Anatolian (1) - turecké činely

Anatolian (1) - turecké činely
Anatolian (1) - turecké činely

Jak se zdá, v turecku se rozhodli využít naplno legendární pověst činelů, která odtud kdysi expandovala do celého světa. Podle této krajiny se vžilo dokonce obecné označení jednoho typu činelů.

 

O tom, že legenda může pomoci i ve světě byznysu, svědčí množství malých firem, které se v několika málo letech objevily doslova jako houby po dešti a jejich hlavním prodejním heslem jsou tradice, kvalita a dlouholeté zkušenosti.

Naštěstí to nejsou jen plané marketingové slogany a činely z Turecka, odkud do první poloviny 20. století vysílal do světa činely také Zildjian, i dnes znamenají synonymum všech jmenovaných atributů.

Společným znakem je také to, že nabízejí ručně tepané kvalitní činely "bez kompromisů" (tedy kompromisů u hlavních světových výrobců, pohříchu tolik rozšířených v podobě entry-level a study-level sad), navíc v cenách více než příznivých. Každý kus je originál a každý kus prošel rukama svého tepce - to jsou vlastnosti, které v dnešním průmyslovém světě rozhodně upoutají.

Ani našinci už nejsou cizí značky jako Turkish a Masterwork, jména Istanbul Agop a Istanbul Mehmet jsou pak na domácím trhu zcela etablována.

I německý Meinl využívá služeb malé turecké firmičky, řadu Byzance pro ně vyrábí Murat Diril a firma Meinl se tím vůbec netají. Jistě ví proč.

V tomto světle nás asi nemůže příliš překvapit, že o své místo na domácím trhu se hlásí také další jméno nabízející talíře z východu: Anatolian.

Svoji premiéru si značka odbyla, pokud se nemýlím, na frankfurtském veletrhu v roce 2003 a nyní jsou její výrobky k dispozici i domácím bubeníkům. Velmi rád jsem přijal pozvání k první "várce" činelů, která k nám dorazila, a uvítal jsem možnost vyzkoušet si mimořádně široké spektrum, jež zásilka obsahovala.

Činelů, které jsem zkoušel, bylo skutečně mnoho, a abych vám mohl v tomto testu přiblížit dojem z co největší části z nich, volím poněkud odlišný systém, než bych uplatnil při klasickém testovacím přístupu.

Domnívám se, že vzhledem k ryze tradičnímu modelovému řazení a způsobu opracování si můžeme dovolit ryze popisovou část postihnout v celkovém přehledu nabízených řad, aniž bychom zanedbali něco pro odlišení jednotlivých kusů podstatného.

Zaměřím se místo toho především na modelový popis jednotlivých činelů a na jejich estetický obraz, který ve mě vyvolaly. I tak nám zabere exkurze mezi talíře Anatolian dva díly.

Pragmatické hledisko v popisu zastupuje cena, kterou najdete u každého popsaného kousku jako součást modelového popisu.

Na pravou míru chci uvést občasné použití příměru k určitému modelu a typu jiné značky a výrobce. Ani náhodou nechci naznačovat zaměnitelnost či vzájemné kopírování modelových typů mezi firmami. Činely Anatolian mají svůj společný originální "šmrnc". Přesto se dá dost často charakter toho kterého modelu nejlépe přiblížit uvedením známějšího předobrazu, a proto bez ostychu několikrát této pomůcky využiji.

A teď už směle do díla. Přibližme si nejprve řady, které firma rozdělila podle charakteru, zpracování a určení:

 

Ultimate

Klasické "moderní" činely (srovnání níže pomůže lépe definovat tento pojem) pro univerzální použití, lakovaná úprava povrchu, v nabídce jsou modely Ride, Crash, Splash, Hi-hat a Swish.

Baris

"Lesklý" charakter zvuku, široká dynamická škála, rychlá reakce, lakovaná povrchová úprava. Modelová nabídka neobsahuje Swish.

Expression

Energické činely pro hlasitější styly. Lakovaná povrchová úprava. Modelová nabídka je shodná s předchozí řadou.

Natural

Nebroušené, pouze tepané činely. Zvuk má zemitý suchý a temný charakter s dobrou definicí úderu hlavičkou paličky a rychlou reakcí. Opět lakovaná povrchová úprava. V nabídce pouze modely Ride a Crash.

Signature

Modely, vytvořené "na tělo" firemních hráčů. Těmi jsou prozatím němečtí bubeníci Ralf Gustke, Manni von Bohr a Bertram Engel. Výroba pouze na konkrétní objednávku. Díky této skutečnosti mi bohužel nejsou známy konkrétní vlastnosti jednotlivých kousků.

Traditional

Materiálem, tepáním, broušením i váhovými a modelovými kategoriemi naprosto klasické turecké činely.

