Framus FD 28 SR CSNT - akustická kytara

Framus FD 28 SR CSNT - akustická kytara
Framus FD 28 SR CSNT - akustická kytara

Framus FD 28 SR CSNT - šestistrunná akustická kytara

Akustické kytary Framus na sebe poslední dobou začínají oprávněně upozorňovat. A nejen na tuzemském trhu. Po velmi povedených nástrojích, řekněme střední kategorie, je předmětem dnešního testu „kůň“ vyššího jakostního, ale i cenového kalibru.

To už nakonec naznačuje opravdu luxusní pouzdro s plasticky vyklenutým víkem, vypolstrované stříbřitou „kožešinou“ (chlupatou dekou), evidentně přepečlivě uloženého nástroje. Když už je řeč o pouzdře, tak kromě snad už povinného, leckdy obtížně sehnatelného, inbusového klíče k nastavení předpětí krku, v něm najdeme i nalepovací „pickguard“. Tedy plastovou ochranou destičku, zabraňující agresivním hráčům s přerostlými nehty úporným hraním vytvořit v cenném nástroji další ozvučnicový otvor - viz kytary Willieho Nelsona či Glena Hansarda. Samotná kytara na vás vjemově dýchne asi nejprve vůní novoty, a hned potom vizuálně svou jednoduchou elegancí. Je prostě hezká, nepřeplácaná. Ještě před vyjmutím z pouzdra je zřejmé, že jde o tvarový typ „dreadnought, a to bez výřezu (no cutaway). Po vyproštění se ukazuje, že tento dreadnought není v hloubce lubů nijak hysterický, měl jsem v ruce už mnohem podsaditější verze takového typu kytary. Lak je, řekl bych, polomatný, na kobylce a hmatníku neviditelný, žádný klavírní lesk blesk. Dává vyniknout přirozené eleganci použitého dřevěného materiálu. Otevřená ladicí mechanika ve „zlatém“ provedení ji ještě podtrhuje. Na první pohled poněkud vyšší kobylkový pražec, ale dohmat na hmatníku luxusní. Kytara není vybavena žádným snímacím systémem, je čistě akustická.

 

Konstrukce

Typ konstrukce dreadnought je léty ověřený a v této cenové relaci nepřekvapí použití masivního a jakostního dřevěného materiálu. Pro horní desku je to výběrový AA smrk sitka s pravidelnými a hustými léty, boky a luby jsou z východoindického palisandru, krk z mahagonu a na hmatník a kobylku byl použit eben. Eben by podle popisu měl být tygrovaně pruhovaný, ale u testovaného kusu byl černočerný. Dřevo je ve všech případech velmi kvalitní, veškeré ozdobné prvky v lemovce a rozety kolem ozvučného otvoru jsou ve skvělé kvalitě, svou decentností navíc vkusné. Krk s hlavou z jednoho kusu mahagonu (s martinovskou patkou zpevňující na spodní straně přechod z krku do hlavy), je v příjemném profilu C a pohodlnou šířkou 45 mm nultého pražce. Ten je spolu s kobylkovým kompenzovaným pražcem zhotoven z umělého materiálu Tusq od společnosti Graph Tech, jenž má přenášet vibrace strun dokonaleji než klasické přírodní materiály. Dvacet jedna středně silných pražců má profil polokruhové hlavy, bez plošky v místě dotyku struny. Orientační značky na hmatníku v šestnáctipalcovém rádiusu jsou perleťové, stejně jako v podobném motivu navržené logo a jméno firmy v palisandrové dýze na hlavě kytary. Ladicí mechaniky jsou ověřené a kvalitní Grover s poměrem 18 : 1 pro pohodlně přesné doladění strun.

 

Smrk sitka nese jméno po aljašském městě Sitka. Pochází ze západního pobřeží Severní Ameriky. Jeho vysoký poměr tvrdosti a hmotnosti a okraje bez suků z něj dělají skvělého vodiče zvuku. Ze stejného důvodu se z něj vyrábějí rovněž stěžně pro plachetnice, letadla a hlavičky raket Trident. Letadlo Wrigh Flyer bratří Wrightů bylo postaveno právě ze dřeva ze sitky, stejně jako většina letadel před druhou světovou válkou.

 

Zvuk

Nástroj je vybaven poněkud tužšími strunami Cleartone Acoustic .012-.053, jež by měly mít silnější zvuk a delší životnost než konkurenční struny.. Každopádně kytaře dávají hutnou srozumitelnost, která po prvních úhozech překvapí především na basových, i když nových, strunách. Výrazný podíl na srozumitelnosti a čitelnosti má nezvykle ostrý úhel strun za kobylkovým pražcem nebo malá dosedací plocha kulatých pražců na hmatníku. Každopádně je překvapivě čitelná hra prsty, kdy i jemně zahrané tóny jiskří harmonickou barevností alikvotních tónů. Basy hrané palcem jsou sametově mohutné s bezprostřední intonační zřejmostí. Předností kytar tohoto typu je však trsátkový způsob hraní, často používaný v bluegrassu, tedy stylu, jenž byl údajně za zrozením kytarového tvaru dreadnought. Na kobylce přitlumené vybrnkávané figury znějí výborně, podobně jako sóla či rozložené akordy. Poměrně razantní úhozy přes všechny struny kytara dynamicky věrně přenáší především v oblasti středů a výšek, které hlasitou projekcí lehce upozaďují měkké basy. Jednotlivé struny jsou při vyrovnaném doznívání jasně identifikovatelné, tóny čitelné. Pohodlí levé ruky při pohybu po krku nástroje je luxusní, dohmat, i při tužších strunách, je příjemný, s konkrétní odezvou všech tónů i ve vyšších polohách. Není potřeba levou rukou nijak přehnaně tlačit, struny se při kontaktu z pražci rozeznívají přátelsky snadno.

 

Info:

Framus FD28SRCSNT je šestistrunná akustická kytara. Jde o velmi kvalitní dreadnought klasického tvaru, bez ozvučení, avšak v pečlivém jakostním provedení z akusticky výtečných materiálů. Cena je 36 232 Kč.

 

Plus:

velmi kvalitní materiál a zpracování

bohatý, dynamický zvuk

 

Mínus:

poněkud měkčí basy při razantním doprovodu

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

  

Horní deska smrk sitka, masiv, AA
Luby a zadní deska východoindický palisandr, masiv
Hmatník a kobylka eben
Krk mahagon
Ladící mechanika Grover, 18:1
Nultý a kobykový pražec Tusq
Menzura 648 mm
Rozměry 1030 x 395 x 297 mm
Šířka krku (nultý pražec) 45 mm

 

www:

www.warwickbass.com/en/Framus-.html

Psáno pro časopis Muzikus