Hughes & Kettner GrandMeister 36 - „Downsizing“ pokračuje

Hughes & Kettner GrandMeister 36 - „Downsizing“ pokračuje
Hughes & Kettner GrandMeister 36 - „Downsizing“ pokračuje

Německá firma Hughes & Kettner rozhodně nepatří na poli výroby lampových zesilovačů mezi outsidery a jejich další kroky ve vývoji ukazují, že se mezi ně nehodlají řadit ani v budoucnu. Nenechávají nic náhodě a v době oblíbeného zmenšování jsou stále několik kroků napřed.

Jako důkaz si dnes vezmeme do hledáčku vlajkovou loď jejich řady „malých“ lampových aparátů. V dnešní době, kdy většina klubů a zvukařů disponuje kvalitními a silnými PA systémy, začínají být těžké a velké stowattové hlavy zbytečné. Všichni dobře víme, že lampové aparáty začínají pořádně hrát až ve chvíli, kdy se potenciometry volume master dostávají ke své poslední čtvrtině. Jenže pokud zrovna nepatříte mezi hudebníky brázdící open air festivaly, či ty nejdrsnější hard & heavy kluby, většinou vás od této hranice odpálkuje nejdříve zvukař a posléze i zbytek souboru, jelikož zpěv pak už jen těžko někdo může vyvýšit nad váš skvělý a kvalitní, leč neskutečně řvoucí zesilovač. A právě proto se čím dál častěji začínají objevovat jakési zmenšeniny svých nadupaných starších bratříčků, které umějí to samé, ale trochu tišeji. Výhodou pak je to, že si prostě můžete kdekoli dovolit svůj aparát „vohulit“, a aniž byste dekapitovali své spoluhráče a fanoušky pod pódiem, užívat si toho nejlepšího, co rozžhavená elektronka poskytuje.

 

Z krabice ven

Na toto setkání jsem se moc těšil, jelikož jsem (podotýkám šťastným) majitelem stowattové hlavy Switchblade TSC 100, a tudíž mne zajímalo, zda se jedná pouze o marketingový trik, anebo je to opravdu jedna možná cesta. První, co mne skutečně nadchlo již při vybalování z kartonu ven, byla právě velikost zesilovače. Jeho kompaktnost je naprosto skvělá. Design s démonicky modrým prosvíceným čelním panelem s logem firmy je ve tmě parádní. Z boku se nacházejí dvě masivní temně pochromovaná madla a nejsou tu skutečně zbytečná. Vzhledem k tomu, že se jedná o lampový zesilovač, je zapotřebí kvalitních napájecích jednotek, a tak mě jeho váha skutečně překvapila. Samozřejmě, oproti stovkovým hlavám je třetinová, ale i tak skoro osm kilo váhy je na drobečka o rozměrech 445 x 170 x 150 mm docela slušná porce. Množství funkcí, potenciometrů a spínačů se tak  doslova tísní, jelikož jich skutečně není málo. Do svého rozměru musel GrandMeister pojmout vše, co jeho větší předchůdce, a ještě i něco navrch.

 

Myslím, že první technické odvětví, které se masivně spojuje s anglickým výrazem „downsizing“ je automobilový průmysl ve spojení se snižováním zdvihového objemu motorů vozidel za účelem úspory jak finanční při výrobě, tak pohonných hmot při provozu. Motory jsou za pomoci nových technologii a všech možných kompresorů a turbodmychadel i s malým objemem velice výkonné. Nicméně v kritické situaci je při sešlápnutí plynového pedálu „na podlahu“ tak nějak poznat, že tam prostě chybí ty litry. Řekl bych, že tento problém bude všude stejný.

