Catalina Birch

Catalina Birch
Catalina Birch

Po vrcholné sadě firmy Gretsch - Renown Maple nyní přichází na řadu souprava Catalina Birch, ve firemních prospektech označovná jako poloprofesionální, v nabídkových letácích tuzemského prodejce pak jako profesinální souprava cenově dostupná i pro méně majetné bubeníky. Jaká je realita? Dozvíte se za chvíli...

 

Úvodem se hodí říct, že možná nebude od věci vzít k ruce Muzikus č.10/03, kde se nachází již zmíněný test soupravy Renown Maple, neboť v mnoha směrech bude co srovnávat. Renown Maple je sice sada bezmála dvakrát tak drahá, a tudíž logicky kvalitnější a celkově lépe zpracovaná, avšak jinak vykazující mnoho shodných prvků, ať již jde o mechaniku (např. držák tomů na VB či jejich vlastní uchycení systémem GTS) přes povrchovou úpravu, rozměry jednotlivých bubnů až po celkovou vizuální podobu.

 

Úvodem úvodní dojmy

Tentokrát měl první dojem dvě stránky. Povrchová úprava, která je provedena vysoce tvrzeným UV lakem se zachováním struktury dřeva, je bezmála stejně kvalitní jako u Renown Maple, což u soupravy této cenové třídy představuje určitý nadstandard. Co naopak - čistě po vizuální stránce - představovalo poněkud zklamání, byl pohled dovnitř bubnů. Poměrně hrubý povrch se zdánlivě odbytou finalizační prací navozoval dojem, jako kdyby to, co se investovalo navíc do vnější strany, se zde mělo ušetřit. Stejně tak i zbroušení hran (tentokrát pod úhlem 45 stupňů) se nejevilo příliš exkluzivním. Ještě upozorňuji, že v tomto případě nesrovnávám s Renown Maple, ale se zhruba stejně drahými soupravami jiných výrobců.

 

Tomy

Tomy vyrobené z šestivrstvé březové překližky jsou opatřeny tentokrát běžnými ocelovými ráfky a stejně jako v případě Renown Maple mají až do rozměru 12" po pěti šroubech na každé straně, v rozměru 13" po klasických šesti, větší velikosti pak po osmi.

Standardně dodávané blány jsou normální jednovrstvé průhledné s logem Gretsch, prosté jakéhokoliv dalšího označení a pro dosažení ideálního soundu dožadující se výměny za lepší. Pro účel testu byly těmi lepšími osvědčené Remo Pin Stripe - tudíž i hodnocení soundu se vztahuje zejména pro tento typ osazení. Spodní byly ponechány původní Gretsch "no-type".

Nyní tedy k vlastnímu zvuku kotlů. Jak byl poněkud rozpačitý dojem z jejich provedení, pokud jde o povrchovou úpravu vnitřní strany (a s tím trochu spojené určité obavy o kvalitu soundu, rezonance a celkového zvukového výrazu), již první pocity při ladění byly maximálně kladné. Jasný a konkrétní tón s velmi čistým dozvukem té správné délky dával hned tušit, že půjde o zvukově velmi zajímavé bubny.

Jestliže u Renown Maple jsem zmiňoval různé možnosti ladění, pak zde jsem nabyl spíše dojmu, že souprava má víceméně jednu hlavní polohu, k níž nakonec zamíří všechny typy ladění - nutno však říct, že s excelentním výsledkem. Výrazný středový sound s dokonale plným zvukovým pásmem a rezonancí, která po celou dobu dozvuku nese jasný původní tón. Dozvuk má velmi příznivou charakteristiku intenzity - po úvodním ataku tón určitou chvíli trvá ještě v poměrně velké síle, a pak rychle zmizí.

