Korg CX3/BX3 - digitální varhany

Korg CX3/BX3  - digitální varhany
Korg CX3/BX3 - digitální varhany

Digitální varhany mají různou podobu - kombajn-všeuměl (Yamaha, Roland, Boehm, Wersi aj.), simulace píšťalových varhan (Ahlborn, Johannus aj.) a simulace Hammondových varhan (Hammond-Suzuki, Roland, Korg, Oberheim, Voce aj.). Právě tato poslední kategorie je asi nejvíc na očích, protože jde o univerzální nástroj pro pop, rock a jazz, vzor je příliš dobře znám a etablován jako klasický nástroj. Každý pokus o napodobení hammondek proto vzbudí velký zájem hudební veřejnosti (existují už i čistě softwarová řešení). Firmě Korg se podařilo vyrobit před dvěma lety nástroj, který za krátkou dobu své existence získal čtyři významná prestižní ocenění jako nejlepší zástupce své třídy a našel si uživatele mezi významnými hráči.

 

Trocha historie

Jednomanuálový nástroj CX3 i dvoumanuálový model BX3, který přichází na trh letos, navazují svým názvem, mechanickým provedením i designem na stejnojmenné nástroje z roku 1979. Ty byly realizovány analogovou technikou s využitím tranzistorů a integrovaných obvodů typu operačních zesilovačů apod. Byly velmi povedené, úspěšné a oblíbené - používají se dodnes. Nová inkarnace je zcela digitální a využívá technologii matematického modelování - Korg ji použil již ve varhanních modelech v nástroji Z1 a na kartách Moss a Oasys. Kromě dokonalé simulace Hammondových varhan je tu i neméně vynikající simulace Leslie boxu a některé inovace, které konkurenční nástroje nenabízejí.

 

Popis

Nástroj je velmi elegantní, zcela v luxusním vintage stylu - masivní dřevěné bočnice, horní a zadní panel podýhovaný. Vše je solidně zpracováno. Panel nad klaviaturou je převzat z Hammondových varhan, včetně rozložení ovládacích prvků. Většina tlačítek a přepínačů je vybavena LED indikací (na tlačítku nebo vedle něj). Na zadním panelu jsou všechny konektory s výjimkou sluchátkového (je nalevo na předním panelu pod blokem ovládacích prvků) a síťový vypínač.

 

Tónový generátor

Matematicky modeluje polyfonii 79 tónů (násobeno devíti harmonickými táhly tedy více než 700 tónů!). Vzhledem k tomu, že klaviatura má 61 kláves, jde o plně polyfonní nástroj.

Dvě sady harmonických táhel konkurenční nástroje nenabízejí, díky tomu je ovládání nástroje velmi jednoduché a firma je navíc využívá pro revoluční EX režim. V základním režimu jsou táhla v obou sadách naladěna stejně jako na hammondkách - 16, 5 1/3, 8, 4, 2 2/3, 2, 1 3/5, 1 1/3, 1 - tedy spodní oktáva, kvinta, základní tón, druhá oktáva, duodecima, třetí oktáva, tercie a kvinta ve třetí oktávě, čtvrtá oktáva. Dvě sady slouží jednak pro dvě různá nastavení, která můžete kdykoli použít pro manuál, jednak ve Split režimu pro dvě různá nastavení pro každý part - Upper a Lower (simulující dva manuály, kterýkoli z nich může použít kteroukoli sadu), jednak při řízení přes MIDI, kdy se dají použitím dvou MIDI kanálů simulovat dva manuály. Není bohužel možné simulovat basovou klaviaturu...

Při přepnutí sady táhel na drženém tónu nebo akordu dojde okamžitě ke změně barvy. Pokud ale držíte tón nebo akord v levé části klaviatury a zapnete nebo vypnete Split režim, nová barva se ozve až s novým stisknutým tónem. To je výborně vyřešeno.

