DigiTech Vx400

DigiTech Vx400
DigiTech Vx400

Určitě se vám to taky už stalo - jak to, že mě "krucinál" takováhle možnost taky nenapadla? Je řeč o prohnání zpěvového mikrofonu houfem efektových krabiček, které jsou už mnoho let úplně běžnou součástí vybavení a zvuku kytaristů. V současné době i nejeden baskytarista radostně poskakuje nad řetězcem z barevných škatulek, tak co by nemohl i zpěvák. Vzájemné propojování efektů je však složité, s ohledem na kroutící se propojovací kabely, a zvlášť u mrštných jedinců i nebezpečné. Proto přichází DigiTech se svými "nášlapnými" kytarovými a baskytarovými procesory, jež nahradí takové množství efektů, že byste jimi (coby krabičkami) možná zaplnili prostor většiny tuzemských pódií. A teď tedy přichází na řadu další model zpěvového procesoru. Efektování lidského hlasu přímo na pódiu zpěvákem není zas až taková novinka. Vybavuje se mi pradávný koncert Laurie Andersonn v (do té v doby údajně nenazvučitelné) Lucerně nebo naše Jana Koubková, která těmito efekty proháněla nejen svůj hlas, ale i svoje amplifikované kardiovaskulární svalstvo!

DigiTech Vx400
DigiTech Vx400

DigiTech Vx400 je k nerozeznání podobný svému kytarovému bratříčkovi RPx400, jehož test již v Muzikusu proběhl a se kterým má naprosto shodné příslušenství softwaru Cakewalk Pro Tracks. Základní filosofie procesoru se dělí do dvou rovin - první je běžná "live" produkce snadného efektování lidského hlasu a ta druhá je určená ke komunikaci s PC (USB), jež možnosti procesoru rozšiřuje na plnohodnotné domácí hudebně-záznamové pracoviště.

 

Popis

Horní masce procesoru vévodí v její spodní části tři nášlapné spínače a největší pedál vyplňující celou pravou stranu panelu. První dva spínače slouží ke krokovému posunu v paměti uložených presetů, třetí - bypass - sešlápnutím propouští pouze neefektovaný signál. Současným stlačením prvního a druhého se aktivuje ladička se zatlumeným výstupem, pohybem velkého pedálu se zatlumení přeruší a doladění lze provést i "na ucho". Současným stlačením druhého a třetího se aktivují funkce rekordéru (při zapojení přístroje přes USB do počítače). Velký, tzv. "whammy" pedál, umožňuje změnu předem navoleného parametru v reálném čase - třeba kvákadlo, volume, doznění nebo délku ozvěny, apod. Velký a dobře čitelný displej zobrazuje název navoleného presetu a po vstoupení do režimu edit pravidelně problikává jméno navoleného presetu a použitého parametru s aktuálním číselným nastavením hodnoty. Orientaci v řetězci použitých efektů usnadňuje přehledná tabulka s ledkovou indikací právě zpracovávaného efektu. Tabulka ve střední části panelu rovněž napoví, které z pěti otočných ovladačů jsou pro navolený efekt aktivní. Slovní popis možná působí komplikovaně, ale ovládání editace je rychlé a přehledné - např. v pořadí odshora u prvního efektu s názvem Mic Modeling (jde o napodobení vlastností různých legendárních mikrofonů) je už z tabulky jasné, že jde o víc než osm vzorků s tím, že první potenciometr pootočením aktivuje nebo deaktivuje efekt Mic Modeling, druhý potenciometr nabízí volbu charakteru mikrofonu (dynamický/kondenzátorový) a třetím potenciometrem lze volit jeden z nabízených vzorků (např. BIG 87, Neumann U87...).

Čtvrtému a pátému potenciometru nejsou v případě efektu Mic Modeling přiřazeny žádné parametry - i to je z přehledné tabulky dobře znatelné. Přibližně v úrovni otočných potenciometrů jsou umístěny v levé části dvě tlačítka na spouštění bicího automatu a vstoupení do režimu edita, v pravé části jedno k uložení do paměti.

Čelní panel obsahuje vstupní konektory (jack/mikrofonní canon) s užitečným regulátorem citlivosti (přebuzení indikuje LED dioda na horním panelu), levý a pravý linkový vstup pro další vnější zvukový zdroj, který může, ale nemusí být dotčen efekty, 3,5mm jackový vstup pro CD nebo monitor, rovněž mini jackový výstup na sluchátka, dále hlavní levé a pravé výstupy v asymetrických (jack) a symetrických (canon) variantách, které mohou díky flexibilnímu routingu (volitelné řazení různých částí zvukového řetězce) pracovat i naprosto nezávisle. Z posledních jsou to: nenápadný, ale klíčový port USB, vstup pro footswitch (dálkové ovládání nahrávacích funkcí procesoru) a nezbytná zdířka pro síťový adaptér.

