Jim Dunlop Cry Baby SW-95 - Slashův signature wah

Jim Dunlop Cry Baby SW-95 - Slashův signature wah
Jim Dunlop Cry Baby SW-95 - Slashův signature wah

Do velké rodiny Cry Baby wah pedálů z dílen Jima Dunlopa opět přibyl další nový kousek, tentokráte se jedná o moderní nabouchané kvákadlo nesoucí podpis známého kytaristy Slashe z kdysi slovutných, dnes kříšených (kdoví, jestli už ne "post mortem") ikon rocku - Guns´n´Roses (pro ty, kteří nevědí, je to ten s tím hárem, cylindrem na hlavě a kroužkem v nose).

Popis

Přesné označení tohoto modelu je Cry Baby SW-95 Slash a přináší kombinaci kvákadla a "distoršnu". K dispozici jsou dvě zapojení: samotný wah, nebo wah + distortion. Samotný distortion míti nelze.

Konstrukčně se na designu nic nezměnilo, jedná se o klasický (tedy velmi robustní a "betelný") cry baby pedál s funkcí "true bypass" v barvě červené metalízy, jehož pravému boku vévodí vepředu dva masivní stříbrné ovládací "kroutiče" pro nastavení hodnot zkreslení. První ovládá volume a druhý má na starosti gain. V zadní části pravé strany je umístěn hříbkovitý spínač pro zapnutí či vypnutí "distoršnu", snadno ovladatelný nohou. Po obou stranách šasi jsou umístěny vždy dvě diody: modrá pro wah a červená pro distortion. Tohle řešení je velice praktické, protože už nemusíte obhlížet celý stroj a hledat, jestli "to svítí nebo ne"! A diody svítí fakt slušně, takže "no problemo".

Vstup pro nástroj je na pravé straně, výstup do aparátu pak na levé. Napájení obstarají buďto dvě 9 V baterie, (jejichž umístění je "halejujááá!" zase jednou jednoduché - vkládají se totiž shora pouhým poodchlípnutím gumového krytu na pedálu - dobře vymyšleno! Žádné šroubování, žádné pružinky... horší je to s vyndaváním!), anebo 18V DC adaptér, který však není součástí balíčku. Napájecí konektor se nachází v levém boku. Ještě zmíníme opravdu neklouzavé gumové nožičky vespod pedálu a zevnějšek by byl popsán.V útrobách tohoto přístroje pak je ukryta moderní SMD technologie, která spolu s kvalitní cívkou Fasel obstará veškeré záležitosti stran kvákání a kreslení.

 

Pocity z hraní

Přepínání je dík mechanickému spínači dobré, pod nohou je cítit jasné lupnutí, což u opticky spínaných pedálů chybí nebo není tak výrazné. Nohou musíte trošku zabrat, což ale nevadí. Sepnutí je tiché, v kombu nejsou žádné lupance. Pro další sepnutí je nutné jít trochu špičkou zpět, aby se spínač mohl vrátit do "nuly". Ovládání pedálu nohou je snadné, pro mě to jde až moc lehce, uvítal bych o trochu tužší průběh, ale to je zcela individuální záležitost. Dráha, nebo chcete-li zdvih pedálu, je kratší, než je tomu třeba u wahu George Dennis a chce to trošku zvyk, ale konstrukce a ergonometrie pedálu je velice dobrá.

 

Zvuk

Režim Wah:

Po přepnutí na špičce se zvuk "seřízne", tedy ubudou hodně basy a nižší středy a vylezou vyšší středy a výšky při relativně malé ztrátě celkové úrovně, což je super. Při úderu trsátka do struny je slyšet mírňounká, leč příjemná komprimace, jednotlivé tóny se lehce provzdušní a odlehčí, nejvíc je to slyšet na špičce. Rozsah kváknutí je veliký, zvuk jde na pedálu poměrně rychle do basů a i přechod do hlubších frekvencí je rychlý. Tady ještě doplním, že tento přístroj je vybaven imbusovým klíčem, kterým lze rozsah kváknutí upravovat - přístup k matce nastavovacího šroubku je pod patou, přístupný při sešlápnuté špičce. Z továny je nastaven na max, půjde to tedy jen proti směru hodinových ručiček.