Tónový generátor vyrábí tóny v rozsahu C2 až F#8, i když je to dost, dochází nutně k tomu, že vyšší harmonické se dostanou na horní hranici a jsou překlápěny dolů. Totéž se týká basových tónů na harmonickém táhlu 16 - spodní oktáva se překlápí nahoru. Překlápění (tzv. Foldback) je provedeno velmi autenticky a odpovídá Hammondovým varhanům. Vtom se tento nástroj liší od nástrojů na bázi vzorků - ty překlápění neumějí napodobit.

Nástroj nabízí dva typy zvuku - Vintage a Clean, první z nich obsahuje i průnik tzv. hudebního šumu na výstup (Leakage). Jde o slabé proznívání všech tónů varhan při stisku klávesy, způsobené konstrukcí varhan a stárnutím analogových diskrétních součástek, které mají tento průnik nebo přeslech eliminovat. Míra hluku je nastavitelná v rozsahu 0 až 99, zní i při nulovém nastavení. Toto nastavení se provádí nezávisle pro každý program.

Kromě základní charakteristiky zvuku je nastavitelná i úroveň vyšších harmonických tónů na výstupu rotačního generátoru (de facto tvar ozubených koleček) - od téměř sinusového průběhu po komplexnější průběh obohacený vyššími harmonickými. I když jde o velmi jemný efekt, je slyšitelný zejména u hlubších tónů.

Důležitou součástí zvuku hammondek jsou kliksy klávesových kontaktů - k tomuto jevu dochází proto, že kontakty jsou zařazeny přímo v cestě audiosignálu a propouštějí jej na výstup nástroje. Kvůli oxidaci kontaktů a jiném znečištění vznikají přechodové odpory a elektrické praskání, což je v signálu slyšet. CX3 je první nástroj, kde je možné nastavit tento efekt nezávisle pro stisk a uvolnění klávesy! Při maximálním nastavení máte opravdu hodně zanedbaný nástroj... Nejlepší na tom je, že kliksy se náhodně mění, nejsou stále stejné.

Simulace hammondek jde tak daleko, že nechybí funkce Wheel Brake - po její aktivaci dojde k "vypnutí motoru" pohánějícího rotační generátor a tón varhan klesne jako vysavač k nule. Kdykoli je možné funkci zase vypnout a ladění se vrátí nahoru. Vynikající autentický efekt často využívaný např. Mariánem Vargou (na originálních hammondkách ale bylo nutné oddělit vypínač zesilovače od vypínače motoru). Funkci lze aktivovat i nožním pedálem a je opravdu velmi efektní.

 

Perkuse

Funguje pouze pro Upper sekci a je možné volit mezi stopovou výškou 4 nebo 2 2/3, zvolit nižší úroveň nebo rychlejší průběh. Pro každý program lze nastavit i individuálně celkovou úroveň perkuse, úroveň potlačení, úroveň potlačení harmonických táhel při zapnuté perkusi, rychlost perkuse při zapnutém tlačítku Fast, rozdíl mezi rychlostí perkuse Fast a normální rychlostí.

Perkuse má pouze jednoduché spouštění, tzn. zní na každém tónu jenom při hře non legato. Při legatové hře zazní jenom na prvním tónu (nebo akordu, je samozřejmě polyfonní) a pak se zeslabuje nastavenou rychlostí. Pokud perkusi zapnete na drženém akordu, akord je spuštěn v barvě perkuse. Dá se to využít na různé efekty.

Korg CX3/BX3  - digitální varhany
Korg CX3/BX3 - digitální varhany

EX režim

Představuje revoluční nápad a čerstvý vítr ve světě varhanní aditivní syntézy. V tomto režimu funguje pouze Upper sekce. Obě sady harmonických táhel se spřáhnou a vytvoří jedinou osmnáctičlennou sadu, kde prvních devět táhel (tedy původní sada 1) pracuje stejně jako v normálním režimu, první čtyři táhla druhé sady přidávají další 4 stopové výšky 10 až 13 (volně programovatelné v rozsahu od G4 po C7 ve čtyřech skupinách, ty jsou potom využívány v programech), posledních pět táhel představuje perkuse (vypnuto, 4 nebo 2 2/3 podle nastavení tlačítek perkuse, další dvě 16, 5 1/3, a poslední dvě mají stejné naladění jako táhla 10 a 11). I se zapnutou perkusí znějí všechna harmonická táhla. Jak je vidět, některé stopy jsou přítomny jako harmonické i jako perkuse.