 

Základní vybavení

DigiTech Vx400 disponuje čtyřiceti uživatelskými a čtyřiceti továrními presety. Přístroj dále zahrnuje dnes už běžnou digitální ladičku (bez možností kalibrace a = 440 Hz). Alternativní nastavení ladění je zde Ab, G a Gb. Důležitou součástí procesoru je bicí automat s třiceti vzorky čtyřtaktového doprovodu a metronom. Nasamplované bicí jsou velmi dobré kvality a stylově dobře odpovídají svým názvům (swing, rock, funk...). S Vx400 lze slušně provozovat tzv. one-man show - efektovaný zpěv spolu s hutným doprovodem automatických bicích zní velmi plně a efektně. Určitě zajímavou možností je využít jednotlivé samply bicího doprovodu s připojeným programem Pro Tracks přes MIDI k nahrání plnohodnotného doprovodu bubnů - samply jsou rozhodně kvalitní a bicí mají "šťávu".

 

Efekty

Dostáváme se k hlavní náplni zpěvového procesoru. Je jasné, že zpěv je velmi dynamický "nástroj", a proto je nutno, na rozdíl třeba od zkreslené kytary, věnovat velkou pozornost efektům upravujícím dynamiku přednesu a korekcím.

Po nastavení úrovně vstupního signálu je první na řadě Mic Modeling. Otočnými potenciometry lze v pořadí zleva efekt aktivovat a upravovat.

Druhý v pořadí je compressor/noise gate - má zásadní vliv na úpravu dynamiky (nastavuje se zde míra komprese (ratio)/poměr upraveného a neupraveného signálu, noise gate - odřezává nechtěné zvuky a přeslechy.

Třetí efekt signálového řetězce je Mic Pre/Voice - volba mezi přímým prostupem a dvanácti hlasy, z nichž jsou první čtyři vytvořeny určitou mírou nakreslení mikrofonního předzesilovače a další jsou pak vytvořeny různým přeladěním nebo brutální frekvenční úpravou...

Čtvrtý efekt EQ tvoří přehledný ekvalizér (basy, dvoje parametrické středy a výšky).

Efekt v pořadí pátý - Mod Effects - zahrnuje skupinu dvanácti modulačních efektů: chorus, flanger, phaser, tremolo, vibrato, strobe, doubler, envelope, pixelator, detune, pitch a whammy. Nastavitelné parametry jsou většinou speed, depth, intezity a interval, podle druhu zvoleného efektu, kromě posledního whammy, kde se pedálu přiřazuje buď plynule přeladitelná jedna, nebo dvě oktávy nahoru, dolů a oběma směry; nebo harmonické posuny vytvářených dvojhlasů (například změna malé tercie na velkou v rámci vedení druhého hlasu v dané tónině).

Šestý efekt v řadě je delay - parametry jsou digital, analog a ping-pong, velikost prodlevy, počet opakování a hlasitost opakování.

Sedmý efekt je reverb (přirozený dozvuk) - a opět parametry: prostor dozvuku (hall, plate, room, chamber, parking garage, church, arena a space), decay (délku doznění), rychlost pohlcení nebo zatlumení dozvuku a nastavení hlasitosti.

Jako poslední je v nabízeném pořadí řetězu efektů expression pedal - to je ten největší pedálový ovladač celého procesoru - a může být přiřazen v podstatě hned ke třem současně v reálném čase ovladatelným parametrům. Dále můžeme navolit hodnotu zvoleného parametru v obou krajních pracovních bodech pedálu.

Zvuk

Pocit z poslechu jednotlivých efektů vzhledem k jejich určení je různý. Vezměme to od počátku. Mic Modeling je jednoznačné plus, i když využitelné spíše v domácí "recordingové" rovině. Starý Shure 565 zněl skvěle. Nejde o to, do jaké míry se podobají originálním předlohám, spíše jde o určitou barevnost v různých intenzitách zpěvu... Výborná je třeba simulace nejen Neumanna 87, AKG 414, AKG C12, ale i exotického Lawson L47 či Oktavy. Volba druhu mikrofonu (dynamický/kondenzátorový) však působí poněkud rozpačitě, a ačkoli pro někoho může být zábavné posuzovat "dynamický" AKG C12 s "kondenzátorovým" Sennheiser 421 (i takové virtuální kombinace zde mohou vzniknout), připadá mi, vzhledem k širokému výběru barevných změn mikrofonů, toto další dělení jaksi zbytečné.

U vcelku bezchybného kompresoru je příjemný gate, ale na rozdíl od kytarové verze procesoru se zdá moc "hodný". I v nejvyšších prahových hodnotách propustí hodně agresivní zvuky. Při pódiovém využití to může způsobit problémy, které se však dají řešit snížením citlivosti mikrofonního vstupu.

