Ibanez JS 1200 - signature model Joe Satrianiho

Ibanez JS 1200
Ibanez JS 1200

Ladně křivky těla naznačují, že není třeba dlouze vysvětlovat... Kytara Joe Satrianiho! Pro provozování svého řemesla si Joe vybral japonské kytary Ibanez, u kterých se podílel na výrobě, a má tudíž svůj signature model JS.

Ačkoli naživo vystupuje převážně s aparáty Marshall, jeho studiový park tvoří zesilovače Soldano, Peavey 5150, Peavey JSX, Mesa/ Boogie Dual Rectifier, Vox AC-30 nebo Laney VC-30. To jen potvrzuje, že Ibanez JS 1200 je velmi přizpůsobivý a do jisté míry universální nástroj.

 

Popis

Kytara je v barevném provedení candy apple (ca), tedy červená. Je celkově lehká, což je samozřejmě výhodou při delším hraní. Tělo je z americké lípy, ve tvaru, který je typický pro modely Joe Satrianiho. Krk je vyroben z jednoho kusu javoru, ke kterému je přilepen palisandrový hmatník s 22 pražci označenými jako Dunlop 6105. Hmatník je označen jako Prestige. Americká lípa je poměrně lehké dřevo, které usnadňuje hráči hru ve stoje. Má velmi vyrovnané výšky a basy a charakterem zvuku je přesně mezi olší a mahagonem. Palisandr nabízí pevný a jasný zvuk a atraktivní vzhled díky dlouhým vláknům dřeva.

Na tomto modelu je použito tremolo Edge Pro, které nijak nevyčnívá, a hra pravé ruky je velmi snadná. Snímače jsou humbuckery, a to PAF Joe u krku a DiMarzio Fred u kobyly, zasazeny jsou do kovové vaničky. Oba potenciometry Volume a Tone jsou push-pull a rozepínají humbuckery. Na zadní části těla nalezneme krytý otvor, kde se skrývají pružiny a otvor pro elektroniku. Na hmatníku jsou použity standardní perleťové orientační značky, umístěné veprostřed hmatníku. Dále jsou na nultém pražci zámky. Hmatník má rádius 250 mm a jeho tloušťka je u prvního pražce 20mm. Tloušťka krku u 12. pražce je 22,3 mm. Šířka krku u nultého pražce je 42 mm a u 22. pražce 56 mm. Krk má menzuru 25 1/2", což je 648 mm.

 

Pohodlnost hraní

Jak už bylo zmíněno, k pohodlnosti hraní velmi přispívá nízký profil tremola, které nepřekáží např. při palm mutingu. Mnoho kytaristů též ocení Prestige krk, který se svým D profilem blíží ke tvaru krku Starocastera a dělá také plnější zvuk. Krk je natřen matným lakem, takže kytaristé, kterým se potí ruce, se nebudou zadrhávat palcem při postupu nahoru po hmatníku. Poslední, ale velkou výhodou je, že tělo opravdu skoro nic neváží, přitom si zachovává velmi plný zvuk. Kytara váží 6,9 liber, což je 3,13 kg.

 

Zvuk

Ibanez JS 1200
Ibanez JS 1200

Tady bych se pozastavil, protože díky možnosti rozpojení obou cívek nám vzniká velké množství zvukových kombinací. Je třeba říci, že humbuckery, které byly k tomuto modelu použity, zní už samy o sobě méně "humbuckerově" než u jiných modelů. Jejich zvuk je tenčí a "cinkavější", než tomu normálně bývá. To ocení páni, kteří chtějí nezahlcený high gain. Máme-li třípolohový přepínač v nejkrajnější poloze směrem od hlavy, je zapojen humbucker u kobylky, pokud je v mezipoloze, rozpojí se humbuckery a aktivní jsou pouze vnější cívky a v nejkrajnější poloze směrem k hlavě je zapojen krkový humbucker. V mezipoloze vzniká zapojením vnějších cívek zvláštní plný zvuk, který bych použil pro čistý zvuk, kdy kytara hraje s minimem nástrojů a může tak vyniknout její barva. Rozpojíme-li cívky push-pull potenciometrem, dostaneme další zvukové kombinace. V krajní poloze směrem od hlavy je zapojena pouze vnitřní cívka, takže zvuk je tenčí a má méně výšek. V mezipoloze jsou zapojeny pouze vnitřní cívky humbuckerů a zvuk je oproti normální mezipoloze o něco tenčí a dostává se do jiného frekvenčního spektra. Rozpojený humbucker u krku využívá také pouze vnitřní cívku. Charakter zvuku je podobný jako u strata, ale je zde více nižších středů. Je vhodný na sóla.

