Digitech GNX1 a GNX2 - kytarové digitalní procesory

Digitech GNX1 a GNX2
Digitech GNX1 a GNX2

Naše dnešní povídání bude víceméně pokračováním testu z jednoho z minulých čísel Muzikusu, kde jsem vám představil studiový kytarový procesor Genesis3. Jeho design napovídal, že se příliš nehodí pro živá vystoupení, a tak jistě pro vás nebude příliš velkým překvapením, že procesory GNX takovou konstrukci, určenou pro pódia, mají. Co se týká vnitřní konstrukce, jedná se o hodně podobné stroje, které využívají nejnovější technologie firmy Digitech GeNetXTM a Audio DNATM DSP, a to jak na poli modelingu, tak i v efektovém procesoru.

 

Po prostudování návodů k použití u obou procesorů jsem dospěl k názoru, že nejlepší bude, když si popíšeme GNX1 a pak si uvedeme ty vlastnosti a funkce, které má GNX2 navíc, nebo rozdílné. Rovněž doporučuji čtenářům vrátit se k recenzi na Genesis3, která celkový obrázek o těchto procesorech doplní.

 

GNX1

Popis

První věcí, kterou nelze přehlédnout, je robustní plechová konstrukce. Ta vzbuzuje důvěru, ale zároveň se samozřejmě projeví na váze. Ale pokud se rozhodnete, že další efekty a zařízení nebudete potřebovat, tak se dá unést. V horním stříbrně metalízovém panelu jsou zabudovány plastické ovládací prvky: matice efektů, nožní pedály, displej, potenciometry a programovací tlačítka. A v pravé části je kovový pevný kontinuální pedál, který může plnit více funkcí dle nastavení: wah-wah, hlasitost... lze jím ovládat současně až tři parametry z nabídky, která obsahuje téměř vše, co lze v procesoru nastavit. Pedál rovněž disponuje funkcí V-Switch, kterou známe z klasických kvákadel, kdy je na špici pedálu umístěn přepínač. Zde ale nevypíná wah-wah, ale slouží k přepínání mezi kvákadlem a ostatními funkcemi pedálu. Zadní panel nabízí vstup a výstupy, MIDI, vypínač, zdířku pro napájení, vypínač, výstup pro sluchátka, vstup Jam-A-Long pro CD či jiný přehrávač a knoflík na řízení výstupní úrovně signálu..

 

Modeling

Pomocí systému ovládání, na první pohled ne příliš srozumitelnému, můžete pracovat se dvěma kytarovými aparáty, které můžete díky funkci Warp do sebe vmíchat v jeden zvuk, označený jako HyperModels™.

Možnosti nastavení obou aparátů jsou zcela totožné. Výsledný zvuk získáte spojením modelu aparátu (známé a osvědčené kytarové zesilovače - je jich celkem 17) a simulace reproboxu (13 typů). Nastavit si můžete korekce (basy, středy a výšky), gain (zkreslení) a přeladění rezonanční frekvence reproboxu (vaše nastavení lze uchovat v devíti pozicích). Nakonec si celkový výsledek můžete uložit do devíti uživatelských pamětí.

 

Efekty

Vybavenost efekty je opravdu velmi silná a naleznete zde vše potřebné. Tady je opravdu vidět, že technologie jde mílovými kroky vpřed a DSP (Digital Signal Procesing) jednotky jsou čím dál tím dokonalejší. DigiTech zde nezůstává nic dlužen svojí pověsti o křišťálové a studiové kvalitě svých procesorů. Rozlaďování, fázování, rotace, opakovačky, prostory, vícehlasy...

 

Organizace zvuků

Okamžitý přístup máte ke třem zvukům současně, což je dáno třemi nožními spínači. Čtvrtý slouží ke změně zvukových bank, kterých je celkem 32. Jedna polovina bank je nastavena již z továrny a druhou si můžete nastavit sami.

 

Další funkce

MIDI je standardní, takže by neměl nastat problém při propojení s jiným zařízením. Hlavně při využití současného ovládání více zařízení jedním MIDI pedálem. Rovněž komunikace mezi dvěma procesory je zajištěna a firma vyvinula počítačový program GenEdit, který velmi zpřehledňuje programování, ovládání i archivaci nastavení.

Nechybí chromatická ladička, překalibrovatelná jak po hertzech (427-453), tak i pro podladění (Ab, G a Gb), funkce bypass a ani možnost změnit charakter výstupu podle připojeného dalšího zařízení (kombo, koncový zesilovač nebo mixážní pult).

 

Jam-A-Long

V době, kdy cena pamětí rapidně klesla, již není problém, aby se i v takovýchto procesorech stále častěji objevovaly samplery, aniž by se to příliš projevilo na celkové ceně. Tento je devítisekundový a umí nahraný vzorek zpomalit, aniž by pohnul s laděním. Kdo stahoval z nahrávek rychlá sóla svých kytarových velikánů, tak už jistě ví, k čemu tuhle funkci použít.

