Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500

Nejedná se o objektivní test, jak u nových produktů býváte zvyklí, ale spíš o sebereflexi či, chcete-li, příběh. Na vývoji Synergy jsme se jako členové týmu Audified podíleli. A jsme na něj vcelku vzato neobjektivně hrdí. Laskavý čtenář nám tuto zaujatost odpustí a o kvalitě zvuku si jistě udělá obrázek sám z ukázek na webu.

Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500
Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500

Jak vymyslet nový produkt?

O Synergy R1 je ve světě slušný zájem a nabízí se otázka, proč si na něj všichni chtějí sáhnout? Protože přichází s novým přístupem, který by mohl změnit pracovní návyky ve studiu. Když vytváříte nový produkt, nejprve vycházíte z vlastních tužeb - co by vám zjednodušilo práci, co by se vám tak líbilo. Poté zjišťujete, jestli ve své tužbě nejste osamoceni, a své myšlenky cizelujete a dopilováváte. Musíte je totiž přizpůsobit co nejširšímu publiku, abyste si zajistili šanci na jistý komerční úspěch. Stejně je to vždycky risk. A tak koncept stále ověřujete i ve stádiu těsně před dokončením. V tom stádiu jsme se nacházeli už v lednu, kdy jsme se v Las Vegas bavili s producentem Kevinem Churkem (Disturbed, Ozzy Osbourne...) v jeho studiu, který nám říkal, jak miluje zvuk analogového hardwaru, ale prakticky ho nepoužívá, protože je to takový o**r vrátit se do projektu a hledat či nastavovat pozice ovladačů na hardwaru, že se o to raději nepokouší.

Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500
Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500

Co je Synergy R1

Tehdy jsme si dost oddechli, protože jedna z nejdůležitějších vlastností Synergy R1 je právě jeho propojení nastavení s projekty. Producenti a zvukaři mají problém, a Synergy tento problém řeší. Synergy R1 je stereo reverb pro platformu API 500. Ke svému provozu tedy potřebuje lunchbox, ve kterém zabere dva sloty. Přístroj se skládá ze dvou desek. Na první najdete digitální část nabízející sedm algoritmů reverbu, na druhé pak tři saturační obvody. Pod bodovým LED displejem je pak umístěn konektor microUSB pro komunikaci s počítačem.

Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500
Audified Synergy R1 Reverb - první digitálně-analogové zařízení pro API 500

Hardware jako plug-in?

Stejně jako běžný hardware můžete i Synergy ovládat rukama - konkrétně šesti otočnými kontroléry, které ještě po zmáčknutí mění své funkce. To ale budete dělat pouze tehdy, když Synergy budete používat na živé zvučení (bez počítače). Ve studiu určitě budete chtít využít toho, že má k dispozici plug-in (AAX/VST/AU pro PC i Mac), který má přístup ke všem funkcím hardwaru. Ten tak můžete jednoduše automatizovat a nemusíte mít osm rukou, když chcete zároveň ovládat víc parametrů.

Obráceně zase hardware funguje jako kontrolér pro plug-in. Pomocí „točítek“ můžete automatizaci v projektu zapisovat a pak jen doladit automatizační křivky myší. U běžného hardwaru tohle prostě nelze.

S uložením projektu v DAW se samozřejmě uloží všechna nastavení tak, jako byste měli běžný plug-in. Takže z jednoho projektu, který má v sobě Synergy, do druhého se dostanete za... přesně tak dlouhou dobu, za kterou se vám zavře a otevře projekt :-). Nepotřebujete taháky, papírky ani jiné způsoby, jak si zaznamenat, jaké nastavení mělo Synergy, když jste ho používali v konkrétním projektu.

 

Reverb

Ovládání je jedna věc, ale jak to zní a má znít? Boris: „Mám ve studiu momentálně jedenáct hardwarových reverbů. Od EMT 251 po moderní Bricasti. V nahrávkách a mixech mě baví prostor, nemám rád takovou tu devadesátkovou, ranně dvoutisíckovou estetiku - všechno narváno dopředu a suché.“

I z tohoto hlediska jsme vybírali takové druhy algoritmů, aby se reverb dal použít nejen jako efekt, ale i jako prostředek na usazení nástrojů v prostoru. Tedy že reverb obsahuje nejenom hally a třeba úžasný spring reverb, ale i roomy a ambience, které se dají využít třeba na perkuse. Reverby se dají ovládat nejen klasickým decayem a predelayem, ale i komplexním parametrem Color, který, jednoduše řečeno, pracuje s „barvou“ reverbu.  Reverb se dá zapojit jak stereo to stereo, tak i mono to stereo.