Snad jediná menší výhrada by směřovala k určité zvukové disproporci (resp. výraznějšímu skoku v barvě i typu soundu) mezi tomem 12" a 13". Abych se přiznal, mám takovou podvědomou obavu, že by to mohl mít na svědomí ten počet pěti šroubů (třináctka i šestnáctka mají již klasický sudý počet, konkrétně 6 a 8). Člověk nemusí být právě profesor fyziky s odborným zaměřením na pružnost, pevnost a plasticitu, aby si domyslel, že rozdělení tahu bude u lichého počtu napínacích prvků přece jen trochu jiné, což se logicky promítne i do zvuku. Nevím, jestli ten pětišroubový systém byl zrovna nejlepší nápad. Naštěstí nejde o nic vyloženě zásadního; menší tom má prostě jenom trochu kratší a méně prokreslený sound.

V každém případě sound kotlů zaslouží celkově to nejvyšší možné hodnocení. Jedna plus.

Pokud jde o uchycení tomů, je zde opět onen poněkud diskutabilní systém, nazývaný firmou Gretsch GTS, jenž má zaručovat bezkonkureční rezonanci (což je dost možné) a který v každém případě zaručuje velice slušný rozkmit tomů při hře (což je jisté). Jestli to vadí či nikoliv, je věc vkusu a osobního dojmu při hře. Pokud by to mělo představovat větší překážku, pak není nic jednoduššího, než prostě na kotel přidělat úchyt přímo (což bych sám s klidem udělal). Jinak představuje systém GTS prakticky stejné technické řešení, jaké používají firmy DW či Sonor.

Vlastní držák pro upevnění na VB je pak stejný jako u řady Renown. Jedná se o velmi promyšlenou konstrukci s kulovými klouby a možností zajistit vše, na co si vzpomenete. Dovoluje například i rychlou konverzi na držák jednoduchý, kdybyste se třeba najednou rozhodli pro retro-sestavu na styl Gene Krupy s jedním kotlem.

 

MB + VB

Malý buben o rozměrech 14"/5" s ocelovými ráfky má opravdu slušný i dostatečně průrazný sound, jenž skvěle zapadá do zbytku soupravy a současně se dokáže v kapele i příslušně prosadit. Nad jeho možnosti jsou pochopitelně styly založené na výrazně vysokém akustickém výkonu, v normálním rocku však může posloužit opravdu velmi dobře. V jazzu, jazzrocku či artrocku se uplatní přímo skvěle. Barva zvuku je příjemná, v rámci dřeva z těch ostřejších, avšak dostatečně plná, opět s konkrétní a jasnou rezonancí. Rimshot (i díky "obyčejnému" ocelovému ráfku) má dobrý atak, hra přes ráfek chce chvíli hledání té správné polohy, pak zní ale velmi slušně. Celkově se mi zdálo, že malý buben této řady má výraznější barvu než týž od Renownu.

Jednu výhradu bych ale přece jenom měl, i když se netýká přímo zvuku, ale mechaniky: co příliš důvěry nebudí, je mechanika struníku, která vypadá opravdu velmi úsporně, snad bych se nebál použít i slova lacině. Účel sice plní, ale výdrž a spolehlivost může být jistou otázkou. Pokud nebudete struník vypínat a napínat příliš často a s přílišnou razancí, snad problémy nebudou. Celkově vzato, je tento malý buben dobrý nástroj, který není potřeba měnit, pokud nebudete mít nějaké zcela specifické představy o zvuku. V rámci školního známkování by asi dostal chvalitebně, a to zejména kvůli poněkud lacinějšímu mechanismu struníku - po zvukové stránce není co vytýkat.

Velký buben o klasickém průměru 22", ale méně klasické hloubce 18", působí již na pohled velmi impozantním dojmem. Při použití správných blan a odpovídajícím naladění tento dojem pak potvrzuje i zvukově. Na test jsem dostal speciální tlumenou blánu EMAD (náhradou za dodávanou firemní), kterou i sám výrobce pro osazení doporučuje. Já mohu toto doporučení jen potvrdit, neboť výsledkem je bez sebemenších dalších úprav i dlouhého a náročného ladění velmi příjemný, nekompromisně důrazný a přitom vrcholně kultivovaný sound. I tento buben má vynikající charakteristiku silného dozvuku s následujícím náhlým a rychlým dozněním.

