Gretsch Catalina Maple - celojavorová bicí souprava

Gretsch Catalina Maple - celojavorová bicí souprava
Gretsch Catalina Maple - celojavorová bicí souprava

Celojavorová souprava Gretsch Catalina Maple patří v podstatě k tomu nejlevnějšímu, co americká firma Gretsch vyrábí. Přesto se na první pohled i poslech nejedná o nic laciného. Možná to lze přičíst na vrub levné čínské výrobě, ale jediným očividným znakem nižší řady je absence deseti ladicích šroubů u malého a velkého bubnu, oba mají dvakrát po osmi.

Takže celojavorová souprava šesti bubnů v kvalitním laku za necelých devatenáct tisíc? Opravdový hit! Samozřejmě se jedná o tak zvaný "shell set", čili bez hardware, pouze s držákem tom tomů.

Propagační materiály k této soupravě uvádějí, že se jedná o nástroj pro náročné bubeníky, kteří mají pro svoje vybavení nízký rozpočet. No, a hned úvodem je třeba říci, že Catalina Maple určitě naprostou většinu bubeníků vůbec nezklame.

Už jsem viděl několik různých značek bicích souprav vyrobených v Číně a téměř vždy toho nebylo zrovna mnoho k vytknutí. První dojem ze soupravy Catalina Maple je řemeslně profesionální zpracování a dobrý vzhled. Lak vypadá kvalitně a zachovává částečně kresbu dřeva. Testovaná souprava měla lak v barvě Cherry Red - třešňově červené - a všechny hrací blány na tom tomech a kotlích nový model firmy Evans EC2, což jsou dvojité blány se speciálním aluminiovým tlumícím prstencem. Tyto blány ovšem nepatří do vybavení soupravy, ty originální nejsou kvalitní a je lepší je brzy vyměnit, o čemž jsem se přesvědčil při ladění malého bubnu. Jeho spodní blána se při napínání vytáhla z obruče. Blány vespod tom tomů a kotlů zůstaly původní a plnily svoji funkci během testování dobře. Také basový buben měl hrací blánu Evans, model Emad s odnímatelnou tlumící skruží a samolepícím padem pro místo úderu. Pro úplnost dodávám, že na originální úderové blány jsem nikdy nehrál, ale dobře jsem se nechal informovat. Mám své bicí konfidenty... Přední blána s logem měla tlumící skruž a menší, asi dvanácticentimetrový otvor.

 

Rozměry

Velký buben 18 x 22 ", malý buben 6 x 14 ", tom tomy 8 x 10 " a 9 x 12 ", kotle 14 x 14 " a 16 x 16 ". Zde se přímo nabízejí úsporné konfigurace pro univerzální bubeníky, kdy nepotřebují soupravu celou, například jazzová 8 x 10 " a 14 x 14 " nebo rockovější 9 x 12 " a 16 x 16 ". Rozměr malého bubnu 6 x 14 " se mi zamlouvá, je to takový šťastný kompromis, stále ještě dobře citlivý na struník a s dostatkem těla ve zvuku.

Firma vyrábí ještě model Catalina Ash, kde jediný rozdíl tvoří materiál - jasan - a místo kotle 16 x 16 " je tom tom 7 x 8 ". Tedy opět šestidílná souprava a za ještě nižší cenu (15 980 Kč)

 

Konstrukce

Trochu rozpaky u mě vzbudily vnitřky korpusů, které nejsou vybroušeny zrovna do perfektní hladkosti a nejsou lakované, což vyvolává na omak dojem měkčího dřeva. Zde se tedy evidentně trochu šetřilo na úkor minimálně projekce zvuku. Ani barva dřeva moc javor nepřipomíná, ale není důvod nevěřit, že se o javor jedná. Nejsem na dřevo žádný expert, ale takovýto javor jsem ještě nikdy neviděl, nejspíš jde tedy o javor čínský. Každopádně dřevo není tak javorově žluté, je tmavší a má značně tmavou kresbu. Jestliže jsou ale takto upravené vnitřky korpusů společně se seříznutím hran záměrem, aby bubny měly střední dozvuk a minimum harmonických přeznění, potom to funguje dobře. Tom tomy jsou spíše tenkostěnné, ze šesti tenkých vrstev, velký buben je ze sedmi a malý buben z devíti vrstev. Že se skutečně nejedná o nijak tvrdý javor, poznáte ze zvuku, ale o tom později. Předesílám, že to nemusí nutně být na závadu, alespoň ne u tom tomů a kotlů.

