Gibson Les Paul LP R7 Gold Top

Gibson Les Paul LP R7 Gold Top
Gibson Les Paul LP R7 Gold Top

S tím, že se vyrábějí staré modely aut nebo letadel, se každý určitě setkal. Jsou to krásné, nablýskané mašinky, které jejich majitelé dále leští a zkrášlují. To vše je normální a pochopitelné. S tím, že se vyrábí nová a skvělá kytara, která chce vypadat, jakoby byla posledních čtyřicet let každý den dost nešetrně používána, s tím se zatím nějak srovnat nedovedu.

S kvalitou kytary tenhle design asi nic společného nemá a výrobce možná chtěl nabídnout "zakouřenou dýmku". Velmi důvěryhodně popraskaný lak, hodně stop po otlučení, několik zaručeně pravých vad z výroby, jako jsou kapky laku na hlavě, chyba v hranění výřezu pro levou ruku, rychle zestárlý niklovaný hardware..., to vše mě dovedlo k přesvědčení, že se jedná o repliku konkrétního nástroje. Mám sice podezření, že autentické opotřebení by bylo v poněkud jiných místech, a mám zkušenost, že první, co stárne, jsou šroubky. Tady jsou nové a lesklé. Začal jsem tedy pátrat, čí je to kytara, ale nikdo nikde nic nevěděl. Ani internet mi neporadil. Vrátil jsem se tedy na začátek. Je to model LP R7, jedna z nejlepších kytar, které jsem držel v ruce. "Opotřebení" budu brát jako zvláštní povrchovou úpravu. Někdo má na kytaře hvězdičky, nebo pavouky či netopýry, tak proč ne třeba starobu, i když velmi, velmi drahou. Docela by mě zajímalo, jak bude tahle patinovaná kytara dále stárnout a jak asi bude vypadat za třicet let. Pro sběratele tahle úprava cenu nemá, spíše naopak a muzikantovi nepomůže. Já bych si tu kytaru omlátil sám lépe a hlavně podstatně levněji. LP R7 prostě koupí ten, kdo na to má. Ještě mě napadá, zdali bych se chtěl u Gibsonů živit jako "omlacovač", protože všichni moc dobře víme, jak tyhle bouchance bolí. Zvláště ty první. Možná, že tenhle problém za nás chtěli u Gibsonů vyřešit. Fakt je, že když mám v ruce cizí nástroj, jsem obzvláště opatrný. V případě R7 jsem žádný problém necítil. Potvrdil mi to každý, kdo tohohle Les Paula měl v ruce. Ale dosti veselých úvah

 

Konstrukce

Popisovat konstrukci Les Paula mi připadá zbytečné, takže k tomu podstatnému. Tělo je vyrobeno z jednoho kusu mahagonu hodně světlé přírodní barvy. Vrchní, bombírovaná deska je javorová, dodávající sustain, a jak asi každý tuší i vysoké kmitočty. Krk je z jednoho kusu mahagonu, což není úplně obvyklé. Má kulatý profil a je hodně tlustý, tudíž i velmi stabilní. Tvrdí se, že tlustý krk pomáhá dobrému zvuku, ale myslím, že tak jednoznačné to asi nebude. Dobře hrají i kytary s tenkými krky. Stabilita asi svou roli hraje, krk nebude tak citlivý na výměnu různě silných strun. Protože nemám velké ruce, mám raději tenké krky, ale na tenhle jsem si překvapivě zvykl velmi rychle. Hmatník je palisandrový s vykládáním z perleti ve tvaru korunky. Pražce - medium - jsou na stranách usazeny v hranění z umělé hmoty, které má smetanovou barvu, patrně uměle zestárnutou tmavším povrchovým lakem. Hlava je ze tří kusů. Na černém laku je logo Gibson s krásnou tečkou a zlatou barvou napsáno: Les Paul Model. Dřevo a povrch jsou úplně stejné jako u kytar Les Paul Deluxe z roku 1970 (což byl můj první a asi předposlední). R7 je překvapivě lehký. Váží 3,98 kg, přesně o půl kila méně než můj LP Custom. To půlkilo je velice příjemné. Zvonek, který kryje táhlo krku, je bez označení typu a je z umělé hmoty, která má jen dvě vrstvy, tenkou černou a silnou bílou. To rovněž není tak obvyklé. Bílý kryt pod snímači je nezvykle vysoko (asi 1 cm) nad korpusem.