Třetí efekt Mic Pre/Voice je zase naopak spíše vhodný pro domácí použití. Jedná se o různě zkreslená nastavení, a zatímco např. Tube Pre a Overdrive se při nižších hodnotách gainu zdají být využitelné i živě, takový Grunge chytá vazbu i v daleko klidnějším prostoru.

Umělé vytvoření hlasů bez možnosti přimíchání neefektovaného zvuku jako další možnosti nabízené v rámci třetího efektu vám sice pomohou dosáhnout zvuku "čipa a dejla" nebo toho syčáka s hlubokým hlasem, co chtěl v Highlandrovi useknout McCloudovi - Lambertovi hlavu, ale je to jen efektní a spíše jednoúčelová záležitost. Zato ekvalizér jako čtvrtý efekt v pořadí je velmi užitečný, především v oblasti středů, kde je výhodné zobrazení číselné hodnoty upravované frekvence (rychlá identifikace zpětné vazby).

Pátá efektová "špajzka" s dvanácti dalšími podefekty je pro mě trochu rozporuplná. Zatímco chorusy, "fejzry", "flendžry", tremola... jsou velmi kvalitní, efekty založené na přeladění a přimíchání k originálu byly pro mne trochu zklamáním. Nejenže u intervalů těch nižších hodnot docházelo ke slyšitelnému zpoždění a transponovaný zvuk měl daleko k přirozenosti originálu, ale i absence inteligentního harmonizéru (automatická úprava například tercií podle navolené stupnice) je podle mě nedostatkem, za jehož odstranění bych klidně obětoval většinu efektních jednoúčelových legrácek. Vx400 sice nabízí "jakés takés" řešení v podobě podefektu "whammy", kdy stlačením pedálu měníte například malou tercii ve velkou, ale zkuste to na koncertě při zpívání jiné linky hlídat. Navíc si myslím, že mašinka tohoto typu speciálně určeného pro zpěv, by měla zvládnout transpozici nejenom do jednoho, ale i dalšího hlasu, vždyť vícevrstvé vokály jsou především tím, co by mělo případné pěvce ke koupi motivovat.

Další efekty delay a reverb jsou podle mého názoru naprosto v pořádku. I když opět u delaye je podobně jako u mikrofonního modelingu výběr nabízených dozvukových prostorů tak rozmanitý, že se mi další volba digital/analog zdá být opět samoúčelná. Whammy pedál se mi naopak zdá zajímavě účelný a při využití jako "kvákadla" se dají velmi dobře vzájemně vyvážit rozsahy a zvukové poměry, ale je třeba dát pozor na možnost vzniku zpětné vazby při určité nakváknuté frekvenci.

Další využití "whammy" jako volume pedálu v různých efektech a jako pedálu na prodloužení dozvuků nebo času zpoždění do tempa skladeb se jeví jako jednoznačně přínosné.

Neméně důležitá a dobře využitelná je možnost routingu ve variabilním připojení jak vstupních, tak i výstupních nástrojových signálů, kdy je možné vstoupit či vystoupit signálem v různých částech efektového řetězce procesoru. Jsou tak naplno využity všechny vstupy a výstupy, jež mohou pracovat i nezávisle na sobě - například využití vstupních jacků pro jiný zdroj zvuku než na vstupu a obejít část procesoru pro efektování tohoto jiného zdroje jen dozvukovými efekty. Nebo využít naopak linkové výstupy pro přímý výstup neefektovného hlasu do monitoru, zatímco procesorem zpracovaný signál jde do PA systému. Zkrátka podobných variant je hodně a variabilita přístroje se tak velmi zvyšuje.

Novinkou procesorů DigiTech je možnost připojení pomocí portu USB k počítači. S pomocí dodávaného softwaru X-edit můžete naplno využít schopnosti Vx400. Posílat i přijímat po USB čtyřy zvukové stopy současně, navíc s dvoukanálovým poslechem z počítače.

I přes některé výhrady rozhodně stojí DigiTech Vx400 za seznámení, a pokud potřebujete vyřešit v rozumných cenových relacích vaše domácí demo pracoviště, nebo patříte mezi pěvecké experimentátory, neměl by ujít vaší pozornosti.

 

Info:

DigiTech Vx400 je efektový zpěvový procesor pro live i studio použití s bohatou softwarovou výbavou. Cena je u Praha Music Center 14 990 Kč.

Plus:

kvalita dynamických a dozvukových efektů

velká variabilita využití whammy pedálu a routingu

kvalitní automatický bubeník

Mínus:

nedotažený pitch shifter

chybí inteligentní harmonizér

Psáno pro časopis Muzikus