Clavia Nord Stage 88

Clavia Nord Stage 88
Clavia Nord Stage 88

Jistě mi dáte za pravdu, že málokdy máme před sebou v životě jediné řešení dané situace. Prakticky vždy jsme nuceni volit kompromis. A přesně tímto směrem se ubírá i uvažování tvůrců klávesových nástrojů známého švédského výrobce - firmy Clavia. Nové stage piano zahrnuje klavír, varhany, synťák, pokročilou efektovou jednotku i simulaci legendárního komba Fender Twin Reverb.

 

Koncepce

Tým tvůrců tvoří mladí, zapálení muzikanti, kteří velmi dobře vědí, zač je toho loket v životě klávesáka, jenž se kromě svých někdy četných klávesových nástrojů musí starat i o kombo, stojany, mikrofon a kdovíco ještě. Proto vám, kdo se v uvedeném modelu poznáváte, přináší po několikaletém vývoji kombinovaný nástroj, umožňující ponechat stranou několik různých, více či méně těžkých, instrumentů a pod paží si přinést toliko jediný. Jeho zvuková výbava a schopnosti jsou pečlivě promyšleny, aby v pohodě pokryly většinu klávesových požadavků. Troufnu si odhadnout, že cca 80% klávesových hráčů, kteří se živí svým hraním na nejrůznějších akcích menšího typu, s Nord Stage 88 (dále jen NS) úplně vystačí. Jak jistě víte, fajnšmekry syntezátorového světa, kterým možnosti NS nestačí, ovšem firma Clavia dokáže uspokojit rovněž - kdo by neznal Nord Lead 2 a 3 nebo Nord Modular? Kdo má naopak zkušenosti s nástrojem Clavia Nord Electro 1 a 2 (simulátorem elektromechanických varhan Hammond B3), má ušetřenou práci s učením se ovládání NS, jelikož NE 2 má panel velmi podobný, jen přibyly dva nástroje. Podobně je tomu se syntezátorem, který vychází ze základů modelu Nord Lead. Kdo jste obeznámeni s klasickými efekty modelů Nord Electro, poznáte je i zde. Koneckonců filozofie rozvíjející se firmy jde osobitou cestou vpřed, stojí si zásadně za svým a vyplácí se jí to. Nezaměnitelný rukopis bytelného designu červeného švédského plechu s tím přímo souvisí. Vskutku to ocení především ten, kdo klávesy potřebuje tahat jako "kočka mladé" denně z místa na místo, jejich hmotnost činí 18 kg. Takže postupme blíže k detailům.

 

Architektura nástroje

Jak jsem již naznačil, stěžejní části NS jsou tři - sekce varhanní (Organ), klavírní (Piano) a syntezátoru (Synth). NS je multitimbrální, se šestihlasou polyfonií, což se nemusí jevit dostatečné, ovšem je potřeba si uvědomit, že můžete kombinovat všechny tři sekce, a to po dvou hlasech z každé. Přitom si můžete nastavit dvě takto definované kombinace, uložit je jako setupy a přepínačem A/B je snadno prohodit. To je velmi užitečné při živém hraní, kdy musíte myslet na texty, pedály, pauzy, nástupy, apod. Operační systém, programy i samply piana jsou uloženy ve vnitřní paměti typu Flash, takže je možné je kdykoliv přepsat a nahradit jinými, resp. obnovit původní nastavení nástroje pomocí MIDI SysEx dat z počítače či sekvenceru. Kdo z vás se již s nástroji produkce Clavia setkal, určitě si dobře pamatuje typické (a patentované) prvky ovládání zvuku - dřevěný kolík Pitch Stick bez nulové pozice s vykrojením pro prst, které mu nedovolí uskočit, a "brusný kotouč" šedého modulačního kolečka, jehož drsný povrch se zářezem pro nehet také jen tak neuklouzne. Panel je rozdělen do zmíněných tří částí a příslušenství přehledně, po sekcích, takže orientace je snadná. Knoby jsou opět nekonečné, s ověnčením LED diod - výborná věc pro temná pódia. NS má navíc čtyři nezávislé mono výstupy, takže si můžete jasně definovat, kam který zvuk půjde a s jakými parametry. Pro úplnost dodejme, že výrobci pamatovali i na pohodlí při hře a dodávají za příplatek speciální nohy, které lze snadno smontovat i demontovat. Nyní si tedy projděme jednotlivé sekce podrobněji.

