Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička

Není tak daleko doba kdy jakákoliv krabička od jiného než „renomovaného“ výrobce budila úsměv na rtu a v mnoha případech i despekt, a konzervativní staromilci považovali za něco podřadného takovou krabičku vůbec vyzkoušet, natož pak ji používat.

Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička
Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička

Postupně se začala objevovat spousta „malých“ výrobců, kteří nejznámější efekty buď upravili anebo na základě staré známé předlohy začali vyrábět své vlastní. V dnešní době se s různým stupněmi úspěchu objevuje nepřeberné množství krabiček a výrobců. Někteří sázejí na klasické schéma, kdy je vývoj a marketing v USA, Německu, Anglii a já nevím, kde ještě, a výrobu ponechají v Číně a jiných exotických zemích, čímž vůbec nechci jakýkoliv výrobek tohoto druhu shazovat. Naopak, najdou se mezi těmito produkty použitelné a někdy i perfektní výrobky. My se dnes, ale zaměříme na záležitost čistě americkou, kdy má Robert Keeley všechno svoje vlastní a „čerstvé“.

Nedělám ze sebe světáka a všeználka, a právě o to bylo větší moje překvapení, poté co jsem si začal zjišťovat, co je vlastně Robert Keeley zač a co za umělce používá jeho krabičky. Líbí se mi šíře záběru i důvtip, se kterým jsou tyto krabičky vymyšleny. Pokud jde o design, tak se drží ustálených zvyklostí, kdy v jednoduchosti je krása. Pokud jde o barevné provedení, tak tam je Robert Keeley už odvážnější.

Ale kde je přímo sebevědomý, tak to je zvuk a jemné technické vychytávky, které jej právem povyšují do vyšší kategorie. Překvapila mne i velká plejáda umělců, kteří tyto krabičky používají. Stejně tak mě překvapilo množství umělců, již používají tyto krabičky na akustické nástroje. To dává tušit, jak jsou produkty Roberta Keeleyho univerzálně použitelné.

Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička
Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička

My se dnes podíváme na produkt s názvem Aria Compressor/Overdrive.

Jak je zřejmé z názvu, jedná se zde o spojení dvou efektů, tedy kompresoru a zkreslení. Byl jsem velice zvědav, jak si s tímto spojením Mr. Keeley poradil, neboť jsem nikdy nebyl úplným zastáncem takovýchto spojení, protože už se mockrát stalo, že zde bylo něco za něco.

Ihned po vybalení se začaly mé obavy rozptylovat a po zapojení zmizely úplně. Ale to si necháme na potom.

 

Vybalení aneb jak to vypadá

Krásná krabička, která dává tušit, že uvnitř nebude žádné ořezávátko. Nic okázalého, řekl bych vkusná technická krása. V balení najdeme krabičku samotnou, lísteček s varováním, že pro záruku musíte výrobek do třiceti dnů od zakoupení registrovat, velmi strohý návod s odkazem na webové stránky a trsátko s logem firmy.

Krabička není zbytečně velká, ale svými rozměry se příjemně ovládá i mojí sloní nohou ve standardní obuvi. Dvoubarevné provedení přitáhne pozornost na každém pedalboardu. Kovová konstrukce je bytelná, ale přesto není krabička zbytečně těžká, tak na úrovni běžné svačinky. :-)

Zadní část krabičky je vybavena třemi konektory In, Out (jacky 6,3 mm) a pro napájení 9V zdrojem, jenž není součástí dodávky. Klasický „bossácký“ konektor s mínusem na středu mne potěšil. Není větší opruz, než řešit s každou novou krabičkou polaritu napájení. Druhá věc, co mě potěšila, je nízký napájecí proud, který je 50 mA. To je paráda. A pozor, vychytávka první: In a Out jsou jacky TRS, tedy dva piny a zem. A slouží k propojení efektu insertním kabelem a pomocí této vychytávky lze rozdělit krabičku na dvě nezávislé efektové jednotky.

Spodní strana krabičky je úplně hladká. Nejsou zde žádné nožičky ani nalepovací špuntíky, a ani v krabičce nic nebylo. Při instalaci na pedalboard je to samozřejmě výhoda, protože pomocí suchých zipů, které se dnes dají běžně koupit v každém muzikantském obchodě a dostanete je ke každému pedalboardu to není žádný problém. Ale tomu, kdo má krabičky položené na zemi, hrozí při sešlápnutí s rozběhem nečekaná choreografická vložka ve formě provazu, což může netrénované jedince bolet.

Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička
Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička

Ovládací prvky aneb vlevo, vpravo, nahoře a dole

Overdrive má jednoduché ovládání. Level pro hlasitost efektu, Drive pro zkreslení, Tone je tónová clona. Je třeba k tomu něco vysvětlovat? Já myslím, že není. Každý knoflík dělá přesně to, co bychom od něj čekali, a potenciometry mají příjemný chod. Pozornějším z vás určitě neušel malý páčkový přepínač pod Drive s nápisy Low a High. Jde o přepínání zisku drive, tedy i přepínání míry zkreslení. Nastavit si zde můžeme vše od jemného nakreslení crunche až po velké hutné zkreslení na dlouhá sóla nebo pořádné „spodky“. Krásně fungoval na mé tříkanálové hlavě na kanálu čistém, crunch i lead ,a na každém udělal svůj kus práce. Nesmíme zapomenout na nezbytné nášlapné tlačítko On/Off v klasickém a všude používaném rozměru i designu, který zdobí krásná modrá LED dioda indikující aktivitu efektu.

