Ableton Live! 2.0

Ableton Live! 2.0
Ableton Live! 2.0

Určitě znáte mnoho programů, s nimiž je práce zábavou, ovšem tak trochu na úkor výsledků. Anebo naopak, výsledek stojí za to, ale pracovat s takovým programem vyžaduje vůli, dokonalou znalost a čas. Takových programů, jako je Ableton Live! 2.0, se kterými si můžete hrát, experimentovat a přitom všem ještě chrlit kousky skvělé muziky a docela dobře se bavit, mnoho nenajdete. Možná se vám to stalo u nějaké počítačové hry - nainstalovali jste ji, spustili, a na pár hodin ztratili pojem o čase, a nedbali ubývajícího denního světla a výhružných telefonátů. U her se s tím tak trochu počítá, ale že se mi právě tohle stalo u programu určeného pro seriózní práci...

 

Live! je úžasně flexibilní program. Výrobcem je definován jako "sekvencer, použitelný jako nástroj". To je samo o sobě docela zajímavé, ale až při prvním použití pochopíte, jaké možnosti se v něm skrývají. Asi nejzásadnější je jeho schopnost měnit tempa samplů a smyček bez ztráty kvality a ladění a naopak měnit ladění beze změny tempa. Osobně už jsem to zaslechl i o jiných programech (a s větším či menším úspěchem vyzkoušel), ale Live! tohle všechno provádí v reálném čase a navíc s dost velkou mírou automatizace (musíte mu sice občas vypomoci, ale pokud se při práci pohybujete řekněme od 100 do 180 bpm, bude to jen výjimečně). Pokud si dokážete představit, jak je funkce, kterou jsem právě popsal, účinná, a přidat k ní přátelské uživatelské prostředí, kvalitní efekty, nahrávací možnosti a ještě pár dalších elementů, máte hrubou představu, jak asi Live! vypadá a co by mohl umět.

 

Pracovní plocha

Zatímco u krabice a manuálu dominuje brčálově zelená, v programu samém vsadili autoři defaultně na šedou, popřípadě příbuzné odstíny. Jednak to působí moderně, jednak snadno registrujete prvky, které se program snaží zvýraznit, což je hlavně při seznamování s ním výhodné (pokud by vám to snad vadilo, můžete využít skiny, ovšem značná část z nich se nese v podobném duchu). Po levé straně obrazovky se nachází (podobně jako třeba u Fruity Loops) browser, ze kterého je možné natahovat samply, smyčky nebo spouštět celé projekty. File browsery jsou tři a lze mezi nimi snadno přepínat (vynikající, pokud máte zdroje rozhozené po disku, nemusíte se nikam proklikávat). Stejně snadno lze browser použít pro natahování dodávaných efektů nebo VST pluginů. Pod browserem autoři umístili drobné okénko s popiskou aktuálního tlačítka či parametru, po jehož pravém boku leží panel zobrazující informace o zvoleném, u samplu či smyčky její vlastnosti, nastavení a "střihačské" okno, u tracku efekty, které jsou pro něj použité. Zcela nahoře je k dispozici pruh základních ovládacích tlačítek, nastavujících vlastností projektu, popřípadě umožňujících jeho spuštění/stopnutí/aktivaci nahrávání. V této oblasti obrazovky se také nachází Arranger Overview, což je náhled "z ptačí perspektivy", ve kterém se zobrazuje, i kde se právě nacházíte s hlavním pracovním oknem. Největší část obrazovky zabírá právě hlavní okno vlastního projektu, se kterým lze pracovat ve dvou módech.

 

Mód Arrange

Rozdělení programu na tyto dvě úplně odlišné části a pochopení toho, jak fungují, je pro práci s Live! velmi důležité a představuje to asi jediný oříšek při prvním spuštění a pokusech. Konzervativní arrange činí z Live! nadstandardní sekvencer. Zobrazuje průběh projektu a pochopitelně spouští samply a smyčky v závislosti na jejich umístění na časové ose (což ovšem Session nedělá). Každá stopa má vlastní "roletku", která se při aktivaci se roztáhne. U smyček se v získaném prostoru zobrazí průběh amplitudy, pod názvem stopy se pak zobrazí možnost změny parametrů v sekci Mixer (hlasitost, umístění ve stereu, crossfade, efektové sběrnice) a to buď fixně nebo v závislosti na křivce, kterou to kterou stopu "pomalujete". Další možností, jak zajistit průběžnou změnu parametrů, je kroutit příslušnými tlačítky v průběhu nahrávání. Live! si vše zapamatuje a při opětovném přehrání opakuje. Toto se týká veškerých myslitelných parametrů včetně tempa celého projektu!