 

Mechanika

Všechny ráfky kromě velkého bubnu jsou klasické, ocelové o zesílené tloušťce 2,5 mm. Velký buben má ráfky dřevěné, lakované ve stejné barvě. Úchyty (háky) pro jeho stahování ladícími šrouby jsou odlévané, což je další malý a příjemný detail, připomínající vyšší řady. Všechny ladící šrouby velkého bubnu jsou přátelské k nohavicím kolemjdoucích hudebníků, tedy bez tak zvaných "téček", ale s normální čtyřhrannou hlavou pro ladicí klíč.

Všechny mušle pro ladicí šrouby na všech bubnech se zdají menší a mají plastové podložky. Tom tomy jsou uchyceny za čtyři ladicí šrouby v obručích systémem GTS, funguje to dobře a působí to stabilně. Držák tom tomů je uchycen klasicky ve velkém bubnu v masivní přírubě a opatřen kulovými klouby s neomezeným pohybem. Všude, kde je to zapotřebí, jsou paměťové objímky. Kotle mají tři nohy v maximálně spolehlivých držácích na principu svíracího zámku. Držáky také podložili plastem. Všechny křídlové matky jsou dostatečně velké a manipuluje se s nimi snadno a bezpečně. Opět příjemný (a nikoliv nezbytný!) detail představují dvě loga na obou tom tomech ze dvou stran. Důsledkem je, že prohodíte-li například tom tomy mezi sebou, vepředu bude vždy logo. A pro úplnost je ještě třeba dodat, že tím pádem oba tom tomy mají dva "výfuky".

Mechanika struníku malého bubnu připomíná trochu starší vintage modely Gretsch - a to v tom nejlepším slova smyslu. Velmi jednoduchý, ale spolehlivý mechanismus s vertikálně odklopnou menší páčkou a napínacím šroubem. Samotný struník s dvaceti pružinami je uchycen pomocí plastových pásků a zde je to trochu nedotaženo, neboť otvory pro pásek jsou o dost širší než pásek samotný, takže snadno může dojít k nerovnoměrnému napnutí struníku, protože se pásek sveze k jedné straně. To nemá sice zásadní vliv na zvuk, ale trochu jej to ovlivní a struník může chrastit o něco více, než je zdrávo a přípustno. Naštěstí má struník i prolisovaná oka pro šňůrky, čímž lze po jejich zakoupení a instalování problém vyřešit. Lůžka pro struník jsou ve spodní hraně malého bubnu vyříznuta plynule a citlivě, takže při opatrném ladění dochází pouze k minimálnímu drnčení struníku při hře na tom tomy a kotle.

 

Zvuk

A jak to tedy za ty slušné peníze zní? Stručně řečeno, opravdu dobře. A nejvýstižnější výraz pro celkový zvuk soupravy podle mých parametrů se mi jeví jako současný a ke zvukaři maximálně vstřícný. Ale z toho nikdo jasno mít nemůže, takže se pokusím o detailnější popis. Velký buben zní hutně a konkrétně, ale spíš než mohutný a dunivý je průrazný, s malým otvorem a samozatlumenými blanami vůbec tlumit nepotřebuje. Spíš naopak, postrádal jsem delší tón a dozvuk. Při výměně přední blány za plnou se celkový zvuk trochu zakulatil a dozvuk prodloužil, ale celkový charakter stále zůstal spíše průrazné "tuc" než nosné "bum". Ale myslím, že většina bubeníků a především zvukařů tento zvuk preferuje, poněvadž prostě méně zlobí. Každopádně barva je příjemná a basů dostatek.

