Blackstar HT Metal 100 - hi-gainový aparát

Blackstar HT Metal 100 - hi-gainový aparát
Blackstar HT Metal 100 - hi-gainový aparát

Blackstar HT METAL 100

Zkreslení není nikdy dost

Metal v názvu jasně napovídá, na co je tento stowattový macek určen. Prožitek pochopení se u mě dostavil s prvními tóny. Příznivci blues či funky si tu tedy na své rozhodně nepřijdou, ale pokud vás baví plný, mohutný a nabroušený zvuk vybuzených lamp, jste na správné adrese.

Jak vypadá, jak se ovládá a co k němu patří

Tento hi-gainový tříkanál se vzhledem ani hmotností nijak moc neodlišuje od ostatních hlav určených na tvrdou muziku. Design postavený na neprůhledné černé mřížce s logem Blackstar nenadchne ani neurazí.

 

Na předním panelu zleva jsou páčky Power, Standby a červené světlo signalizující zapnutí. Potom ovládání Master Volume, Presence a Resonance. ISF (viz níže) a korekce (výšky, středy a basy) jsou společné pro kanály OD1 (crunch) a OD2 (lead). Dále nad sebou Volume a Gain pro každý kanál samostatně. Nakonec je čistý kanál s korekcemi jen pro výšky a basy, Volume a jeden vstup pro jack. Drobná tlačítka pro výběr kanálu jsou společně s kontrolkami umístěna vždy napravo od příslušných potenciometrů Volume. Zbývá push-push tlačítko Voice u čistého kanálu, k jehož funkci se dostaneme.

 

Zezadu je mřížka průhledná, takže jsou vidět lampy a trafa. Na panelu pod mřížkou zleva: Vstup na footswitch (konektor VGA a jack), Send a Return efektové smyčky s přepínačem +4 dBV/-10 dBV, přepínač Dark/Light pro reverb (viz níže), jackový linkový výstup s přepínačem pro emulaci boxu 1x 12”/4x 12” a nakonec pět silových výstupů pro reproboxy na jacky (kombinace 1x 4 Ω nebo 2x 8 Ω, 1x 8 Ω nebo 2x 16 Ω, 1x 16 Ω). Zbývá už jen vstup na 230 V a dvě pojistky.

 

Potěšilo mě, že s hlavou je dodáván i footswitch (FS-7) a není potřeba ho dokupovat zvlášť. Je možno na něm našlapat Clean, OD1, OD2 a ještě zapínat reverb. Všechno indikují diody u každého spínače. K propojení s hlavou slouží konektor VGA klasicky se dvěma jisticími šroubky (stejný systém jako když propojujete monitor s PC). Součástí balení je ještě síťovka a kytarová jackovka (asi pozornost podniku).

 

Jak hraje (čistý, zkreslený zvuk)

Samozřejmě mě hned zajímalo, co z aparátu vyleze za zvuk. Tudíž jsem popropojoval vše potřebné a zapnul. Rozsvítila se kontrolka a hned mě příjemně překvapilo, že ani v úplném tichu aparát nebrumí, nešumí a sotva poznáte, že je v režimu stand by. Dále jsem byl překvapen kvalitativním rozdílem mezi čistým a zkresleným zvukem. Pojďme tedy nejdříve na čistý.

 

Při prvních tónech se ozval obyčejný, plochý zvuk bez charakteru, plný nepříjemných středů. Začal jsem kroutit korekcemi, ale jakkoli jsem kroutil, na tomto nastavení se mi z něj nepodařilo dostat nic, co by mě chytlo za ucho. Při zamáčknutí modulačního přepínače Voice se charakter zvuku změní. Je značně jedlejší. Získá barvu, jas a je plastičtější, takže jakýsi kompromisní, nikoho neurážející clean nakonec z aparátu vyloudíme. Není špatný a není skvělý. Korekce se chovají běžně - při kroucení žádné velké výkyvy, a nejsou tam ani pro ozdobu. Zkrátka plní svou funkci.

 

Nevím, zda se inženýři firmy Blackstar čistým zvukem zabývali méně ve prospěch zkresleného, a nebo je to záměr, ale není to ten zvuk, který čekám od lampového zesilovače. Na druhou stranu zůstává otázkou, kolik hráčů, kteří si koupí tento aparát, vůbec čistý zvuk využije, takže se pojďme zabývat tím, proč má v názvu metal.

 

Po přepnutí na první kanál zkresleného zvuku začíná úplně jiná kapitola. Zvuk má tvář a barvu. První, co zkouším, je úroveň gainu. Už od deváté hodiny je zvuk hodně zkreslený, na dvanácté hodině se zdá, že už nemůže být víc, a tak to pokračuje až do konce potenciometru. Od poloviny potenciometru máme hi-gain se vším všudy a hoblujeme do aleluja. Zkreslení je agresivní a plné, žádný bzučák. Při akordech jsou i s velkým zkreslením zřetelné jednotlivé tóny vícezvuku a neztrácí se ani spodní alikvoty, tzn. nepřicházíme o hmotu basů. Zdá se mi, že od jistého bodu už je vyšší zkreslení zbytečné, nicméně na kvalitě zvuku neubírá.

