GEM Promega 3

GEM Promega 3 - digitální klavír
GEM Promega 3 - digitální klavír

Firma GEM oznámila před časem vývoj nového dokonalého digitálního klavíru. Je již na světě a jedním z prvních majitelů se stal Rick Wakeman, který jej také na frankfurtském veletrhu předváděl. Určitě by si jen tak něco nekoupil, tak se podívejme, co ho na Promega 3 tak zaujalo.

 

Koncepce

V nástroji je použita firemní technologie DRAKE (Dsp-Risc-Advanced-Keyboard-Engine). Výkonný DSP procesor umožňuje implementaci jakéhokoli algoritmu syntézy zvuku při polyfonii 320 hlasů. Algoritmy matematického modelování vznikly ve spolupráci s padovskou univerzitou. OS nástroje ve FlashROM lze updatovat.

 

Popis

Dlouho jsem se nesetkal s tak elegantním nástrojem, který zároveň vyniká futuristickým stylem. Vyhlášený italský design ukazuje, co umí. Solidně působící nástroj je v celokovovém pouzdru černé barvy s masivními dřevěnými bočnicemi. Šikmo se zvedající panel nad klaviaturou nese uprostřed zeleně podsvícený hlavní LC displej (2 x 16 znaků), vpravo od něj jsou dvě tlačítka ladění a dvě pro transpozici. Následuje tlačítko Store a dvě řady s osmi tlačítky pro volbu programu a banku, napravo od nich jsou tlačítka Preset a User, Local Off a Touch. Dále vpravo je tlačítko Demo. Nad tímto panelem se zvedá šikmo hlavní panel, který dodává nástroji vzhled řídicí konzoly v koupelně Enterprise. Je přehledně dělen na bloky:

- Wheels - kolečka ohýbání a modulace

- Master - fadery celkové hlasitosti a hlasitosti stereo vstupu

- Edit & Controls - zelený tříznakový LED displej, tlačítka posunu stránek, Sounds, MIDI, Controller, Split P.

- Effects - rotační volič typu dozvuku s LED indikací a seznamem efektů, tlačítka Depth, Delay, Time, Send, rotační volič typu DSP s LED indikací a seznamem efektů, tlačítka Depth, Parametr 1, 2, Send, tříznakový LED displej a motorizovaný fader Level

- Pianos - rotační volič programu s LED indikací a seznamem zvuků, tlačítka To Left, On/Off, Reverb, Proefx, dvě tlačítka oktávové polohy, tříznakový LED displej a motorizovaný fader Level

- Další tři sekce (Vintage Keys, Orchestra/Pad a Bass/Other) mají stejné ovládací prvky jako sekce Pianos

- Graphic EQ - tlačítka Lock, Reset, On/Off, osm rotačních kontrolérů, osm 21bodových LED indikátorů nastavení pásem

Většina tlačítek má červenou nebo zelenou LED indikaci. Vlevo pod klaviaturou je dočasný vypínač Standby a dva stereo jacky pro sluchátka.

Na zadním panelu je zásuvka pro síťový kabel, vypínač, konektory a další ovládací prvky: jacky pro dva spínací nebo kontinuální pedály, pro Sustain pedál, regulátor kontrastu hlavního LC displeje, To Host konektor s přepínačem typu MIDI trio, dva jacky pro stereofonní audio vstup, dva jacky pro pomocný výstup, dva symetricky zapojené jacky hlavního výstupu.

Rozměry jsou 136 x 19 x 42 cm, váha 25 kg. Příslušenství v ceně: síťový kabel, Sustain pedál, anglický a český návod. Další možné příslušenství (nutno dokoupit): speciální kontinuální Sustain pedál, spínací a kontinuální pedál, trojitá pedálová jednotka, dřevěný stojan s vestavěným zesilovačem 2 x 50 W a čtyři reproduktory.

 

Tónový generátor

Nástroj má šedesát základních zvuků rozdělených do čtyř sekcí po patnácti. Tyto sekce jsou rovnocenné, kterákoli z nich může být zapnuta a dají se kombinovat. Tlačítkem To Left se sekce přesune do levé ruky. Jsou tedy možné i kombinace 1+3, 2+2 a 3+1. Pokud máte aktivované jenom To Left sekce, budou hrát po celé klaviatuře. V paměti nástroje je 128 MB vzorků, další zvuky jsou generovány matematickým modelem. Testoval jsem je s vypnutými efekty a EQ.