 

Něco málo pro odlehčení. Podívejte se na stránky výrobce do sekce About Robert Keeley. Je to zajímavé čtení. Začínal jako opravář domácí i průmyslové audio a video techniky, díky které se postupně vypracoval do podoby, kterou známe dnes.

Aria znamená v italštině vzduch, vítr, melodii a árii. To by mě zajímalo, jaká metafora a situace dala vzniknout tomuto názvu právě u tohoto efektu.

Compressor - rovněž nepotřebuje ovládacích prvků víc, než je celostátní průměr. A přesto mu to neubralo na vlastnostech, které jsou aspoň pro mě překvapivé. Pomocí ovladače Level se dá nastavit, jak bude po zapnutí efekt pracovat s hlasitostí. Zvuk se jím dá krásně změkčit, ale můžete z něj udělat i pěknou kládu.

Blend nastavuje v podstatě atak neboli náběh kompresoru a Sustain nastavuje, jak dlouho má kompresor působit. Nechybí nožní spínač s LED diodou. Tone je opět tónová clona. Co je zde jaksi navíc, je přepínač, který nese název FX Order. Vychytávka druhá. Tímto přepínačem si nastavíte, jestli má být kompresor v cestě před zkreslením, nebo až za ním. Tak to je dobrý.

Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička
Keeley Aria Compressor/Overdrive - kompaktní kytarová krabička

Zvuk aneb jak to hraje

Nejdřív bych začal u kompresoru. Ten jsem vyzkoušel jak na akustickou, tak i na elektrickou kytaru. Výsledek byl nad očekávání. Rozpětí je úžasné. Bez nadsázky bych řekl, že se dá nastavit podle vkusu každého soudruha na jakýkoliv herní styl. Na čistém kanálu si nastavíte krásné floydovsky dlouhé tóny nebo funky, no problem. Při použití se zkresleným kanálem, ať už na crunch nebo na pořádný spodky či sóla, si jej doslova zamilujete. Mě příjemně překvapila neustálá kontrola nad dynamikou hry, která u některých kompresorů není možná. Při práci s hlasitostí na kytaře se dá Aria použít nejen jako klasický kompresor, ale dosáhnete zde i perfektního efektu boost. Samozřejmě pokud si budete chtít efekt nastavit tak, aby natvrdo komprimoval, tak opět nebude žádný problém. Přinesl jsem jej ukázat kamarádovi, který používá spoustu nástrojů při své produkci. Mimo jiné elektrickou kytaru a ukulele. Na živé hraní používá klasický Boss CS-3, ale ve studiu používá spoustu kompresorů ostatních značek zkrátka proto, že potřebuje jiné nastavení. Po pár tónech se mu objevil na tváři spokojený rohlík a já jsem se začal bát, že už mi jej nevrátí.

Overdrive je zde stejným překvapením. Na různé herní styly, na různé typy kytar. Od velejemných crunchů až po „pekelné spodky“. Při hraní prsty nebo trsátkem, a to ve spolupráci s použitím různých kanálů na aparátu získáte spoustu dalších výrazových prostředků. Vzpomněl jsem si u toho na jedno vystoupení Marka Knopflera, který měl klasický Gibson a hrál svým prstovým stylem. On teda místo volume na kytaře používá volume pedál, ale výsledek byl stejný.

No a to nemluvím o tom, co nastane, když spojíte dohromady oba dva efekty v krabičce: Ve spojení s různě nastavenými kanály na aparátu od šepotu květin až po, dámy prominou, pořádný kytarový „porno“. Je vidět, že výrobce počítal se širokou škálou kytaristů i použití.

Každopádně zvuk je nádherně průzračný a konkrétní. Na krkový snímač je zvuk krásně medový. V celém průběhu Drive je krásně středový a má tu správnou „nosovku“. Při použití modu high gain dostanete zvuk neuvěřitelně sytý a plný. A v kombinaci s kompresorem dostanete obrovskou škálu možností.

 

No a teď to nejdůležitější

Kolik to stojí? To je otázka, která nás všechny zajímá nejvíce. Já sám jsem se docela bál, protože jsem nedříve krabičku zapojil a vyzkoušel. Cenu jsem si nechal až nakonec, a o to větší jsem měl obavu, že se opět zakoukám do něčeho, co mě zruinuje. Evropský distributor uvádí 239 eur, což mi vychází okolo šesti tisíc. Myslím si, že cena je to víc než dobrá, když si uvědomíme, co máme vlastně před sebou.

 

Info:

Keeley Aria Overdrive/Compressor je kompaktní kytarová krabička, která v sobě snoubí dva oblíbené efekty. Kompresor a overdrive. A nejen to. Možnostmi řadit efekty libovolně za sebou nebo je rozdělit úplně od sebe dostáváte mocnou zbraň, která nesmí chybět v žádném pedalboardu. Cena je 6692 Kč.

 

Plus:

excelentní zvuk

overdrive i kompresor dohromady

možnost rozdělení na dvě nezávislé krabičky

možnost měnit „pořadí“ efektů v krabičce

krabička je robustní

jednoduché ovládání

 

Mínus:

Hladká spodní část krabičky, takže při položení na zem klouže.

 

počet efektů 2
napájení z baterie ne
napájení z adapteru ano, 9 V/50 mA
rozdělení efektů ano, pomocí insertu
možnost měnit pořadí efektů ano

 

https://robertkeeley.com/

Psáno pro časopis Muzikus