 

Mezihra nebo dnes již

taky používaný výraz - bridge

I když jsem výše uvedl, že ovládání je nesrozumitelné, tak po čase práce oceníte jeho vychytanost, protože vzhledem k možnostem, které nabízí, je vymyšleno dobře. Záleží jen na vás, jak se vám podaří zdomácnět mezi tlačítky, potenciometry a vícebarevnými LED diodami, kde většinou žádný z těchto prvků nemá jednu jedinou funkci.

Celkové hodnocení si ale necháme, až doplníme informace o GNX2.

 

GNX2

 

Zvenku

Je delší. Má o dva nožní přepínače víc, o dvě místa víc na displeji a místo kurzorových tlačítek je zde použito datové kolečko. I zadní panel je plnější: mikrofonní vstup (pro efekt Talker - modulace zvuku kytary lidským hlasem nebo jiným akustickým zdrojem), výstup (pokud chcete poslat dále svůj hlas) a digitální výstup (S/PDIF).

 

Zevnitř

První velmi zajímavou změnou i proti procesoru Genesis3 je nový efektový blok - Stomp Box. K velikému množství modelovaných aparátů tu ještě přibylo deset simulací kytarových krabiček. Nechme tedy hovořit jejich názvy: DOD OD250, DS-1, Electro Harmonix Big Muff, Boss Metal Zone...

Banky zvuků jsou tentokrát po čtyřech a je jich taky 2 x 16, takže celkový počet stoupl na 128 oproti 96 u GNX1.

Digitální výstup nám ušetří zbytečné průchody přes převodníky při nahrávání. S ním je také spojena funkce Dry Track, která umožní nahrát kytaru bez efektů a ty doplnit až při míchání. Z analogových výstupů jde celý signál se všemi efekty proto, aby se nezměnil váš styl hry.

 

Zkušenosti z provozu

Počítače stále zrychlují, což se velmi příznivě projevuje na prodlevě při přepínání mezi zvuky. Změna je rychlá a pohotová, bez znatelného vyčkávání a "přepočítávání".

Nabídka továrních presetů je široká, i když ne v takovém rozsahu, jako nabízejí některé rackové procesory. Ve většině případů je lze okamžitě použít, pokud preferujete styly, kde se hojně používají efekty. Pokud jste ale zastánci přirozenějšího zvuku, kdy využíváte více charakter kytary, trochu si zaprogramujete, a pokud použijete tovární zvuky jako výchozí, tak je budete muset trochu očesat od efektů.

Bohužel na názoru, který jsem uvedl již u procesoru Genesis3, se příliš nezměnilo. Necítím zde takový bezprostřední kontakt mezi zvukem a strunou jako u jednoduchých aparátů.

Oproti tomu zvuková kvalita simulací mě baví a je opravdu již na vysoké úrovni. Když k tomu připočtu i kvalitu efektové jednotky, tak využití takovýchto procesorů je velmi široké a pohotové, ať už pro muzikanty řemeslníky, kteří hrají ve více kapelách a styly mění jak na běžícím pásu, nebo pro zvukové experimentátory a inovátory.

Vyloženě za zajímavé lze považovat takové nastavení, kdy si ke kontinuálnímu pedálu přiřadíte funkci Warp a necháte zvuk přecházet mezi čistým a zkresleným aparátem. Tak můžete dosáhnout podobného efektu, jako při práci s potenciometrem kytary a lehce nakopnutého lampového zesilovače, ale bez hlasitostních skoků a v mnohem větším rozsahu zkreslení.

Jak vidíte, tak blok simulací krabiček Stomp Box je zařazen před simulace aparátů. Těm zkušenějším už nic nemusím říkat, ale jde zde virtuálně vyzkoušet jeden z nejběžnějších způsobů použití krabiček, kdy tranzistorovým distortionem, overdrivem či fuzzem nakopneme lehce nabuzený lampový aparát...

Pokrok v pedálových procesorech je zde tedy více než znatelný. Od RP1 přes RP6 a RP7, k RP2000 a RP 300. A přitom se stále pohybují ve stejné cenové i inflační zóně. Ceny jsou pro GNX1 16 990 Kč a pro GNX2 22 990 Kč.

 

Info:

- DigiTech GNX1 a GNX2 jsou kytarové digitální procesory s modelováním kytarových aparátů a plně vybavenou efektovou jednotkou včetně chromatické ladičky. Cena u Praha Music Center je 16 990 Kč za GNX1 a 22 990 Kč za GNX2.

Plus:

-robustní plechová konstrukce

blok simulací kytarových krabiček (GNX2)

sampler Jam-A-Long

 

Mínus:

-příliš citlivá a tudíž nestabilní ladička (singly Fender American Standard)

 

Technická specifikace dle výrobce:

 

převodníky AD/DA: 24 bitů

vzorkovací frekvence: 44,1 kHz

frekvenční rozsah: 20 Hz až 20 kHz (+0, -3 dB)

odstup šumu: větší než 97 dB

harmonické zkreslení: menší než 0,04 % (1 kHz)

váha: 2,9 kg (GNX1) a 3,5 kg (GNX2)

Psáno pro časopis Muzikus