 

Klavíry

Stereo Grand 1 - stereofonní klavír. Od g3 nahoru je slyšet výrazně a skokovitě efekt nejvyšších strun klavíru. SG2 je ostřejší, Pro 2 zdůrazňuje bouchání kladívek ve vyšší poloze. Jazz - trochu rozladěný ostřejší chorusový klavír, s ambientním dozvukem malé místnosti. Pop - ostřejší s delším dozvukem. Rock - ostrý komprimovaný s delším dozvukem. Upright je temné pianino s delším dozvukem. CP Grand - Yamaha legenda. New Age - klavír s obrácenou obálkou na konci. Honky - rozladěný klavír s výrazným boucháním mechaniky. Techno a Dance - velmi ostré filtrované zvuky. Funky - příjemný klavírní zvuk s dozvukem. Paletu doplňují filtrovaný Grand 1 a temnější Grand 2.

 

Historické nástroje

Rhodes 1 až 4 - postupně jsou zvýrazňovány vyšší harmonické. Wurlitzer 1 a 2 - typický dřevěný zvuk, druhý má ostřejší barvu. Hybrid 1 a 2 - připomínají pianet, liší se ostrostí.

FMDX 1 a 2 - FM klavíry. Clavinet 1 - uvolněním klávesy se ozývá snad až příliš hlasitý pazvuk. Jinak zní výborně, při hodně staccato hře velmi agresívně. Clavinet 2 - méně středový.

Harpsichord - výborné cembalo s efektem uvolnění klávesy. Vibes a Marimba - vynikající, ale nemají co dělat mezi historickými nástroji, spíš bych je zařadil do orchestrálních.

 

Orchestrální a plochy

Strings 1 - základní ansámblové smyčce. High Strings - komorní smyčce sólovějšího charakteru, s vibrátem. Legato - s delším náběhem a dozněním, jiná barva. Symphonic a Octave - zdvojené v dolní a horní oktávě. Synstring, Warm Pad a Hollow Pad - temnější syntetické plochy. Slow String Pad - s dlouhým náběhem a otevíráním filtru. Space Pad - hutná plocha s přelaďováním filtru a šumem. Brass 1 - ostrý náběh středových žesťů. Brass 2 - temnější syntetické žestě. Choir a Synth Vox - sborové "a" nebo "o". Synth Pad - příjemná analogová plocha.

 

Basové a jiné

Acoustic - drnkaný kontrabas, ve vyšší poloze s vibrátem, velmi autentický. V nejvyšší oktávě efekty: mute, glissando dolů, nahoru, čtyři hluboké údery, ride činel a hi-hat. Skvělý nápad! Electric - baskytara, ve střední poloze se ozývá drnčení struny, reaguje vibrátem na tlaková data, v nejvyšší oktávě efekty: tři glissanda, ride činel a hi-hat. Fretless - bezpražcová baskytara, reaguje vibrátem na tlaková data, v nejvyšší oktávě ride činel a hi-hat. Slap a Pick - v nejvyšší oktávě efekty jako u Electric. Synth 1 a 2 - rychlostně ovládané prokváknutí. Bass & Ride - smíchaný zvuk drnkaného kontrabasu a jemnějšího ride činelu, v nejvyšší oktávě efekty jako u Acoustic. Rock Organ - agresivní zkreslené Hammondky s rychlým Leslie a perkusemi. Jazz Organ - vynikající jemnější Hammondky, ve střední oktávě je slyšet i hučení Leslie a mechanické klapání. Church - mohutné mixturové pleno píšťalových varhan. Pipes - jemnější principál. Strings 2 - smyčce s výrazným attackem. Choir-o-tron a String-o-tron - nostalgický sbor a smyčce z melotronu (oba zvuky měly být zařazeny do Vintage).

Zvuky vykazují vysokou kvalitu a všechny jsou dobře využitelné. Ty méně zajímavé se mohou uplatnit v kombinacích, kde je největší potenciál nástroje. Soustředím-li se na zvuk klavíru, je nutno konstatovat, že je skutečně vynikající a patří k tomu nejlepšímu, co jsem na digitálních klavírech dosud slyšel (např. Performance A2 - Fazioli 10", kde uslyšíte Fazioli F308 koncertní křídlo).

