a temnou zvukovou vřelost řady Traditionals. Myslím, že právě jazzoví bubeníci, jimž byla řada Traditional určena především, budou Dark Energy kvitovat s velkým povděkem. Tradice je sice tradice, ale dnešní nároky jsou zaměřeny více na univerzálnost činelů, protože spektrum současné jazzové hudby je velice a převelice široké. Ride Dark Energy se vydařily natolik, že mají vlastnosti více činelů. Dá se na nich dosáhnout více zvukových variant podle místa hry a jsou velmi příjemně kontrolovatelné z hlediska dynamiky i dozvuku.

Zásadní vliv na tyto žádané vlastnosti má jistě speciální anatomie těla činelu, kdy okraj je po celém obvodu tenčí. Toto ztenčení je široké zhruba 5 cm. Od jeho okraje se činel zvedá k pupku již v nezměněné tloušťce, která je možná o vlas menší než je standardní medium. To umožňuje u okraje činelu kontrolovatelné větší přeznění s více harmonickými tóny pod úderem, zatímco přemísťováním místa úderu směrem k pupku postupně zvyšuje důraz a jas zvuku paličky - jejího ataku. Zvuk potom kulminuje na samotném pupku činelu, který má u skoro všech modelů pěkný konkrétní zvuk. Ten není zbytečně dlouhý, odezní akorát.

Zvuk již rozezněného činelu nikdy u žádného kusu nepřekryl a nerušil atak paličky, který je víceméně u všech podobný. Je křehce stříbřitě dřevitý, ovšem zároveň jasný a konkrétně artikulovaný. Až pod ním se vrství temný, harmonicky bohatý celkový zvuk. Už proto je radost na tyto činely hrát, mají hutnost a sytost, ale dají se snadno dynamicky kontrolovat a fyzický pocit ze hry je velmi příjemný.

Sušší charakter především činelů Mark I způsobuje fakt, že nejsou vůbec soustružené, ale pouze ručně tepané. Ručně tepané samozřejmě znamená s pomocí strojní techniky, ovšem vše je v rukou specialisty, jenž v nich činel drží a proces tepání kontroluje. Nakonec jej podle vzorového prototypu doladí - to už opravdu ručně - kladivem. Nesoustružené povrchy dávají činelům zemitý charakter a středně dlouze až krátce znějící, jakoby oříznuté výšky.

Mark II jsou soustruženy pouze na hrací ploše, a to velmi decentně, takže vibrace činelu se mohou lépe šířit po jeho povrchu, ale díky mělčím rýhám ne zase přespříliš. Výsledkem jsou svítivější, delší a konkrétnější výšky. Ovšem temný, hutný a teplý podtón zůstává, což je luxusní záležitost. Celkově jsou tedy Mark I sušší, temnější a také tišší, Mark II jsou o něco hlasitější, otevřenější a jasnější.

Mark I jsou pocitově kompaktnější, při hře máte pocit že jsou drženy jakoby na uzdě, zatímco Mark II mají větší dynamický potenciál a nabízejí též víc harmonicky mnohovrstvé zvučnosti. Prostě se na nich víc vyřádíte. Zajímavé je, že pupíky u Mark I znějí výše, jako by patřily jinému činelu.

Obě skupiny se vyrábí ve velikostech 20", 21" a 22".

Obě dvacítky jsou znělejší a živější, jedenadvacítky jsou zvukově konkrétnější a soustředěnější. Dvaadvacítky jsou plné, otevřené a asi nejlépe reprezentují kombinaci vlastností, jež si firma Paiste předsevzala zkombinovat v této mimořádné řadě.

Ze skupiny Mark I se mi nejvíce líbil model 21" pro jeho výrazný, přestože zároveň křehký, staccato atak a suše třeskutý, temný celkový výraz. Doprovody na něj znějí energicky, plně a samozřejmě velmi muzikálně. Jako i všechny ostatní se výborně pojí s ostatními nástroji.

Ovšem přímo nadšený jsem byl z ride činelů Mark II, protože Mark I jsou na moje požadavky přece jenom větší sušáci. Vynikající kombinací je Mark II 20" a 22". Myslím, že každý jazzový hráč by je bez reptání okamžitě zaměstnal, ale jsou použitelné prakticky v čemkoliv. Navzájem se skvěle doplňují a díky svým vlastnostem se dají dobře akcentovat, chovají se spíše jako skvěle ukázněné crash ride s výbornou projekcí. Dvaadvacítka přímo září, opravdu úžasný činel. Pod lehčí a menší paličkou nádherně artikuluje, s ideálním dozvukem, harmonickými podtóny a projekcí, prostě šťastně vykoumaný činel. Pod pádnější a rozměrnější paličkou - jako např. 2B - dokáže pěkně hřmít, každý úder pronikavý a harmonicky obalený, ale stále čitelný a čistý. Těžko něco vytknout, Dark Energy mají od všeho nejlepšího něco a klape to dohromady. Stalo se již takovým mým (asi nepěkným) zvykem poměřovat všechny činely se starými tureckými "káčky" Zildjian, které považuji za jistou laťku. Ovšem ty se vzájemně velmi liší a málokdo měl štěstí na opravdu "kapelové", jazzové. Většina z těch, co se toulají po Evropě, je pochodových a symfonických, tedy o dost silnějších. Dark Energy ride jsou s těmi správnými srovnatelné tak, že je v lecčems předčí. Zcela jistě v pupících a celkové konzistenci, čistotě výšek při současně temném odstínu přeznění. Za jejich nejcennější devizu považuji naprosto srovnatelnou harmonickou pestrost a mystickou hloubku, s jakou činely hrají.

Hrál jsem na ride Dark Energy ve třech kapelách a všude se líbily, jejich velmi muzikální projev asi nelze nezaregistrovat. Nejvíce však spoluhráči ocenili crashe (neurážejí totiž hlavy!!), o tom ale až příště. Moc mě mrzelo, že jsem činely nestihnul otestovat též ve studiu, kde budou zcela jistě famózní.

Asi nikdo po výše napsaném nečeká, že se bude jednat o levnou záležitost. Správně, za kvalitu se platí... Vždycky jsem byl přesvědčen, že kupovat nekvalitní činely nemá smysl, a to ani na zkoušení, neboť jejich zvuk nijak neinspiruje. Ceny Dark Energy jsou tedy vskutku darda, ale činely za to opravdu to stojí. To už si musí každý zvážit sám.

Dvacítky stojí 12 890, jedenadvacítky 14 190, a dvaadvacítky 15 490 korun.

Poslední - pro mě celkem nedůležitý - je vzhled. Ten je specifický, hlavně nesoustružené Mark I vypadají zajímavě, s kombinací zlaté a tmavé barvy. Mark II mají vzhled velmi klasický, vypadají jako opravdu zachovalé staré činely. Důlky po kladivu jsou větší a okrouhlé, loga jsou stejná jako u řady Signature. To ale opravdu není důležité, podstatné je, že na hodně nadupaném trhu jsou nové a výborné činely.

 

Info:

Nová kompletní série činelů, varianta řady Paiste Signature, s vlastnostmi, jež překlenují řad více. Ceny jsou: 12 890 Kč (20"), 14 190 Kč (21") a 15 490 Kč (22").

 

Plus:

ve všech ohledech špičkové činely

 

Mínus:

při nejlepší vůli nelze nalézt zápory

Psáno pro časopis Muzikus