 

Klavírní sekce

Clavia Nord Stage 88
Clavia Nord Stage 88

Zahrnuje šest pamětí pro zvuky legendárních nástrojů, které jsou následující: Mega Clavinet D6, Wurlitzer 200A, Rhodes Mark 1, Electric Grand G, akustické křídlo Yamaha C7 Grand Piano a poslední, neobsazená paměť. Ta je připravena pro zvuky Clavia, vyvinuté v budoucnu, které si budete moci stáhnout zdarma ze stránek www.clavia.com, podobně jako nové verze operačního systému, jak je u této švédské firmy dobrým zvykem. K tomu účelu Clavia NS logicky vybavila konektorem USB pro snadnou komunikaci s počítačem. Pokud se týká akustického zvuku křídla, vývojáři Clavia se po drtivém neúspěchu téhož zvuku u prvních nástrojů Nord Electro nechali poučit a na samplování si tentokrát dali velmi záležet. Zvolili stereo samplování, mimořádně pečlivě provedené ve více vrstvách, na různých intenzitách zvuku. Navíc doplnili dnes již nezbytné jemné nuance zahrnující odlišný zvuk s pedálem stisknutým, povoleným, populární efekt strun - sympathetic resonance, s četnými harmonickými, jež významně obohacují celkový zvuk v plné dynamické šíři. Jako každá sekce - i Piano umožňuje využít efektové jednotky - a tak dále zpracovávat bohatý zvuk klavíru, popřípadě jeho kombinací. Pochopitelně lze klaviaturu v libovolném místě rozdělit (Split) a zvuky vrstvit (Layer).

 

Varhanní sekce

Podobně jako předchůdce Nord Electro 2 i NS skvěle simuluje zvuk klasických elektromechanických varhan Hammond B3, včetně náhrady devíti táhel pásy LED diod ve svislém směru, s nulou nahoře. Jako zvláště povedený bych vyzvedl efekt přechodu mezi rychlostmi rotace zvuku ve virtuálním Leslie boxu. Ten je nově přístupný také pro obě další sekce - piana i syntezátoru, což se může hodit a opravdu neotřelým způsobem zpestřit produkci. Na rozdíl od NE však vývojáři u NS přidávají také zvuky dalších známých varhan dávných dob - Vox a Farfisa. Velmi věrně zní přebuzený komprimovaný zvuk při současném stisku mnoha kláves (typický "jon-lordovský" rachot). Neobvyklá je také možnost uživatelsky definovat kliknutí kláves. Ovšem najdou se jedinci, kteří si rádi pořídí reálný Leslie box - a k němu vzadu schází speciální konektor pro připojení, zvláště je-li tam konektor pro připojení nožního přepínače rychlosti rotace reproduktoru Rotor Speed.

 