 

Mód Session

Právě tohoto módu se týká výraz "...použitelný jako nástroj". Je určen buď pro živé vystupování a jamování, popřípadě pro opětovné přezkoušení aranže v "improvizačním stadiu", kdy je možné si experimentálně ověřit i jiná pořadí pasáží, smyček apod. Obrovskou výhodou je možnost všechno, co hrajete/spouštíte, nahrávat do módu Arrange a v něm to pak upravit! Tímto způsobem můžete svou představu o projektu nahrubo zaznamenat a až pak si pohrát s úrovněmi, efekty a dalšími "detaily". Samozřejmě lze nechat celou pasáž běžet a zkoušet měnit některé smyčky za smyčky z pasáží jiných (vyzkoušet si, jak to bude znít s jinými bicími, basovou linkou atd.), až dosáhnete kýženého výsledku. V práci s módem Session pomáhají další dvě funkce Live, MIDI/Key Mapping a Quantization.

 

MIDI/Key mapping

Jak sám název napovídá, půjde o přiřazování signálů z MIDI zdroje (např. z kláves), nebo z klávesnice počítače parametrům programu. U Live! je tahle funkce dovedena k dokonalosti. Je důležité si uvědomit, že všechny parametry (tedy nejen samply a smyčky, ale celé pasáže, tempo, všechny přehrávací a nahrávací funkce atd.) jsou mapovatelné, a to i kombinovaně, tedy přiřaditelné současně příkazu z MIDI zdroje i příkazu z klávesnice. To vše samozřejmě bez přerušení hry, nebo dokonce i v průběhu nahrávání. Můžete si mapping upravit podle potřeby, aniž by to běžící smyčky jakkoli ovlivnilo (zkuste třeba přiřadit tempo projektu Pitch kolečku na klávesách a můžete provádět doslova psí kusy). S tím úzce souvisí i roletka Launch Mode u každého samplu, která určuje, jak se bude po přijetí signálu chovat. Má čtyři možnosti - Trigger (stisk klávesy spustí, uvolnění nemá vliv), Gate (stisk spustí, uvolnění zastaví), Toggle (stisk spustí, uvolnění nemá vliv, příští uvolnění zastaví) a Repeat (opakované spouštění po dobu stisku klávesy). Podle potřeby a typu samplu si můžete výrazně zjednodušit práci - Trigger/Toggle pro rytmický základ, Gate/Repeat pro ruchy a jiné krátké záležitosti.

 

Quantization

Tato vlastnost se týká obou módů programu. Při práci s Arranger zajišťuje, že se při posouvání a vkládání samplu vždycky trefíte do zvolené rytmické jednotky (takt - dvaatřicetinová nota). Užitečné, ale poměrně běžné. Do úplně nového rozměru se s kvantizací dostáváte v sekci Session. Tady kvantizace určuje, kdy se vámi z MIDI/klávesnice vyvolaný sample spustí, aby vycházel pěkně do rytmu. U všech samplů lze ponechat nastavení global (tedy pro všechny stejné, přednastavené), nebo si pohrát a nastavit ho některým/všem individuálně (v takovém případě se může jednat až o 8 taktů nebo ji samozřejmě můžete i úplně vypnout). Opět platí rozdílné využití pro změny rytmického základu a pro méně podstatné/nerytmické samply.

 

Nahrávání s Live!

V zásadě máte dvě možnosti, jak s Live! nahrávat. Buď je možné nahrát klip do módu Arrange a následně ho upravit. Můžete si natapovat tempo (samozřejmě je lepší to udělat z vnějšího zdroje, který si namapujeme), využít punch points (nahrávání neovlivní už nahranou pasáž před nebo za bodem), anebo nahrávat ve smyčce, dokud nedosáhnete výsledku, který odpovídá vašim představám. Druhou možností je nahrávat v módu Session, bez přerušení hraní. Díky mappingu můžete v klidu natáčet klipy v různém pořadí a na různá místa.

