J.RAD .45 Caliber - kytarový overdrive

J.RAD .45 Caliber - kytarový overdrive
J.RAD .45 Caliber - kytarový overdrive

Přiznám se, že o výrobcích kytarových krabiček jsem už dávno ztratil přehled a že jméno firmy J. Rockett Audio Designs patří k těm pro mě zatím neobjeveným. V roce 2006 ji stvořili hudebníci Chris Van Tassel a Jay Rockett ve snaze naplnit své zvukové představy opřené o vlastní dlouholeté zkušenosti z nahrávacích studií.

Zběžný pohled na průřez nabízenými produkty napovídá, že se zhusta jedná o jakostní zkreslovací pedály s rozhodně zajímavými uživateli (mj. Jeff Beck, Steve Stevens, Allan Holdsworth, Billy Gibbons, John Scofield, Mark Tremonti...). Po prvním seznamovacím „ohledání“ se firma zdá být zajímavá i tím, že nejen vyvíjí, ale také vyrábí v USA. Sympatické.

 

Popis

Kalibr „pětačtyřicítka“ je velikostí srovnatelná s poněkud silnější krabičkou cigaret. Poctivý, ohýbaný plech tvoří materiál vlastní škatule, a i když je tak pedál na svůj rozměr nezvykle těžký, působí pak zato velmi robustním a nezničitelným dojmem. Zlatou povrchovou úpravu vhodně doplňují čtyři černé knoflíky s užitečnými „zobáčky“ pro přehledné nastavení poloh potenciometrů. Aktivace efektu se děje sešlápnutím chromovaného spínače, věrohodně doprovázeným skutečným fyzickým cvaknutím. Připojovací body nejsou jako obyčejně na bocích, ale na horní straně krabičky. Naopak běžná 9V napájecí baterie se vkládá dovnitř, po uvolnění spodní plochy odšroubováním čtyř šroubů.

 

Konstrukce

Důležitým sdělením je zde informace o true bypassu, tedy o nedotčení původního tónu při průchodu efektem v neaktivním stavu. Charakteristika zkreslení se má blížit zvuku přebuzeného zesilovače Marshall 1962 JTM 45, konkrétné přímo letitému doprovodnému zvuku Malcolma Younga. Tento nelehký úděl pravděpodobně spočívá především na bedrech proslulého švába JRC 4558D, jež na vás vykoukne z tišťáku po odšroubování spodního víka při vkládání baterie. Je vsazen do držáku naletovaného do desky plošných spojů, což pro badatele vytváří poměrně nenásilný prostor pro experimentování s alternativními verzemi již zmíněného legendárního operačního zesilovače. Vlastní ovládání efektu zahrnující Gain (tedy vstupní citlivosti) a Loud (výstupní úrovni) je doplněno o korekci basů Bass a výšek Treble.

 

V obsáhlém seznamu „bouchaček“ používajících náboj .45 ACP mistra Browninga je hned několik českých typů. Jako nepřítel zbraní všeho druhu bych i do budoucna vaši pozornost raději nasměroval dál od munice, třeba přes stejnojmenný film (ať už je o čemkoliv) zase zpátky k muzice, třeba zrovna k tomuhle povedenému pedálu. Aby se ve světovém seznamu jeho uživatelů objevilo co nejvíc českých „týpků“.

 

Zvuk

Trochu nepříjemná lapálie se ukázala hned při zapojování, kdy jackový konektor vlajkového modelu kabelu Monster (Prolink StudioPro 1000) se do příslušné zdířky zkrátka neprocpal. Zajímavé je, že o řád nižší kabel stejné značky (Prolink Performer 500) podobné problémy nemá. A přestože chyba podle všeho nebude u „pětačtyřicítky“, je dobré si před nákupem vše ověřit.

 

Samotný zvuk efektu je však jedním slovem výtečný. Při nulovém nastavení Gainu a Loudu na dvanácté hodině těžko rozpoznáte zvuk efektovaný od neefektovaného. Postupným navyšováním gainu je narůstající zkreslení stále přirozené až k plně nadupanému, hutnému tónu. Charakter zkreslení je masivně medový, s ukázkovou dynamikou i v nejvyšších úrovních zkreslení. Pouhou změnou hlasitosti na kytaře lze docílit široké škály různě nakresleného zvuku, aniž by použitý nástroj ztratil svůj zvukový punc. Nehysterické korekce Bass a Treble jsou svými záběry spíše decentní, a ani ve svých vyšších polohách nezpůsobí úkrok úplně jinam. Pořád ctí přirozený projev nastaveného zkreslení a dovolují tak jemnější přizpůsobení zvuku použitému zesilovači či reproduktorům. „Pětačyřicítka“ se dá s nižším nastavením gainu senzačně použít k nakopnutí lampového předzesíleného zvuku (například jako varianta pro sólový zvuk k základnímu AC/DC soundu s pre-ampem na zesilovači Marshall JCM 800 naplno), nebo naopak s vyšším nastavením gainu jako varianta zkresleného zvuku k čistému. V obou těchto mezních polohách, a samozřejmě všude mezi nimi, si „pětačtyřicítka“ zachovává kultivovanost přirozeného zkresleného zvuku s výjimečnou dynamikou a možností opravdu citlivého, decentního doladění korekcí. Jeden z nejlepších overdrive efektů, co jsem viděl za posledních několik let. Vřele doporučuji vyzkoušet.

 

Info:

J.RAD .45 Caliber je overdrive pedál s jakostním, přirozeným zkreslením, zachovávajícím charakter použité kytary a skvěle reagujícím na dynamiku hry. Cena je 7 738 Kč.

 

Plus:

výtečné zkreslení

dynamika

skvělé korekce

tichá aktivace

 

Mínus:

vkládání baterie (čtyři šrouby)

pozor na zřejmě „těsnější“ jackové vstupy

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Rozměry 100 x 60 x 50 mm
Napájení 9V baterie nebo adaptér
True bypass ano
Hmotnost 383 g

 

www:

rockettpedals.com/product/45-caliber/

Psáno pro časopis Muzikus