 

Druhý zkreslený kanál je tu vyloženě na sóla. Je širší, plnější, bere mnohem více zvukového spektra. Protože jsou oba kanály vybaveny společnými korekcemi, tak s ním nelze pohnout, aniž bychom nehýbali s prvním. Ale nepřišel jsem na zvuk, kde by to bylo na škodu. Jak při plném středovém „heavy“ zvuku, tak při basovýškovém „black“ zvuku tento kanál vždycky získá objem a při sóle hezky zpívá. Zahrát kila je na něj samozřejmě také možné, ale řekl bych, že při výrobě mysleli na to, aby byl OD1 průrazný, a přitom nežral zvuk zbytku kapely. A naopak OD2 vyloženě dominantní, hrající šířeji (i při výrazně nižším gainu) a prosadil se v sóle. Barvy obou kanálů jsou tedy dané, nelze je nezávisle na sobě upravit, nicméně jsou vkusně vyladěné a v praxi perfektně využitelné. Nenarazil jsem tu na občasný problém, že musíte dělat kompromis ve společných korekcích dvou kanálů, hrajou zkrátka oba při každém nastavení.

 

Korekcemi lze zvuk do jisté míry dobarvit, ale jinak si zachovává svůj charakter při zvýraznění kteréhokoli pásma. Jinak řečeno - ať kroutíte jak chcete, vždy poznáte, že to je Blackstar.

Blackstar HT Metal 100 - hi-gainový aparát
Blackstar HT Metal 100 - hi-gainový aparát

Speciality výrobce

ISF neboli Infinite Shape Feature je volič charakteristiky zvuku mezi americkým a britským soundem. Umožňuje značně změnit barvu, která leze z aparátu, aniž byste měnili lampy. Čím více doleva, tím více Amerika. Zvuk nabere na šířce a mohutnosti. Doprava točíme Británii. Zvuk je potom hodnější, kulatější. Zdá se mi však, že oba zvuky na úkor barvy ztrácejí konkrétnost. Vícezvuky se trochu slévají a je těžší rozeznat jednotlivé tóny akordu. Využití si teda dovedu představit u někoho, komu záleží víc na zvuku než na kompozici skladeb. Pokud hrajete techničtěji, tak ať už máte ucho na jedné nebo druhé straně Atlantiku, kvalitní a čitelný distortion získáte nejlépe bez použití ISF. Samotný aparát má přirozenější zvuk, když si nehraje ani na Američana ani na Brita.

 

Další z věcí, které mě mile překvapily, je reverb. Je řešen digitálně, takže je čistší než pružinový, a dráha potenciometru je na většině průběhu rovnoměrně rozložená od jemného po obrovský hall. Na konci potenciometru se úroveň efektu výrazně zvětší, takže z něj, co se délky a objemu týče, dostanete prakticky jakýkoli použitelný reverb. Na zadní straně hlavy je přepínač barvy reverbu (Dark/Light). Při  nastavení Dark má reverb přirozenější dozvuk. Při Light je v dozvuku znatelně více šustivých výšek. Tato volba se ale projeví jen při přerušení hraní a dozvuku samotného reverbu. Při hraní na zkreslený zvuk jsem mezi reverby nezaznamenal zvukový rozdíl. Oproti tomu, čistému zvuku reverb na nastavení Light znatelně pomůže a pošoupne ho o level výš.

 

Když k tomu přidáme zapínání na footswitchi s indikační diodou, tak můžu konstatovat, že tohle je jedna z věcí, která se Blackstaru opravdu vydařila.

 

Emulated Output je záležitost, kterou naživo asi málokdo využije. Respektive zatím jsem se nepotkal s kytaristou, který by měl lampovou hlavu a chtěl hrát linkou. Ale pokud jde o nahrávání, leckdo jistě uvítá, že může demáč kapele nahrát bez mikrofonu jen kabelem přes lampový předzesilovač s emulací 1x 12” nebo 4x 12” boxu. V nastavení 4x 12” je zvuk o něco basovější a kulatější. Jinak v této lince zůstává čitelnost lampového zvuku, ale pro dosažení hezké barvy je potřeba zasáhnout velkou úpravou ekvalizéru, jak už tomu tak u linkového výstupu bývá. Hraje i v režimu stand by.