 

K tomu co umí

Pustíme se teď k nezbytnému výpisu všech „kroutítek“ a „stlačítek“. Na jeho čelní straně zleva je vše, jak má být. Dva přepínače Power a Standby je jako vždy potřeba nejdříve přepnout postupně do polohy On a Play. Po zapnutí prvního do polohy On vás ihned ohromí skutečně efektní osvětlení celého průhledného vnitřku zesilovače magickou modrou barvou. Samozřejmě majitelé a znalci zesilovačů této firmy už vědí. Kromě celkové hlasitosti Master, která skutečně ukazuje důlkem na potenciometru k místu na stupnici, kde zrovna hraje, jsou všechny ostatní ovladače Smart Rotary virtuální. To znamená, že si naprogramujete všechny zvuky, efekty a i vzadu umístěné výkonové brzdy, a svůj preset si uložíte do jedné ze 128 možných bank. A jdete na další. Nikdy vám tedy nebude souhlasit skutečné nastavení potenciometrů a jejich vizuální podoba u právě používaného zvuku. V případě, že zatoužíte cokoli na zvuku upravit, není to nic složitého.

 

Tak třeba basy. Otáčíte zvoleným potenciometrem tak dlouho doprava nebo doleva, až se vám rozsvítí modrá kontrolka na čelním panelu. Ta značí, že jste se dostali na jeho skutečnou hodnotu. Pak už jen stačí buďto přidat nebo ubrat a výsledný zvuk znovu uložit ve zvolené bance a je hotovo. Jednoduché a chytré. Po chvilce používání již nemáte žádný problém s ovládáním a i na pódiích můžete hravě upravovat své používané zvuky. Další v řadě jsou Presence a Resonance. Následuje čtveřice modře prosvícených tlačítek. Store - kterým právě ukládáte do bank svoje zvuky; FX Access - dalších pět potenciometrů tak přepnete do módu Treble, Mid, Bass, Volume a Gain anebo k nastavení právě zabudovaných efektů, které jsou základní výbavou zesilovače, a to Tap Delay Level, Feedback, Time; a Mode type, který vám umožní zvolit mezi efekty Chorus, Phaser, Flanger a Tremolo a nakonec jejich intenzitu. Další dva spínače pak ovládají efektovou smyčku a nadstandardní výbavu v podobě Noise Gate. Za výše popisovanými pěti potenciometry se pak již jen nachází tlačítko Boost a čtyřpolohový přepínač mezi kanály Clean, Crunch, Lead a Ultra. Vše zakončuje vstup pro kytarový jack spojující vaši kytaru s touto základnou.

 

Otočíme k zadní straně a pokračujeme. Dvě mnohapinové zásuvky pro ovládání nebo připojení MIDI pedálu. Vstup a výstup efektové smyčky (6,3mm jack). Dále pak Line Out, následuje nezbytný potenciometr pro hladinu citlivosti šumové brány. Vedle je zabudovaný Red Box (speaker simulator), před ním se nachází spínač, kterým se můžete rozhodnout, zda pošlete zvukaři do PA simulaci klasického či moderního reproboxu.

 

Kapitola sama o sobě je pak systém TSC. Ten se skládá ze skrytého spínače, kterým si můžete před každým vystoupením nastavit správně bias (pracovní body lamp). Příslušná ze čtyř červených kontrolek vám pak v případě, že některá z vašich lamp to už má takříkajíc za sebou, blikáním signalizuje, která to je. Velkou výhodou je také funkce, kdy v případě, že se některá narychlo odporoučí do věčných lovišť, automaticky vyřadí její párovou kolegyni a vy můžete dokončit vystoupení na poloviční výkon zesilovače, což by mělo většinou po dohodě s panem zvukařem a s jeho pomocí  stačit. Řadu zakončuje asi největší revoluční řešení celého tohoto aparátu, a to je právě čtveřice spínačů, kterými ovládáte výkonovou brzdu Power Soak. Stlačením jednoho z nich můžete tak výkon zesilovače snížit postupně z 36 na 18, 5 či 1 W, nebo výstup úplně odpojit od reproboxu a hrát do sluchátek či hlavu použít jako předzesilovač. Tím se vám naskýtá opravdu velká možnost použití, od koncertních hal přes menší zkušebny až po váš panelový byt, aniž byste se museli vzdát skvělého lampového zvuku a přitom neriskovali napadení sousedem, který se vrátil z noční. Vše zakončuje výstup do reproboxu a zásuvka napájení pro 120-230 voltů.