 

Sample a smyčky

Spolu s programem obsahuje instalační CD i dávku smyček, které vám umožňují prověřit jeho schopnosti při práci se skutečně profesionálním materiálem. Je jich něco přes 400 MB, rovnoměrně rozdělených mezi převážně elektronické záležitosti od Big Fish Audio a směs od firmy PowerFX, která obsahuje bicí a basové smyčky různých žánrů a také několik orchestrálních pasáží a pár pian a varhan. Na experimentování je toho až dost. Pokud chcete použít vámi vlastněné či vytvořené záležitosti, Live! bez problémů natahuje formát WAV a AIF. Bohužel neumožňuje procházení CD ve formátu AKAI, takže pokud chcete nějaký takový sampl použít, musíte ho nejprve konvertovat. Live! si poradí téměř s čímkoli, bez závislosti na bitové hloubce a vzorkovací frekvenci. Prostě přetáhnete, okamžitě jste v rytmu a můžete hrát.

 

Efekty a práce s nimi

Přímo v Live! je integrováno 13 efektů (chorus, compressor, EQ, čtyři delaye, reverb a pár filtrů), které je možné vrstvit na jakýkoli track. Jejich kvalita mi připadá velice ucházející, zejména presety jsou propracované a pokrývají téměř všechny možnosti dodávaných efektů. Pro práci s efekty obsahuje Live! 2 tracky Send, do kterých můžete v různé míře posílat signál ze všech ostatních tracků a efektovat ho. Je tu i možnost poslat si signál ze Send tracku na jiný Send track, nebo i zpět na sebe samého a vytvořit tak zpětnou vazbu. Pokud by vám 2 Sendy nestačily, můžete si jich sami přidat, kolik chcete.

 

Warp

Takhle autoři nazvali funkci, kterou jsem v úvodu tolik vyzdvihoval (oni tak ostatně v manuálu činí stále), tedy real-time změny tempa a ladění. Funguje na principu rozdělení samplu na velmi malé části a jejich náhodném mazání či duplikaci podle toho, jak velká je změna tempa. Live! u většiny smyček automaticky detekuje originální tempo (občas dvojnásobné či poloviční, můžete mu snadno pomoci tlačítky x2 a :2), můžete ho samozřejmě zadat i manuálně. Warp má čtyři nastavení: Beats (pro rytmické smyčky), Tones (melodické linky), Textures (orchestrální plochy, pady, noise) a Re-Pitch (Warp nepracuje, smyčka s tempem mění ladění). U každého nastavení je možnost změnit parametr ovlivňující práci Warpu, buď za účelem vylepšit kvalitu nebo s cílem dosáhnout nějakého zajímavého "zprznění" zvuku (dobré výsledky v kombinaci s transpozicí). Pro náročnější kousky můžete v náhledu smyčky nastavit tzv. Warp Points, které programu určí, kam má v který moment dojít.

 

Závěr

Live! je velice mocný program, zejména díky nepřekonatelné funkci Warp a vynikajícím možnostem v Session módu, které umožňují jeho použití i při živém hraní (já bych si ale asi netroufl - co se může pokazit, pokazí se) a samozřejmě nekonečné jamování a zkoušení různých možností a jejich záznam (na to jsem si naopak troufl a mám dojem, že mi to ještě nějakou dobu vydrží). Vytkl bych snad jen nemožnost importovat Akai CD a absenci editoru samplů a smyček (je sice možné přiřadit externí, ale není to úplně ono). Myslím, že pokud by ho autoři vytvořili se stejnou invencí a pečlivostí, jakou předvedli u celého programu, byl by Live! povinnou koupí pro všechny, kdo se přiblíží k tvorbě hudby na počítači. Takhle zůstává povinností pro ty, kdo to s tvorbou hudby na počítači myslí vážně.

 

Info:

Ableton Live! 2.0 je kombinací sekvenceru a virtuálního nástroje. Jeho hlavní vlastností je schopnost měnit v reálném čase tempo a ladění vzorku bez ztráty kvality. Dobře řešený mapping funkcí umožňuje jeho použití i pro živé hraní a "hands-free" nahrávání. Live! obsahuje 400 MB smyček a kvalitní efekty. Podporuje VST plug-iny

Plus:

ovládání

funkce Warp

mód session

kvalita dodávaných efektů a samplů

bezproblémová mapovatelnost funkcí

iminus

chybí podpora AKAI CD

chybí interní editor samplů

Psáno pro časopis Muzikus