Historický test: Electro-Harmonix (3)

Electro-Harmonix
Electro-Harmonix

Pro třetí část testu jsem vybral analogový delay z přelomu 70. a 80. let De Luxe Memory Man a jako bonus desetipásmový Graphic Equalizer.

Oba efekty mají síťové napájení a ocelové krabičky velikosti 20 x 17 x 3,7 cm, stejně jako De Luxe Electric Mistress a Polychorus, kterým byl věnován předchozí díl testu. V současné době opět populární De Luxe Memory Man je dalším případem úspěšného využití analogových zpožďovacích linek. V testovaných modelech najdeme BBD obvod MN 3005 firmy Panasonic. V 80. letech se však právě MN 3005 stal příčinou krachu firmy, jejíž produkce závisela na japonských dodávkách.

 

V tom musí být nějaký pásek

První analogové echo Memory Man přišlo na svět v roce 1976. Firma vyráběla několik verzí: Memory Man Solid State Echo/Analog Delay Line (EH 1309), De Luxe Memory Man Echo/Delay (EH 1307), Memory Man Echo/Chorus (EH 1338) a De Luxe Memory Man Echo/Chorus/Vibrato (EH 1343). Jako student filmové průmyslovky jsem se zúčastnil živého televizního vysílání Hudebního studia M, kde přes De Luxe Memory Man hrál Radim Hladík. Zvuk krabičky s jeho kytarou Gibson Les Paul Custom a kombem Vox byl neskutečný. To není možný, v tom musí "bejt nějakej pásek", nevěřícně kroutil hlavou můj tehdejší elektronický guru Luboš Mach, kterému jsem o věci referoval. Efekty EH jsme mohli vyzkoušet na výstavách německé firmy BCC Music. Sám jsem si v roce 1981 nechal přivézt americkou verzi série Echo/Chorus s modrým potiskem. Nebyl jsem však spokojen se zvukem, který krabička nabízela. První modely měly velké zkreslení a maximální zpoždění asi 300 mS.

 

Co je to echo...

Echo je opakování zvuku, které nastává, když zvukové vlny narazí na překážku (např. skálu nebo zeď) a odrazí se od ní zpátky. Zpoždění závisí na rychlosti šíření zvuku, která je ve vzduchu téměř konstantní, a vzdálenosti zdroje od překážky. Echo vytváří v přirozených podmínkách charakteristiku velkých prostorů, kde jsou vzdálenosti stěn nebo zdí řádově v desítkách až stovkách metrů. V minulosti byla zkonstruována řada přístrojů, které efekt vytvářejí uměle. Pro kompenzaci zpoždění zvuku na velkých stadiónech se používal páskový delay na principu smyčkového magnetofonu. Ve studiu stačilo k nahrávanému zvuku přimíchat signál z reprodukční hlavy, což se hojně využívalo v 50. i 60. letech. Na Barrandově jsem se setkal s termínem "vazba", což byl právě tento efekt dodatečného vytváření prostoru při postsynchronu (hodně českých filmů má zvláštní snovou atmosféru). Existovaly i jiné metody zpožďování zvuku na magnetickém principu. Historie rock'n'rollu se od začátku váže k využívání efektů, především echa a hallu jako stylotvorného prvku. Presleyho kytarista Scotty Moore měl echo zabudované přímo do komba. Elektronkový a později tranzistorový Echoplex (páskový delay s dlouhým zpožděním) je jedním z příkladů legendárních přístrojů, které zasáhly do vývoje muziky 60. a 70. let.

 

... a jak ho napodobit

Přesto, že mi rukama prošlo dost efektů, často jsem hrál bez nich nebo jen se zkreslením. V šesté třídě jsem si vymyslel způsob, jak vytvořit echo na kytaře. Později jsem tenhle fór občas používal, když se mi nějaké to opakování hodilo do sóla. Metoda spočívá v rytmicky nezávislé repetitivní hře vybraných tónů nebo frází se současným decrescendem. Zdá se to jednoduché, ale technika je pekelně náročná na přesnost hry. Jakmile se opakování liší od originálu, dojem prostoru mizí a efekt ztrácí hloubku. Lidské ucho vnímá i věci, které se nedají změřit. Mike Matthews se svými elektronickými kouzelníky věděl, jak na to. Podařilo se mu zachovat kvalitu kytarového tónu a dát mu vzrušující a téměř hmatatelný prostor.