EX režim představuje významnou inovaci v celém oboru varhan, vzpomínám si pouze na jedny elektronické varhany z konce 70. let, které nabízely víc perkusí - Crumar Organizer T2. Na CX3 se dá úroveň perkusí regulovat, jako by šlo o harmonická táhla - to vytváří velmi sofistikované barvy. Další čtyři volně laditelná harmonická táhla nabízejí možnost vytváření mnoha nových varhanních barev, dosud na elektronických nebo elektromechanických varhanách nedosažitelných, naladění prvních dvou se opakuje i ve dvou nových perkusích. Hodí se to také výborně pro simulace píšťalových varhan, kde lze vytvářet nové alikvoty (např. sekunda, kvarta, sexta a septima) a tím nově znějící mixtury. Velmi podařené - jeden z hlavních argumentů, proč jsem se rozhodl právě pro tyto varhany.

 

Programy

Každý ze dvou režimů nástroje má 64 RAM programů, lze je přepsat vlastním nastavením, nebo se kdykoli vrátit k původnímu továrnímu nastavení. Asi na čtvrtině programů spolupracovali přední světoví hráči na hammondky (Brian Auger, Greg Phillinganes, Al Kooper, Bill Champlin, Tom Coster, Lonnie Smith, Don Muro, Derek Sherinian aj.), což zaručuje jejich autenticitu a praktickou použitelnost. Nástroj ale umí mnohem více, než ukazují poměrně konzervativní a tradiční sólové a doprovodné barvy pro pop, rock, jazz, gospel, rhythm and blues a něco málo klasiky. Dostanete z něj i experimentální barvy a také mnohem víc simulací píšťalových varhan.

 

Vibrato a chorus

Fungují stejně jako na klasických hammondkách - otáčením rotačního enkodéru se střídavě volí tři typy vibráta a chorusu. Efekt se dá aktivovat pro U a L sekci nezávisle.

 

DSP jednotky

K dispozici jsou tyto:

Dvoupásmový globální EQ - určuje celkovou výstupní barvu nástroje a platí pro všechny zvuky. Jeho ovládací prvky jsou na panelu.

Simulace zesilovače - Amp1 simuluje elektronkový výkonový zesilovač v Leslie boxu (připomíná model 122), dodává příjemný plný zvuk, Amp2 má spíše kytarový charakter a zvýrazňuje výšky. Pro oba dva lze nastavit zisk, který způsobí zkreslení při vyšších úrovních hlasitosti. Posledním typem je PreAmp, kdy na výstupu je čistý zvuk varhan. S tímto nastavením není možné použít Leslie simulátor. Součástí nastavení simulace zesilovače je i třípásmový EQ.

Reverb - volitelný ve třech typech - Room, Hall a Plate, čas až 8,2 sekundy podle typu, dále se nastavuje hloubka dozvuku a směrování (zda je dozvuk zapojen před nebo za Leslie, ale funguje i při vypnutém Leslie).

Simulace Leslie boxu - základní ovládací prvky jsou na panelu. V programu se nastavuje poměr hlasitosti mezi rotorem a hornou, nižší a vyšší rychlost pro rotor a hornu, časy přechodu z jedné rychlosti na druhou pro rotor a hornu (nezávisle pro přechod nižší-vyšší a opačně), časy přechodu na zastavení a opačně pro rotor a hornu, vzdálenost snímacích mikrofonů od rotoru a horny, úhel sklonu mikrofonů.