Na rozdíl od Pro 2 chybí možnost přimíchání efektu nejvyšších strun, je dán pevně a nedá se vypnout. Matematické modely Rhodes a Wurlitzer klavírů jsou skvělé, méně mne přesvědčil Clavinet. Největší radost mi udělaly oba nejznámější a dobře použitelné zvuky melotronu. Moc se mi líbí píšťalové varhany, sbor, žestě, smyčce a basy. I několik bicích zvuků udělá svoje, jak je slyšet z výborně nahraných demoskladeb.

Přepnutí zvuků pomocí otočného enkodéru funguje inteligentně, tzn. až po puštění kláves, to umožňuje např. ve spojení s pedálem Sostenuto střídavou hru dvou barev a jiné triky. Při přepínání Performancí bohužel dochází k vypnutí znějících tónů.

Na rozdíl od předchůdce Pro 2 je Promega 3 stále v režimu Performance. Kromě 64 továrních nastavení je tu 64 uživatelských programů, do kterých se kromě celkového nastavení nástroje zapisuje také řízení externího nástroje. Tovární nastavení využilo téměř všechny zvuky, jsou tu připraveny i kombinace zvuků. Vše je naprogramováno vkusně a z hlediska praktické využitelnosti. Můžete si naprogramovat téměř cokoli - s použitím extrémních nastavení transpozic a DSP získáte i experimentální elektronické barvy. Ještě pro úplnost uvedu parametry Performance:

- pro každou sekci: zapnutí/vypnutí, program, hlasitost, naladění filtru, stereo pozice, oktávová transpozice, zapnutí/vypnutí reverbu, úroveň zaslání do reverbu, zapnutí/vypnutí efektu, úroveň zaslání do efektu a výstup (stereo hlavní, stereo vedlejší, mono 1 vedlejší, mono 2 vedlejší). Škoda jen, že chybí možnost odladění sekce po půltónech.

- globálně: parametry obou DSP a EQ, nastavení kontrolérů, nastavení MIDI.

 

DSP jednotky

Zvuk nástroje je dotvářen třemi DSP jednotkami, jejichž nastavení se zapisuje do Performancí:

- Reverb - 15 typů. Dá se nastavit celková hloubka efektu, čas zpoždění nástupu, čas dozvuku a hloubka zaslání pro jednotlivé sekce nástroje.

- Proefx - 15 typů efektů (kromě modulačních i Wah, Tremolo, Compressor, Loudness, Exciter, echa...). Lze nastavovat dva parametry (pevně dané podle typu efektu), celkovou hloubku efektu a hloubku pro jednotlivé sekce.

- osmipásmový grafický EQ - dá se vypnout a zapnout a nastavit křivka. Ta je vidět na displeji a kdykoliv se dá změnit pomocí osmi rotačních ovladačů, nebo ji můžete resetovat. Pokud chcete, aby mělo přednost aktuální fyzické nastavení EQ, stačí stisknout tlačítko Lock.

 

Klaviatura

Jde o stejně kvalitní a příjemně hratelnou 88klávesovou klaviaturu výborně simulující kladívka jako u Pro 2, navíc má tlakovou citlivost (řídí vibráto u některých zvuků, např. basy, a filtr u žesťů). Rychlostní citlivost nabízí tři křivky a jedno uživatelské nastavení.

Nástroj je transponovatelný v rozsahu +/- 12 půltónů (polohu mimo C indikují LED), do základní polohy je možné se vrátit současným stiskem obou tlačítek Transpose. Tato transpozice se nezapisuje do Performancí a dá se použít kdykoli. Do Performance je možné uložit nezávisle pro každou sekci pouze oktávovou transpozici v rozsahu +/- 4 oktávy. Nástroj je schopen hrát velmi vysoké i hluboké tóny v celkovém rozsahu přes deset oktáv (D-G), dá se jemně ladit v rozsahu asi +/- půltón.

