Gibson Chat Atkins - hybridní elektroakustické kytary

Gibson Chat Atkins  - hybridní elektroakustické ky
Gibson Chat Atkins - hybridní elektroakustické ky

"No, to je prostě špica!" praví novicka v jedné brněnské anekdotě, která mě mimoděk napadla hned po převzetí dvou kytar k letnímu testu pro Muzikus. A když se v Brně o něčem řekne, že je to špica, tak to už musí být skutečně špička v oboru. O svého druhu akustických kytarách značky Gibson signature model Chet Atkins CEC a SST to bez delšího váhání řekl snad každý. Ať už novic amatérské scény, ostřílený harcovník profesionálních štací, či zvukový mistr ze studia.

 

Chet Atkins CEC

Je to vlastně elektro-akustická nylonová kytara klasického designu s neklasickým korpusem (s výřezem-cutaway). Ten je tvořen sendvičem z masivního mahagonu a kvůli těžišti a hmotnosti odlehčen vyfrézovanými komůrkami, vymyšlenými počítačem. Shora je korpus kryt vrchní deskou z masivního cedru. Na klasickém místě je do plného těla vyfrézován "resonanční" otvor neklasicky vyplněný hlubokou miskou z černého plastu s podpisem Cheta Atkinse a nápisem Gibson. Pestrá výložka - roseta - kolem otvoru vyvolává asociace ve stylu flamenco. Napevno vlepený krk (jako u Les Paulů) je ze dvou kusů mahagonu, s ebenovým hmatníkem o čtyřiadvaceti pražcích síly medium a šíří dva palce (cca 52 mm) u nultého pražce. Hlava je klasická, se dvěma okénky pro klasickou dvoustrannou mechaniku (3:3) v provedení gold s věrnou imitací perleti a s válečky pro struny z tvrdého bílého plastu. Z vrchní strany je hlava zakončena ofinkou typickou pro všechny Gibsony a je opět tradičně polepena palisandrovou dýhou. Pod ofinkou je neodmyslitelné logo Gibson (v tomto případě rovněž ve zlatě). Z druhé strany je do dřeva hlavy pod lakem vyraženo "ičo" kytary a země původu (Made in U.S.A.), že aby bylo jasno. Lak je transparentní a zřejmě velmi kvalitní. A to buď ve světlém (Antique Natural), nebo tmavším (Wine Red) odstínu. Opět klasicky palisandrová kobylka (integrovaná se struníkem) má dva praktické lemy z tvrdého plastu (dobře imitujícího slonovou kost) a z téhož materiálu pro menzuru každé struny přesně odsazené kobylkové sedlo. Pod ním dělá elektroakustické divy šestisegmentové piezo-keramické snímání Shadow, jehož aktivitu živí 9V baterie v konstrukčně vymakané, dvakrát jištěné kolébce z černého plastu na spodní straně sendviče korpusu. Výstup do power-amp & amp světa vede obvyklou gold samicí pro jack 6,3 mm jako u Les Paulů, Telecasterů apod. Volume a tone lze osolit dvěma kotoučkovými potenciometry, zapuštěnými do solidní kovové gold destičky na "lubu" horního boku těla téhle americké krásky. Tato sexbomba není na klasická koncertní pódia, kde budete třeba sólově vzpomínat na Alhambru. Patří totiž jistě do kvalitních studií a je přímo stvořena (značka ideál) pro živé hraní ve všech kapelách, kde se více či méně hraje i na nylon. Vezměte si například legendární americké turné Gipsy Kings. Gibson Chet Atkins CEC tvrdě konkuruje v kubatuře "semi-classic guitars superbyke", jako je např. Stingova Paloma SC3 z custom shopu nashvillské značky Guild"s R&D apod.

 

Chet Atkins SST

Je kovový bratr modelu CEC. Shodný tvarově (a až na drobné výjimky) i rozměrově. Liší se drobně např. v kobylce (kovové struny drží šestice kolíků z černého plastu), šířka hmatníku u nultého pražce je příjemné 1,68 palce (tj. optimální 43 mm), polohy jsou označeny na inlay hmatníku perleťovými hvězdami podle velikosti a z boku malými tečkami (u modelu CEC jen bočními tečkami - klasický virtuos poletuje na hmatníku zpaměti). Na vrchní desce z masivního smrku a nebo z cedru chybí resonanční otvor. A podpis Cheta Atkinse je nahoře nad hmatníkem. Hlava je černá s perleťovým logem Gibson, hvězdou a typicky gibsonovskou krytkou šroubu výztuhy pro seřizování předpětí krku (tzv. trus rod u modelu CEC je přístupný imbus matkou z vrchní hrany rezonančního otvoru). Na krytce z černého plastu je bílý podpis Cheta Atkinse. Špičková ladicí mechanika obvyklé konstrukce je celokovová, kapotovaná, v provedení gold. Povrchová úprava je buď naturální (jako u CEC), žlutočervená (tzv. Cherry Sunburst) anebo zvláště pro rockery ve velmi působivé ebenově černé barvě, která i mně sedí jako ušitá na míru. Gibson model Chet Atkins SST konkuruje hlavně elektro-semi-akustickým hybridům Fender Stratacoustic a Teleacoustic (např. Phil Caivano z Monster Magnet), ale zejména pak nástrojům zn. Guild model Peregrine (např. Keith Kane z Vertical Horizon). SST patří na dobře placená pódia, kde se díky spektrální konfiguraci křišťálově středového zvuku prosadí snad úplně v každé kapele. Stoprocentně poslouží i ve studiu. Originál hnědý kufr Gibson je i zde špičkovým hard bodyguardem.

 

Z vlastní praxe

Oba modely jsem testoval hlavně při natáčení nové desky mého bandu v jednom jinočanském studiu. A to hlavně k přitáčení dalších kovových, ale i nylonových (!) beglajtů pod mé akustiky a zdvojených základů pod elektriky. Ani s jedním z modelů SST či CEC nebyl během celého měsíce žádný problém. Ani zvukový, ani mechanický, ani jiný. Všechny agregáty chodily skvěle, ladění drželo (na kovovku jsem dal struny Martin .010 a na CEC nylonky zn. Galli extra hard tension). Zvukové barvy obou gibsonů perfektně sedly pod barvy akustických strojoven našich špičkových kytarářů (mistr Ivan Rohožka, mistr Jan Schneider). Ve zkušebně a na pódiích nehrozí ani u jednoho z gibsonů žádná nekontrolovaná zpětná vazba, zvuk je prakticky nezničitelný, zejména přes Marshalla AS80R je to maso. Ale co bych vám tu dlouze líčil - prostě špica!

 

Info:

Hybridní elektroakustické kytary zn. Gibson, signature model Chet Atkins, made in U.S.A. Cena (u Praha Music Center) - model CEC 89 900 Kč, model SST 66 700 Kč s DPH, včetně originál tvrdých pouzder zn. Gibson.

Plus:

materiály, konstrukce, komponenty, dílenské zpracování

zvuk

špičkový originál hard case v ceně nástroje

Mínus:

utopené radiální potenciometry

malý rádius zaoblení hmatníku

cena

Psáno pro časopis Muzikus