 

Režim Wah + Distortion

Tento režim nabízí velkou variabilitu práce se zvukem, máte totiž k dispozici dva ovládací prvky zkreslení - hlasitosti a objemu zkreslení. Potenciometry fungují klasicky, tedy doprava přidáváte, doleva ubíráte. Volume je na nule na dvanácti hodinách, ale rozsah hlasitosti je naprosto postačující. Akorát, na můj vkus, jdou hodně zlehka, chtělo by to tužší průběh, snadno si s nimi při hraní nechtě otočíte třeba šňůrou.

Nárůst středů je oproti čistému zvuku ještě markantnější než u režimu Wah, navíc si případnou ztrátu signálu dorovnáte na volume. Zvuk je hutný s dobrým sustainem. Je ale třeba si pohrát s poměry intenzity a hlasitosti zkreslení, protože už tak na vyšší středy bohatý, a ještě zkreslený signál si rád zavazbí. Tady obzvláště platí to, co nám říkali v autoškole: "lehká nožka na plynu"! Pedál reaguje dík kratšímu zdvihu opravdu citlivě na jakýkoli pohyb nohou, což je dobře pro jemnostpány a špatně pro dřevorubce. Rozsah zkreslení je dost velký: od nuly, kde je zvuk příjemě "nakoplý", vcelku tvrdý a konkrétní, až po zpěvné a překvapivě srozumitelné maximum. Mně nejvíce vyhovovalo nastavení s úplně stáhnutým zkreslením, kdy jsem si hlasitostí dorovnal úroveň, ale možnosti jsou tu opravdu bohaté a každý si najde to svoje.

Další způsob, jak využít tento režim, je samozřejmě "nakrmit" s ním vlastní nabuzený signál, což funguje velice dobře. Z vašeho zkreslení dokáže udělat pěkně divokou, a přesto zpěvnou záležitost, která se v kapele opravdu prosadí. Ani tady se nestane, že by kytaře nebylo rozumět, pokud to ovšem nepřeženete se zkreslením.

Jsou dvě možnosti:

a) "krmení" probíhá při nulovém zkreslení a využívá se pouze volume (mně osobně se tahle cesta líbí víc)

b) používá se kombinace distortion a volume, ale tady není zvuk tak hutný a konkrétní. A samozřejmě, čím víc zkreslení, tím víc "bordelissimu".

 

Závěr

Sečteno, podtrženo, jedná se o solidní mašinku z osvědčeného chovu, která svou práci odvede dobře. Její cena však není nejnižší, jak už to u signovaných modelů bývá, a je na každém zhodnotit, nakolik je pro něj nezbytné mít zrovna Cry Baby Slash. Každopádně to ale nehraje zle!

 

Info:

Cry Baby SW-95 Slash Wah, signature model od firmy Jim Dunlop kombinující distortion a wah je k dostání za doporučenou maloobchodní cenu 6990 Kč. K testu zapůjčila firma Praha Music Center.

 

Plus:

zvuk

design

odolnost

přístup k bateriím

možnost nastavení rozsahu kvaku

 

Mínus:

cena

příliš volný průběh potenciometrů

 

Technická specifikace:

dolní propust: 270-370 Hz

horní propust: 1,5-1,9 kHz

vstupní impedance: 1 M Ohm

výstupní impedance: 4,7 k Ohm a více

odstup signálu od šumu: špička -94 dB, pata -96 dB

max. úroveň výstupu: 7 dB

max. zisk (špička): 20 dB/1,5-1,9 kHz

max. zisk (pata): 20 dB/ 270-370 kHz

spotřeba: 18 mA

napájení: 18V DC adaptér/2 x 9V baterie

Psáno pro časopis Muzikus