 

Do čeho a jak hrajeme

Jako velmi dobrá a skladná bedýnka nám byl nabídnut nejmenší model s dvanáctipalcovým reproduktorem Celestion Vintage 30 s bass reflexem a uzavřenou konstrukcí box TubeMeister 112. Skvělý průrazný čistý zvuk a hmotnost okolo 13,5 kg z něho dělá parádního společníka 7,7 kg vážící hlavy. To bych vše viděl jako největší devizu celého kompletu, kdy se dostáváme na cca 21 kg o třech komponentech, a tím pádem úžasnou mobilitu. Dokonalý lampový zvuk za přítomnosti nejpoužívanějších efektů na výborné úrovni si bez problému odnesete v jedné vlně sami a vejde se vám i do malého auta. Navíc vám odpadá složité propojování krabiček, napáječů a kabelů. Jen propojíte hlavu s bednou, přidáte MIDI pedál a vše je rázem nastaveno.

 

Přidaná hodnota

Velmi se mi též líbí možnost spárovat aparát skrze MIDI s  iPadem, kam si po nahrání free aplikace můžete ukládat a za chodu případně přímo z tabletu měnit zvuky a jejich nastavení. A ta velikost plus váha.

 

Při srovnání s mým 34 kg těžkým Switchbladem a 38 kg vážícím 4x 12” boxem to bylo velké lákadlo, navíc noise gate u vytaveného malinkého aparátku je velká paráda, když si vyhrajete s nastavením. Jen občas chybí ty litry. A stojící klasická sestava za zády dodá na kuráži. Nicméně až věk pokročí a záda a nohy nebudou chtít tahat ty těžké masivní bedny a na technika stále nebude, myslím, že cesta je jasná. Kvalita zpracování vysoká, zvuk se nikde příliš neztrácí a design pro fajnšmekry.

 

Info:

Celolampový kytarový zesilovač vybavený výkonovou brzdou, automatickým biasem a aktivním výstupem pro recording (Red Box). Součástí je MIDI, kterým se dají ovládat předem nastavené, ať už tovární nebo uživatelské banky, do kterých si uložíte zvuk, variace efektů i požadovanou hranici výkonu.  Ceny jsou:

Grandmeister 36: 26 870,- Kč

FSM 432 MK III:  999,- Kč

Tubemeister 112 : 7 990,- Kč

 

Plus:

vzhled

snadné a intuitivní ovládání

kompaktnost

noise gate

malá hmotnost

transportní obal

velká variabilita zvuků

 

Mínus:

Zvuk pod „tíhou“ výkonové brzdy lehce ztrácí, nicméně to je známá věc a je to vyváženo dalšími výhodami a možnostmi použití při nižších hlasitostech, aniž byste ztráceli na charakteristice koncového zesilovače, takže...

MIDI pedál není v ceně.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

GrandMeister 36

Výkon 36 W
Zesilovač 4x EL84
Předzesilovač 3x 12AX7
Reverb digitální pružinový
Multiefektový procesor Tap-Delay, Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo
Efektová smyčka sériová/paralelní; přepínatelná
Výstup pro reprobox 1x 8–16 Ω
další funkce TSC (Tube Safety Control) – automatický biasing, noise gate
Rozměry 445 x 170 x 150 mm
Hmotnost 7,7 kg

 

Tubemeister 112

Reproduktor 1x 12” Celestion Vintage 30
Max. výkon 60 W
Konektory 2x 6,3mm jack; vstup a výstup
Rozměry 480 x 450 x 285 mm
Hmotnost 13,5 kg

 

FSM 432 MK III

přepínání mezi jednotlivými kanály

aktivuje modulační efekty a boost u jednotlivých kanálů

nastavení délky delaye (tap-delay)

 

www:

hughes-and-kettner.com/products/grandmeister

Psáno pro časopis Muzikus