Oproti těm, které jsem výše definoval jako "moderní", je tu pozvolnější reakce, temnější a "vzdušný" charakter zvukového průběhu, kulatější zvuk při hře hlavičkou paličky, delší dojezd přeznění... Nabídka obsahuje nelakovanou a lakovanou povrchovou verzi. V nabídce je opět zpátky i model Swish.

Kappadokia

I u jiných firem dobře prověřený model s "duálním" povrchem.

Pupek a střední část plochy jsou nebroušené, zbytek povrchu je broušený. Zvuk kombinuje atak i doznění klasického činele se zemitým charakterem nebroušených modelů. Činely mají velmi rychlou reakci a trochu vyšší ladění. Modelové spektrum neobsahuje China a Swish.

 

Ride

No a nyní se podívejme na jednotlivé talíře. V případě, že byly k dispozici dva totožné modely, vyzkoušel jsem je a výsledek byl uspokojující z obou dvou pohledů.

Ptáte se z jakých? Každy činel je, jak bylo již řečeno, rukama vyráběný originál a rozdíly mezi jednotlivými činely byly jasně slyšitelné, zároveň se ale u shodného modelu shodovaly vlastnosti pro tuto kategorii typické. Tady výrobce kredit rozhodně neztrácí.

Vezměme vše popořádku, maratón dojmů začíná:

Baris Ride 22" (6920 Kč) - jasně definovaný úder hlavičkou, konstantní úbytek dozvuku, při úderu o hranu použitelný jako mocný Heavy Crash.

Traditional Ride 22" (7320 Kč) - dobrý poměr attacku a přeznění, přesto bych tento činel při označování zaškatulkoval spíš do kategorie Heavy Ride, protože u klasického Ride bych přece jen očekával, že úder hlavičkou z celkového zvuku vyleze poněkud méně a bude více sypký. Tento činel mi svým nízko laděným přezněním a výrazným, ale stále "dřevěným", atakem po úderu špičkou velmi připomínal Heavy Ride Zildjian K. Vynikající činel pro většinu situací, snad vyjma malé akustické jazzové party. Velmi však v otázce barvy a míry ataku záleží na použití typu paličky a případném lehkém podlepení.

Traditional Heavy Ride 22" (7320 Kč) - nižší profil než verze Ride, vyšší ladění, především v nárazové části průběhu. V dozvuku má činel přítomný kovový podtón, ale nepřesahuje naštěstí mez nepříjemnosti. Na můj vkus má už ovšem příliš oddělený atak a následný dozvuk a činel je na rozměr 22" zbytečně vysoko vyladěný. To má "na svědomí" právě vyšší hmotnostní kategorie.

Traditional Rock Ride 22" a 21" (7320 Kč, 6720 Kč) - o poznání níže laděný pupek i tělo činele, přirozenější přechod mezi atakem a dozněním, jasně definovaná hlavička paličky, mocný zvuk pupku.

Oba jsou to velmi povedené kousky, které rozhodně bez problému prorazí i stěnu zkreslených kytar a přitom si zachovávají potřebnou muzikalitu.

Kappadokia Ride 21" (6720 Kč) - příjemný Ride, charakterem příbuzný s Traditional Ride, má ovšem rychlejší reakci a o trochu kratší sustain.

Nebroušené části se nejvíc prosadí při hře na pupek a na okraj činele špičkou paličky. Crashový úder trochu poznamenává rychlejší reakce činele, ale k tomuto typu úderu nebyl tento činel tak úplně stvořen...

 

Crash

Ultimate Crash 15" (3600 Kč) - je to průrazný svítivý Crash, vyladěný v příjemné výšce a s pravidelným průběhem dozvuku.

Typický činel s typickými vlastnostmi. Určitě splní dobře svůj účel ve většině situací, osobně by mi u něj možná po delší době začala chybět výraznější osobitost. Ale kdo ví?

Ultimate Power Crash 17" (4400 Kč) - označení odpovídá zvuku, frekvenční charakter je příbuzný s 15" verzí, ale přibyla energie v hlasitosti i v pozvolnosti dozvuku. Je tu patrná lehká příměs "sklovitých" záznějů, takže pro akustickou hudbu bych tento model asi nevolil.

Ultimate Crash 18" (4830 Kč) - něco mezi oběma předchozími modely, vzhledem ke své velikosti je tento činel zvukově mocnější než 15" verze, ale zvuk neobsahuje "sklení", kterým se vyznačoval Power Crash. Přesto jde také spíš o činel do hlasitější hudby.

Expression Crash 18" (4420 Kč) - také rockový Crash, je ale o dost níž laděný než předcházející modely Ultimate a dozvuk se odehrává v temnějších barvách. Připomíná mi těžší váhové kategorie činelů Sabian AA.

(dokončení v příštím čísle)

Psáno pro časopis Muzikus