 

De Luxe Memory Man Echo

/Chorus/Vibrato (EH 1343 B)

Tato série už měla delší zpoždění, menší zkreslení a pro potlačení šumu vestavěný kompandér. Krabička má uvnitř transformátor na 220 V, nad síťovým kabelem je vypínač Power s červenou LED, konektory jack Echo Out, Direct Out, Input a přepínač Chorus-Vibrato. Pět knoflíků se zobáčky ovládá funkce Level, Blend, Feedback, Delay a Chorus-Vibrato. Poslední z nich ovládá hloubku modulace těchto efektů (frekvence LFO je pevně nastavená). Ovladač Level má LED indikátor Overload. Knoflíkem se nastavuje vstupní úroveň, aby nedošlo k přebuzení. Zisk je dost velký i pro signál z mikrofonu. Poměr čistého a zpožděného zvuku se nastavuje knoflíkem Blend. Počet opakování určuje Feedback. Knoflík Delay umožňuje nastavit čas zpoždění od 40 ms do 434 ms. Frekvenční rozsah samotného efektu je asi 80 Hz-3,5 kHz v pásmu ±5 dB (u nejdelšího zpoždění v pásmu ±3 dB). Největší zdvih je na frekvenci 2,5 kHz (40 ms) a 2 kHz při 434 ms. Fáze zpožděného signálu je obrácená. Krabička je osazena obvody CD 4047AE a NE 570N, dvěma MN 3005, pěti RC 4558NB, tranzistory F2N 5087 a 2N6111, dvěma diodami a můstkem W02M. De Luxe Memory Man je magická skříňka. Jako kytarové echo nabízí hodně možností od koupelnového efektu po vrstvení tónů při delším zpoždění. Nefalšovaný nářez se dá vykouzlit nastavením modulace při různých hodnotách Delay. Doporučené nastavení knoflíků je vyznačené modrými čárkami. Nejvíce se mi líbí Vibrato, které kytaře dodává nádherně chvějivý tón.

 

De Luxe Memory Man Echo

/Chorus/Vibrato (EH 7850C)

Ve stejné číselné řadě najdeme další verze: Memory Man Solid State Echo/Analog Delay Line (EH 7500), De Luxe Memory Man Echo/Analog Delay Line (EH 7550), Memory Man Echo/Chorus (EH 7810) a Memory Man Stereo Echo/Chorus (EH 7811). Provedení krabičky EH 7850 se od starší verze liší potiskem černá-červená, plastovými válcovými knoflíky a bílými LED, svítícími červeně. Polohy knoflíků pro Chorus a Vibrato jsou vyznačeny černě. Model je osazen obvodem CD 4047BE, pěti RC 4558N, dvěma MN 3005, jedním NE 571N, dvěma tranzistory (včetně 2N6111) a diodovým můstkem PF20. Nejkratší dobu zpoždění jsem naměřil 32 ms, maximum 445 ms. Jako u předchozího modelu je fáze zpožděného signálu obrácená. Výstupní signál této krabičky je o 6 dB silnější než u starší verze. Frekvenční rozsah efektu je v pásmu 80 Hz-3,5 kHz +/-3,5 dB (u maximálního zpoždění +/-3 dB). Na nejnižších basech je rozsah o poznání lepší (pokles na 40 Hz je 19 dB, u EH 1343 B je 25 dB). Není vyloučeno, že hodnoty padají na vrub stárnutí součástek (zejména kondenzátorů). Novější model má trochu čistší tón, což se nejvíc projevuje u zpětné vazby. Frekvenční charakteristika má zdvih na 1,6 kHz při 32 ms a 160 Hz při 445 ms, takže zvuk efektu je temnější.

 

Graphic Equalizer (EH 7600)

Pro celkovou úpravu barvy zvuku nástroje vyrobila firma EH desetipásmový ekvalizér s tahovými potenciometry a nožním spínačem. Spínač je velice atraktivním prvkem, ve srovnání např. s podobnými krabičkami MXR. Ekvalizér má vestavěný síťový transformátor, vstupní a výstupní jack a kromě pasivních součástek je osazen šesti obvody RC 4558, čtyřmi diodami a můstkem PF 20. Vypínač napájení nemá. Tahové potenciometry mají rozsah +/-15 dB na frekvencích 31,2 Hz, 62,5 Hz, 125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz a 16 kHz. Zvuk ekvalizéru je výborný, střední pásma se při zdůraznění vyznačují příjemnou rezonancí, která netahá za uši. Protože jsou pásma rozdělená do oktáv, dá se u kytary bez problémů simulovat zvuk jednocívkových nebo dvoucívkových snímačů. Nejmarkantněji se efekt projevuje na čistém zvuku. S krabičkami EH zase někdy nashledanou!

 

CO ŘÍKÁ MIKE MATTHEWS

Byli jsme první společnost, která nabízela dostupné elektronické echo - Memory Man. Používalo BBD čipy Reticon, které trochu šuměly. O pár let později vyrobil Panasonic tišší čip MN 3005 s delším zpožděním. V roce 1979 jsme vyvinuli nové produkty - Stereo Memory Man a De Luxe Memory Man s chorusem, abychom tenhle čip využili. Z dřívější zkušenosti s novými výrobky jako LPB-1, Big Muff a Small Stone jsem věděl, že tato echa druhé generace mohou mít větší úspěch než všechno ostatní. Dostali jsme tuny objednávek na nové produkty, tak jsme udělali velké objednávky na čipy u amerického Panasonicu, ale čipy nepřišly. Pořád říkali "příští měsíc". Objednal jsem tisíce čipů a poslali mi jich pár set. Nakonec jsem odletěl do Japonska navštívit Panasonic. Znovu mi ty čipy slíbili, ale nikdy jsme je nedostali.

(Music Trades Magazine, říjen 2003)

Psáno pro časopis Muzikus