Aguilar AG500 a 2 x GS112 - značka jíž si oblíbilo mnoho basistů

Aguilar AG500 a 2 x GS112 - značka jíž si oblíbilo mnoho basistů
Aguilar AG500 a 2 x GS112 - značka jíž si oblíbilo mnoho basistů

Na náš trh vstupuje nový fenomén! Myslím, že firma Aguilar si zaslouží takovýto úvod do českého hudebního světa. Vím, že tato značka je v ČR již dobře známá a hojně užívaná, ale až dodnes neměla v Česku distributora.

Zakladatel Alex Aguilar pracoval pro firmu Bell Labs a v této době (1987) byl osloven člověkem z firmy Sadowsky Guitar, zda nemá zájem o konstrukci baterií napájeného pre-ampu do jejich nástrojů. Tento pre-amp měl velký velký úspěch a firmě Sadowsky pomohl k nalezení nového moderního zvuku.

Aguilar se poté zaměřil na výzkum a výrobu vlastních produktů. V současnosti firma Aguilar vyrábí lampové předzesilovače, hybridní zesilovače, digitální zesilovače, on board pre-ampy, DI boxy, reproboxy určené především pro baskytaru, ale i kontrabas. Tuto značku si oblíbilo mnoho basistů různých žánrů, od heavy metalu po acoustic jazz a myslím, že pokud ochutnáte, pochopíte proč.

Elektronkový DI box nebo elektronkové předzesilovače jsou také uznávaným komponentem při nahrávání ve studiích. OBP (On Board Preamp) jsou aktivní pre-ampy do baskytar, které používají renomovaní "hand made" výrobci. Aguilar také vyrábí boxy pro baskytaru, které jsou velmi uznávané a přitom cenově zajímavé. Nová řada digitálních zesilovačů je hojně užívaná a příznivci elektronkové technologie tuto novou digitální technologii akceptují. Více se dozvíte na: www.aguilaramp.com

 

Aguilar AG500 a 2 x GS112

Aguilar AG500

Aguilar AG500 je zesilovač pro baskytaru v 2U rackovém provedení. Je dodávaný s foot-switchem pro přepínání kanálů, montážními příchytkami, ale i s uchem (pokud nechcete zesilovač instalovat do racku). Hmotnost zesilovače je velice příznivá, okolo 8 kg, minimální zátěž na výstupu je 4 Ohm a výkon 500 W. Design je velice povedený: černý lakovaný panel, stříbrný popis, pogumované knoflíky, modré LED diody. Naleznete zde potřebnou výbavu a jednoduché ovládání. Tato hlava je dvoukanálová, ale každý kanál je jiný.

1. kanál (horní sekce) - na tomto kanálu můžete dosáhnout lampového zkreslení od retro lampového až po velmi zkreslený zvuk. Osobně tuto barvu nevyužívám, ale myslím, že se to může hodit a mnozí hráči zkreslení využijí. Kanál má možnost nastavení úrovně zkreslení, vlastních korekcí a hlasitosti.

2. kanál je čistý, můžete zde opět dosáhnout lampového nádechu pomocí potenciometru gain, ale zvuk je jiný než zvuk kanálu 1.

Nastavení potenciometru gain je myslím nejdůležitější, pomůže vám dosáhnout té pravé dravosti, nebo naopak "hodnějšího" čistého zvuku. Dále zde naleznete ekvalizér: výšky, dvoje středy, basy, tlačítka bright a deep filtru pro posílení výšek nebo basů a Master Volume. Dále je zde efektová smyčka ovládaná dvěma push/pull potenciometry, hned vedle je linkový výstup canon a tlačítka pro ovládání tohoto výstupu pre/post EQ. Užitečné je i tlačítko Stand By hned vedle síťového spínače.

Na zadním panelu jsou výstupy 2 x speakon, 2 x jack a výstup na ladičku.

Tento zesilovač nemá elektronky, ale přitom si troufám tvrdit, že má lepší "tube feel" (nádech zvuku elektronek), než je tomu u jiných značek, které dávají jednu elektronku na preamp, pro tzv. "olampění". Myslím, že k získání vlastností a zvuku elektronkového předzesilovače, je jedna elektronka málo. Aguilar dosahuje tohoto lampového efektu bez lamp.

Zesilovač je tzv. "class D", což neznamená nic jiného, než že je digitální. Zdroj zůstává klasický, není spínaný, takže pod víkem naleznete klasické taroidní trafo. Překvapivá je sekce s koncovými tranzistory, kde najdete pouze dva výkonové tranzistory na nevelkém chladiči. Srdcem celého zesilovače je integrovaný obvod firmy Tripath, což je i pro laika nápadně velká součástka, která vše řídí (termín "digitální zesilovač" nemá nic společného s digitálními simulacemi, to uvádím jen pro hudebníky s přibližně stejnými elektrotechnickými znalostmi jako mam já, jde o digitální technologii samotného zesilovače, nikoli o nějaký digitální efekt).