Díky firemní technologii REMS (Resonant Structure And Electronic Circuit Modeling System), kterou známe z celé řady efektových procesorů Korg, jsou všechny efekty dostatečně kvalitní, i když reverb mohl být lepší.

 

Celkový zvuk

Nemohu říci nic jiného než to, že "je to tam". Nástroj má obrovský drive, stejně jako klasické hammondky, rozsah barev sahá od andělsky jemných sinusových barev po agresivně zkreslené dravě útočné perkusivní barvy, mezi tím je celé spektrum autentických zvuků od jazzových z padesátých let přes rockové 60. a 70. let, kdy tyto nástroje vypadly tak trochu z používání, aby se po 15 letech triumfálně vrátily. CX3 nabízí i velmi pěkné simulace píšťalových varhan a je možné tu vytvořit i experimentální elektronické barvy a neharmonická spektra - zejména díky režimu EX, perkusím a jednotkám DSP. Nástroj živě reaguje na hru a splní vám všechna přání - v tom se podobá nástrojům akustickým nebo virtuálně-akustickým, které nabízejí vysokou expresivitu jako samozřejmost. Zvuk je kulatý, měkký, teplý, plný, ale i hrubý, nařvaný, nakřáplý, ochraptělý až drsně zkreslený a vždy se umí prosadit.

 

Klaviatura

Pochází od firmy Fatar, simuluje klasickou waterfall klaviaturu hammondek, a to i barvou - bílé klávesy jsou spíše krémové (slonová kost). Zaoblení kláves a jejich celkový tvar usnadňují hru typických varhanních glissand a riffů bez nebezpečí poškrábání nebo zlomení kláves, nehtů či prstů, polovyvážená tvrději odpružená klaviatura také velmi rychle reaguje na hru a výborně repetuje. Někdy se dokonce stane, že při extrémně rychlých staccatech nebo repeticích se tón ozve dvakrát. Protože k tomu dochází náhodně, není to možné považovat za chybu, ale za ještě autentičtější simulaci reakce hammondek, kde se to stává také. S tak rychlou reakcí jsem se dosud u žádného elektronického nástroje nesetkal, konečně mohu pořádně uplatnit rychlé prsty. Je to tím, že nástroj nečeká na sepnutí druhého membránového spínače pod klaviaturou (nevyužívá rychlostní data) a startuje tón okamžitě po sepnutí prvního spínače. Nicméně klaviatura umí vyrábět rychlostní data a nástroj je může vysílat do MIDI pro řízení jiných nástrojů.

Jak už bylo zmíněno, klaviaturu lze rozdělit na dvě zóny a simulovat tak dva manuály.

 

Obsluha

Je velmi jednoduchá a intuitivní, máte-li základní znalosti o varhanách a jejich funkcích, za deset minut CX3 ovládáte a bez obav můžete nastoupit na pódium. Srovnám-li tento způsob s konkurenčními nástroji, korg v jednoduchosti obsluhy vítězí.

Aktuální nastavení táhel lze zkopírovat do programu. Nožní spínače nebo pedály mohou ovládat mnoho funkcí nástroje. Kvůli absenci osmi dalších tlačítek pro volbu banku není možné volit banky A až H přímo, ale musí se projíždět sousedící banky. Také není možné dostat se přímo pomocí panelových voličů z programu A-8 na B-1 - volbou banku B naskočí program B-8. Je to ale možné pomocí nožního spínače. Ostatně díky uspořádání stylově podobných programů pod stejná čísla v různých bancích to zase tak velký nedostatek není.