Nechybí alternativní ladění - kromě rovnoměrně temperovaného jsou zde dvě klavírní, středotónová, Kirnberger, Tartini - Valotti a možnost nastavit vlastní ladění. Provádí se odladěním každé klávesy na klaviatuře v absolutním rozsahu +/- půltón rozděleném na +63/-64 kroků. Bohužel je možné mít v paměti jenom jedno uživatelské ladění, dá se vynulovat podržením obou tlačítek Tuning při zapnutí nástroje. Na rozdíl od Pro 2 je mikroladění globální parametr, nezapisuje se do Performancí a po zvolení platí pro všechny.

 

Ovládání

Promega 3 je po stránce uživatelského rozhraní skvěle vybaven. Základním cílem při koncipování nástroje bylo spojení nejvyššího výkonu a snadné obsluhy - proto má Promega 3 dvě kolečka, dva fadery, pět motorizovaných faderů, šest virtuálních otočných přepínačů, šest displejů, osm otočných regulátorů a grafický čárový displej pro EQ plus 67 tlačítek. Fyzické nastavení ovládacích prvků může být kdykoli nahrazeno volbou presetu. Jak by tedy člověk soudil, ovládání musí být velmi jednoduché, přehledné a logické - ovládací prvky slouží zároveň jako indikace nastavení, téměř všechna tlačítka mají LED indikaci.

Přes luxusní vybavení nástroje jsou tu ale drobné nelogičnosti v umístění tlačítek a obsluze, ale rychle si na ně zvyknete. Detaily usnadňující práci s nástrojem převažují: automatické rozeznání typu pedálu a polarity spínacího pedálu, volitelné uzamčení funkce pedálů (nemění se s přepnutím Performance), kontrast displeje apod. Stereo vstup umožňuje připojení externího audiosignálu a jeho přimíchání ke zvuku nástroje.

Také demoskladby jsou skvělé, škoda jen těch useklých konců a k sobě přilepených částí.

 

MIDI

Nástroj má čtyřnásobný multirežim, přijímá a vysílá všechna běžná MIDI data. Některé zajímavosti: pokud se vysílaná volba banku a programu pro externí nástroj (nezávisle pro každou sekci) nastaví přepínačem zvuků, bude hrát i interní zvuk, pokud se nastavuje faderem, bude hrát jenom externí. Dá se také zvolit, jestli MIDI nastavení bude platit globálně pro celý nástroj, nebo jestli bude mít přednost nastavení v Performancích - pak získáte 64 různých uživatelských nastavení MIDI. Nástroj se tak dá využít jako řídicí MIDI klaviatura. Na globálním kanálu nástroj vysílá a přijímá volbu programu (chápe ji jako volbu Performance), kontroléry 7 (hlavní hlasitost), 12/44 (EQ), 16/48 (volba efektů), 17/49, 18/50 (parametry efektů - poslední kontrolér sloužil na jiných GEM nástrojích pro řízení mikroladění), 86 (Wah efekt!), 91 a 93. Místo MIDI se dá použít To Host propojení do sériového portu počítače.

 

Závěr

Promega 3 ve mně zanechal poněkud smíšené pocity; na jednu stranu luxusní vybavení, pokud jde o ovládací a indikační prvky, na druhou stranu některé důležité samozřejmosti chybějí (např. notový pultík). Také možnosti editace zvuku a DSP efektů jsou minimální, firma asi nechtěla uživatele zbytečně (?) zatěžovat složitostmi. Nicméně nesporné klady převažují - vysoká polyfonie, vysoká kvalita zvuku, možnost kombinovat čtyři zvuky a naprosto exkluzivní design. Za to vše zaplatíte 109 990 Kč. Můžete si přikoupit Pro Series pedálovou jednotku za 4990 Kč a dřevěný stojan se zabudovaným zesilovačem a reproduktory (výkon 2 x 50 W) za 19 270 Kč.

 

Technologie generování zvuku Promega 3

Matematické modelování - pro simulaci elektromechanických historických nástrojů (Hohner Clavinet, Rhodes a Wurlitzer klavíry). Model popisuje fyzickou konstrukci simulovaného nástroje. Na rozdíl od samplingu, kde je skutečný zvuk nástroje zaznamenán v určitém momentu v čase a zní v podstatě vždy stejně, zvuk generovaný matematickým modelem reaguje plynule a dokonale odpovídá vstupu ze strany hráče. Udržuje si také všechny nuance a nedokonalosti, které ujišťují posluchače, že jde o skutečný nástroj. Výhody této technologie ve srovnání s přehráváním vzorků jsou jasně slyšitelné.