Sekce syntezátoru

Clavia se stala populární v 90. letech právě díky svému syntezátoru Nord Lead. Z něj vychází dvě málo související větve verzí 2 a 3 s dosti odlišnou charakteristikou zvuku. Syntezátor u NS je myšlen poněkud jinak. Jádrem nástroje je výkonný oscilátor. Nabízí základní vlastnosti opracování zvuku, zato ve všech třech možných technologiích - subtraktivní syntézu, FM syntézu a vlnové vzorky. První typ je postaven na analogovém zpracování, jehož klasickým představitelem je MiniMoog. Část FM připomíná dobu 80. let, kdy dominoval pódiím syntezátor Yamaha DX7. Pradědečkem vlnových vzorků je pak nezapomenutelný PPG Wave. Každá ze zmíněných částí je vybavena množstvím předpřipravených presetů (nastavení), knobem Timbre (barva) plynule měníte charakter zvuku zvoleného presetu. Jak víte, nezbytnou součástí syntezátoru jsou filtry. U NS najdete dva základní - 12dB a 24dB, kterými definujete jak polohu frekvence cut-off, tak rezonanci, potažmo dynamiku zvuku. Modulační obálka určuje tvar jak filtru, tak oscilátoru, obálkou zesílení pak nastavujete jednotlivé fáze zvuku - attack, sustain, release a decay.

 

Sekce efektů

Nabízí především základní efekty - Phaser, Chorus, Tremolo, Wah a Flanger, zcela nezbytné pro většinu nástrojů, nabízených NS. Jsou samplovány z dobových stompboxů, které jsme i my (čerstvě odrostlí plínkám sovětských pirátských SP desek kapel Slade či Sweet) závistivě obhlíželi pod clavinety a rhodesy SBB, Semelkovy Bohemie, Progress 2 a dalších rázných oponentů soudružských přehrávek někdejších OKS. Sám jsem si nakonec ke své Vermoně pořídil, na jejím panelu hrdě vystavoval a na čajích do každé skladby s bezmeznou hrdostí cpal svůj vlastní phaser SmallStone, abych brzy toužebně pokukoval po luxusnějším flangeru. Zvuk efektu Wah v kombinaci s Clavinetem D6 zná snad každý občan planety, podobně jako stereo Tremolo u Fender Rhodes či Wurlitzer. Radim Hladík ve své nezapomenutelné Čajovně do myslí mnoha z nás nesmazatelně vryl charakteristický zvuk Ring modulátoru, který zde najdete rovněž. I ten se stal symbolem oné doby, jelikož jej používali muzikanti snad všech tehdejších hudebních směrů od rocku přes jazz po funky a R & B. Pásková echa a jednotky delay zase vysedávaly u mixů zvukařů. Atmosféru celkovému zvuku dodají tzv. Master efekty Reverb a Compressor, vedle EQ.

 

Morphing

Nemohu se nezmínit o dalším patentu firmy Clavia - funkci Morph, pomocí níž můžete plynule přecházet z jednoho efektu do jiného či např. modulačním kolečkem změnit daná nastavení táhel varhan nebo hlasitosti pianové sekce, popř. obojí současně. Jde o tři nenápadná tlačítka v sekci Program - Wheel, AfterTouch a Control Pedal. Přiřazení jednotlivých funkcí, které se mají prolínat, je dle manuálu velmi snadné a srozumitelné, výsledný efekt ohromující.

 

Závěr

Clavia Nord Stage 88 je piano, které si v pohodě odnesete i se čtyřmi štíhlými nohami. Je postaveno ze solidní švédské oceli, s dřevěnými bočnicemi, vše v barvě červené - typické pro výrobce, firmu Clavia. Myslím že uvedení tohoto modelu je v současnosti strategickým tahem.

 

Clavia Nord Stage 88 kombinuje 3 kvalitní nástroje - piano, varhany a syntezátor, legendární efekty a morphing. Klávesy mají hammer mechaniku a z internetu je možné přes USB port natáhnout budoucí zvuky i operační systém. Cena je 72 740 Kč.

 

Plus:

kombinace nejpotřebnějších nástrojů

morphing

simulace Leslie boxu i pro piano a synth

 

Mínus:

doplnil bych konektor pro reálný leslie box

 

PŘIŘADITELNÉ PARAMETRY FUNKCE MORPH:

knoby Level všech sekcí

knob Timbre sekce Synth

knob Filter Frequency sekce Synth

táhla u varhan

knob Effect Rate/Tempo

knob Parameter v externí sekci

tlačítko Rotor Speed

Psáno pro časopis Muzikus