Gallien-Kruger Backline 250/1125 - basové kombo

Gallien-Kruger Backline 250/1125 - basové kombo
Gallien-Kruger Backline 250/1125 - basové kombo

Kalifornská firma typicky neamerického názvu Gallien-Krueger patří mezi nejuznávanější světové výrobce basových aparatur. I u nás oblíbená a dodnes vyráběná kompaktní 150W komba řady MB150 s 12" reproduktorem v hliníkové skříni budí již od doby svého vzniku zasloužený obdiv a respekt. V současném výrobním programu jsou další čtyři typové řady komb, šest typů zesilovačů a čtyři typové řady boxů. K testu nám bylo zapůjčeno nejvýkonnější kombo nové řady Backline.

 

Popis

Řada Backline vychází z konstrukčních prvků předchozích řad RB. Jde především o stále žádanější tvar skříně se zkosenými zadními plochami, umožňujícími postavit kombo přední stranou šikmo vzhůru. Výhody takového řešení jsou zřejmé a vyzkoušené, o čemž svědčí i fakt, že komba s tímto tvarovým řešením najdeme ve výrobních programech téměř všech světových výrobců. V menších prostorách a zkušebnách, pro které je určena i tato výkonově nejslabší řada komb, je skutečně poslech ze šikmo postavené bedny výrazně lepší. Jak již bylo zmíněno, typ 250/115 je nejvýkonnějším ze tří modelů (pro úplnost - model 112 je osazen 12" repro a zesilovačem 100W, model 110 má 10" repro a zesilovač 70W).

Zesilovač typu Backline 250, nabízený i jako samostatná hlava, patří svou vybaveností a kvalitou ke špičce ve své třídě. Jde o dvoukanálový celotranzistorový zesilovač se jmenovitým výkonem 125W do 8 ohmů.

Přední panel obsahuje zleva vstup jack 6,3 mm, přepínač vstupní citlivosti -10dB, vypínač výstupního signálu Tuning Mute (praktická vychytávka pro notorické "ladiče", prudící touto úchylkou zbytek souboru), ruční přepínač kanálů A/B, vstupní citlivost a úroveň kanálu B "Overdrive", úroveň "čistého" kanálu A, potenciometr funkce "Contour" (otáčením vpravo "ukrajuje" střední pásma), dále čtyřpásmový grafický ekvalizér (basy +/- 10 dB na 60 Hz, nižší středy +6dB/-10dB na 250Hz, vyšší středy +6dB/-10dB na 1kHz, výšky +/- 14dB na 7kHz), potenciometry celkové výstupní úrovně Boost (funguje podobně jako známá funkce Presence, na výstupu mi připadá tak trochu navíc) a Master. Následují konektory efektové smyčky FX Send a Return, konstatní výstup pro ladičku (vcelku šikovné) a vstup pro nožní přepínač kanálů (vcelku nezbytné), který ovšem není součástí dodávky. Symetrický XLR výstup Direct Out je doplněn přepínačem zemnění a užitečným přepínačem Pre/Post EQ (čili výstup před nebo za korekcemi). Zcela vpravo je překvapivě subtilní hlavní vypínač s LED kontrolkou. Zadní panel obsahuje pouze osmi ohmový výstup na repro a síťovou zástrčku.

U reproduktoru uvádí výrobce následující údaje: GK-Paragon 15b175-8A, 15", 175W, osm ohmů High Presence Voice Coil. Jde tedy pravděpodobně o zadanou výrobu přímo pro firmu, jak bývá obecným zvykem. Přední kovový kryt reproduktoru je pro tuto firmu charakteristický nejen svým designem, ale především pevností a odolností. Povrchová úprava komba je provedena standardním černým "kobercem" s masívními plastovými rohy, které v obou polohách plní i funkci nožiček. Celkové rozměry jsou 55 x 48 x 45 cm, váha 34 kg. Vzhledem k slušné váze osadil výrobce kombo nejen klasickým uchem pro nošení jednoruč na horní straně (pochvalu zaslouží přesné umístění na vyvážení), ale i dvěma zapuštěnými madly z boků skříně pro přenos ve dvou (doporučuji zapojit bubeníka).

 

Zvuk

Svým výkonem je kombo určeno spíše do menších prostor, díky výtečné konstrukci zesilovače a nadbytku výkonu reproduktoru je však schopné hrát bez problémů i naplno vybuzené a pokrýt i tvrdší kapelu na středním jevišti. V každém případě je lépe nastavit úroveň pro kapelu a použít Direct Out výstup do PA. Naopak v malém klubu, jak je vyzkoušeno, bohatě vystačí i s polovičním výkonem. Reproduktor 15" dává hodně spodních basů, což je žádoucí a příjemné, dobře vykreslí i střední pásma, ale znatelně zaostává ve výškách. Absence vyšších harmonických kmitočtů je znatelná na celkové barvě i při hodně zvýrazněných výškách na ekvalizéru, nedoporučoval bych tedy toto kombo vyznavačům funky a slapu. Kdo však má raději kulatější, plný tón, bude rozhodně spokojen, čtyřpásmový ekvalizér s podporou funkce Contour nabízí bohatou škálu barev a tónů. Poněkud méně mne uspokojil zkreslený kanál B, kde volba míry zkreslení potenciometrem Gain až příliš připomíná levná řešení u tranzistorových kombíček nižších cenových kategorií. Navíc je průběh míry "přebuzení" na vstupu dosti strmý a tedy ne příliš citlivý. Kvality zesilovače jsou ale v čistém kanále A zcela nepřeslechnutelné. Při korekcích "na nule" dává věrný a plný tón, již mírná ekvalizace se ochotně projevuje na výsledném zvuku. Přes uvedené výhrady lze toto kombo využít téměř ve všech žánrech, akcentoval bych především blues, jazz, country a jemnější formy rocku. I přes vyšší váhu (v jedné ruce se pronese) je nespornou předností jeho přenosnost, skladnost a pohotovost.

 

Info:

Gallien-Krueger Backline 250/125 je dvoukanálové basové kombo s jedním 15" reproduktorem a koncovým zesilovačem 125W do 8 ohmů ve třídě A. Koncová cena je 29 990 Kč.

 

Plus:

kvalitní předzesilovač i koncový stupeň

masivní konstrukce

 

Mínus:

vyšší váha

absence výškového reproduktoru

Psáno pro časopis Muzikus