Ibanez SB7

Ibanez SB7
Ibanez SB7

Ibanez SB 7 Synthesizer Bass

Tak opět jedna věcička, s níž můžete vy, basisti zvukově spoutaní, zase jednou trochu podráždit své spoluhráče. Jakoby vám nestačilo letmé laškování vašich prstů s ekvalizérem nebo tónovou clonou vašeho milovaného nástroje, vydávajícího již tak krásný, čistý a uchu lahodící zvuk! Takže upozornění na úvod: Další řádky jsou určeny jen pro hráče disciplinované, nápory svých tvůrčích ataků ovládající. Ono totiž sešlápnutí této krabičky během vaší produkce v počtu větším než malém by nemuseli psychicky zvládnout ani ti kolegové nejtolerantnější.

Pokud hledáte nové zvuky nebo vás sžírá vztek na basskeyboards hráče, kteří vám převzali vaše kšefty v osmdesátých letech, SB 7 je vaše šance. Takhle nějak začíná úvod propagačního materiálu, jehož prostřednictvím nás Ibanez láká. Nové tóny hledám a z těch syčáků jsem byl až doposud celý zelený pro to, co nám tenkrát udělali.

No, ale teď už zcela vážně. Krabice samotná je vyrobena z celkem odolně tvářícího se plechu. Na pravé straně má vstup pro basu (standardní 6,3mm jack) a na straně opačné jen jeden, pouze synth zvuk obsahující výstup, bez možnosti poměru s čistým zvukem jak např. u Boss SYB 3. Svrchní strana výrobku nám nabízí čtveřici potenciometrů: Sens, knoflík ovládající citlivost vstupního signálu, nepřímo tak utvářející charakter výsledného zvuku (záleží také hodně na nástroji, jeho kvalitě a síle). Knob Frequence určuje průběh časové periody daného filtru a Resonance hlavně jeho délku. LEVEL řídí celkovou hlasitost. Všechny čtyři potenciometry můžete po kýženém nastavení zafixovat zatlačením do krabičky a zamezit tak nechtěnému rozhození.

Ovladač Mode nám nabízí tři typy zvuků: asi nejpříjemnější a stran využitelnosti nejlépe dopadající Autowah, tolik oblíbený u funky hráčů. Další - Synth 1 s přidaným fuzzem dokonce může při jistém nastavení nahradit samotné zkreslení. Poslední, dle mého názoru nejméně povedený, Synth 2 určitě své využití najde, ale díky absenci spodních frekvencí asi ne v počtu hojném. Dvojpolohový přepínač Decay se také podílí na konečné podobě zvuku - v pozici Fast nabírá sic zajímavé, ale v některých momentech trochu nepříjemné výšky. Nepříjemný pro vás a vaši aparaturu (zejména při větším vybuzení) může být také fakt, že šoupátko Mode při manipulaci v aktivním stavu efektu způsobuje mírné lupnutí.

Práce se zvukem krabičky může být, jak jsem si sám ověřil, docela zábavná činnost. Také hodně záleží na hře, zejména na síle úhozů prstů (trsátka) pravé ruky - dokonce se mi podařilo docílit až trojího rozlišení zvuku při jednom z nastavení. Zvuky nejsou monofonní a umožňují dosáhnout libovolných konsonantních i disonantních vícehlasů. Přístroj vydrží celkem dlouho v chodu i na 9V baterii, zdroji energie s ohledem na kvalitu zvuku nejčistším. Její úbytek ale nedává včas dostatečně najevo a projevuje se pozvolnou ztrátou kvality soundu. I přes všechny výše uvedené nedostatky se jedná o zvláště zajímavou věcičku, jež svého majitele, také díky interesantní ceně (2480 Kč), určitě najde.

 

Info:

Jako nejlepší doporučení můžu ještě uvésti, že po následném překonání traumat z let osmdesátých (stejně jsem chodil ještě na základku) jsem neodolal a SB 7 si pořídil. A receptík na závěr: Smíchejte s oktáverem EBS Octabass, zahuštěte Foderou Pre-amp 2000 a můžete podávat. Jestli vám to rovnou neurve nohu, tak určitě malinko pocuchá nohavice.

Psáno pro časopis Muzikus