Boss SL-20 Slicer - nasekáme, podusíme, zahustíme a podáváme

Boss SL-20 Slicer - nasekáme, podusíme, zahustíme a podáváme
Boss SL-20 Slicer - nasekáme, podusíme, zahustíme a podáváme

Nasekáme, podusíme, zahustíme a podáváme. Takhle nějak si asi plivlo do dlaní pár chytrých hlav na Tajvanu (nebo kde vlastně), když vyvíjeli tuhle zelenou mušku.

Krabička je nejmladším kouskem ze série twin pedálů společnosti Boss. Než se pustíme do popisu, bylo by fajn říci, co to vlastně umí. Slicer v zásadě kombinuje několik efektů. Zvuk je na výstupu nasekaný (manuál výstižně říká nařezaný) a ještě k tomu zpracovaný filtrem. Jako byste signál prohnali tremolem a ještě k tomu pohybovali pedálem kvákadla. Nebo se to dá popsat i tak, že zde máme klasický řetězec syntezátoru: Budicí oscilátor, nějaké filtry a řídicí oscilátory. Místo budicího oscilátoru pracuje náš nástroj, zbytek zastane Slicer. Výsledek může znít velmi rytmicky. Ale taky jako nic neříkající kaše. Přijde na to.

 

Když spíme

Slicer dostal do vínku světle zelenou metalízu. Jak je u Bosse zvykem, design je elegantní a přitom účelový. Šasi je celokovové, zespoda opatřené dvěma gumovými podrážkami. Zde jsou i dvířka k šachtě na šest tužkových baterií AA. Lze je snadno odklopit, žádné šroubování. Adaptér není přiložen. To je škoda, protože na baterie lze hrát jen pár hodin. Potenciometry nepřečnívají nad pedály takže je neukopneme. Jsou baňaté a příjemné na ovládání. Pedály nekloužou, opět se zde gumou nešetřilo.

 

Vzadu pod peřinou

Signálová cesta je plně stereofonní, takže vzadu najdeme dva vstupy a dva výstupy. Mono obslouží pravý kanál. Dále zde máme vstup pro expression pedál. Ten může řídit pět různých parametrů: Úroveň přímého a efektovaného signálu, výstupní hlasitost, Attack a Duty.

Nakonec malá samice pro připojení adaptéru 9 V DC, ale bohužel není vyznačena polarita. Zato nechybí upozornění „používejte pouze Boss adaptéry“... Příjemným překvapením je pětikolík MIDI In. Slicer umí přijímat pouze informace Tempo, Start a Continue. Můžeme tedy díky němu nastavit tempo anebo spustit pattern od začátku. Během přijímání tempa může občas na několik sekund dojít k zastavení SL-20. Není to nic příjemného, ale ani neobvyklého. Je škoda, že chybí širší MIDI implementace, ale v každém případě se jedná o velký posun v tom, jak rozumně synchronizovat více mašinek.

 

Když nespíme

Slicer nemá vypínač a aktivuje se připojením kabelu na vstup. Sešlápnutím levého pedálu se zapíná efekt. Tlačítko Pedal Mode nastaví jeho chování jako Latch (zapnuto/vypnuto) nebo Momentary (zapnuto, jen když je sešlápnutý). Tempo se nastavuje pravým pedálem nebo stejnojmenným potenciometrem. Kolem něj v rytmu bliká plastový věneček. Červená značí začátek patternu, zelená doby. Dále tu jsou dva potenciometry výstupní úrovně efektovaného a čistého signálu. Vedle leží přepínač Output Mode, viz. sloupek.

Hlavní nastavení je záležitostí přepínačů Bank a Pattern. Banka má pět poloh, Pattern deset, celkem padesát variant. Jejich kombinace určuje výsledný efekt. Pod Bankou a Patternem máme kroutítka Attack a Duty. První řídí rychlost náběhu signálu, druhý dobu trvání zvuku během jedné doby.

 

Smyčka na polštáři

Podržením levého pedálu déle než dvě vteřiny aktivujeme jednoduchý looper. Rozbliká se červená ledka Rec a sešlápnutím pedálu začínáme nahrávat. Na konci sekvence zmáčkneme do třetice levý pedál, rozsvítí se žlutá Play a záznam se začne v někonečné smyčce opakovat (než dojde baterka...). Přehrávání zastaví další šlápnutí. Slicer se přepne do standardního módu a pamět je vymazána. Jedná se o prostý záznamník s kapacitou čtyřicet sekund, bez možnosti overdubbingu apod. Po vypnutí se záznam smaže.

