Ableton Live! 3.0

Ableton Live! 3.0
Ableton Live! 3.0

Není to až tak dlouhá doba, co jsem na stránkách Muzikusu nadšeně juchal nad kvalitami druhé verze tohoto programu. Neuběhly ani dva měsíce od data, kdy se článek spolu s tehdejším vydáním objevil mezi čtenářskou obcí, a "pár chytrých hlav" ze SRN již s pompou propagovalo verzi třetí, kterou jsme pochopitelně nemohli opomenout. V následujícím článku nebudu program podrobně rozebírat, upozorním pouze na změny, jež nová verze přinesla. Zájemce o podrobnější informace nezbývá, než odkázat na číslo 9/2003, kde se hlouběji zabývám všemi funkcemi programu.

 

V souladu s tímto tvrzením tedy jen velmi stručný popis: Ableton Live! je dle tvrzení autorů "sekvencer, použitelný jako nástroj", a tuto tezi beze zbytku splňuje. Dá se s ním pracovat ve dvou základních módech - prvním je Arrange, který pracuje jako klasický sekvencer, tedy umísťujete v něm zvuky na časovou osu, druhým pak mód Session, jenž naopak umožňuje použité zvuky volně kombinovat a improvizovat s nimi (to vše lze zamozřejmě zaznamenat), což Live! předurčuje i k živému použití. Mezi další podstatné vlastnosti patří propracované kvantizační funkce, efekty, pokročilá automatizace většiny parametrů, recording a v neposlední řadě skvělý mapping téměř všech funkcí, ať už na jednotlivé klávesy nebo na libovolný zdroj MIDI signálu. To vše se ovšem točí kolem funkce nejpodstatnější - a sice warpování, tedy přelaďování samplu v reálném čase, což umožňuje flexibilně měnit tempo, dávat dohromady naprosto nesouvisející samply a smyčky, které program automaticky přizpůsobuje tempu celého projektu.

 

Co se změnilo

V recenzi předcházející verze jsem žehral pouze nad jedním faktem - nemožností hlouběji pracovat s jednotlivými samply a editovat je. Autoři vyslyšeli (nejen) má přání, dokonce se hlavním propagačním heslem pro aktuální verzi stalo "enter the sample" - tedy "vstupte do samplu". Musím ovšem přiznat, že jsem po instalaci nebyl dalek vypnutí programu a psaní kritických článků na téma "lživá kampaň firmy Ableton pod drobnohledem".

Naštěstí jsem tak neučinil, a jakmile jsem k novým funkcím přivykl, začal jsem se docela dobře bavit a hlavně žasl, co vše se změní po prostém rozšíření již dříve existující funkce v programu. Nejpodstatnějšího rozšíření se dočkaly parametry jednotlivých samplů, kterým přibyla možnost tvořit smyčky pomocí umístění časových bodů do náhledu samplu, a také automatizace parametrů přímo během přehrávání samplu. Konkrétně - náhledové okno je nyní možné pokreslit křivkami průběhu jednotlivých parametrů a nejedná se pouze o "banality" typu hlasitost nebo panning. Můžete průběžně měnit ladění, a díky velmi věrné transpozici tak tvořit zcela nové melodické linky při zachování rytmičnosti.

Lze i průběžně měnit prolínání jednotlivých samplů nebo úroveň jejich přítomnosti ve sběrnicích naroutovaných k efektům. Je dokonce možné měnit parametry hlavní funkce warp, tedy přímo ovlivňovat kvalitu a typ přelaďování! Hračkou je kombinace stejného samplu do větších, nejčastěji rytmických vzorců - lze tak například v rámci jediného klipu stvořit kopákovou smyčku, a pomocí drobných úprav hlasitosti, transpozice a panningu ji "polidštit". Celá automatizace je tedy nyní dvouúrovňová - tj. jednou lze parametr měnit globálně pro celý track, podruhé pak ještě nezávisle na tom pro každý použitý zvuk. Příjemnou novinkou je i funkce přesného kopírovaní průběhů jednotlivých obálek (envelopes -křivek k parametrům), takže lze naprosto souběžně nebo třeba reverzně měnit i více parametrů.