Regulátor Expression/Overdrive má stejnou funkci jako nožní pedál hlasitosti, i když je možné ovládat tento parametr oběma kontroléry, nemá to žádný praktický význam, protože se vzájemně ruší. Proto je dobré nastavit v případě připojení pedálu (a bez něj si varhanní hru představit nedovedu), aby byl aktivní pouze pedál. V souvislosti s masivním pedálem je tu jedna zajímavost - nese označení Korg, ale je do posledního šroubku totožný s Yamaha FC7. Má zdvih 30 stupňů, drží nastavení, kde ho necháte, a dá se mechanicky seřídit na funkci fortissimo, kdy je pružinou vracen do klidové polohy a můžete jej ještě o 10 stupňů sešlápnout. Rozsah tohoto sešlápnutí je nastavitelný. Můžete si také nastavit celkový úhel sklonu pedálu. Kabel se dá svinout do tělesa pedálu.

 

Displej

Jde o černobílý bodový typ VFD, nabízí jeden řádek s 20 opravdu velkými znaky, čitelnými za všech světelných podmínek. Displej zobrazuje kromě obvyklých A/N znaků i pozice táhel a speciální znaky.

 

MIDI

Nabízí hodně - nástroj může vysílat nebo přijímat data současně na dvou různých kanálech, pokud aktivujete další dva vysílací kanály pro sekce U a L, vysílá se i dynamika klaviatury (na hlavním kanálu bez dynamiky, táž data na subkanálu s dynamikou). Nástroj přijímá volbu banku a programu, ohýbání tónu (rozsah reakce se dá nastavit). Jsou tu i informace ANO, ASO a RAC. Nechybějí SysEx řízení a výpisy pamětí, zjišťovací otázka a odpověď. Lze nastavit čísla kanálů, filtry dat, mapu programů a MIDI kontroléry pro jednotlivá harmonická táhla, jejich volbu, pro vibrato/chorus, perkusi, hold, vypnutí motoru, zisk zesilovače a úroveň reverbu. Veškeré ovládací prvky nástroje jsou vysílány do MIDI a nástroj na ně reaguje.

 

Srovnání CX3 a BX3

BX3 nabízí stylový dřevěný stojan, kolečko ohýbání a modulace, některé další parametry programu pro zvýšení autenticity zvuku, nově navrženou waterfall klaviaturu. Váha nástroje je 33 kg, se stojanem 51 kg, rozměry činí 1102 x 620 x 944 mm (se stojanem), 221 mm (bez stojanu). BX3 budou vyrobeny v limitovaném množství, tak si pospěšte s objednávkou, ať na vás vyjde aspoň jeden kousek.

 

Externí Leslie

Dá se samozřejmě použít, a nástroji tak dodáte absolutní věrohodnost, i když interní simulace Leslie je skvělá. Nástroj není "bohužel" vybaven konektorem pro Leslie box, což zase tak nevadí - nejoblíbenější a nejpoužívanější "lesní bedny", modely 122 a 147, nepoužívají 11kontaktové konektory a kabely, ale šestikontaktové (existuje redukce), a pak, k Leslie se dají koupit předzesilovače, kde jsou jackové vstupy, regulátory úrovně, ovládání obou rychlostí a vypnutí otáčení. Já používám k CX3 model 760 s předzesilovačem a je to výborná kombinace. Doporučuje se vypnout interní Leslie a typ simulace zesilovače nastavit na PreAmp, nemáte-li nějaký speciální požadavek na zkreslení. Zajímavě ale zní i kombinace skutečného a simulovaného Leslie.

 

Závěr

Stala se neuvěřitelná věc a Hammondovy varhany byly konečně věrně simulovány se vším všudy - v tom se shodují všechny recenze a testy na CX3. Něco na tom bude, když si Keith Emerson pořídil dva tyto nástroje - pro každou ruku jeden. Já jsem začal s pravou rukou, levá si musí nějaký čas počkat... Nástroj vypadá velmi solidně a draze, no a levný tedy zrovna není - CX3 můžete mít za 86 000 Kč, BX3 za 179 100 Kč. Cena je ale v pořádku vzhledem k možnostem a kvalitě zpracování. Pokud investujete, získáte moderní inkarnaci hammondek se všemi nadčasovými vlastnostmi tohoto klasického nástroje. Spojení klasického vzhledu a funkcí s nejmodernější technologií se opravdu podařilo a nemusí jej ocenit a využít pouze znalci. Nástroj se hodí pro všechny styly rocku, popu, jazzu, a při vhodném naprogramování se uplatní i ve službách liturgie - tedy v chrámech. Měl by také spolu s digitálním klavírem být standardním vybavením jazzových klubů, restaurací, kde se hraje, kostelů apod. Snad jednou.