 

Mechanika

Stejně jako v případě Renownu, dodává se i k této sadě mechanika značky Gibraltar, což je ostatně běžná kombinace u všech bicích Gretsch. V případě Cataliny Birch je doporučována řada 6600PK nebo 9600PK. K testované sadě byla tentokrát dodána prvně jmenovaná, která je přibližně o čtvrtinu levnější než řada vyšší. Jistá úspora ve všech směrech je pochopitelně vidět, nicméně kladem je na druhé straně poněkud "civilizovanější" vzhled, což ke stylům, jež se budou na danou soupravu hrát, sedí daleko více než protitanková 9600. Stabilita je stoprocentní, jeden ze stojanů na činel je vybaven "chytrým ramenem", které se dá skrýt do vlastní vertikály, což je výhodné nejen z přepravního hlediska, ale i z toho důvodu, že stojan je možné snadno překonvertovat na jednoduchý přímý. Hi-hatka je standardní, dostatečně bytelná a plně vyhovující. Pokud chcete spíše hi-tech než hi-hat, pak si kupte 9600, ale z čistě praktického hlediska k tomu není důvod. Šlapka je dvojřetězová, s perfektním chodem, vhodná pro obrovský rozptyl stylů a seřiditelná od toho nejjemnějšího chodu až po koňské kopnutí. Dojem ze hry je komfortní.

Co za celkovou úrovní mechaniky dle mého názoru poměrně zaostává a co moc nadšení nepřivodilo, je stojan na malý buben. Nakláněcí kloub nevypadal už na první pohled příliš věrohodně, další praktické používání pak tyto obavy jen potvrdilo. Buben se systematicky po chvíli hraní začal naklánět, což hra rimshotu ještě urychlila. Přitom upozorňuji, že mechaniku utahuji opravdu hodně silně, takže rozhodně nešlo o nedostatečné zajištění kloubu. Prvek, který mě také moc nepotěšil, je nepříliš bytelná hlavní utahovací matice vlastního držáku - kdyby se mi už u dvou stojanů nestalo, že právě tahle součástka odešla jako první, asi by mi to nevadilo, ale takhle... Zkrátka a dobře: Gibraltare, v tomhle jste mě nepotěšil...

Mechaniku tedy celkově vystihne hodnocení "dobrá" - stojany na činely i hi-hat představují standard, šlapka je výborná, stojan na malý buben však lze hodnotit pouze jako dostatečný; osobně bych asi dal přednost jinému modelu.

 

Možnosti soupravy

Skvělou zprávou pro příznivce hardrocku (a vlastně i klasického jazzu) je určitě existence tomu 18", bez něhož se opravdu ortodoxní vyznavači těchto žánrů prostě neobejdou (a to přestože jde spíše o součást vizuálního stylu než o další plnohodnotný nástroj; co jsem kdy registroval, tak na něj skoro nehrál - Buddy Rich ho dokonce většinou používal jen jako odkládací plochu na ručník a náhradní paličky...). Přímo ztělesněnou dokonalost by tak mohla představovat hardrocková sada s tomy 13, 16 a 18 - jednak po stránce stylovosti, ale také proto, že se tak odstraní onen určitý zvukový schod mezi tomem 12 a 13.

Pro fusion či moderní jazz by zase byla zajímavá sestava 10, 12 a 14, jež představuje i jeden ze standardních firemně dodávaných setů. Konečně pro progresivní jazzrock by byla skvělá sada s kompletní škálou tomů, tedy 10, 12, 13, 14 a floor tomem 16, eventuálně i 18. Hotový Cobham, navíc za cenu, která se nevyšplhá do závratných částek.

