Analogové efekty EBS (2) - basové krabičky od renomované švédské firmy

Analogové efekty EBS (2) - basové krabičky od renomované švédské firmy
Analogové efekty EBS (2) - basové krabičky od renomované švédské firmy

Dnes budeme pokračovat testem basových krabiček od švedské firmy EBS.

BassIQ

BassIQ je velmi zajímavý, osobitý a inteligentní analogový mono efekt s bohatými modulačními možnostmi. Také nepatří do kategorie těch efektů, které když užijete bez rozmyslu, nic jimi nezkazíte, a většinou nic nezískáte. Tato zázračná krabička dokáže z vaší baskytary udělat "záležitost", nebo vás pohřbí, pokud k ní budete necitliví. Cesta je jen jedna. Tady efekt nepochopí vás, pochopit musíte vy jeho. Nezbývá než naslouchat a zkoušet co umí, zjistit jeho možnosti. Pak se představy o využití začnou objevovat, většinou ve spojení s konkrétním groovem.

BassIQ je emotivní efekt, ale dle toho, jaké je jeho momentální nastavení, vám do jisté míry diktuje styl hry. Pokud hrajete tak, že BassIQ necháte "mluvit" a "nedusíte" ho dalšími tóny, je to "bomba", úžasný výrazový prostředek. Pokud jste vůči jeho nastavení necitliví, vrátí vám to v podobě nekonkrétního zvuku (zejména režim Down je háklivý). IQ lze využít i jiným způsobem, hra zůstane naprosto svobodná i když bez výrazných zvukových modulací. Záleží na nastavení potenciometrů. Umožňují dosáhnout jemných nuancí modulace nebo ji umí úplně vypnout. BassIQ v sobě nese díky filtrům frekvence a razanci, jež lahodí mému sluchu, a tak ho často nechávám v činnosti bez modulace. I tak zůstává zvuk zajímavý (Jde o subjektivní názor, podstatně ovlivněný kombinací nástroje a aparátu, rukama, ušima... Prosím, neberte ho jako něco, co musí fungovat všude a za všech okolností.).

Důležitá je dynamika. Velmi ovlivňuje činnost efektu, jde o vstupní úroveň a kvalitu signálu. V oblasti dynamiky řídí efekt hráč a IQ reaguje a zpětně ukazuje basistovi, co si na efektu nastavil. Takový vzájemný kolotoč.

Efekt je vybaven třemi druhy modulací, které volíme přepínačem. Konkrétní podobu modulace, její jemné doladění, upravujeme potenciometry Threshold a Attack.

Hi-Q (Up Mode) - Tento režim dává ostrý zvuk od hlubokých po vysoké frekvence. Reaguje na dynamiku tak, že při nárazu tón moduluje od basů po výšky, během odpadávání dynamiky se vrací zpět do basových frekvencí. Jde o auto-wah, který, až na výjimečná extrémní nastavení, nediktuje hráči. Široká škála nastavení potenciometrů nabízí mnoho zajímavých modulačních variant. Up Mode je předurčen pro sólovou hru, ale využití je daleko širší, stačí si jenom trochu pohrát s nastavením potenciometrů a je všechno jinak.

Up - Také tento režim moduluje na základě dynamického nárazu od spodních frekvencí k vysokým a také moduluje zpět do basových pásem po úbytku dynamiky. Jak uvádí výrobce, jde o klasický filtr. Rozdíl od režimu Hi-Q je v tom, že pracuje jinak, což se projevuje na nuancích potenciometrů. I zde lze napodobit auto-wah, ale možnosti Up jsou posunuty dál. Potenciometry Attack a Threshold nabízí mnoho možností. Je třeba užívat je citlivě pro dosažení toho nejlepšího zvuku. Ten bude vždy ovlivněn kvalitou signálu z nástroje, hráčskou vyspělostí basisty, obsahem a pojetím toho, co hraje. (Charakter groove a tempo jsou dvě podstatné maličkosti, u kterých bych začal proto, aby se IQ mohl projevit v té největší síle).