 

Info:

Korg CX3/BX3 jsou digitální varhany - nejdokonalejší existující simulace hammondek s inovativními možnostmi v jedno- i dvoumanuálovém provedení. Cena CX3 je 86 000 Kč a BX3 je 179 000 Kč.

Plus:

vynikající simulace Hammond

vynikající simulace Leslie

dokonalá simulace varhanního vibrata a chorusu

dvě sady táhel

inovativní EX režim

vynikající klaviatura s velmi rychlou reakcí

bohaté možnosti MIDI řízení

funkce vypnutí motoru

pedál hlasitosti v ceně

Mínus:

absence partu pedálu

absence Leslie konektoru

 

Globální režim:

Nastavují se v něm parametry a funkce společné pro celý nástroj, nastavení lze zapsat do paměti. Patří sem:

- ladění a půltónová transpozice

- minimální úroveň pedálu hlasitosti

- ovládací prvek hlasitosti/zkreslení (regulátor na panelu, pedál nebo oba)

- který pedál posouvá programy nahoru nebo dolů

- polarita pedálů

- zda se při volbě programu přepnou všechny parametry nebo má přednost nastavení na panelu (platí pro ovládání Leslie, perkusí, vibrato/chorus a tlačítko Split)

- MIDI parametry včetně mapy programů a výpisů paměti

- kopírování, výměna a inicializace programů

- funkce Drawbar Scan nastaví tónový generátor podle aktuálního nastavení táhel

- nástroj si zapamatuje nastavení tlačítek volby táhel a po zapnutí jej aktivuje

- je tu kalibrace pedálu hlasitosti

- funkce Wheel Brake

- CX3 obsahuje devět vynikajících demoskladeb, které ukazují jeho možnosti

- naladění táhel 10 až 13 pro EX režim, celkem čtyři sady

 

Editace:

Pro program se dají nastavit tyto parametry (některé platí jen pro normální režim, jiné jen pro EX režim, většinou jsou společné oběma režimům):

- výstupní úroveň

- typ generátoru (Vintage, Clean)

- úroveň vyšších harmonických tónů

- úroveň průniku hudebního šumu

- úroveň kliksu při zapnutí a uvolnění klávesy

- úroveň U a L sady harmonických táhel/úroveň EX táhel

- sada EX táhel

- aktivace perkuse

- parametry perkuse

- parametry simulátoru zesilovače

- parametry reverbu

- parametry simulátoru Leslie

- dělicí bod

- oktávové posuny obou partů

- kontrolér Hold pro U a L part/pro EX režim

- kontrolér pro Split

- kontrolér pro vypnutí motoru

- kontroléry pro Leslie Fast a Stop

- kontrolér pro zisk zesilovače, minimální a maximální nastavení

- kontrolér pro úroveň reverbu, minimální a maximální nastavení

- jméno programu

 

Některé údaje specifikace:

Konektory: stereo výstup, sluchátkový výstup, MIDI vstup/průchod/výstup, pedál hlasitosti, dva pedály (spínací nebo kontinuální), zásuvka pro síťový kabel

Rozměry: 1082 x 403 x 148 mm

Váha: 17 kg

Spotřeba: 14 W

Příslušenství v ceně: návody, síťový kabel, pedál hlasitosti.

Možné další příslušenství: pedál hlasitosti XVP-10, nožní kontinuální kontrolér EXP-2, nožní spínací kontroler PS-1, MIDI kabely

Psáno pro časopis Muzikus