 

Jak se slyšíme

Jak jsem psal v úvodu, ovládáním i zvukem Slicer připomíná blok syntezátoru. Jedna kombinace nám z nástroje udělá třeba „tá-ty-ty-tá“, druhá zase „ty-tá-ty-ty-táááá“ a tak dál. Jasný? Nebylo snadné najít dobrý zvuk pouhým laborováním. Pořád to znělo nějak neurčitě a nepoužitelně. Jako mnohem lepší se ukázalo hledat s jasnou vizí, čeho chci dosáhnout. Tedy ideálně s puštěnými bicími a představou o charakteru a tempu písničky.

Banky a patterny procházíme intuitivně. Nemají jména a ani manuál o nich nic neříká. Nastavíme, zahrajeme a buď jdeme dál nebo si pohrajeme s potenciometry Attack a Duty. Ty mají na výsledný zvuk velký vliv. Díky nim se rozsah nastavení výrazně rozšiřuje.

A jak to teda vlastně je s výsledným zvukem? Ven leze rytmická smyčka, která může znít jako elektronické bicí, jako syntezátor nebo něco mezi tím. Vznikají nové barvy, zvukové koláže. Asi není vhodné Slicer používat stále, ale rozhodně s ním lze dosáhnout originálního prvku ve skladbě a dodat jí osobitý charakter.

 

Jak si usteleme

Podle výrobce je SL využitelný na kytaru, klávesy či basu. Uplatnění najde u groovujících muzikantů, nebojících se elektronického experimentu. Určitě dobrá hračka na živé hraní. Tepající mašina s hlubokým nádechem a výdechem. Chtělo by se napsat, že ani nemusíme umět hrát, protože z efektu leze něco, co původní zvuk připomíná pouze vzdáleně. Kiksy se prostě nepočítaj’.

Příjemná je práce s Duty a Attack během hraní a musíme počítat s bolavými zády od častého ohýbání. Přístroj bohužel nemá paměti, takže si nastavení musíme zapsat na předpřipravený papír z manuálu. Nebo jej nosit v hlavě.

Škoda vysoké cenovky, ač je jasné, že každý originál holt něco stojí. „Šéfa“ musíme pochválit za to, že i v dnešní době, kdy se zdá, že vše již bylo objeveno, je možné přijít s něčím skutečně novým. Slicer míchá několik věcí dohromady, a dělá to zajímavě a novátorsky.

 

Výstupní módy SL-20

Pokud je Slicer zapojený do sterea, přepínačem Output Mode volíme jeho režim.

Fixed: Stereo báze je pevně zafixovaná.

Random: Náhodná změna báze.

Ping-Pong: Střídavé přepínání levý/pravý.

Auto: pomalé posouvání mezi L a P.

3D rotace: Obíhání kolem středu.

3D šipky: Střídavý pohyb do čtyř stran.

 

Plus:

originální zvuk

nová koncepce

ovládání

MIDI

looper

 

Mínus:

nelze uložit nastavení

MIDI pouze na TAP

chybí adaptér

cena

 

Technická specifikace:

vstupní úroveň: - 20 dBu

vstupní impedance: 1 Mchar1

výstupní úroveň: -20 dBu

výstupní impedance: 1 kchar1

doporučená zátěž: char310 kchar1

rozsah tempa: 30-250 BPM

max doba záznamu: 40 sec

ovládací prvky: Start/Stop, rec, Play Pedal, TAP Pedal, Effect Level, Direct Level, Bank, Pattern, Attack, Duty, Temp, Output Mode, Pedal Mode

kontrolky: Mono, Fixed, Random, Ping-Pong, Auto, 3d Pannner, 3d Cross, Latch, Momentary, Tempo, Start/Stop, Rec, Play, Tap, Power

konektory: Input jackS R/Mono, L (TSR 6,3 mm), Output jacks R/Mono, L (TSR 6,3 mm), EXP Pedal jack (TSR 6,3 mm), MIDI In, vstup adaptér (jack)

napájení: DC 9 V (110 mA), 6x tužková baterie AA

rozměry: 173 x 158 x 57 mm

hmotnost: 1,1 kg

udávaná výdrž provozu: 7 hod klasické, 18 hod alkalické baterie

 

Twin pedály společnosti Boss

CE-20 Chorus Ensemble

DD-20 Giga Delay

EQ-20 Advanced EQ

OD-20 Drive Zone

RC-20XL Loop Station

RE-20 Space Echo

RT-20 Rotary Ensemble

SL-20 Slicer

Psáno pro časopis Muzikus