Uvnitř zesilovače také nenaleznete ventilátor a opravdu je zde tento prvek zbytečný. I při vysokém výkonu se zesilovač zahřeje jen opravdu málo. Absenci ventilátoru ocení uživatel zejména ve studiu, doma, ale i při živém hraní, nehledě na to, že se tento prvek u zesilovačů rychle opotřebovává.

Aguilar AG500 a 2 x GS112 - značka jíž si oblíbilo mnoho basistů
Aguilar AG500 a 2 x GS112 - značka jíž si oblíbilo mnoho basistů

Z tohoto zesilovače mám pocit velké rezervy a průraznosti, na vině je ona digitální technologie, a nejeden profesionální zvukař mi potvrdil, že digitální zesilovač má úplně jinou "páru" než zesilovač analogový. Nová řada zesilovačů Aguilar je korekčně ušitá na boxy s dvanáctipalcovými reproduktory, důkazem čehož jsou i nová comba od Aguilar právě s těmito zesilovači (ať už v jedno, nebo dvoukanálové verzi AG500-SC), vyráběná s 1 x 12" nebo 2 x 12" reproduktory. Je to vlastně kombinace těchto zesilovačů s osvědčenými Aguilar boxy GS112 a GS212. Neznamená to, že tyto zesilovače nelze použít v kombinaci s desetipalcovými boxy, ale budete zřejmě nastavovat EQ zesilovače, konkrétně středy, jinak, než s "dvanáctkami". Touto úvahou se pozvolna dostávám k boxům Aguilar GS112.

 

Aguilar GS112

Tento box byl vyhlášen jako nejlepší výrobek v kategorii 1 x 12" Bass Box, a to ve srovnání se značkami jako Epifani, Eden, Bag End, atd. Na první pohled jde o malý box, který je ale poměrně rozměrově hluboký. Tato hloubka, společně se dvěma bass reflexy, má zásluhu na zvuku, který byste přičítali spíš boxům větších rozměrů. Je osazen reproduktorem Eminence a jde o speciální (custom) reproduktor vyrobený pouze pro Aguilar (Aguilar ve všech svých boxech používá custom Eminence). Zmíněné bass reflexy dávají boxu hluboký, ale příjemný "spodek". Box je osazen tweetrem, který je regulovatelný. Jeho ovládání je na zadní "misce" společně se speakon in a jack in/out.

 

Použití

Jeden box je myslím dostačující do studia, zkušebny, pro malé nebo komorní koncerty, a myslím, že bude určitě vhodný i pro kontrabas. Bude vyhovovat umírněnějším hráčům, kteří nepotřebují "válcovat" okolí.

Dva boxy GS112 budou vyhovovat té druhé skupině hráčů (myslím to s nadsázkou). Kombinace dvou těchto boxů dává pocit velké rezervy, co se týče hlasitosti, dobrý přenos basových frekvencí a daleko větší plastičnost. Dva tyto boxy myslím budou vyhovovat zastáncům teorie, že basa potřebuje litry, ale zároveň přihlížejí ke snadné mobilitě. Tuto kombinaci dvou menších beden s 12" reproduktory volí hráči, kteří používali boxy 4 x 10". Z vlastní zkušenosti vím, že se jeden box o váze 45 kg stěhuje hůře než dva 19 kg. Hráči, kteří nemají problém se stěhováním velké aparatury, zvolí asi kombinaci 2 x 410; 410 + 15; 412 a jejich násobky. Varianta AG500 a 2 x GS112 bude spíš pro ty hráče, kteří uvažují v jiných relacích, tzn. že nechtějí jen nějaké malé "monitor" combo, ale mají rádi plnohodnotný aparát, který udělá v kapele onu "hmotu", ale přitom si ho mohou sami odstěhovat a odvézt. Přechod na menší 12" boxy není jen vyřešení hmotnosti. O tom ale v mém hodnocení.

 

Hodnocení

Kombinací dvou boxů GS112 a zesilovače AG500 jsem osobně získal daleko větší rezervu hlasitosti, basovější rejstřík, ale přitom konkrétnější zvuk, který se prosadí v kapele.

AG500 společně s dvěmi GS112 je profesionální aparát, působí velice kompaktně, má charakteristickou barvu zvuku, disponuje velkým výkonem, má dobré vlastnosti v interpretaci a přenosu hlubokých frekvencí. Zvuk je dravý a ostrý, ale přitom hluboký a pevný, dobře se prosadí i v problematických typech místností a sálů. Sestava je vhodná pro širokou škálu žánrů. Celá jednotka má dobrou skladnost a mobilitu, což považuji za důležité.

 

Cena:

Aguilar AG500 & 2 x GS112 je kompaktní profesionální basový aparát. Doporučené ceny: AG500 (Single Channel) - 37 870 Kč, AG500 - 46 640 Kč, GS112 - 15 470 Kč.

 

Plus:

barva zvuku

výkon

nízká hmotnost

mobilita

spolehlivost

 

Mínus:

těžko viditelná pozice tlačítek Bright/Low Active/Passive-pre/Post

ostře zářící modré LED diody na předním panelu

Psáno pro časopis Muzikus