Down - V tomto režimu filtr moduluje signál z vysokých frekvencí do nízkých. Potenciometry podporují dlouhý attack a nízkou prahovou hodnotu (doporučené hodnoty k dosažení toho nejlepšího zvukového efektu). I tady najdete mnoho možností jak modulovat svůj zvuk. Také zde platí to, co jsem již řekl o přístupu k efektu IQ v režimu Up.

Threshold - Potenciometr, kterým ovládáte citlivost filtru. Velmi potřebný pro doladění dynamiky a signálu z nástroje. Otvírá filtr, umožňuje vyrovnat rozdíly signálu mezi aktivními a pasivními nástroji.

Attack - Ovládá čas, jak rychle bude filtr reagovat na nástroj. Minimální nastavení potenciometru volí reakci filtru ihned, maximální nastavení dává filtru až dvousekundové zpoždění.

 

Plus:

široký frekvenční rozsah

plynulá volba frekvenčního průběhu

filtry a tube simulace

stabilita na pódiu

- neujíždí pod nohou

netradiční zvuková modulace a svoboda užití

maximální účinnost efektu vychází ze správně zvolené frekvence potenciometrem Range

 

Mínus:

pro méně zkušené hráče by mohlo být opět problémem špatné nastavení, kdy se zvuk zahlcuje a neprosadí se

Analogové efekty EBS (2) - basové krabičky od renomované švédské firmy
Analogové efekty EBS (2) - basové krabičky od renomované švédské firmy

DynaVerb

Jeden z dalších multi efektů, tentokrát zaměřený na simulaci prostoru. Jde o velmi kvalitní analogový stereo efekt, určený především pro sólovou hru. Můžete vybírat z osmi efektů, jejichž doladění umožňují dva potenciometry Reverb a Tone. DynaVerb disponuje čistým a kvalitním signálem. Výrobce využil 24bitové digitální zpracování signálu, což DynaVerb řadí mezi studiové efekty. Tři typy efektů - room, plate a hall můžeme využívat v režimech A, B a C. K výběru efektů a jejich modifikací slouží dva přepínače Type Switches.

Large Open Hall - Velký otevřený hall, jeden z nejdelších efektů. Ve stereo zapojení dává zvuku neuvěřitelnou hloubku. Tento typ efektu je určen především pro sólovou hru. K dosažení nejlepšího zvuku je třeba, jak uvádí výrobce, nechat reverb nastavený na malou úroveň, asi na čtvrtinu rozsahu potenciometru. Efekt zní velmi působivě i v daleko vyšším nastavení, vše je věc osobního posouzení a potřeb hudebníka.

Classic Plate - Je velmi užívaný efekt. Tento druh efektu bývá často součástí výbavy různých aparátů. Nedosahuje takové délky jako Hall, hodí se k sólové hře a též pro akordy. Při vyšším nastavení zůstává hra čitelná i v rychlejších rytmických pasážích, najdete mnoho způsobů, jak ho využít. Plate a Hall si zachovávají jemnost i při vyšších úrovních nastavení.

Large Room - Tento typ efektu simuluje prostor velké místnosti, je kratší než Hall a Plate. Velmi osobitý efekt, lze ho užít pro sólovou hru, akordy a groove, což umožňuje široké uplatnění. Svým charakterem a průrazností je dravější než předchozí typy. Zvuk má neuvěřitelnou hloubku ve stereo zapojení. S oblibou ho využívám při hře na bezpražec. Výrazného zvuku docílíte při nastavení potenciometrů Reverb a Tone na vyšší úroveň.

A, B a C - Přepínačem volíte konkrétní podobu efektu. Rozdíly mezi efekty jsou v jejich délce a barvě.

Reverb - Potenciometr, kterým nastavujeme úroveň/účinnost efektu, jde v podstatě o mix efektovaného signálu se signálem čistým. Pokud ho nastavíme na minimum, signál zůstává čistý.

Tone - Jde vlastně o tónovou clonu, potenciometrem volíte zabarvení a brilanci efektu.