 

Finale

Teď je tedy potřeba mozaiku předchozích dílčích dojmů složit v jeden celek a vyslovit cosi jako celkové hodnocení.

Ještě předtím však přidám pro doplnění této mozaiky zcela nezávislé dojmy spoluhráčů, které mohou mít také svojí váhu. Bicí jsem zkoušel se dvěma sestavami - jednou hardrockovou a jednou jazzrockovou - přičemž reakce byly v obou případech velmi kladné. Líbila se jak barva zvuku, tak i schopnost soupravy prosadit se v celkovém soundu kapely, obdiv sklidil i dokonale harmonický zvuk kotlů.

Jaký tedy bude finální verdikt? Po vizuální stránce působí Catalina Birch velmi důstojně a lze říci, že navozuje dojem soupravy řádově dražší, než kolik skutečně stojí. Jak bylo v článku několikrát řečeno, naposledy asi před pěti řádky, opravdovým překvapením je však zvuk, který při dobrém vyladění představuje opravdu vrcholnou kvalitu. Vzhledem k možnosti dokoupení libovolné mechaniky lze drobné nedostatky v tomto směru řešit velmi jednoduše volbou jiného komponentu.

Má tedy pravdu oficiální prospekt výrobce, který tvrdí, že jde o soupravu poloprofesionální, či nabídka prodejce, kde se píše, že jde o profesionální soupravu za přijatelné peníze?

Na základě osobního testu a v neposlední řadě i zcela nezávislých reakcí bych dal za pravdu spíše prodejci. Přesněji řečeno: souprava má daleko blíže k plně profesionálním bubnům než k jejich podobně se tvářícím náhražkám. Pokud tedy nehodláte kupovat ty vyloženě nejlacinější bubny kvůli maximální úspoře peněz, s vědomím toho, že na zvuku i provedení to již bude znát, ale na druhou stranu nechcete investovat někdy poněkud přehnané částky do vrcholných řad, představuje Catalina Birch v mnoha směrech jedno z nejlepších řešení.

 

Gretsch Catalina Birch je souprava s výborným soundem, použitelná skvěle v jazzrocku, moderním jazzu, fusion či artrocku, s možností přesahu do rocku či funku. Díky zvukové charakteristice je představitelné i využití v klasickém hardrocku. Dodávaná mechanika představuje standard v dané cenové relaci. Ceny jsou 25 980 Kč za soupravu Gretsch Catalina Birch, obsahující kotle 12, 13, 16, malý buben 14/5, velký buben 22/18, vše včetně firemních blan a 7980 Kč za mechaniku Gibraltar 6600 PK, obsahující dva činelové stojany, z toho jeden se zasouvacím ramenem, stojan na HH a MB + dvouřetězovou šlapku.

 

vynikající sound, zejména kotlů

snadné nastavení držáku tomů

v dané cenové relaci nadstandardní povrchová úprava

nabídka velikostí - možnosti rozšíření

charakteristika zvuku umožňuje dokonalé prosazení bicích v kapele

 

problematické uchycení tomů

stojan na malý buben

mechanika struníku MB

 

Nabídka barev

Caribbean Blue (tmavě modrá)

Dark Walnut (tmavě červená)

Red Cherry (výrazně červená)

Vintage Burst (přechod z hnědé do žluté a zpět)

 

Nabídka velikostí

VB: 22/18, 20/16; ST: 14/14, 16/16, 18/16; TT: 10/8, 12/9, 13/10, 14/11; MB: 14/5

 

Standardně dodávané sady

CA-F 825 - VB 22/18, TT 10/8, 12/9, 14/11, MB 14/5; CA-S 825 - VB 22/18, ST 16/16, TT 12/9, 13/10, MB 14/5; CA-S 605 - VB 20/16, ST 14/14, TT 10/8, 12/9, MB 14/5

 

Web info

www.gretschdrums.com

www.gretsch.cz

Psáno pro časopis Muzikus