 

Závěr

Ibanez JS 1200 je nástroj s nepřebernou paletou zvuků, které bych naživo snad ani nepoužil. Avšak vzhledem k velikosti aparátového parku pana Satrianiho věřím, že je s touto kytarou vytváření zvuků na desku velmi zajímavá práce. Kytara je evidentně stavěna na bigbít, ale zrovna tady by známé klišé "od country až po metal" mohlo alespoň z části platit. Pro kytaristy, kteří používají např. řadu RG: bude trochu déle trvat, než si zvyknete na profil krku, ale to je otázka jednoho týdne.

 

Cena:

Ibanez JS 1200 je kytara vyšší třídy, signature model Joe Satrianiho. Její cena je 48 050 Kč včetně pevného kufru.

 

Plus:

velmi subtilní a lehké tělo

nízký profil tremola

velká zvuková barevnost

 

Mínus:

poměr kvalita/cena není adekvátní, ale její další kvality by se možná objevily po delším koncertním používání

 

SERGEJ KURIANOV

Joe Satriani Revival

Když jsem jel do Prahy na test kytary JS 1200, byl jsem trochu nervózní, protože jsem nevěděl, co mě čeká. Měl jsem nahrát pár úryvků skladeb od Joe Satrianiho na kytaru, kterou neznám (mám Ibanez custom model USA a na ten jsem zvyklý). Ale po pětiminutovém rozcvičení na JS1200 jsem byl jako doma. Kytara sedla do ruky, rychle jsem si zvyknul na přepínače a už to chtělo jen zapnout do aparátu. Ten byl jednoduchý - Marshall JMP MK II Super Lead a na zkreslení jsem použil preamp Engl 530. Kytara má hodně možností nastavení zvuku, je skoro na universální použití. Je "lehká" na hraní težkých rychlých sól Joe Satrianiho. Domů jsem jel s dobrým pocitem, že jsem měl možnost si zahrát na tom "správnym kousku" od Ibanez.

 

STANISLAV JELÍNEK

kytarista, aranžer, skladatel

Co bys řekl o kytaře Ibanez JS 1200 obecně?

Kytara je subtilní a díky dobrému krku velmi příjemná do ruky. Ale pro mě je pak důležitý výsledný zvuk.

Máš velké zkušenosti se snímači, co bys řekl o těchto?

Řekněme, že nejsem zvyklý na tak agresivní zvuk snímače u kobylky. Trochu se zvýrazní attack trsátka a mám pocit, jako kdybych měl to trsátko zubaté. Na druhou stranu, takovýto jedovatější zvuk se dobře prosadí v kapele a rozhodně to není chyba. Kdybych měl popsat charakter těch humbuckerů, tak bych řekl, že (např. oproti Gibsonu) dávají větší množství barev. Zvláště zajímavé jsou na čistý zvuk, přestože si pro něj většinou představujeme cinkavého Fendera. Tyto snímače jsou dost citlivé na dynamiku hry, projeví se to značně u polozkreslených zvuků.

Snímače byly rozpínatelné, jak ti vyhovovaly singly na této kytaře?

Singly bych použil spíše v kombinacích snímačů. Ale samozřejmě záleží i na aparátu, na který kytarista hraje. Je hodně faktorů, které mohou ovlivnit finální zvuk. Jedním z nich je hlavně dynamika. Tato kytara je však velmi univerzální, zmiňovaný čistý zvuk je překvapivě barevný (právě v závislosti na dynamice hry).

Psáno pro časopis Muzikus