 

Zvukařovo okénko

Zkušenost od pultu praví, že v devadesáti procentech případů má metalový kytarista, potažmo jeho kapela, dobrý zvuk, pokud má zkreslení spíše méně než více. Samotný hezký sound kytary nemusí znamenat, že se pak spojí se zbytkem kapely. Pro živý zvuk celku platí, že čím méně gainu, tím větší tlak, konkrétnost a prostor pro další nástroje. Zkreslená kytara hraje na celé šíři zvukového spektra a může se tak tlouct s frekvencemi basy, kopáku i vokálu. Tu zvukař, tak jako tak musí  „vykousávat“, aby získal prostor pro ostatní nástroje. Přespříliš zkreslení na aparátu může způsobit klávesovou plochost a hlasitostní nepřizpůsobivost. Dojde k tomu, že je kytara buď slyšet moc anebo vůbec a ideální poměr s kapelou hledá zvukař velmi těžko. Zatímco s menším zkreslením je kytara plastičtější, v celkovém zvuku s ní lze hlasitostně manipulovat oběma směry a je stále slyšet. Méně gainu přitom pocítí jen kytarista, ne posluchač. Mluvím samozřejmě o stylech, kde je zvukovým ideálem mohutná kytarová zeď z hi-gainových zesilovačů a dunící dvojšlapka. 

 

 

Co musí mít každá hlava

Na jedničku jsou vyřešeny silové výstupy z hlavy do boxu. Díky pěti výstupům v kombinacích všech běžně používaných impedancí (1x 4 nebo 2x 8 Ω, 1x 8 nebo 2x 16 Ω a 16 Ω) odpadnou problémy, když si na fesťáku půjčujete neznámý box, nesedí impedance a vy vymýšlíte, zda hrát jen na půl boxu nebo půl výkonu zesilovače apod. Je to velké významné plus, které ocení každý, kdo často hrává na půjčené reproboxy.

 

Z běžné výbavy zbývá ještě efektová smyčka. Tady musím jen konstatovat, že plní svou funkci tak, jak má. Přepínač +4/-10 dBV slouží pro nastavení připojení (dle návodu) profesionálních zařízení/efektových pedálů.

 

Nakonec chci zmínit ještě malý detail umístění nožiček. Nožičky zesilovače jsou relativně blízko sebe a zároveň dostatečně vysoko, díky čemuž lze hlavu položit i na úzký 1x 12” box s držátkem a nekinklá se. Jde o drobnost, kvůli které si asi málokdo z nás vybere zesilovač, ale je to další z mnoha detailů, na kterých si dali v Blackstaru záležet a které oceňuji.

 

Shrnutí

Výrobce přesně ví, na jakou cílovou skupinu míří, a zdá se, že jde tou správnou cestou. Nabízí maximum někomu, kdo hledá jeden dobrý zvuk, hraje jeden styl, hraje často a potřebuje na koncertě snadno a rychle postavit, sbalit atd.

 

Zvukově se neztratí vedle aparátů větších značek, jako jsou Marshall, Messa či Engl. A je jedno, jestli hrajete power nebo grind.

 

Na rozdíl od známějších výrobců je Blackstar přívětivější cenou a ve své cenové kategorii i bohatší v možnostech nastavení zvuku.

Footswitch je dobře vymyšlený jak připojením, tak konstrukcí a indikací. K dokonalosti mu chybí asi jen odpojení efektové smyčky, což ale u footswitchů nebývá pravidlem.

 

Jediný větší problém je pro mě čistý zvuk, na který ale v mnoha kapelách ani nepřijde řada.

 

Testováno bylo na dva 1x12” boxy ESH (Celestion Vintage 30) a kombo Rivera.

 

Info:

Blackstar HT METAL 100 je hi-gainový aparát zaměřený na tu nejtvrdší muziku s velkou škálou možností nastavení toho pravého zkresleného zvuku. Cena je 32 600 Kč.

 

Plus:

čitelnost a barevnost agresivního hi-gain zvuku

citlivé vyladění zvuku obou zkreslených kanálů na jedněch korekcích

dostatek kombinací výstupů na propojení s boxem

footswitch (připojení na šroubky, bytelnost, ovládání reverbu)

 

Mínus:

čistý zvuk

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Série Blackstar HT METAL
Model HT METAL 100
Výkon 100 W
Počet kanálů 3 (Clean, OD1, OD2)
Korekce Clean Treble, Bass, Volume a spínač Voice
Korekce OD1 a OD2 společné ISF, Treble, Middle, Bass samostatně Gain a Volume
Korekce Master Volume, Presence, Resonance
Efektová smyčka ano
Efekty digitální reverb (Dark/Light)
Footswitch Blackstar FS-7 (součástí) – clean, OD1, OD2, reverb
Lampy 2 x ECC83, 1 x ECC82, 4 x 6L6
Výstupy pro připojení boxu 1x 4 nebo 2x 8 Ω, 1x 8 nebo 2x16 Ω, 16Ω (vše 6,3mm jack)
Rozměry v mm (š x v x h) 650 x 320 x 265
Hmotnost 21,9 kg

 

www:

www.blackstaramps.com/products/ht-metal-100/

Psáno pro časopis Muzikus