 

Výčtem

Small Room - ideální na krátkou téměř neslyšitelnou ambienci, která ovšem oddělí nástroje.

Room - perkusivní nástroje, bicí, elektrické kytary, vlastně cokoliv, kde chceme simulovat krátký prostor.

Hall - klasicky algoritmus pro zpěvy, smyčce a plochy.

Long Hall - dlouhý hall, který je eufoničtější a efektovější. Pady, dlouhé smyčce a kytara.

Spring - algoritmus emulující klasický analogový pružinový reverb. Dnes velice populární efekt použitelný v podstatě na vše, především však na elektrickou kytaru a zpěv.

Plate - další simulace analogového reverbu, tentokrát ovšem mechanického plate, jako je třeba EMT 140. Skvělý především pro zpěv.

Tunnel - hodně efektový algoritmus pro extra dlouhé reverby, který se uplatní především v postprodukci a sound designu.

 

Saturace

Boris: „Původní myšlenka byla, že se mi strašně líbí, jak krásně hrají ,přebuzené‘ EMT reverby v Abbey Road. Saturace analogové části jim dává neskutečnou měkkost a 3D prostorovost.“

Tahle myšlenka se vyvinula v plnohodnotou saturační část přístroje, která může nezávisle fungovat nejenom na reverbu, ale dokonce samostatně jako masteringový, mixážní přístroj, který tak může dávat barvu např. bicím či celému mixu.

Boris: „Původně měla být pouze jedna saturace, ale strašně se nám nakonec líbilo, co dělá každá z nich. Nakonec jsme si nemohli vybrat, pročež má uživatel možnost výběru ze tří typů skutečné analogové saturace, a tosaturace na operačním zesilovači, inspirované americkými legendárními pulty ze 70. let, JFET saturace, inspirované zkreslením legendárního FET US kompresoru, a konečně saturace s germaniovými polovodiči, inspirované zvukem britských přístrojů z nejlegendárnějšího britského studia, kde točili Beatles. Třešinkou na dortu je možnost paralelní saturace a tím pouze případného přimíchávání saturovaného signálu.“

 

Závěrem

Jsme si samozřejmě vědomi, že Synergy není pro každého. Pro spoustu lidí bude limitující formát API 500, i když se ukazuje, že se v USA poměrně dost rozmáhá. Někomu vadí hardware jako takový. Paul Haslinger, uživatel našeho softwaru a autor hudby k takovým filmům, jako je Underworld nebo Resident Evil, se nechal slyšet, že pro obrovské projekty, jako je filmová hudba, je práce s hardwarem časově naprosto nemožná a že vždy dá přednost plug-inům. Pro někoho bude překážkou cena, která díky výběru nejlepších komponent a kvalitní výrobě pod dohledem v Česku narůstá až k 1399 dolarům. Nicméně doufáme, že najdeme hodně takových, kteří se do práce se Synergy zamilují a pomůžou nám dostat se dál, rozšiřovat řady a dobýt i další platformy. Držte nám palce.

 

Info:

Audified Synergy R1 Reverb je plug-inem ovládaný digitálně-analogový reverb pro platformu API500. Jeho cena je 1399 dolarů.

 

Plus:

kombinace přesného digitálu s pravou analogovou saturací

dálkové ovládání z DAW

možnost ukládat presety v počítači i v zařízení

možnost automatizace

high-endový zvuk

 

Mínus:

omezení na API500

cena

 

Technická specifikace

vstupy 2; +24 dBu symetrické
výstupy 2; +4 dBu symetrické
napájení API500, 420 mA (napájení pro 2 sloty)
THD 0,001 %
odstup šumu 114 dBA
rozměry API500 – 2U

 

synergy.audified.com

Psáno pro časopis Muzikus