Klavírní zvuky založené na přehrávání vzorků využívají čtyři technologie GEM:

1) Přirozená resonance strun (NSR - Natural String Resonance) - matematické modelování složitých harmonických jevů probíhajících v resonanční desce klavíru. Pokud stisknete velké C a necháte tón vyznít až do ticha, struna tohoto tónu zůstává stále netlumena po dobu stisku klávesy. Když nyní udeříte staccato jinou klávesu C výše na klaviatuře, uslyšíte souznějící resonanci velkého C jako reakci na nově zahraný tón. Pokud budete experimentovat s jinými kombinacemi tónů, uslyšíte odpovídající harmonické spektrum. Stejný tón tedy bude mít vždy trochu jinou barvu v závislosti na tom, které klávesy jsou zrovna stisknuty (a které struny souzní s aktuálně hranými tóny).

2) Matematický model klavírního pedálu (DPM - Damper Physical Model) - Sustain pedál pro Promega sérii pracuje kontinuálně a simuluje efekt dusítek pohybujících se blíže nebo dále od klavírních strun. Díky tomu je možné dosáhnout efekty částečně nebo napůl stisknutého pedálu. Dusítka dokonce mohou pomalu dosednout na struny. Kdykoli je stisknut pedál, vzniká i efekt souznění strun.

3) Technologie doznění (ART - Advanced Release Technology) simuluje specifický zvuk klavírní struny utlumené dusítkem během znění. Digitální klavíry založené na vzorcích používají pro zakončení tónu generátor obálky. Ten umožní zasmyčkovanému vzorku další znění po nastavenou dobu a umělé zeslabování k nule. V akustickém klavíru je chvějící se struna zatlumena plstěným dusítkem, které se jí fyzicky dotkne. V závislosti na tom, jak silně byla struna rozezvučena a jaká je její délka, jsou určité kmitočty zatlumeny dříve než jiné, některé jsou dokonce zesíleny (ten, kdo studoval flažolety na kytaře, zná tento jev). To způsobuje určité zřetelné "zazvonění", když se určité kmitočty ve spektru znějící struny rozptýlí v resonanční desce.

4) Dynamická filtrace (FADE - Filter Algorithm Dynamic Emulation) - reprodukce složitých harmonických a dynamických změn, ke kterým dochází v klavíru při změně rychlosti úderu, vždy představovala pro tradiční technologii přehrávání vzorků problém. Jediný způsob, jak tyto změny napodobit, je přepínat nebo prolínat mezi třemi či čtyřmi dynamicky i barevně odlišnými vzorky v závislosti na rychlosti stisku klávesy. To může mít za následek nepřirozený efekt, kdy jsou rozdíly mezi jednotlivými vrstvami slyšet a napodobení klavírního zvuku se spíše zhorší. GEM využívá jediný speciálně připravený zdroj zvuku na jednu notu. Srdcem technologie je rozsáhlá databáze harmonického spektra každého tónu hraného ve všech dynamických úrovních. Kdykoli zahrajete notu, FADE algoritmus analyzuje rychlost stisku a v reálném čase vyvolá harmonické spektrum pro danou notu a vzorek je tímto filtrem procesován. Je tak možné plynule přecházet od pianissima k fortissimu na každém tónu, aniž by bylo slyšet přepínání vzorků.

 

Info:

GEM Promega 3 je přenosný koncertní digitální klavír se špičkovými možnostmi, vynikajícími zvuky využívajícími matematické modelování a luxusním designem. Cena je 109 990 Kč.

Plus:

bezkonkurenčně vysoká zvuková kvalita

klavírní zvuky

vynikající matematické modely Rhodes, Wurlitzer a Clavinet

solidní výběr ostatních zvuků (melotron!)

polyfonie 320 hlasů!

výborná klaviatura

mikroladění

stereo vstup

jednoduchá obsluha

snadná přenosnost

design

symetrický výstup

další programovatelný stereo výstup

Mínus:

pouze jedno programovatelné mikroladění

mikroladění je globální parametr, nezapisuje se do Performancí

absence notového pultu

drobné nelogičnosti v ovládání

sekce není možné odlaďovat po půltónech

Psáno pro časopis Muzikus