Gretsch Electromatic Corvette - zajímavá kytara v retro stylu

Gretsch Electromatic Corvette - zajímavá kytara v retro stylu
Gretsch Electromatic Corvette - zajímavá kytara v retro stylu

Jsou kytary, které vás na první pohled svým vzhledem až tak nepřekvapí, neboť patří do jedné z velkých rodin stratů, les paulů, telecasterů, prsů... zkrátka, mají tvar dnes už běžný a obecně známý. Tu a tam se ale objeví nástroj, jimž se tak nějak nedá zařadit a který když uvidíte, řeknete si: "Ty jo, co to je? Jak to asi hraje?

A právě mezi takové kytary patří i horká novinka v retro kabátku od Gretschů. Jak je z obrázku jasné, je to tvarově netradiční a zajímavý nástroj, a nebál bych se říct, že mu to fakt sekne! Ale samozřejmě se mnou nemusíte souhlasit. Leckdo by po prvním pohledu mohl namítnout, že je to jenom jakýsi hybrid "esgéčka" jistě, jsou zde jisté podobnosti dané tvarem, povrchovou úpravou i použitým druhem dřeva, nicméně jsem přesvědčen, že si tato kytara zaslouží samostatné posouzení prosté úkosného pohledu přes gibsonovské dioptrie.

 

Popis nástroje

Jedná se o "solid body" s dvojitým výřezem, kde tělo je poměrně lehké a tenké a jako kompenzace vůči němu robustní a "plnotučn" krk. Obé je z mahagonu, jak tělo (svrchní i spodní deska), tak krk o menzuře 24,6" s palisandrovým hmatníkem s dvaadvaceti pražci. Kytara je v provedení burgundská červeň, povrch je ošetřen lesklým uretanovým lakem. Dominantní prvek tvoří rozhodně masivní retro-kobylka Bigsby B50 s pružinovým vibrátem a ojedinělým uchycením strun. Je to řádný "kus železa" a na červeném těle se vyjímá opravdu efektně! Kobylka je typu tune-o-matic, ale jak uvádí Gretsch, jedná se o Adjusto-Matic. Další výrazný prvek představují snímače - dvě masivní MegaTron dvoucívky v pochromovaných krytech, které se s kobylkou a černým plastovým pickguardem vizuálně výborně doplňují. Výsledný retro dojem ještě umocňuje chromovaná vintage ladící mechanika a tři masivní kryty potenciometrů pro ovládání hlasitosti snímačů a tonové clony - jsou kovové (opět v chromu) a na každém s vyraženým "G" protknutým šípem. Za povšimnutí stojí i uchycení popruhu, rolny jsou totiž šroubovací, což taky není k často vidění, a dobře drží. Po vizuální stránce tvoří kytara dokonalý celek, s každou drobností si výrobce pohrál, což je třeba ocenit!

 

Pocit ze hry, zvuk

Jedna stránka je ale to, jak věci vypadají, a druhá, jaké doopravdy jsou, takže "hyn sa pravda hukáže!" aneb šňůry, lampy, "paprče", pojďme si zahrát.

Kytara je i přes mohutný krk vcelku lehká, na mém "minivanu" sedí, dobře padne do ruky a během hraní se s ní budete cítit pohodlně. Dík dobrému vykrojení těla je dobře - dalo by se říct až luxusně - přístupný i ten poslední pražec, což jistě ocení každý hráč. Struny díky uchycení bez zalomení skrz desku těla nejsou příliš našponované, což také přispívá k příjemnému hraní při vytahování strun. Ale pozor! Jízda v téhle korvetě není žádná láce, musíte si "všecičko" poctivě odehrát!

 

A jak tedy obstála korveta naživo?

Tady musím předeslat, že snímače MegaTron nemají tak silný signál jako třeba gibsonovské humbuckery a na zvuku je to znát. O to víc ale nechávají hrát mahagon. Čistý zvuk je sušší, trošku drátěný, u kobylkového snímače s důrazem na vyšší středy a výšky, v nižších středech by potřeboval trochu potlačit a ani basů není příliš mnoho - je to takový twangový zvuk s dřevním namlasknutím, ale spíš na třech tenčích strunách. Přestože jsem na test natáhl nové "jedenáctky", spodní struny byly jakoby za dekou a musel jsem hodně zabrat, aby se ozvaly. Postrádají konkrétní tvrdý bas, spíše jeho měkký náznak... Platí to jak při hře na jednotlivých strunách, tak při akordech, kdy vrchní struny vcelku "válcují" ty spodní. Tyhle snímače mají prostě jinou charakteristiku a je třeba si na to zvyknout.