 

Plus:

široký výběr efektů a nastavení

studiová kvalita zvuku

možnost užití i pro jiné nástroje

 

Mínus:

opravdu mě žádné nenapadá

 

Wah One (Wah Wah/Volume Pedal)

Patří mezi novinky EBS, jeden z nejlepších analogových wah efektů, na který jsem hrál. Má velmi osobitý, výrazný zvuk, těžko ho srovnávat s jinými wah pedály. To, jak signál moduluje a prochází frekvencemi, řadí tento model do nejvyšší kategorie. Plynulá regulace frekvencí potenciometrem Range, v kombinaci s filtry, dávají wah pedálu široké možnosti využití a variabilitu. Svoji modulační křivku si najdete ve vztahu k nástroji a aparátu, nejste omezeni tóninou a vejdete se frekvenčně i mezi ostatní nástroje. Je to všestranný wah, který podporuje váš groove i v "hustých" aranžmá. Nemá problémy s prosazením. Je zajímavé, jak vyznívá modulace signálu, jakým způsobem s ním efekt pracuje. Pokud pomalu procházíte celým záběrem pedálu od nulové do maximální pozice, slyšíte jednotlivé alikvóty, které tón, jenž zrovna hrajete, vytváří. Tak to jde přes celou modulační křivku, pod níž zůstává zdravý nemodulovaný signál. Tím si efekt zachovává hutný tón, i když samozřejmě k malým frekvenčním úpravám dochází. Nemají avšak negativní vliv na úroveň signálu, energii a razanci zvuku.

Na designu si firma EBS dala záležet. Jde o těžký monolit, který když vám spadne na nohu, jste... u doktora. Váha napomáhá větší stabilitě, nemusíte Wah One honit po pódiu, vydrží v pohodě na jednom místě. Pedál je pochromovaný, opatřený gumou (nevím, co to je za gumu, smrdí jak bolavá noha, možná jiné kusy jsou na tom lépe. No jo, "funky jsou funky.")

Volume pedál má plynulý nárůst/úbytek dynamiky. Velmi působivé je "otvírání akordů", nezní tak zbrkle jako v případě užití "praskajících" potenciometrů. Najde také uplatnění v sólových pasážích.

Mode - Tímto přepínačem volíte mezi wah wah nebo volume pedálem. Funkce pedálu je signalizována LED diodou, červená je pro wah pedál a zelená pro volume pedál.

Tube Sim - Aktivuje obvod simulující lampu, který přidává zvuku vyšší harmonické kmitočty, vřelost a trochu toho zdravého "koření"!

Reverse - Pedál funguje v obráceném směru. Jde o komfortní "vychytávku" pro hráče, mající problémy s koordinací pohybu a raději "wahují" opačně.

Range - Je srdcem efektu, nastavuje rozsah filtru. Hluboké frekvence mají v optimální poloze rozsah mezi 75 Hz-400 Hz, středová pozice je od 200 Hz do 1 kHz a nejvyšší pozice pracuje v rozsahu

600 Hz-3,5 kHz.

Low Pass - Rozšiřuje standardní rozsah basových pásem o další hluboké frekvence.

Hi-Q - Pomáhá prosadit vysoké, úzké pásmo.

Active/Passive - Přepínač pro volbu vstupní citlivosti, zabudovaný v boční straně efektu. Pokud používáte aktivní nástroj nebo před wah pedálem máte ještě jiný efekt, použijte nastavení Active, v případě pasivního nástroje zvolte Passive.

 

Plus:

široký frekvenční rozsah

mnoho modulačních možností

reaguje na dynamiku

silný výrazový prostředek

vyžaduje jasnou představu o použití, je náročný na čistotu hry, není laciným efektem

 

Mínus:

diktát modulační vlny, pozor na feeling

pro méně zkušené hráče by mohlo být problémem, že modulační vlna je závislá na správném nastavení, při špatné volbě se zvuk může zahltit a neprosadí se

 

Info:

EBS BassIQ, DynaVerb a Wah One jsou basové krabičky od renomované švédské firmy.

Ceny: BassIQ - 4990 Kč, DynaVerb - 5440 Kč, Wah One - 6390 Kč.

Program Metrix s popisem:

Room A - typická studiová místnost

Room B - malá "teplá" místnost

Room C - dozvuk ve velké místnosti

Plate A - "výběrový" dozvuk

Plate B - klasický dozvuk

Plate C - čistý, jasný dozvuk

Hall A - velká otevřená hala

Hall B - ambientní hal

Hall C - stejný ambientní hal

Psáno pro časopis Muzikus