Další změnou, bezprostředně se týkající možností samplů, je zvýšení rozsahu uživatelské transpozice jednotlivých zvuků - verze 3.0 umožňuje posun až o 48 půltónů oběma směry (!). Posledním posunem v této oblasti je možnost zvolit, zda se sampl bude real-time natahovat z disku, nebo bude nahrán do RAM pro jistější okamžitý přístup. Tato funkce se uplatní u rozsáhlejších projektů, kdy je možné "zásadní" samply uložit do RAM, a snížit tak riziko výpadku při náhlé větší zátěži HDD. Došlo samozřejmě k drobným, leč příjemným vylepšením i na ostatních frontách, tj. například kvantizace (tj. synchronizace při spouštění zvuku v módu Session, popř. "zarovnávání" na pozice rytmicky znějící v módu Arrange) byla rozšířena i o trioly a přibyla i související funkce "legato", jejíž zapnutí zajišťuje, že i při přepínání jednotlivých klipů v rámci jedné stopy (například různé modifikace beglajtu či hlavního riffu) zůstanete vždy v rytmu.

Ableton nelenil ani v efektové sekci a počet efektů vzrostl až sedmnáct. Přibyl druhý kompresor, třípásmový EQ (takzvaný DJ typ - lze s ním např. zcela ztišit jedno pásmo bez ovlivnění zbývajících frekvencí), Utility (souhrn rozličných praktických funkcí - gain, "šířka" sterea a také obrácení průběhu fáze pro jeden nebo oba kanály sterea) a Resonators, konkrétně pět paralelních filtrů, které modifikují vstupní signál a přinášejí pár velmi zajímavých zvukových možností. Poslední podstatnou změnou je nový parametr Velocity, jehož pomocí lze nastavit, zda a nakolik bude síla stisku klávesy ovlivňovat hlasitost spouštěného samplu (to se týká pouze "kreativního" módu Session).

 

Shrnutí

Live 3.0 považuji za krok správným směrem, který v mnoha ohledech rozvíjí přednosti svého předchůdce a také dále zjednodušuje práci. Nové funkce jsou, stejně jako celý systém, originální a (po pochopení jejich principu) velmi snadno se s nimi pracuje. Přístup Abletonu je velmi sympatický - po totálním dořešení mappingu, ke kterému došlo u minulé verze, je nyní možné (podotýkám, že pouze rozšířením funkcí automatizace změn parametrů i na jednotlivé sample) velmi pohodlným a efektivním způsobem překopávat jednotlivé zvuky a měnit je ve smyčky se snadno editovatelnými parametry. Můžeme tedy říci, že kromě skvělého jádra (tedy real-time warpingu) nechybí velmi propracovaná "omáčka", jež značně omezuje počet případů, kdy je nutné použít k editaci jiný program - teď je téměř vše takříkajíc "pod jednou střechou". Trochu se děsím, co nám Ableton uchystá příště.

 

Info:

Ableton Live 3.0 je kombinací sekvenceru a virtuálního nástroje. Jeho hlavní vlastností je schopnost měnit v reálném čase tempo a ladění vzorku bez ztráty kvality. Dobře řešený mapping funkcí umožňuje jeho použití i pro živé hraní a "hands-free" nahrávání. Podporuje VST plug-iny. Je k dispozici pro platformy PC/Mac. Jeho cena je 13 406 Kč vč. DPH.

Plus:

viz recenze předchozí verze

automatizace změn v jednotlivých klipech

Mínus:

importuje pouze soubory typu .wav a .aif

 

Na stránkách www.ableton.com je volně k dispozici 14MB demo, které je možné "odemknout" zakoupením sériového klíče, popř. lze provést upgrade ze starších verzí.

Psáno pro časopis Muzikus