Gibson Les Paul LP R7 Gold Top
Gibson Les Paul LP R7 Gold Top

Hardware

Všechny kovové díly jsou niklované a uměle zestárlé, buď poleptáním nebo mechanicky odřením. Staroba je příliš pravidelná a ve skutečnosti by byla jen na některých místech. Kobylka je úzká tune-o-matic s kovovými kameny a za ní je struník ve dvou seřizovacích šroubech. Ladicí mechaniky jsou známého typu s umělohmotnými zvonečky. Dva humbuckery v kovových krytech jsou '57 Classic s magnety Alnico - správné a staré. Každý má svůj potenciometr hlasitosti a tónovou clonu. Mezi nimi se volí třípolohovým přepínačem - každý zvlášt anebo dohromady. Knoflíky ovládání jsou zlaté, průhledné a konstrukčně pevnější, než bývaly před lety. Vyfrézovaný otvor - šachta, ve které jsou potenciometry umístěny, je z důvodu snadnější výroby (patrně), profrézovaný skrze celou mahagonovou desku až na javor, což také dříve nebývalo. Nultý pražec je z umělé hmoty, jehož profil je ostrý trojúhelník, takže struna leží na velmi malé ploše.

 

Zvuk - hratelnost - seřízení

Na sucho má kytara krásně měkký, naprosto vyrovnaný zvuk, srovnaný na basech i výškách, jakoby z jednoho rejstříku. A tady se právě začínají projevovat zkušenosti a možnosti Custom Shopu, který kytaru vyrobil. Dřevo je určitě pečlivě vybírané, protože hraje opravdu výjimečně. Má hloubku a ještě jakousi tajemnost, která čeká na objevení. Jeden výrobce kytar tvrdil, že každá kytara má "vlky", to znamená tóny, které hraje nerada. Tahle žádné takové nemá. Skvěle reaguje na sílu úderu kulatým, nebo ostrým zvukem. Po zapojení do aparátu mě překvapilo, že nástroj potlačuje parazitní zvuky - všechny ty pazvuky a svistoty vznikající pohybem rukou po strunách, zadrnčení pražců a podobně. Tohle vše utlumuje v potřebné míře. Tahle kytara totiž není žádná mrtvola a výsledkem je překvapivě čisté hraní. R7 není žádný supersólový nástroj, především hraje pro kapelu a to na frekvencích, na kterých je neustále čitelná i při malé hlasitosti. Tohle jsem zjistil, když jsem si hrál s různými kapelami, které jsem si pouštěl z CD. Zvuk je super, od čistého po jakkoliv zkreslený. Je to prostě to, co známe ze slavných nahrávek, a nevím už, co k tomu ještě dodávat. Je třeba si to vyzkoušet.

Velice jsem byl zvědavý na seřízení, protože s kytarou z Custom Shopu se nesetkáte každý den. V přiloženém certifikátu se dočtete, že kytaru "ručně" seřídil finish expert pan Tom Murphy, a ten to nepochybně umí. Napřed jsem se ujistil, že kytaru tady nikdo neupravoval, že je ve stavu, v jakém přišla. No, seřízená je tak, že ač jsem známý "vrtač a kroutič", na nic jsem neměl potřebu sáhnout či upravit. Seřízení mi naprosto vyhovovalo. Není divu, pan Murphy to opravdu umí! Velká úcta!

 

Shrnutí

I když kvalita kytar Gibson je celkově velmi dobrá, tak když si můžete zahrát na kousek z Custom Shopu, je všechno maličko jinak. Hlavou mi běhá, jaké asi musí být ty opravdu "top" kusy, se kterými se asi nikdy nepotkáme. No, buďme na zemi. Když pominu diskutabilní povrchovou úpravu, jedná se o jednu z nejlepších kytar, kterou je tu možné koupit. Ovšem za rovněž špičkovou cenu.

 

Info:

Gibson Les Paul LP R7 Gold Top je elektrická kytara z Custom Shopu, s uměle zestárlým designem. Cena u Praha Music Center je 169 900 Kč.

Plus:

špičkové seřízení

naprosté zvukové vyvážení

čitelný zvuk

skvěle reaguje na sílu úderu

stabilní krk

hmotnost

Mínus:

bezúčelnost designu a tím nárůst ceny

Psáno pro časopis Muzikus