Tom tomy a kotle zněly dohromady velmi vyrovnaně a hned na první dojem opravdu překvapivě dobře. Se zmíněnými blanami Evans EC2 zněly plně a hutně, s fajn průrazným úderem a byly přiměřeně zkrocené v tom smyslu, že zbytečně dlouho nepřeznívaly a nelezly z nich žádné rušivé frekvence. Barva hlavně u tom tomů byla příjemná, dá se i říci melodická. Se změnou blan na klasické jednoduché pískované se zvuk otevřel a zvětšilo se přeznění, ale ani tehdy bubny nepřeznívaly vyloženě příliš a se širokým spektrem frekvencí, jak bývá zvykem u tvrdého amerického javoru. Toto je asi nejvíce patrné u malého bubnu, ze kterého jsem se stále pokoušel dostat víc. Věřím, že by mu prospělo více vrstev, ale rozhodně především dobře vybroušený a vylakovaný vnitřek. U tom tomů a kotlů by možná zvuk ztratil onu soustředěnost a kontrolovaný projev, ale zcela hladké a lakované vnitřky by, když nic jiného, zlepšily alespoň projekci zvuku. Malý buben je díky nedotaženému vnitřku až příliš suchý a zvoní minimálně (přestože byl vybaven originální jednoduchou pískovanou blánou). Rim shot zvoní až téměř u kraje. Celkově tak zvuk trochu ztrácí na nosnosti, na druhou stranu musíme vyzdvihnout opravdu dobrou citlivost na struník a dobrou artikulaci při jakémkoliv úkonu včetně víření. I rim click - paličkou přes ráfek s jedním koncem položeným na bláně - zní dostatečně výrazně. Celkový projev je hlubší, takže kdo má rád bubínek laděný výše, musí jej opravdu naladit dost vysoko. Při hlubokém ladění a la rockové balady se ve zvuku poněkud více vytrácí tělo. Rozhodně by stálo za pokus si tento buben (potažmo celou soupravu?!) uvnitř dobrousit a nechat odborně vylakovat. Ale třeba by to byla katastrofa, protože jak říkají pánové Hanuš a Heřt: "...někdy je to přímo duchařina"

Celkově shrnuto, Catalina Maple je ve své cenové kategorii překvapivě dobrá souprava použitelná pro funky, rock, popík a cokoliv mezi tím. A kdo se bojí "dlouhohrajících" a přeznívajících bubnů, pro toho bude Catalina Maple s vhodnými blanami ideální. A určitě se bude snadno zvučit.

 

Info:

Gretsch Catalina Maple je celojavorová šestibubnová souprava o rozměrech 18 x 22 ", 16 x 16 ", 14 x 14 ", 9 x 12 ", 8 x 10 " a dřevěný malý buben 6 x 14 ", lakované povrchy, vyrobeno v Číně. Cena bez hardware 18 980 Kč (včetně držáku tom tomů).

 

Plus:

nesporná kvalita a šest lakovaných, velmi slušně znějících bubnů za příznivou cenu

některé detaily splňující kritéria vyšších řad

 

Mínus:

nekvalitní hrací blány

poněkud nedotažené vnitřky korpusů

 

názor

Soupravu měl ještě před mým testem nějaký čas půjčenou Lukáš Doksanský (Arakain), kterého jsem požádal o názor. Tady je: "Gretsch Catalina Maple jsou velice dobře hrající bubny, s konkrétním zvukem a bezproblémovou mechanikou. Souprava mě už jako zcela nová a nerozehraná zvukově hodně překvapila. Nečekal jsem, že může být za málo peněz tolik muziky. Souprava je navíc šestimístná a přesto cenově dostupná i začínajícím hráčům."

Jenom ještě dodávám, že Lukáš na soupravu odehrál i pár koncertů a prý i z nahrávek zněla dobře.

Psáno pro časopis Muzikus