V mezipoloze, tedy při zapojení obou snímačů, se zvuk zdá asi nejbarevnější, nabude na spodcích a celkově se srovná. Osobně se mi líbí nejvíc - tady už tak nerazí ty tenké struny, zvuk je čistší, mírně se zatlumí a lehce "zkřišťálovatí". Pěkně se tu hrají jazzové doprovody i vyhrávky, totéž platí o krkovém snímači, i když ten už se mi zdá hodně vytlumený. Je zvláštní, že tak jako třeba u jiných kytar přibývá směrem ke krku kulatosti, tady se zvuk spíš přitlumuje. Sustain nástroje není nijak úžasný, "kafe si u něj neuvaříte", ale jinak v pohodě. Celkově můžu říct, že kytara hrála načisto opravdu v duchu retra a že se nekonalo ani žádné překvapení, ale ani žádné zklamání...

Zkreslený zvuk je na tom dle mého o něco lépe než čistý, charakterizoval bych ho jako zdravě hutný a trošku pichlavý, řekl bych takový správně "uprděný", tady mahagon zafungoval pěkně! Na doprovody je skvělá hlavně mezipoloha, ani tady se ale noty s tvrdým, průrazným basem nedočkáte - prostě zní jakoby nepřímo nebo podprahově. Frekvenčně platí totéž, co u čistého zvuku, tedy u kobylky ve spektru převažují vyšší středy, výšky a měkké spodky, tahle poloha je taky nejdravější, mezipoloha ztrácí na agresivitě, jde víc do hutnosti. Krkový snímač pak ještě víc potemní, v sólech ale není mezi krkem a mezipolohou příliš velký rozdíl. A i zde platí, že vyšší struny hrají o dost víc než ty nižší a při hraní vám kytara nic nedaruje.

U jedné věci se musím zastavit, a sice u kobylky, respektive u vibrata Bigsby. Na pohled sice vypadá hodně dobře, ale pro toho, kdo by rád nerozjíždějící se kytaru, může nastat problém... Pokud s pákou nepřijdete při hraní do styku, je to vcelku v pohodě, pokud si ale chcete trošku zalomcovat, připravte se na následný "ladičkový tanec". Pružina, která má udržovat páku v jedné poloze, je totiž dost slabá, klade velmi malý odpor a páku nevrátí pokaždé do stejného místa. Při pohybu pákou směrem dolů to při navýšení tolerance na 200 % ještě ujde, ale pokud si "zapáčíte" nahoru... Jednou mi pružina dokonce vypadla, asi jsem páčil moc. Zkrátka, na parádu dobré, ale pro běžný život nepraktické. A představa výměny prasklé struny během koncertu mě vcelku děsí, protože ve tmě navlíkat očko struny na (už i tak za světla špatně přístupný) trn na kobyle není nijak lákavé... Navíc přepínač snímačů je umístěn tak nešikovně, že při "páčení" dolů vám bude hodně zavazet.

 

Závěr

Velice pěkná a konstrukčně zajímavá kytara v retro stylu s charakteristickým zvukem rozhodně není pro každého. Musíte to mít rádi. Zvukem je dán i žánr, ve kterém ji využijete, tedy v pohodě oldies, blues i jazz by zvládla, v bigbítu i v country si ji taky ještě dovedu představit, ale na tvrdší styly tahle pěkná korvetka rozhodně stavěná není. Takže ten, kdo hledá originalitu a osobitost po stránce vzhledové i zvukové, by ji měl určitě vyzkoušet.

 

Info:

Gretsch G5135 Electromatic Corvette je originální a osobitá kytara v retro stylu s charakteristickým zvukem. Koupíte ji za odpovídající cenu 16 970 Kč.

 

Plus:

super vzhled

zpracování

osobitý zvuk

 

Mínus:

slabší snímače

bigsby

nešikovné umístění přepínače

 

Technická specifikace:

menzura: 24,6 "

šířka nultého pražce: 43 mm

materiál hmatník: palisandr

materiál krk: mahagon

materiál tělo: mahagon

ovládací prvky: volume 1, volume 2, master tone, třípolohový přepínač

elektronika (aktiv/pasiv): pasivní

snímače krk: MegaTron

snímače střed: MegaTron

počet pražců: 22

typ pražců: medium jumbo

kobylka/tremolo: pevná Adjusto-Matic Bridge s tremolem Bigsby B50 Tailpiece

počet strun: 6

další příslušenství: klíč k úpravě krku

Psáno pro časopis Muzikus